أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۲۴۷۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۸     ۰۶ آبان ۱۳۹۸
چند نکته و فرضیه در رابطه با کشته شدن ابوبکر بغدادی؛
در سال های گذشته، بارها خبر کشته شدن ابوبکر بغدادی از سوی نیروهای آمریکایی و روسی منتشر شد، به گونه ای که در فاصله سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ رسانه ها و مقامات آمریکایی و روسی هشت بار این خبر را منعکس کردند. با این حال، بامداد امروز و پس از توییت ترامپ در رابطه با یک اتفاق بزرگ، مجله نیوزویک به نقل از پنتاگون مدعی شد، پس از شناسایی محل اختفای بغدادی، عملیاتی از سوی نیروهای ویژه آمریکا راه اندازی شد که در پی آن سرکرده داعش با استفاده از یک جلیقه انفجاری به زندگی ترور خود پایان داد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، در سال های گذشته، بارها خبر کشته شدن ابوبکر بغدادی از سوی نیروهای آمریکایی و روسی منتشر شد، به گونه ای که در فاصله سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ رسانه ها و مقامات آمریکایی و روسی هشت بار این خبر را منعکس کردند.

با این حال، بامداد امروز و پس از توییت ترامپ در رابطه با یک اتفاق بزرگ، مجله نیوزویک به نقل از پنتاگون مدعی شد، پس از شناسایی محل اختفای بغدادی، عملیاتی از سوی نیروهای ویژه آمریکا راه اندازی شد که در پی آن سرکرده داعش با استفاده از یک جلیقه انفجاری به زندگی ترور خود پایان داد.

چند نکته و فرضیه در رابطه با کشته شدن ابوبکر بغدادی را می توان مطرح کرد؛

نخست: بنا بر ادعای مقامات آمریکایی، بغدادی در روستایی در شمال استان ادلب و در نزدیکی مرز ترکیه مورد هجوم قرار گرفته است. استان و منطقه ای که نه پایگاه داعش بوده و نه انتظار حضور بغدادی در آنجا می رفته است، حال آنکه در هشت مرتبه ای که خبر کشته شدن بغدادی منتشر شده بود، محل اصابت بغدادی در شرق سوریه یا در عراق عنوان شده بود؛ بنابراین، اینکه بغدادی در شمال سوریه مخفی شده بود، قابل تأمل به نظر می رسد.

پایان «حیات ترور» ابوبکر البغدادی و چند فرضیه!

دوم: اختفای بغدادی در مکانی صورت گرفته بود که محل حضور نیروهای وابسته به ترکیه است؛ نیروهایی که با بغدادی دشمنی آشکار داشته اند. حال اینکه چرا بغدادی در آنجا پنهان شده بود، چندان مشخص نیست، ولی دور از ذهن نیست که ترکیه یا گروه های وابسته به آن از محل اختفا اطلاع داشتند.

سوم: شناسایی محل اختفای بغدادی و عملیات دستگیری او پس از توافق آمریکا و ترکیه برای آغاز عملیات آنکارا در شمال سوریه و ایجاد منطقه امن نیز تصادفی به نظر نمی رسد. در واقع، بعید نیست که یکی از گزینه های پیشنهادی جذاب ترکیه به آمریکا برای موافقت ترامپ جهت آغاز عملیات علیه کردها، دادن امتیاز شکار بغدادی بوده باشد!

چهارم: حال پرسش این است، شکار بغدادی چه دستاوردی برای ترامپ به همراه دارد؟ پاسخ تا حدود زیادی واضح است. همان چیزی که باراک اوباما یک سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۱ با کشتن اسامه بن لادن از آن بهره برد. این امتیازی است که ترامپ می تواند به عنوان برگی برنده در انتخابات آتی از آن بهره برداری کند. به‌ ویژه وقتی ترامپ تا پیش از این نه تنها دستاوردی در سیاست خارجی نداشته، بلکه موجبات یک سرخوردگی بزرگ در دیپلماسی ایالات متحده را فراهم آورده است.

فراتر از موارد فوق، چند پرسش همچنان می ماند که اکنون نمی توان بدان ها پاسخ دقیقی داد. چرا و چگونه بغدادی به ادلب و محل حضور نیروهای وابسته به ترکیه رفته بود؟ محل اختفای او چه زمانی شناسایی شد؟ چه ارتباطی میان سفر پمپئو و مایک پنس به ترکیه و کشته شدن بغدادی وجود دارد؟ ترامپ می خواهد خروج از سوریه را به یک شکار بزرگ توجیه کند؟ ترکیه چه نقشی در این عملیات داشته است؟ در نهایت اینکه، اگر آمریکا نتواند ادعای خود در کشتن بغدادی را اثبات کند، چه خواهد شد؟ با این فرض، ترامپ چه پاسخی خواهد داشت؟ 

* مصطفی نجفی/ کارشناس مسائل سوریه

منبع : تابناک
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها