يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۲۴۱۰
زمان انتشار: ۱۶:۵۲     ۰۳ آبان ۱۳۹۸
در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران؛
امام جمعه موقت تهران گفت: این سخن که عده‌ای بر تعامل سازنده با دنیا و عده ای در تقابل مستمر با جهان تاکید دارند، منصفانه نیست. اینجانب یک چهره عالم و متعهد و سیاستمدارا نمی شناسم که معتقد به تقابل مستمر با جهان در مقابل نگاه تعامل سازنده با دنیا باشد. چگونه در نهاد علم و دانشگاه این سخن قابل طرح است؟
به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله مهدوی کنی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری، گفت: یاد سیاستمدار صادق، بصیر، استوار و بازوی قدرتمند رهبر معظم و عالیقدر انقلاب اسلامی، سکان دار هوشمند مجلس خبرگان رهبری، آیت الله مهدوی کنی را گرامی میداریم. امیدوارم خداوند بزرگ این فقیه برجسته را با پیشوایان معصوم دین محشور کند.

وی افزود: همچنین برای فرزند برومند امام (ره) فقیه بصیر و ساعد و شجاع امام بزرگوار، آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی(ره) از خداوند متعال علو درجات را مسئلت دارم.

امام جمعه موقت تهران از ملت عراق و دولتمردان این کشور در مدیریت شایسته مراسم انسان ساز و اقتدار آفرین اربعین تشکر کرد و گفت: امیدوارم این حرکت انقلابی، الهی، عبادی و سیاسی راه را برای وحدت امت اسلام در مسیر تحقق اهداف عاشورا در سراسر دنیای اسلام هموار نمایند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد اظهار داشت: با توجه با آیین آغاز رسمی سال تحصیلی در دانشگاه تهران به چند نکته اشاره می کنم، به نظر بنده باید صدای دانشگاهیان به ویژه دانشجویان شنیده شود و اجازه دهیم تشکل‌های دانشجویی نقطه نظرات خود را در مورد مسائل کشور در حضور روسای محترم قوا مطرح کنند، این درسی است که از آغاز انقلاب از سکاندار هوشمند انقلاب اسلامی آموخته‌ایم.

وی تاکید کرد: همانطور که سیاست ها و تصمیمات اخیر بانک مرکزی در حوزه بازار ارز مورد حمایت قاطبه جامعه علمی و دانشگاهی است، برخی از سیاست ها و تصمیمات اقتصادی دولت مورد نقد جدی جامعه دانشگاهی و علمی است و این نقد به معنای نقد دانشگاه نیست، باید به این نقد توجه داشت و نصیحت برآمده از عقلانیت و علم را به عنوان نقشه راهی برای ارتقاء کارایی مورد توجه قرار داد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: این سخن که عده‌ای بر تعامل سازنده با دنیا و عده ای در تقابل مستمر با جهان تاکید دارند، منصفانه نیست. اینجانب یک چهره عالم و متعهد و سیاستمدارا نمی شناسم که معتقد به تقابل مستمر با جهان در مقابل نگاه تعامل سازنده با دنیا باشد. چگونه در نهاد علم و دانشگاه این سخن قابل طرح است؟

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه بر اساس سند چشم انداز، جمهوری اسلامی باید دارای بالاترین عقبه علمی و دانشگاهی باشد، افزود: حدود ۱۴ سال قبل این چشم انداز از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد تا نقشه راه برای ملت و دولت باشد. در حوزه سیاست خارجی و تقویت روابط خارجی هم بر گسترش کاری های دوجانبه منطقه‌ای و بین المللی و ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورها تاکید شده است.

وی اظهار داشت :کدام سیاستمدار در مقابل این تفکر، اعتقاد به تقابل مستمر با جهان دارد و راهبرد ما ادامه پرهیز از تشنج روابط با کشورها است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: علاوه بر این تقویت روابط با کشورهای غیر متخاصم از اهداف سند چشم‌انداز است، بهره‌گیری از روابط برای افزایش توان ملی از راهبردهای سند چشم انداز است. علاوه بر این مقابله با افزون خواهی و اقدام متجاوزانه در روابط خارجی، تلاش برای رهایی منطقه از حضور بیگانگان، مقابله با تک قطبی شدن جهان، همه آن به عنوان اهداف سند چشم‌انداز محسوب می شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: با صراحت می توان گفت راهبرد جمهوری اسلامی ایران که مورد حمایت آحاد ملت و جریان‌های سیاسی است تعامل سازنده با جامعه جهانی است.

وی گفت: این استراتژی آمریکا و رژیم صهیونیستی است که از آغاز حرکت انقلابی ملت ایران و شکل گیری نظام اسلامی به جنگ افروزی و تقابل مستمر با جمهوری اسلامی ایران پرداخته اند. این راهبرد آمریکاست، که امروز به راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا در برابر جامعه جهانی تبدیل شده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: تقابل مستمر با جهان راهبرد آمریکاست، ملت عزیز ما و جریان های سیاسی از هر گروه و جناح از این فکر مبرا و پاکیزه اند.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه امروز عامل بازدارنده آمریکا از تعرض به جغرافیای ایران اسلامی قدرت دفاعی پرافتخار، جبهه مقتدر مقاومت اسلامی، وحدت و انسجام ملی ملت ایران است، تصریح کرد: این از اندیشه سیاسی الهی امام بزرگوار و منطق علمی و عقلانی و وحیانی رهبر معظّم انقلاب الهام گرفته است.

وی تصریح کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه هم فقط یک زبان را می فهمند و آن زبان قدرت است. کشور هایی که می خواهند از منافع ملی خود در برابر آن زیاد خواهان دفاع کنند باید به قدرت سیاسی علمی دفاعی اقتصادی آراسته گردنند و با زبان برآمده از اقتدار، حافظ منافع خویش باشند.

امام جمعه موقت تهران گفت: ملت ایران با زبان منطق، اقتدار بر آمده از ایمان و ایمان متکی بر توانایی های علمی، سیاسی، دفاعی با قدرت‌های جهان گفتگو می کنند.

ابوترابی فرد افزود: اگر می خواهیم از ظرفیت دانشگاه استفاده کنیم و آنان را برای پاسخ به مسائل کلیدی و سوالات اساسی فراخوان کنیم گمان می کنم این سوالات قابل طرح است؛ اول: چگونه می توان با کمترین استقراض از نظام بانکی و بانک مرکزی دوران تحریم را به فرصتی برای شکوفایی اقتصاد ملی تبدیل کرد ؟

وی در تبین سوال دوم، اظهار داشت: چگونه می توان با یک برنامه میان مدت رشد نقدینگی سرسام آور را که کلیدی ترین مسئله اقتصاد ملی است، مهار کرد؟

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: سوم آنکه چگونه می توان از این حجم بزرگ نقدینگی با کمترین هزینه برای خلق صنعت، رشدتولید، اشتغال و رشد اقتصادی بهره گرفت؟ اینها باید سوالات کلیدی دولت محترم و فراهم آوردن زمینه مناسب برای استماع پاسخ ها و توجه به آن باشد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در آستانه تدوین لایحه بودجه سال ۹۹، گفت: لایحه بودجه آیینه چگونه اداره کردن کشور است. با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختاری بودجه با تاکید به قطع وابستگی بودجه به نفت و اراده سازمان برنامه و بودجه برای عملیاتی کردن این مهم که گامی ارزشمند و تحسین برانگیز است، به نظر می رسد شایسته است برای فراهم آوردن زمینه قطع وابستگی نفت و بودجه، تمامی درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود.

وی اظهار داشت: در گام دوم باید کسری واقعی بودجه با تحلیل دقیق هزینه‌های واقعی کشور تبیین شود، با تبیین هزینه‌های واقعی کشور درآمدهای واقعی و پایدار غیر نفتی رصد شود، آنگاه کسری بودجه برای اداره کشور روشن می شود.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: برای تامین کسری بودجه، مجلس به دولت اجازه فروش اوراق را بدهد، هر مقدار از اوراق که در بازار به فروش رفت برای تامین کسری بودجه به کار بسته شود. اوراق باقیمانده را از صندوق توسعه ملی خریداری نمایند و منابع آن را بدون سود در اختیار دولت قرار دهد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد معتقد است: این اقدام موجب می شود اولا کسری واقعی بودجه تشخیص داده شود، بودجه کشور تراز نیست، با فروش سرمایه بودجه را تراز می‌کنیم. کسری واقعی بودجه باید شفاف شود.

وی تصریح کرد: نمایندگان باید با شفافیت به میزان تعهداتی که به صندوق توسعه ملی دارند وقوف پیدا کنند. لذا باید اولاً به مدیریت هزینه‌ها و ثانیاً برای دستیابی به درآمد های پایدار قدم بردارند.

خطیب جمعه تهران اظهار داشت: پیشنهاد دوم من این است که باید در راستای درآمدزایی پایدار اقدام کرد .با توجه ضرورت در درآمد زایی پایدار برای هزینه های جاری کشور اقدام برای افزایش درآمدهای مالیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، البته یادآور می شوم منظور مالیات‌های است که باید صاحبان ثروت و درآمد انبوه پرداخت کنند.

ابوترابی فرد گفت: باید مراقب بود حوزه مهم تولید و اشتغال آسیب نبیند و کسبه قربانی نشوند، برای رسیدن به این مهم اقداماتی ضروری است.

وی در تشریح این اقدامات، گفت: جلوگیری از فرار مالیاتی از طریق اجرای ماده ۱۶۹ مکرر سازمان مالیاتی و با همکاری و هماهنگی با قوه قضاییه، نیروی انتظامی، بانک مرکزی و نظام بانکی کشور ضروری است. باید با دریافت اطلاعات یکپارچه زمینه برای بررسی تراکنش های بانکی، برای دریافت مالیات از صاحبان ثروت هموار می شود.

خطیب جمعه تهران افزود: اصلاح پایه و نرخ ها و افزایش پوشش مالیاتی و کاهش معافیت‌های مالیاتی مانند حذف معافیت بر درآمد حاصل از صادرات مواد خام یا با ارزش افزوده پایین، حذف معافیت بر درآمد حاصل از فعالیت های هنری و فرهنگی که ماهیت تجاری دارند .

حجت الاسلام ابوترابی فرد با تاکید بر لزوم توجه به یارانه بودجه ای و فرا بودجه ای پنهان در سال ۹۸ اظهار داشت: حدود یک هزار و سیصد هزار میلیارد تومان تقریبا معادل بودجه کل کشور یارانه پنهان کشور است، یارانه انرژی و غیر انرژی. این عدد بزرگ در اقتصاد همسایگان شرقی و غربی هم وجود ندارد اما در اقتصاد ایران وجود دارد.

وی افزود: باید نظام مدیریتی و علمی و دانشگاهی کشور برای استفاده از این ظرفیت بزرگ و فرصت بی بدیل برای رفع فقر و بی عدالتی، حمایت منطقی و درست صورت دهد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: باید با اجماع نخبگان علمی و سیاسی در این راستا اقدام کرد ،بدون اجماع نمی‌شود، مسائل اساسی کشور را حل کرد. با دعوا و نزاع و مسائل اصلی کشور بر زمین می ماند و هر جریانی به قدرت برسد فرقی ندارد .

حجت الاسلام ابوترابی فرد اظهار داشت: رشد نقدینگی که در دولت نزدیک به ۲ تریلیون میلیارد تومان شده است. در دولت‌های گذشته نیز با همین شتاب رشد کرده است. این عدد های درشت در اقتصاد ورود پیدا کرده اما منتهی به رشد و شکوفایی اقتصاد ملی نشده است. نتوانسته فقر را از جامعه ریشه کن کند؛ باید با اجماع نخبگان علمی و سیاسی اقدام کرد .

وی تصریح کرد: هنر دولت خَلق این اجماع است و حقیر با تجاربی که دارم عرض می کنم قطعاً این اجماع را اگر نگاه، نگاهِ نصیحت و خیرخواهی باشد می توان خلق کرد.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: باید با اجماع همه نخبگان علمی و سیاسی مدیران و مسئولان کشور را برای یک تحول بزرگ آماده کرد. دوران روزمرگی، ندانم کاری و فرصت‌سوزی به پایان رسیده است. نیازمند به اراده، مبتنی بر علم و از عزم بر آمده است ایمان و مشارکت عمومی و وحدت ملی برای تحول هستیم.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه نیازمند اقدام عاجل علمی و منطقی هستیم،افزود: اگر می‌خواهیم در مسیر پاسخ به نیازهای اساسی مردم قدم برداریم، باید این حوزه‌ها را مورد توجه جدی قرار دهیم.

وی در خصوص راهکارهای حل مشکلات، گفت: پرداخت به ذی نفع نهایی از راهکارهای حل مشکل است. پرداخت به ذی‌نفع نهایی به دولت این اجازه را می دهد که هزینه های واقعی کشور را رصد کند. متوجه شود که هزینه های واقعی کشور در چه اندازه است. امروز دولت از هزینه‌های واقعی کشور اطلاعات شفاف و دقیق ندارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در حال حاضر دولت اعتبارات دستگاه‌ها را به صورت سرجمع با آنها تخصیص داده است و دستگاه‌ها در مورد نحوه پرداخت به ذی‌نفع نهایی تصمیم گیری می کند،گفت: رئیس دستگاه تصمیم می گیرد نه دولت. دولت باید از نحوه دقیق و شفاف هزینه های خود اطلاع داشته باشد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد افزود: به دلیل نبود شفافیت در مصارف دولت، ابزار کارآمد برای نظارت مالیاتی و برای نظارت مالی و عملیاتی در حین اجرای بودجه در اختیار دولت نیست و امکان مدیریت هزینه ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: این امر موجب انحراف بودجه از اهداف مصوب طبق صلاحدید دستگاه اجرایی و نرسیدن بودجه به ذی‌نفع نهایی تعریف شده در قانون می گردد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: راهکار اجرایی این است که در گام اول در اسرع وقت، پرداخت ها صرفاً توسط خزانه داری کل و مستقیماً به ذی‌نفع نهایی انجام شود.

ابوترابی فرد اضافه کرد: پرداخت ها از محل منابع عمومی، قدم اول است. هر قِرانی که از منابع عمومی پرداخت می‌شود باید از خزانه داری کل پرداخت شود. اعتبارات اختصاصی دستگاه های اجرایی باید مشمول این فرآیند شده و خزانه‌داری کل کشور بر مبنای درخواست ایشان از درآمدهای اختصاصی این دستگاه کسر و به حساب ذینفع نهایی واریز کنند تا بدانیم در کشور چه خبر است.

وی با بیان اینکه با این مشکلات اقتصادی مدیران ارشد کشور اطلاع درست از نحوه هزینه منابع ندارند،گفت: گام سوم که شاید منشاء تحولی بزرگ شود این است که این فرآیند برای منابع شرکت های دولتی نیز اجرا شود.

به گزارش مهر، خطیب نماز جمعه تهران همچنین در خطبه اول، گفت: نصیحت و انتقاد متقابل از ویژگی های برجسته انسان های تربیت یافته در مدرسه دین است.

وی با بیان اینکه انسان منتقد باید با قلبی لبریز از محبت در مقام خیر خواهی باشد نه در مقام مچ‌گیری، افزود: اگر دیدید جامعه در این حوزه در معرض آسیب است بدانید انسان‌های آراسته به ایمان به رسالت خود به عنوان ناصح توجه نکردند.

خطیب نماز جمعه تهران تأکید کرد: نصیحت زمامداران مدیران و مسئولان مومن و دلسوز برای مردم و نصیحت آحاد جامعه علمی و دانشگاهی اهل نظر و اهل فکر برای زمامداران امر بسیار مهم است و این مسیر راه پیامبر اعظم (ص) و مسیر سعادت جامعه است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: نصیحت به معنای خیر خواهی و انتقاد از نشانه های یک جامعه سالم و مدیریت صحیح است.

وی گفت: نصیحت و نقدی که از قلب پُر از محبت می آید دوستی خلق می کند؛ ما نیازمند به این نقد و نسیه در جامعه هستیم، نظام اسلامی نمی تواند در قبال آینده ملت ایران بی تفاوت باشد. خیرخواهی از شاخصه های نظام اسلامی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها