يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۱۸۲۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۱۰ مهر ۱۳۹۸
رایگان شدن ویزای عراق و پس از آن لغو کامل ویزا در اربعین مانع بزرگی از سر راه زوار اربعین برداشت. بر اساس آمار رسمی وزارت کشور، پس از لغو ویزا، تعداد زائرین کربلا در دهۀ اول محرم امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته «دو برابر» شد.
به گزارش پایگاه 598، رایگان شدن ویزای عراق و پس از آن لغو کامل ویزا در اربعین مانع بزرگی از سر راه زوار اربعین برداشت. بر اساس آمار رسمی وزارت کشور، پس از لغو ویزا، تعداد زائرین کربلا در دهۀ اول محرم امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته «دو برابر» شد. (فارس؛ 13980615000216) همچنین نیروی انتظامی اخیرا از «چهاربرابر» شدن درخواست صدور گذرنامه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد(فارس؛ 13980706001190).

در این شرایط، پیش‌بینی منطقی از تعداد زوار ایرانی اربعین، افزایش دوبرابری نسبت به سال گذشته، یعنی حدود «۵میلیون نفر» است. بنابراین به نظر می‌رسد اظهار نظر نهادهای مسئول مبنی بر پیش‌بینی جمعیت « ۳میلیون نفر» برای زوار اربعین امسال(یعنی ۲۰% رشد نسبت به سال گذشته)، فاصلۀ خیلی زیادی با واقعیت داشته باشد که می‌تواند منشأ اشتباهات جدی در برنامه‌ریزی مردم و نهادهای مسئول و بالتبع بروز برخی مشکلات شود.

با توجه به پیش‌بینی افزایش دوبرابری زوار اربعین، چند پیشنهاد برای بهره‌برداری بیشتر ارائه می‌شود:

1- پیشنهاد اول:
با توجه به اینکه پیاده‌روی و موکب‌های مسیر نجف کربلا از ۵صفر(۱۲مهر۹۸) برقرار است، زوار می‌توانند پیاده‌روی را زودتر شروع کنند و زودتر برگردند تا مشکلات مرتبط با ازدحام کمتر باشد.

2- پیشنهاد دوم:
مسیر پیاده‌روی اصلی و قدیمی نجف کربلا، موسوم به «طریق علما» است و از مسجد سهله (منتسب به امام زمان(ع) و محل زندگی حضرت بعد از ظهور طبق برخی روایات) شروع می‌شود و از کنار رودخانه فرات و از میان نخلستان‌ها و باغات به سمت کربلا می‌رود، معنویت خاص خودش را دارد. استفاده از این مسیر ضمن برکات خاص خودش، باعث کمتر شدن مشکلات مرتبط با ازدحام می‌شود. البته موکب‌ها و امکانات پذیرایی در این مسیر بسیار کمتر از جاده اصلی است و فاصله بین موکب‌ها چند صدمتر است.

3- پیشنهاد سوم:
توجه مؤمنین به نظر صریح حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) مبنی بر اینکه در صورت ازدحام در کربلا، زیارت امام حسین(ع) از چند فرسخی حرم که ازدحام است، کاملا صحیح و مقبول است و فضایل عند قبر الحسین(ع) شامل آن می‌شود.(رحمت واسعه، ص۲۳۵)، ضمن کاهش مشکلات و تسهیل زیارت اربعین برای همگان، باعث افزایش تقرب و معنویت ما، و نیز شکوه و عظمت حماسه و زیارت اربعین حسینی و کوری چشم یزیدیان زمان می‌شود.

* اینستاگرام panahian_ir

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها