کد خبر: ۴۶۲۷۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۱۳ آبان ۱۳۹۸
کاهش تولید گوشت قرمز با وجود انباشت ۳۶۰ هزار رأسی دام؛
آمار‌های ارائه شده، بیانگر این است که میزان واردات گوشت قرمز در سال جاری ۲۵ درصد بیش از نیاز کشور بوده است. همچنین طبق آمار، کشور با انباشت ۳۶۰ هزار رأسی دام جهت کشتار در تابستان سال جاری رو به رو بوده است. این آمار‌ها بیانگر این گزاره هستند که باید قیمت گوشت قرمز در سال جاری با کاهش چشمگیری رو به رو می‌شد، اما گزارش‌های آماری این موضوع را تأیید نمی‌کنند.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، آمار‌های ارائه شده، بیانگر این است که میزان واردات گوشت قرمز در سال جاری ۲۵ درصد بیش از نیاز کشور بوده است. همچنین طبق آمار، کشور با انباشت ۳۶۰ هزار رأسی دام جهت کشتار در تابستان سال جاری رو به رو بوده است. این آمار‌ها بیانگر این گزاره هستند که باید قیمت گوشت قرمز در سال جاری با کاهش چشمگیری رو به رو می‌شد، اما گزارش‌های آماری این موضوع را تأیید نمی‌کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بنا بر آخرین آمار مرکز آمار ایران، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند در مهرماه سال جاری با رشدی ۶۸.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۹۸ هزار و ۳۰۰ تومان گزارش شده است. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله با رشدی ۵۱.۱ درصدی در مقایسه با مهر ماه سال گذشته به ۸۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. این افزایش قیمت گوشت قرمز در یک سال اخیر در حالی است که دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالای خوراکی، واردات گوشت قرمز و همچنین واردات دام زنده از کشور‌های مختلف را از زمستان سال گذشته در دستورکار قرار داده بود.
 
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور طی مصاحبه‌ای در پانزدهم مهر ماه سال جاری، با بیان اینکه واردات گوشت قرمز دام سنگین ۲۵ درصد بیش از نیاز کشور بوده است، گفت: میزان نیاز کشور به واردات دام سنگین، تنها ۱۰ درصد است، اما آمار‌ها نشان می‌دهند واردات ۲۵ درصد بیش از میزان نیاز کشور انجام شده است.

با توجه به اینکه میزان واردات گوشت قرمز بیش از نیاز کشور بوده حالا پرسش این است که چرا قیمت گوشت قرمز کاهش چشمگیری نیافته است؟

دلیل عمده این عدم کاهش چشمگیر قیمت گوشت قرمز به کاهش تولید گوشت قرمز بازمی‌گردد. به تازگی آمار تولید گوشت قرمز در تابستان سال جاری توسط مرکز آمار ایران منتشر شد. بر اساس نتایج این گزارش، وزن گوشت قرمز تولید شده انواع دام‌های ذبح شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فصل تابستان ١٣٩٨ جمعاً ٧٧ هزار تن بوده است. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های کشور در تابستان ۱۳۹٨ با عملکرد فصل مشابه سال ۱۳۹٧ نشان دهنده کاهش ٢٢ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. کاهش مقدار تولید گوشت نسبت به فصل مشابه سال قبل برای گوسفند و بره ٢١ درصد، برای بز و بزغاله ٢٦ درصد و برای گاو و گوساله ٢٣ درصد بوده است.

چه کسانی با افزایش تولید گوشت قرمز مخالف هستند؟

این کاهش تولید گوشت قرمز در تابستان سال جاری در حالی است که سیداحمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران، در مصاحبه‌ای در دوم مرداد ماه سال جاری از انباشت ۳۶۰ هزار رأس دام در کشور خبر داد و گفت: حدود ۶۰ هزار رأس دام سنگین و ۳۰۰ هزار رأس دام سبک در کشور وجود دارد که آماده عرضه به بازار هستند؛ اما مشتری ندارند.
 
وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در حال زیان هستند، از واردات بی رویه گوشت و دام زنده توسط دولت انتقاد کرد و افزود: دولت نه واردات را متوقف می‌کند؛ نه اجازه می‌دهد ما محصول خود را صادر کنیم. این فعال بخش خصوصی ادامه داد: زمانی که وضعیت تولید داخل مناسب است، چرا باید دولت این همه اقدام به واردات کند؟ اگر هم می‌خواهند نیاز کشور را از این طریق تأمین کنند، اجازه بدهند تولیدکنندگان محصول خود را صادر کرده تا دچار زیان نشوند.

وی طی مصاحبه دیگری در اوایل شهریور ماه سال جاری از آمادگی دامداران برای عرضه مستقیم گوشت به بازار خبر داد و اظهار داشت: در این طرح گوشت گوساله بدون استخوان کیلویی ٧٥ هزارتومان و با استخوان کیلویی ٦٥ هزارتومان به مصرف کننده عرضه خواهد شد.

حالا با توجه به اینکه در تابستان سال جاری میزان انباشت دام ۳۶۰ هزار رأس بوده است و دامداران نیز حاضر به عرضه این دام به بازار جهت کشتار بوده اند و وعده داده اند که با این اتفاق می‌توانند قیمت گوشت گاو و گوساله را تا ۶۵ هزار تومان کاهش دهند، پرسش این است که چرا این اتفاق رخ نداده و آمار‌ها نشان دهنده افزایش میزان تولید گوشت قرمز و کاهش چشمگیر قیمت آن نیستند؟

همان گونه که در بالا گفته شد، میزان واردات گوشت قرمز دام سنگین در سال جاری ۲۵ درصد بیش از نیاز کشور بوده و کشور با واردات مازاد گوشت قرمز رو به رو بوده است. حالا اگر به دامداران اجازه عرضه دام‌ها برای کشتار داده می‌شد قطعاً تولید گوشت قرمز افزایش و قیمت آن کاهش می‌یافت و در این بین، وارداتچی‌ها با ضرر و زیان هنگفتی رو به رو می‌شدند، به همین علت این افراد با لابی گری‌هایی که داشته اند، نگذاشته اند تولید گوشت قرمز در تابستان سال جاری افزایش یابد و به آمار‌های تولید گوشت قرمز در تابستان سال گذشته نزدیکتر شود.
 
طی مصاحبه‌ای که سیداحمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گذشته با خبرنگار تابناک اقتصادی داشت به همین نکته اشاره کرد و گفت: واسطه‌ها که واردکنندگان نیز جزو آن‌ها هستند، نمی‌گذارند قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش پیدا کند. دلیل مقاومت با کاهش قیمت گوشت قرمز نیز این است که اگر قیمت گوشت گرم کاهش یابد، دیگر کسی گوشت یخ زده نخواهد خرید و این واسطه‌ها و واردکنندگان به خاک سیاه خواهند نشست!
 
همچنین سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران طی مصاحبه‌ای با بیان این که با مشکل انباشت دام سنگین در کشور روبرو هستیم، گفت: عده‌ای مصمم هستند قیمت‌های بازار را حفظ کنند و اجازه کاهش نرخ نمی‌دهند، چون به دنبال سود بیشتر هستند. وی طی مصاحبه دیگری نیز اعلام کرده بود: سودجویی واسطه‌ها و دلالان نمی‌گذارد قیمت گوشت در بازار کاهش یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها