أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۲۶۴۹
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۱۱ آبان ۱۳۹۸
یادداشت/
راضيه فراهاني
«بعد از ۲۳ ماه تلاش و مذاکره توانستيم سايه شوم جنگ را از سر مردم برداشته و امنيت واقعي را به اين کشور بازگردانيم.» حسن روحاني اين جملات را پيش از انتخابات رياست جمهوري در تاريخ ۱۴ فروردين ۹۶، مطرح کرد. پس‌ازآن وي مجدد بحث دوقطبي «جنگ يا برجام» را چنين بيان کرد: «هدف ما از برجام اين بود که سايه تهديد را از سر کشور برداريم و همچنين زنجير تحريم‌هاي ظالمانه و تحميلي را پاره کنيم که همه اين‌ها تحقق يافت.» موضوع قابل‌توجه آنجاست که طي سال‌هاي اخير اين توافق نه‌تنها باعث حذف تحريم‌هاي تحميل شده بر کشورمان نشد بلکه باعث افزايش تحريم‌هاي بيشتري بر کشور است. گويا هنوز دولت و حاميانش از رؤياي« برجام» به‌عنوان يک ناجي بيدار نشده‌اند و تصورشان آن است که با اين توافق توانستند بسياري از کوه‌ها را فتح و باري از دوش مردم بردارند. بارها به ايران ثابت شده است به کشورهاي اروپايي و آمريکا نبايد اعتماد کرد و در اين زمينه بارها رهبر معظم انقلاب مطرح کردند که به آن‌ها اعتماد نکنيد. به‌عنوان‌مثال مي‌توان به فرمايشات مقام معظم رهبري در تاريخ ۱۹ ارديبهشت ۹۷ اشاره کرد؛ ايشان با يادآوري تذکرات مکررشان در جلسات خصوصي و عمومي به مسئولان درباره پرهيز از اعتماد به آمريکا فرمودند: «به مسئولين گفتيم قبل از هر قرارداد از طرف مقابل تضمين‌هاي واقعي بگيريد و به حرف آن‌ها اعتماد نکنيد.» همچنين حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بار ديگر در تاريخ ۱۹ بهمن ۹۷ در بخش ديگري از سخنانشان درباره پيشنهادهاي اروپايي‌ها افزودند: «به مسئولان توصيه مي‌کنم به اين‌ها هم اعتماد نکنند البته نمي‌گوييم با آن‌ها مراوده نداشته باشيم بلکه با چشم بدبيني به اروپايي‌ها نگاه کنيد.» اما گويي برخي در گوش‌هايشان پنبه فرو کرده، قصد ندارند به فرمايشات ايشان گوش فرا دهند و تنها مسير خود را طي مي‌کنند و مکرر ادعا مي‌کنند که سايه جنگ را برجام از سر مردم کنار زده است و نمي‌خواهند قبول کنند اين مقاومت ملت ايران و نيروهاي نظامي بوده که باعث حفظ امنيت کشور شده است. يک نماينده مجلس درباره ادعايي مبني بر اين‌که برجام باعث رفع سايه جنگ از کشور شده است، گفت: «اين موضوع تنها خيالي واهي است و آن‌ها قصد دارند تا کشور را به سمت دوگانه‌هاي کاذب مانند جنگ و صلح يا جنگ و مذاکره هدايت کنند.» همچنين نماينده ديگري از مجلس معتقد است: «دولت سايه جنگ اقتصادي را با استفاده از برجام بر کشور تحميل کرد و اين سايه سنگين‌تر از جنگ فيزيکي است.» مشروح گفت‌وگوي اين دو نماينده مجلس را با «رسالت» در ادامه بخوانيد.
* برخي به دنبال هدايت کشور به سمت دوگانه‌هاي کاذب هستند
علي‌اکبر کريمي، نماينده مردم اراک در مجلس در اين زمينه به «رسالت» گفت: «با توجه به زماني که براي تهيه، تصويب و امضاي برجام توسط ايران صرف شد اما در مقابل شاهد خلف وعده‌ طرف‌هاي مقابل ازجمله آمريکا و اروپايي‌ها بوديم، بنابراين اين موضوع درس عبرت و تجربه تاريخي ارزشمندي براي ملت و مسئولان کشور است تا درهرصورت تنها به توصيه‌هاي مقام معظم رهبري و دلسوزان توجه کنند که در ديپلماسي نبايد تمام تخم‌مرغ‌هاي کشور را در سبدي به نام برجام قرار دهند. از سوي ديگر نيز به دشمنان نبايد اعتماد کرد و حداقل طرفين به‌گونه‌اي به تعهدات عمل کنند تا امکان خلف وعده براي طرف مقابل باقي نماند.»
وي ادامه داد: «ايران در بحث برجام به تعهداتش به‌صورت کامل عمل کرد اما در مقابل شاهد خلف وعده آمريکا و اروپا بود. آن‌ها عملاً به تعهدات خود عمل نکرده حتي آمريکا از اين توافق خارج و اروپا نيز اگرچه به‌صورت ظاهري از برجام خارج نشده است اما عملاً هيچ اقدامي براي عمل به تعهدات انجام نداده است.»اين نماينده مجلس تصريح کرد: «اين‌که برخي مدعي شدند برجام باعث رفع سايه جنگ از کشور شده تنها خيالي واهي است و قصد دارند تا کشور را به سمت دوگانه‌هاي کاذب مانند جنگ و صلح يا جنگ و مذاکره هدايت کنند. برخي از اين سخنان خارج از منطق سياسي، بين‌الملل و ديپلماسي است. آنچه طي ۴۰ سال باعث حفظ امنيت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران شد اتکا به توانمندي‌هاي داخلي، مقاومت ملت ايران و حضور‌شان درصحنه‌ها و رهبري‌هاي حضرت امام راحل و مقام معظم رهبري بوده است.» کريمي گفت: «آنچه در دوره برجام و پس‌ازآن باعث حفظ و امنيت کشور و پيشگيري و جلوگيري از حمله نظامي به جمهوري اسلامي شد تنها اقتدار، بصيرت حضور درصحنه و مقاومت ملت ايران بود. ملت ايران مي‌تواند با توجه به شرايط بين‌المللي و اتفاقاتي که حول برجام رخ داد درباره اين موضوع که چه چيزي باعث رفع سايه جنگ از کشور شد، نظراتشان را بيان کنند.»
* برجام، سايه جنگ اقتصادي را بر کشور تحميل کرد
عبدالله سامري، نماينده مردم خرمشهر در مجلس نيز به «رسالت»‌گفت: «حسن روحاني سايه جنگ اقتصادي را با استفاده از برجام بر کشور تحميل کرد و اين سايه حتي سنگين‌تر از جنگ فيزيکي است. برخي سياسي‌ها ازجمله روحاني قصد دارند تا با اين مواضع از خود و دولت دفاع کنند.»
وي ادامه داد: «هيچ کشوري پس از ۸ سال دفاع مقدس جرئت تعرض به جمهوري اسلامي را ندارد چراکه ايران توانست به کمک سپاه پاسداران و وزارت دفاع زيرساخت‌هاي مربوط به جنگ را محکم کند. در آغاز ۸ سال دفاع مقدس زيرساخت‌هاي جنگي کشورمان آماده نبود اما جوانان و ملت ايران با تمام اين تفاسير به جنگ رفتند حتي جانباز، شهيد و مفقودالاثر شدند. اکنون پس از ۸ سال دفاع مقدس زيرساخت‌هاي دفاعي کشور محکم شده است و با اين اوصاف يقين داريم که هيچ کشوري توان تعرض به ايران را ندارد. دشمنان جمهوري اسلامي هنگامي‌که متوجه شدند نمي‌توانند ايران را به‌زانو درآورند از راه‌هاي اقتصادي به دنبال تعرض به کشورمان حرکت کردند.»اين نماينده مجلس گفت: «روحاني و اصلاح‌طلبان به کشورهاي خارجي اجازه دادند تا ايران را مطيع آن‌ها کنند. مقام معظم رهبري از همان ابتدا نيز فرمودند به آن‌ها اعتماد نکنيد، اما آقايان تصورشان آن بود که اگر به روي آمريکا لبخند زنند راه براي ايران همواره خواهد شد، درحالي‌که با خنديدن به روي دشمن تنها مسير را براي آن‌ها هموار کردند و امروز شاهد تحميل فشار اقتصادي از سوي آن‌ها بر کشور هستيم.»سامري در پاسخ به اين سوال که چرا برخي نمي‌خواهند قبول کنند سايه جنگ را مقاومت ملت و نيروهاي نظامي کنار زده است، گفت: «برخي سياسيون و مسئولين با اينکه مي‌دانند اين کشور را شهدا و جانبازان حفظ کردند اما قصد پذيرفتن اين موضوع را ندارند. به‌صراحت بايد گفت آن‌ها خود را به خواب زده‌اند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها