يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۱۸۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۱۰ مهر ۱۳۹۸
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه به دلیل تقاضای بالای سفرهای اربعین از سوی مردم، طرح سفرهای جاده‌ای اربعین 7 روز زودتر آغاز شد، گفت: در این ایام اتوبوس‌های عراقی هم به کمک ناوگان ما می‌آیند.

به گزارش پایگاه 598، داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تشریح آخرین جزئیات سفرهای جاده‌ای اربعین اظهار داشت:‌ مقرر بود طرح سفرهای جاده‌ای اربعین حسینی از 17 مهرماه آغاز شود و تا 3 آبان‌ماه ادامه یابد. 

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: به دلیل استقبال زیاد مردم کشورمان از سفرهای اربعین و تقاضای بالا برای زیارت در این ایام‌ در استان‌های کشور، ضرورت داشت طرح سفرهای اربعین زودتر آغاز شود. 

وی ادامه داد: ما در بسیاری از شهرها، سرویس مستقیم به مهران، مرز خسروی، مرز چزابه و مرز شلمچه نداشتیم چون در ایام ‌عادی تقاضای چندانی در این مسیرها وجود ندارد، اما تلاش کردیم به دلیل تقاضای زیاد سفر در ایام اربعین، طرح جاده‌ای سفرهای اربعین با هفت روز تعجیل از‌ امروز آغاز شود.

باقرجوان با بیان اینکه این موضوع مصوبه ستاد اربعین است، تأکید کرد: به همه استان‌ها ابلاغ کردیم سرویس‌های ویژه اربعین از امروز فروخته شود و حرکت کنند و بدین ترتیب طرح سفرهای جاده‌ای اربعین از امروز آغاز شد و تا سوم آبان‌ماه ادامه دارد. 

* اختصاص سرویس‌های فوق العاده از همه استان‌ها به مرزهای چهارگانه

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: از امروز همه تقاضاها باید در پایانه‌های مسافری جواب داده شود و هیچ زائری نباید با دست خالی و بدون بلیت از پایانه برگردد، پیش از این به ما اعلام می‌شد که مردم تقاضا دارند، اما زیرا طرح آغاز نشده بود سرویس‌ها محدود بود.

وی اظهار داشت: سرویس‌های فوق‌العاده برای سفرهای اربعین به تدریج در حال اضافه شدن است و با توجه به میزان تقاضا قطعا سرویس فوق‌العاده در سراسر استان‌ها افزایش خواهد یافت. 

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: بدین ترتیب سرویس‌های فوق‌العاده و ویژه از امروز راه‌اندازی شده است.

*  پیک سفرهای بازگشت زائران حسینی از 24 مهرماه تا 29 مهرماه

باقرجوان بیان کرد: پیک سفرهای بازگشت زائران حسینی از 24 مهرماه تا 29 مهرماه درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در مرز مهران ‌بازگشت به یک‌باره زائران خصوصاً طبق تجربه سال 97 در سه روز قبل از روز اربعین که امسال 24 مهرماه می‌شود‌ تا 29 مهرماه که دو روز بعد از اربعین است، خواهد بود و در این ایام معمولا بازگشت زائران به یکباره انجام می‌شود. 

* 65 درصد زائران مرز مهران را برای برگشت انتخاب می‌کنند

باقرجوان توضیح داد:‌ در ایام اربعین حدود 3 میلیون زائر مشرف می‌شوند و به یکباره ظرف این 6 روز 65 درصد این تعداد زائر قصد دارند از مرز مهران وارد کشور شوند و این موجب افزایش زیاد تقاضا و تراکم خواهد شد و حتی اگر تعداد زیادی ناوگان هم در آن ایام داشته باشیم، باز شبکه جاده‌ای ما اجازه این جابه‌جایی یکباره را نمی‌دهد. 

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد:‌ در این راستا ناگزیر شدیم مصوبه‌ای داشته باشیم که طبق این مصوبه ستاد اربعین از 24 مهرماه تا 29 مهرماه زائرانی که وارد مرز مهران می‌شوند، در این 6 روز سفر دو مرحله‌ای خواهند داشت، یعنی ابتدا از مرز مهران به پایانه‌های معین همدان، کرمانشاه یا اندیمشک به فراخور شهر مقصد نهایی از طریق سرویس‌های شاتل رفت و برگشتی منتقل می‌شوند که موجب می‌شود زائر با سرعت بیشتری به پایانه‌های معین مرز مهران برسد، ضمن اینکه شبکه راه‌های استان‌های معین پایانه مهران گسترده‌تر است، ما در آن شهرها هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که توزیع سرویس برگشت زائران از این پایانه‌های معین مناسب و منظم باشد تا زانران بلافاصله از آن پایانه‌های معین به مقاصد خود منتقل شوند. 

وی افزود: زائران اگر می‌خواهند سفر دومرحله‌ای نداشته باشند، قبل از تاریخ 24 مهر از کشور عراق به مرز مهران وارد شوند و یا بعد از 29 به مرز مهران وارد شوند، بدین ترتیب، سفر یک مرحله‌ای خواهند داشت. 

* سرویس‌های دربستی یکسره تا 17 مهرماه آزاد هستند؛ پس از این تاریخ شرایط دارند

باقرجوان ادامه داد: در مورد سرویس‌های دربستی یکسره یعنی اتوبوس‌هایی که از کشور خارج می‌شود، محدودیت‌هایی داریم و باید ظرف 48ساعت برگردند؛ به هر حال تعداد ناوگان ما محدود است و باید تعداد بیشتری اتوبوس در خاک کشور داشته باشیم.

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: شرکت‌ها تا 17 مهر آزاد هستند و رفت و آمد دارند و امکان دربستی هم فراهم است، اما از 17 مهرماه باید زائر را در سرویس‌های دربستی یکسره به کشور عراق منتقل کنند و 24 ساعت مهلت ماندن دارند و سپس باید به کشور برگردند، بنابراین اتوبوس نمی‌تواند در آن ایام در کشور عراق بماند و در خدمت عزیزان زائر نخواهد بود. 

* زائران در سرویس‌های دربستی قرارداد رسمی با شرکت‌ها منعقد کنند

وی با بیان اینکه شرکت‌ها اجازه اخذ نرخ‌های بیشتر در سرویس‌های دربستی ندارند، تأکید کرد: زائران حتما باید سند رسمی از شرکت‌ها دریافت کنند و در صورت اضافه پرداخت، شکایت کنند، اما سیاست کاری ما این است که در این برهه زمانی اتوبوس‌های بیشتری برای برگشت زائران داشته باشیم. 

* بکارگیری اتوبوس‌های درون‌شهری ایرانی در خاک عراق

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به نوعی رئیس سوخت ستاد اربعین است، بنابراین برنامه‌ریزی برای خاک عراق هم با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است در این راستا تعداد زیادی ناوگان اتوبوس درون‌شهری هم دراختیار سازمان راهداری قرار دارد تا در خاک عراق هم از مرزهای مهران، شلمچه و چزابه بتوانند جابه‌جایی به مقاصد عتبات عالیات و نقاط زیارتی کشور عراق داشته باشند. 

* اتوبوس‌های عراقی هم زائران را از شهرهای ایران به عراق می‌برند/ نرخ بلیت آنها یکسان است

باقرجوان درباره ورود ناوگان عراقی به کشور ما برای جابه‌جایی زائران در این ایام از داخل کشور تا عتبات عالیات اظهار داشت: تعدادی از ناوگان عراقی هم بابت پشتیبان و کمک به کار گرفته شده است.

وی افزود: ممکن است در ظاهر قیمت این ناوگان عراقی کمی بالاتر باشد، اما باید به این موضوع توجه شود که  ناوگان عراقی 50 صندلی دارد اما ظرفیت ناوگان ایرانی 36 تا 40 نفره است و این تفاوت قیمت از این محل است.

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه نرخ بلیت برای ناوگان ایرانی و عراقی یکسان است، اظهار داشت: ‌ناوگان عراقی در این ایام اجازه ندارند رقمی بالاتر از نرخ‌های مصوب ما‌‌ دریافت کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها