يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۱۹۳۸
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۱۴ مهر ۱۳۹۸
با حضور جمعی از هنرمندان و مستندسازان؛
مستند "از نسل حاتم" با حضور آیت‌الله میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری، طلاب، جمعی از هنرمندان و مستندسازان و سایر اقشار در سالن سینمایی مجتمع هدایت قم رونمایی شد.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، مستند "از نسل حاتم" شامگاه شنبه 13 مهرماه در سالن سینمایی مجتمع هدایت قم رونمایی شد. این مراسم با حضور آیت‌الله میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری، طلاب، دانشجویان، هنرمندان و اقشار مختلف برگزار شد.

محمدحسن رضایی نویسنده و کارگردان مستند در این مراسم بیان کرد: "برای ساخت این مستند به مسیر طریق العلما در پیاده‌روی نجف کربلا رفتیم چون قدمت بیشتری دارد."


وی افزود: مستند از نسل حاتم به مدت 30 دقیقه است و  2 سال برای ساخت آن زمان صرف شد.

نویسنده و کارگردان مستند از نسل حاتم تصریح کرد: با توجه به اینکه در زمینه اربعین مستندهای زیادی ساخته شده، در مستند از نسل حاتم به این موضوع توجه کردیم که به سوژه هایی پرداخته شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و یکی از این سوژه ها تاریخ شفاهی مراسم اربعین حسینی است.

رضایی با بیان اینکه پیشینه زیارت اربعین از مسیرطریق العلما بوده است، ادامه داد: برای تولید مستند از نسل حاتم مسیر پیاده روی طریق العلما را مورد توجه قرار دادیم که تا دو سال پیش کمتر مورد توجه زائران ایرانی قرار گرفته بود، اما یکی از اصیل ترین مسیرها برای رسیدن به کربلا است و علمایی که در گذشته به کربلا مشرف می شدند از این مسیر عبور می‌کردند.

وی عنوان کرد: در طریق العلماء عشیره ای از نسل حاتم طایی حضور دارند،عبدالله پسر حاتم که مسلمان و شیعه بوده، به کوفه هجرت می‌کند تا در کنار امیرالمؤمنین(ع) باشد و عشیره حواتم که در کیلومتر 10 طریق العلما زندگی می‌کنند از نسل حاتم طایی هستند.

نویسنده و کارگردان مستند از نسل حاتم ابراز کرد: دو موضوع سبب شد که ما عشیره حواتم را به عنوان سوژه انتخاب کنیم، یکی پیشینه نوادگان حاتم طایی در خدمت گذاری به زائران اربعین و دیگری داستان‌های شنیدنی و بکر این عشیره از پیاده روی اربعین در زمان رژیم بعث است.

رضایی با اشاره به اهداف تولید مستند از نسل حاتم گفت: در این مستند به بهانه پرداختن به خانواده حاتم طایی به مشکلات و مصیبت های پیاده روی در زمان صدام نگاه شده است.

وی با بیان اینکه مستند از نسل حاتم به همت مستندسازان کانون روایت مقاومت تولید شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده مستندهای اربعینی حال و هوای موکب داری و زائران پیاده را دارد، در این مستند فضای موکب داری کمتر مورد توجه واقع شده است، مخاطب در مستند از نسل حاتم شاهد روایت شیرین و دلنشینی از یک روز پذیرایی و مهمان نوازی خانواده ای است که از فرزندان حاتم طایی است که به سخاوت و کرامت مشهور است.


در ادامه این مراسم آیت‌الله میرباقری با تشریح دو تمدنی که نماد یکی از بناهایی چون تخت جمشید یا برج‌های سر به فلک کشیده و مدرن است و تمدن دیگر که که نماد آن کعبه و خراسان است؛ اظهار داشتند: "تمدن اول بر پایه غرور و ... شکل گرفته است هدف تمدن دوم مغرت الهی و بر محور امام شکل می‌گیرد."

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزودند: "طبیعتا اگر ما دنبال جمع و جامعه‌ای باشیم بر پایه مسابقه در راه خدای متعال، ایثار و انفاق شکل گرفته است؛ حرکت به سمت امام از قواعد اصلی چنین جامعه‌ای است لذا زیارت _که تجدید عهد با امام و تجدید بیعت با امام است_ از ارکان چنین جامعه و جمعی تلقی می‌گردد."

نقش کلی زیارت در شکل گیری این نوع تمدن واضح است و مطالعات تاریخی این را روشن می‌کند بلد امنی که در عالم شکل می‌گیرد بر محور امام شکل می‌گیرد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با انتقاد از تلاش عده‌ای برای منحل کردن زیارات قبور متبرکه در گردشگردی، این معضل را از اهداف تمدن مدرن دانستند و بیان داشتند: "اسم زیارت امامزاده‌ها را قبه گردی گذاشتن؛ محوری است که برخی‌ها برای انتقال فرهنگ مدرن جامعه به کار می‌برند."

آیت‌الله میرباقری در ادامه سخنان خود، زیارت اربعین حسینی را یک جلوه خاصی از یک شکل گیری امت حول امام و نمونه‌ای از بلد امن است توصیف کردند و فرمودند: "در مسیر زیارت اربعین امام حسین (ع)، جامعه هم در ظاهر و هم در باطن در امنیت است؛ امنیتی ظاهری که روابط به گونه‌ای است که افراد از ناحیه همدیگر احساس امنیت می‌کنند و امنیت باطنی که قلوب هم احساس آرامش می‌کند."

ایشان تاکید کردند: "جامعه حول نبی و بر پایه حول نبی اکرم است و همه پشت طرح حضرت راه می‌روند و صداهای متعدد نباید از این جمع شنیده شود و یک صدا باید شنیده شود و بقیه صداها باید خوابیده باشند."

side

این استاد حوزه علمیه، یکی دیگر از برکات زبارت اربعین حسینی را «کرامت» عنوان کرده و بیان داشتند: "آنچه شما در اربعین می‌بینید ظهور همین جامعه ای است که در آن کرامت امام تجلی پیدا کرده است و آن‌چه که شیفتگی ایجاد می کند این کرامتی است که تجربه می کنیم."

ایشان تصریح کردند: "زیارت یکی از ارکان شکل گیری جامعه اسلامی است و اربعین یکی از نمونه های بارز این تجمع است و در واقع یک جوشش عجیبی است که شکل گرفته و این پوشش با انقلاب اسلامی به این شکل رسیده است."

در این مراسم آیت‌الله میرباقری ضمن تقدیر از مستند «از نسل حاتم» ابراز امیدواری کردند که این گونه کارها ادامه دار باشند.

در ادامه این مراسم محمد جواد ارویلی خبرنگار شبکه العالم به تشریح حوادث اخیر در عراق پرداخت و خاطر نشان کرد که مردم عراق تحت هر شرایطی از زائرین اباعبدالله حسین (ع) بهترین پذیرایی را انجام می‌دهند و اعتراضات اخیر خللی در خدمت رسانی به زوار اربعین ایجاد نمی کند.

side

دیگر عوامل این فیلم مستند اربعینی از این قرار می‌باشند؛ تصویربرداران: علی شعبانی، علی‌اکبر محمدعلئیی و محمد حسن رضائی/ تصویربردار هوایی: سعید هاشمی گازار/ عکاس: زهیر صیدانلو/ صدابردار: محمدحسین رضایی/ مترجم: ابراهیم خنیفری/ پژوهش: محمد محسن رضایی/ مشاور پروژه: جواد یقموری/ مدیر تولید: محمد حسین رضایی/ گرافیست: محمد حسن افشاری/ خطاط نشان نوشته: حسن جمکرانی/ پشتیبانی: امیر عاطفی.

گروه مستندسازان روایت مقاومت از سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون فیلم‌های مستند متعددی را در ایران و کشورهای لبنان، سوریه و عراق تولید کرده است.

در پایان این مراسم مهمانان ویژه این مراسم عکس یادگاری انداختند و پوستر این مستند را امضا کردند.

side

side

side

side

side

side





نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها