أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۱۸۷۶
زمان انتشار: ۰۹:۰۹     ۱۳ مهر ۱۳۹۸
رؤیای آشفته!
ماجرای طرح پیشنهادی عربستان به دولت آمریکا برای ایجاد آشوب در عراق، لبنان و ایران که به‌تازگی توسط روزنامه الاخبار فاش شد نیز حاوی فکت‌های بسیار معناداری است که ثابت می‌کند قبیله سعودی از جمله کارچاق‌کن‌های اعتراضات محسوب می‌شود.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، اعتراضات و آشوب‌های اخیر عراق درحالی‌که این کشور در آستانه برگزاری همایش عظیم اربعین حسینی است، جای تأمل بسیار دارد. تظاهرات و اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف این کشور از سه‌شنبه هفته پیش آغاز شد و شواهد و قرائن متقنی وجود دارد که نشان می‌دهند اولاً اتفاقات روزهای گذشته طرحی از پیش برنامه‌ریزی‌شده و برای روزهای پیش روست و ثانیاً جنبشی اعتراضی و خودجوش نیست. چنانچه فرض را بر مردمی بودن آن بگیریم، طبیعتاً باید از یک شهر آغاز و به شهر یا شهرهای دیگر امتداد می‌یافت، درحالی‌که شروع اعتراضات در چندین شهر و در یک روز مشخص، از قرار داشتن جریانی مشکوک در پس آن حکایت دارد.
نکته اینجاست که این اعتراضات و اغتشاشات در شهرهای شیعه‌نشین کلید خورده حال آنکه میزان محرومیت‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی در اکثریت مناطق اهل سنت عراق به مراتب بیش از شیعیان است اما در مناطق اهل تسنن خبری از چنین اعتراضاتی نبود. علاوه بر این، شرایط نامناسب معیشتی و اقتصادی که رسانه‌های غربی، عبری، عربی تلاش می‌کنند آن را عامل خیزش مردم عراق بدانند، پدیده نوظهور و تازه‌ای نیست که به یک‌باره رخ‌داده و سبب انفجار خشم مردم شده باشد.

از سوی دیگر، کاملاً روشن است که همزمانی کلید خوردن اعتراضات خیابانی در عراق با موسم اربعین حسینی، به دلیل وحشت کشورهایی است که منافع آن‌ها از ناحیه این اجتماع عظیم به خطر می‌افتد. به‌طور مشخص، اجتماع عظیم زائرین اربعین برای عربستان که منشأ و مبدأ تروریسم در منطقه است، عاملی تهدیدآمیز به شمار می‌رود و از طریق نزدیک شدن به دولت عراق، تلاش می‌کند که تصمیم‌گیری‌های بغداد، خارج از اطلاع ریاض نباشد. علاوه بر این، اربعین، عامل وحدت‌بخش دو کشور همسایه ایران و عراق است. این اتفاق همچون خار چشمی در چشمان آل سعود بوده و از این موضوع رنج می‌برند؛ ضمن اینکه طی روزهای گذشته هشتگ‌هایی با عنوان «عراق به پا خیز» در فضای مجازی منتشر شده که ۷۹ درصد آن از داخل عربستان توسط ربات‌ها منتشر شده است. قطعاً اکثریت قریب به‌اتفاق جوانان عراقی و مشتاقانی که از اقصی نقاط جهان برای چله شهادت اباعبدالله (ع) به این کشور پا می‌گذارند، با سیاست تروریسم پروری و تفرقه‌افکنانه آل سعود مخالف‌اند و لذا چنین اجتماعی در راستای منافع ریاض قرار ندارد.

مهم‌تر اینکه عربستان از جمهوری اسلامی به شدت زخم خورده چراکه محیط پیرامونی آل سعود از یمن و عراق و لبنان گرفته تا فلسطین و سوریه را در قبضه محور مقاومت قرار داده است. تکفیری‌های دست‌پرورده و خانه‌زاد سعودی‌ها امروز به برکت هم‌افزایی ایران و عراق و افتتاح شاهراه مقاومت از تهران تا سواحل مدیترانه و به لطف تألیف قلوب ایران و عراق، هیچ نقطه امنی ندارند. شکست سیاست‌های منطقه‌ای ریاض در چارچوب همکاری‌های همه‌جانبه ایران و عراق، خون پدرجد تروریست‌ها را به جوش آورده و دیگر طاقت مانور قدرت تشیع در اربعین را ندارند.

ماجرای طرح پیشنهادی عربستان به دولت آمریکا برای ایجاد آشوب در عراق، لبنان و ایران که به‌تازگی توسط روزنامه الاخبار فاش شد نیز حاوی فکت‌های بسیار معناداری است که ثابت می‌کند قبیله سعودی از جمله کارچاق‌کن‌های اعتراضات محسوب می‌شود. در این طرح، افکار عمومی برای ریختن به خیابان‌ها تحریک می‌شوند تا از این طریق، دولت‌های مرکزی تضعیف شوند. همزمان با عراق، در لبنان نیز آشوب‌هایی به بهانه مشکلات اقتصادی آغاز شد اما در جلب توجهات رسانه‌ای موفق نبود ولی در عراق، این اتفاق افتاد چون علاوه بر عربستان، بازیگران دیگری هم در کوره اعتراضات دمیدند.

یک ماه پیش، شیخ «قیس الخزعلی»، رهبر جنبش «عصائب اهل الحق» هم در گفتگویی به موضوع بسیار مهمی اشاره کرد. وی گفت که برخی گروه‌های سیاسی عراق با کشورهای خارجی بسته‌اند تا موج جدیدی از آشوب‌ها و ناآرامی‌ها را کلید زده و هدایت کنند، چراکه از سیاست خارجی عراق خرسند نیستند و مطلوب آن‌ها، مطیع کردن دولت است. رئیس این جنبش ضد سعودی – آمریکایی حتی تاریخ این بلوا را هم 10 اکتبر ذکر و تصریح کرد که علت این توطئه، عدم همراهی عراق با «معامله قرن» است.

با این حساب، این آشوب‌ها با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن اربعین حسینی، چند هدف دیگر را نیز به‌طور متقارن پوشش می‌دهد. نخست اینکه دولت فعلی عراق و شخص «عادل عبد المهدی»، نخست‌وزیر این کشور، نگاه ویژه‌ای به کشورهای شرق آسیا دارد. وی به‌تازگی در سفری به چین، توافقات اقتصادی و تجاری متعددی با پکن امضا کرد که خوشایند غرب نیست. دوم، دولت عراق در گرفتن انگشت اتهام به‌سوی رژیم صهیونیستی درباره حملات اخیر به مواضع حشد العشبی پیشقراول است. نمایندگان مجلس عراق نیز بر دولت عراق فشار وارد می‌کنند تا به نحوی پاسخ گستاخی اسرائیل داده شود. این در حالی است که عراق، صراحتاً با معامله قرن نیز مخالفت کرده و مجموع این عوامل انگیزه‌هایی هستند تا رژیم صهیونیستی در کنار عربستان، دامن خود را پر از سنگ کرده و هر چه در توان دارند برای تضعیف دولت عراق که تشکیل آن به یک سال هم نرسیده، بکار بندند.

از سوی دیگر، برای ارزیابی دقیق‌تر اغتشاشات مهندسی شده عراق، باید دید که حامیان آن‌ها از چه قوم و قبیله‌ای بوده و به کجا وابسته هستند. یکی از حامیان اعتراضات اخیر، «ایدی کوهن»، (گماشته رژیم صهیونیستی در توئیتر برای اقناع افکار عمومی اعراب) است که معترضان را «انقلابیون علیه فارس‌ها» خطاب کرده بود! از سوی دیگر، «رغد صدام»، دختر دیکتاتور عراق نیز از حامیان این آشوب‌هاست که به صدور پیام‌های توئیتری حماسی همراه با عوام‌فریبی (استفاده از آیات قرآن کریم) روی آورده است.

با این حال و علیرغم برهه حساسی که در آن قرار داریم، هوشیاری مردم عراق در مواقف مختلف طی سال‌های اخیر نشان داده است که این اعتراضات همچون کف روی آب، از بین خواهد رفت، دشمنان خارجی و مثلث غربی، عربی، صهیونیستی را با شکست دیگری مواجه خواهد کرد و اربعین امسال، جهانی‌تر و تماشایی‌تر از همیشه برگزار خواهد شد.

* سیدجعفر قنادباشی/روزنامه حمایت

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها