أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۱۸۶۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۸     ۱۲ مهر ۱۳۹۸
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به استقرار بیش از 11 هزار اتوبوس برای انتقال زائران اربعین، گفت: امسال با برنامه‌ریزی صورت گرفته مشکل گره ترافیکی در مرز مهران برطرف شده است. همچنین مرز خسروی امروز دوباره باز می‌شود.
به گزارش پایگاه 598، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، شامگاه پنجشنبه ۱۱ مهر با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح آخرین اقدامات برای حضور زائران اربعین در عراق پرداخت.
 
لغو روادید ایران و عراق در محرم و صفر
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه ما امسال با توجه به افزایش جمعیت زائران با شرایط جدیدی مواجه هستیم، اظهار داشت: بعد از چهار سال مذاکره با عراق، یکی از آرزوهای زائران محقق شد و‌ موضوع رایگان شدن روادید ابتدا مورد توافق قرار گرفت و‌ در نهایت در تفاهم‌نامه دو‌ کشور، لغو روادید از اول تا پایان صفر صورت پذیرفت.

وی با اشاره به نام‌نویسی حدود ۲ میلیون زائر در سامانه سماح، افزود: ما برای اربعین امسال بیش از ۳ میلیون زائر پیش‌بینی می‌کنیم که عمده خدمات زائران در زمینه اسکان و تغذیه نزدیک اربعین صورت می‌گیرد، اما ما با توجه به افزایش تعداد زائران، حدود ۳ روز خدمات‌دهی را افزایش دادیم.
 
حدود 45 هزار زائر ایرانی تاکنون وارد عراق شدند/ مرز خسروی جمعه دوباره باز می‌شود
 
ذوالفقاری با  بیان اینکه از ۱۶ مهر تا ۲ روز پس از اربعین موکب‌ها خدمات‌رسانی را انجام می‌دهند، گفت: تا عصر امروز حدود ۴۵ هزار نفر از مردم کشورمان از مرزها خارج شدند بر همین اساس برنامه‌ها تغییراتی داشت چرا که ما توقع نداشتیم در این چند روز این تعداد زائر از مرزها خارج شوند.
وی با اشاره به اخرین وضعیت مرزهای کشورمان، تصریح کرد: با توجه به مشکلی که در بغداد ایجاد شده بود، مرز خسروی امروز بسته شد تا مسائل و‌مشکلات عراق برطرف شود که خوشبختانه در تماس که استاندار داشت، مشکل در مرز خسروی برطرف شده است.

ذوالفقاری به لزوم امنیت زائران اشاره کرد و گفت: امنیت زائران در عراق بر عهده دولت عراق است و با توجه به پیگیری‌هایی که با مسؤولان‌داشتیم، مشکلی گزارش نشده و از ظهر در عراق آرامش برقرار شده است. حتی ما ساعت به ساعت با دولت عراق در ارتباط هستیم و در صورت بروز مشکل اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره تردد زائران در عراق تصریح کرد: از فردا یعنی جمعه مرز خسروی باز می‌شود و‌تردد انجام‌خواهد شد که این امر نشان می‌دهد وضعیت عراق نگران‌کننده نخواهد بود. 
 
خودروهای پیش‌بینی شده سپاه پاسداران از مرز مهران به شهر کوت مستقر شدند
 
وی از استقرار خودروهای پیش‌بینی شد سپاه پاسداران از مرز مهران به شهر کوت  اشاره کرد و‌گفت: خودروها در مرزها مستقر شده و تا روزهای آینده تمامی خودروهای پیش‌بینی شده در مرز ایران و‌حتی خاک عراق مستقر خواهد شد.

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه درخواست صدور گذرنامه امسال نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است، خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی فعالیت خود را برای صدور گذرنامه زائران اربعین حسینی شبانه روزی کرد که یکی از راهکارها برای پیگیری بهتر صدور گذرنامه‌ها،توافق با عراق برای سهولت تردد بود که در نهایت مقرر شد در صورتی که امکان صدور گذرنامه وجود نداشت، برگه تردد برای زائران صادر شود.
 
برگه تردد زائران جایگزین گذرنامه شده است/ برگه‌های تردد از 13 مهر تضمین قانونی دارد
 
وی با اشاره به اینکه از شنبه ۱۳ مهرماه این برگه‌ها تضمین قانونی دارد، گفت: افرادی که درخواست گذرنامه می‌کنند باید مدارک را تحویل دهند و‌نیروی انتظامی هم تا جایی مقدور است گذرنامه صادر می‌کند، در غیر این صورت برگه تردد را صادر می‌کند و زائر می‌تواند با این برگه از مرز خارج شود.
 
استقرار بیش از 11 هزار اتوبوس برای حمل و نقل زائران اربعین/ امسال تنها 400 اتوبوس کاپوتاژ می‌شود
 
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه ۱۲ هزار اتوبوس فعال داریم که ۹ هزار اتوبوس در مسیر شهرها تا مرزها فعالیت خواهند کرد، افزود: ۲۵۰ دستگاه خودروی لبه‌دار سپاه در عراق قرار می‌گیرد، که در مجموع ۱۱ هزار و‌۷۵۰ دستگاه توانمندی کشور در ایران و عراق برای تردد زائران است. 

وی  با بیان اینکه اگر تعداد زائران افزایش یابد برنامه‌ریزی‌ها تغییر می‌کند، خاطر نشان کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو کاپوتاژ شد، اما امسال محدودیت‌هایی اعمال کردیم. به طوری که مقرر شد ۴۰۰ دستگاه اتوبوس کاپوتاژ شوند. همچنین برای تردد بهتر زائران به منظور رسیدن به مرز برای افرادی که با خودروهای شخصی به مرز می‌آیند، پارکینگ‌هایی پیش‌بینی شده که تعداد آن‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافت.
 
برنامه‌ریزی برای شرایط بحرانی حمل و‌نقل در مرزها
 
ذوالفقاری به پیش‌بینی شرایط بحرانی حمل و‌نقل برای سفر بهتر زائران اشاره کرد و گفت: در شرایط بحرانی حمل و نقل برای اینکه زائران در مرز مستقر شوند یا در شهرهای اطراف اسکان یابند، برنامه‌ریزی شده است تا شرایط عادی شود. این برای زمانی است که تعداد زائرانی که از حماسه اربعین بازمی‌گردند بیش از پیش‌بینی‌ها باشد.
 
وی به پیش‌بینی شرایط بحرانی حمل و‌نقل برای سفر بهتر زائران اشاره کرد و گفت: در شرایط بحرانی حمل و نقل برای اینکه زائران در مرز مستقر شوند یا در شهرهای اطراف اسکان یابند، برنامه‌ریزی شده است تا شرایط عادی شود. این برای زمانی است که تعداد زائرانی که از حماسه اربعین بازمی‌گردند بیش از پیش‌بینی‌ها باشد.
 
مشکل گره ترافیکی در مرز مهران امسال برطرف شد
 
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه اتوبوس‌های شهرداری از پارکینگ تا نقطه صفر مرزی زائران را منتقل می‌کند، گفت: زائران امسال دیگر مشکل گره ترافیکی در مرز مهران نخواهند داشت و‌سرعت تردد بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پارکینگ‌ها درباره سرقت خودروها مسؤول هستند، خاطر نشان کرد:  ماشین‌هایی را که به سمت مهران حرکت می‌کنند، باید مبلغی را به عنوان عوارض پرداخت می‌کردند که با مذاکرات این  عوارض برای زائران حذف شد. ما پیگیر سفر بهتر زائران هستیم.
 
هزینه بیمه و خدمات درمانی را نرخ‌گذاری نکردیم بلکه کاهش دادیم

وی با اشاره به بیمه زائران اربعین حسینی خاطر نشان کرد: اگر در قبال زائران مسؤول هستیم باید به فکر رفع مشکلات آن‌ها هم باشیم. برخی می‌گویند چرا ستاد اربعین در سامانه سماح برای بیمه و خدمات درمانی نرخ‌گذاری کرده است، در طول سال ۳۸ هزار تومان برای بیمه‌و درمان اخذ می‌شود که این‌مبلغ را ما به ۲۲ هزار تومان کاهش دادیم. به طوری که هزینه دریافتی هلال احمر که در زمان عادی 16 هزار تومان بود از ۱۶ هزار تومان به ۷ هزار تومان رساندیم. بنابراین، ما در زمینه بیمه و خدمات درمانی نرخ‌گذاری نکردیم، بلکه نرخ بیمه و خدمات درمانی را کاهش دادیم.
 
ذوالفقاری با بیان اینکه هلال احمر حدود ۲۲۰ تن دارو‌و‌تجهیزات به عراق ارسال کرده است، گفت: در رابطه با بیمه هم ۱۵ هزار تومان زائران باید بپردازند. برای مرگ بر اثر تصادف و‌حملات تروریستی ۲۴۰ میلیون تومان و فوت عادی ۴۰ میلیون تومان بیمه‌گر تعهد کرده است. همچنین بیمه‌گر در نقاط مختلف حضور دارد تا در صورت بروز مشکل هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و در غیر این صورت با ارائه مدارک زائران می‌توانند هزینه پرداخت شده را از بیمه طلب کنند.
 
ریالی از هزینه‌های پرداختی زائران در سامانه سماح به سازمان‌های دولتی و غیردولتی تعلق نمی‌گیرد

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه ما می‌گوییم بیمه برای سفر زائران اربعین ضروری است، تصریح کرد:  بیمه و بیمه‌گری ریسک‌ است، چرا که ممکن است یک سال سود و سال بعد ضرر باشد. ما طرفدار زائر هستیم ضمن اینکه هیچ حسابی در ستاد مرکزی برای این امور فعال نیست و ریالی از هزینه‌های پرداختی در سامانه سماح به سازمان‌های دولتی و غیردولتی تعلق نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه اگر کسی بدون بیمه به عراق رفت و مشکلی پیش آمد توقع حمایت نباید داشته باشد، گفت: تمامی اقدامات ما برای رفاه بیشتر زائران است.
 
ذوالفقاری با  بیان اینکه کتاب‌هایی از سوی‌کمیته فرهنگی تهیه شده است تا زائران با قوانین و برخی شرایط عراق آشنا شوند، خاطر نشان کرد: کسانی که برای اولین بار به این سفر مشرف می‌شوند، باید حتما با افرادی که قبلا به این سفر تشرف یافتند، همراه شوند تا سفر با معنویت و بهتری داشته باشند، البته باید مواظب باشند که حاشیه‌ها معنویت اربعین را از نبرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: سفر اربعین با همه مخاطرات با شرایط خاصی که دارد، با سایر سفرها متفاوت است. خواهشمندیم هر کسی که می‌تواند برای بهتر برگزار شدن مراسم اربعین ما را یاری دهد، وارد عمل شود چرا که ما از این اقدامات و فعالیت‌ها استقبال می‌کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها