يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۲۷۰۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۱۲ آبان ۱۳۹۸
شبه نظامیان کرد می‌گویند واشنگتن قصد دارد در منطقه «قامشلی» سوریه ۳ پایگاه کوچک تأسیس کند و اکنون در حال مکان‌یابی برای ساخت این پایگاه‌هاست.
به گزارش پایگاه 598، شبه نظامیان کرد مستقر در سوریه روز شنبه گزارش‌های منتشرشده مبنی بر تصمیم آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی جدید در شمال شرق سوریه را تأیید کردند.

پایگاه «روژوا اینفورمیشن سنتر» وابسته به شبه نظامیان کرد شمال سوریه، در توییتر نوشته است: «گزارش‌های منتشره مبنی بر اینکه ایالات متحده قصد دارد در "قامشلی" پایگاه نظامی تازه‌ای احداث کند را تأیید کنیم.»

این پایگاه ساعتی بعد در توییت تازه‌ای نوشت: «سه پایگاه کوچک در قامشلی احداث می‌شود. ایالات متحده در حال حاضر به دنبال یافتن مکان‌های مناسب [برای ساخت این پایگاه‌ها] است.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یک ماه پیش در آستانه آغاز عملیات نظامی ترکیه علیه شبه نظامیان کرد مستقر در شمال سوریه، اعلام کرد نیروهای آمریکایی این منطقه را ترک می‌کنند. در پی این تصمیم، نظامیان آمریکایی پایگاه‌های خود در شمال و شمال شرق سوریه را رها کرده و شروع به خروج از سوریه کردند.

با این وجود، ترامپ هفته پیش اعلام کرد واشنگتن برای «محافظت از نفت» سوریه، تعداد محدودی نظامی را در شمال این کشور حفظ می‌کند.

پیش از این «لیندسی گراهام» از سناتورهای نزدیک به ترامپ گفته بود که واشنگتن نمی‌خواهد منابع نفتی شمال سوریه به کنترل دولت مرکزی یا ایران درآید. ترامپ پیشتر از دولت‌های سابق آمریکا به دلیل اینکه نفت غرب آسیا را به کنترل خود درنیاوردند، انتقاد کرده بود.

قامشلی مرکزی استان «الحسکه» است. تقریبا نیمی از چاه‌های نفتی سوریه در این استان قرار دارد و استقرار نیروهای آمریکایی در قامشلی امکان تسلط بر منابع نفتی این منطقه را برای واشنگتن فراهم می‌کند.

آنطور که مقام‌های آمریکایی پیش از این گفته‌اند، در استان مجاور الحسکه، یعنی «دیرالزور» هم نیروهای آمریکایی قرار است در دو پایگاه مستقر شوند. روز چهارشنبه ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا گفت نظامیان آمریکایی در دو مقر به فاصله ۴۰ کیلومتر در استان دیرالزور مستقر می‌شوند.

به گفته مک‌کنزی، یکی از این پایگاه‌ها در نزدیکی پایگاه گازی «کنکو» (الطابیه) و دیگری در نزدیکی منطقه‌ای در جنوب دیرالزور قرار دارد که آمریکایی‌ها از آن با عنوان «روستای سبز» یاد می‌کنند.   
 
پیش از این هم شبکه «فرات پست» گزارش داده بود که نیروهای آمریکایی که پایگاه «الجزره» در غرب شهر «الرقه» در شمال سوریه را تخلیه کرده بودند، به این پایگاه بازگشته‌اند. 

مرکز موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه نزدیک به معارضان هم گزارش کرده بود که آمریکا کار ساخت پایگاه نظامی در قامشلی را آغاز کرده است.

این در حالی است که مسافت حد فاصل قامشلی تا رأس العین (سری کانیه) و از تل‌ابیض تا شهر عین العرب (کوبانی) تحت نفوذ سوریه و ارتش سوریه قرار دارد و حد فاصل رأس العین تا تل ابیض تحت نفوذ ترکیه و شبه‌نظامیان متحد آن است. 

آمریکا تا پیش از دستور ماه گذشته ترامپ برای ترک شمال سوریه حدود ۱۰۰۰ نظامی در این کشور داشتند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند اغلب این نظامیان سوریه را ترک کرده‌اند. واشنگتن تاکنون از اعلام آمار نظامیانی که قرار است همچنان در شمال سوریه حضور داشته باشند، خودداری کرده است.

منبع: فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها