يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۲۵۲۶
زمان انتشار: ۰۹:۰۷     ۰۸ آبان ۱۳۹۸
نه مردم شیلی به اقتصاد آمریکایی؛
خشم عمومی در شیلی در شکاف میان رشد اقتصادی بالا و نابرابری‌های اجتماعی فاحش ریشه دارد که باعث ثروتمند شدن برخی در ازای فقر مطلق دیگران شده است، این امر به دلیل اجرای سیاست‌هاس نئولیبرالیسم از سال 1980 در این کشور به وقع پیوسته است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، خشم عمومی در شیلی در شکاف میان رشد اقتصادی بالا و نابرابری‌های اجتماعی فاحش ریشه دارد که باعث ثروتمند شدن برخی در ازای فقر مطلق دیگران شده است، این امر به دلیل اجرای سیاست‌هاس نئولیبرالیسم از سال 1980 در این کشور به وقع پیوسته است. ناآرامی‌ها در شیلی بیش از دوهفته آغاز شده است و معترضان با سرپیچی از وضعیت اضطراری به درگیری‌های خشونت‌آمیز، آتش زدن و غارت در پایتخت این کشور ادامه دادند. در جریان این خشونت‌ها تا کنون 20 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در گزارش نشریه «تایم» آمده که پلیس برای پراکنده کردن صدها دانشجو در یکی از خیابان‌های اصلی «سانتیاگو» از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرده است. از آنجایی که معترضان بسیاری از ایستگاه‌های مترو را سوزانده و به آنها آسیب رسانده‌اند، تنها یکی از شش خطوط مترو این شهر فعال است. از طرفی مقامات می‌گویند که بازگرداندن و تعمیر خدمات حمل و نقل مترو ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

در پی این اعترضات خشونت‌آمیز، حدود 2 میلیون دانشجو مجبور بودند تا در خانه‌های خود بمانند و بسیاری از مردم هم نتوانسته‌اند به محل کار خود بروند. این ناآرامی‌ها در شیلی به دنبال اعتراض به افزایش قیمت بلیت‌های مترو به وجود آمد اما تحلیلگران می‌گویند که این اعتراضات از احساس ناامیدی مردم شیلی در خصوص اینکه آنها در پیشرفت دولت سهیم نیستند، ناشی می‌شود.

پاتریسیو ناویا، استاد مرکز مطالعات آمریکای لاتین و کارائیب در دانشگاه نیویورک، گفت: «معترضان احساس می‌کنند که دولت به ثروتمندان اهمیت بیشتری می‌دهد و از همین رو تظاهرات کردند تا صدایشان شنیده شود.»

تغییر کابینه، پاسخ رئیس‌جمهور شیلی به اعتراض‌های سراسری این کشور

با شدت گرفتن بحران و ادامه اعتراض‌های سراسری علیه سیاست‌های نولیبرالی دولت «سباستین پینرا» رئیس‌جمهور شیلی، پینرا به فکر تغییر اعضای کابینه افتاده است.


مردم شیلی در ادامه اعتراض‌ها علیه سیاست‌های نولیبرالی دولت «سباستین پینرا» که از حدود دو هفته اخیر شروع شده، «سانتیاگو» پایتخت و برخی دیگر از نقاط این کشور بار دیگر به صحنه حضور گسترده معترضان تبدیل شده است.

به گزارش شبکه «تی‌آر‌تی»، رئیس‌جمهور شیلی در پاسخ به ادامه اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در این کشور، از همه اعضای کابینه خواسته است که استعفای خود را تقدیم کنند تا او در پاسخ به خواسته‌های معترضان، «کابینه‌ای جدید» تشکیل دهد. بعد از این وعده‌ها بود که رئیس‌جمهور شیلی ۸ نفر از وزرای این کشور یعنی یک سوم از اعضای کابینه دولت شامل اندرس چادویک، وزیر کشور شیلی را تغییر داد.

پیش‌تر نیز خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود موج جدیدی از درگیری‌ها بین معترضان و نیرو‌های امنیتی در شیلی آغاز شد. دفتر ریاست جمهوری شیلی اعلام کرد سباستین پینرا، رئیس‌جمهور شیلی دستورات لازم برای لغو حالت فوق العاده از روز دوشنبه ۲۸ اکتبر در همه مناطق این کشور را صادر کرده است. دفتر ریاست جمهوری شیلی در حالی از لغو وضع فوق العاده در این کشور خبر می‌دهد که شیلی بعد از چند دهه با انفجار اجتماعی بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. سباستین پینه‌را، رئیس‌جمهور شیلی، در واکنش به اعتراضات مردمی و انجام تغییرات اساسی در دولت از همه اعضای کابینه‌اش خواست تا استعفانامه خود را ارائه دهند.


اعزام هیئت تحقیق سازمان ملل به شیلی
باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعزام یک هیئت تحقیقی به شیلی برای راستی آزمایی درباره ادعاهای نقض حقوق بشر در این کشور طعمه بحران شدید اجتماعی خبر داد. باچله که خود دو دوره در شیلی رئیس جمهور بوده است، در توییتی افزود «نمایندگان پارلمان و دولت (شیلی) همگی تمایل خود را برای یک ماموریت حقوق بشری سازمان ملل در این کشور اعلام کرده اند. باچله پیش از این در روز دوشنبه «اندوه عمیق» خود را از شورش‌ها در شیلی اعلام و درخواست کرده بود «تحقیقاتی مستقل، بی طرفانه و شفاف» درباره «ادعا‌های نگران کننده درباره استفاده بیش از حد از زور به دست نیرو‌های امنیتی و ارتش انجام بگیرد». کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین در توییت شامگاه پنجشنبه خود که به زبان انگلیسی و اسپانیایی نوشته شده بود، اعلام کرد «بعد از دنبال کردن بحران شیلی از آغاز آن، من هیئتی را برای راستی آزمایی درباره بررسی ادعا‌های نقض حقوق بشر اعزام کردم».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها