يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۲۸۶۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۱۶ آبان ۱۳۹۸
بحث نا کار آمدی نظام آموزشی حوزه علمیه و عدم تطابق آن با نیاز های روز یکی از مباحث چالشی مطرح در حوزه علمیه بوده است به نحوی که مقام معظم رهبری در چندین نوبت نسبت به تحول در نظام آموزشی حوزه های علمیه تذکر داده و بر این مطلب تاکید نموده اند.ایشان در سفر خود در سال 89 به قم متذکر ضرورت تحول در حوزه علمیه شدند و فرمودند:
(مسئله ی مهم دیگری که مطرح است و در آن باب باید سخن روشن به میان بیاید، مسئله ی تحول در حوزه هاست. چند سال است که مسئله ی تحول در حوزه های علمیه، بخصوص در حوزه ی مبارکه ی علمیه ی قم مطرح است).

مقام معظم رهبری در خصوص نظام دهی به آموزش در حوزه می فرمایند:
(... از جمله چیزهایی که حوزه احتیاج دارد، یک نظام تعلیم و تعلم است تا در آن، وقت ها هدر نرود . امروز، دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین، هدر رود ... البته امروز، کارهایی انجام گرفته است . امتحان های نوبه ای هست، امتحان خوب است. مدارس تخصصی هست کلاس های رشته های تخصصی به وجود آمده و مقررات و ضوابطی گذاشته شده است، لیکن بایستی این ها به حد یک نظام درسی کامل، یا یک نظام کاری کامل برسد.)

یا در جایی دیگر در خصوص حذف زواید از دروس حوزوی می فرمایند:
(چه لزومی دارد که ما حرف ابن هشام را بخوانیم؟! مغنی درس خارج نحو است، ما می خواهیم خارج نحو بخوانیم؟ ما می خواهیم بدانیم «واو» در چه معنایی استعمال می شود)
همه این حرفها و نکات بسیار دیگری از معظم له اشاره به ضرورت تحول در حوزه علمیه دارد لکن نکته حائز اهمیت در خصوص تحول قبل از تحول نظام آموزشی و ساختاری حوزه های علمیه تحول در نیروی انسانی به خصوص نیروی مدیریتی آن است.

جوان گرایی لازمه تحول در حوزه
همانطور که دولت با حضور نیروهای پیر ،کم توان و بازنشسته توان تحول و نو آوری را ندارد و هر روز به مشکلات کشور و مردم افزوده می شود ، حوزه های علمیه نیز نیاز به یک تحول جدی در خصوص نیروی انسانی به خصوص نیروی مدیریتی خود دارد.در این بین جوان گرایی در نیروی انسانی و مدیریتی حوزه های علمیه را  جزءلاینفک تحول در نظام حوه های علمیه می توان ذکر نمود.

علاوه بر آن تحول در نیروی انسانی و مدیریتی لوازم خاص خود را دارد که یکی از آن  تربیت و آموزش نیروی جوان است که یکی از موارد قابل توجه در تحول در نیروی انسانی است که بدون آن امکان جایگزینی نیروی پیر و خسته و جایگزین کردن نیروی جوان و با نشاط را غیر ممکن می نماید.

جوان گرایی لازمه تحول مدیریتی و تحول مدیریتی لازمه تحول در حوزه علمیه
مقام معظم رهبری مکرر در سخنان خود به جوان گرایی در حوزه مدیریتی تاکید دارند به نحوی که می توان از فرمایشات ایشان جوان گرایی را لازمه تحول دانست.

برای نمونه اینکه معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به حضور جوانان متعهد و انقلابی و متخصص در عرصه مدیریت کلان کشور اشاره دارد و به نیروهای جوان و تازه نفس با ایده‌های نو و فکرهای جدید برای اداره کشور و بر جوان‌گرایی و اعتماد به آنها تاکید می‌کنند. همانطور که به جوانان در دهه 60 در جنگ اعتماد کردیم و به فکر آنها اعتماد کردیم اکنون هم اگر بخواهیم از بن‌بست‌ها و چالش‌های پیش روی کشور خارج شویم باید به این ظرفیت‌ها اعتماد کنیم و از جوانان متعهد استفاده کنیم.

معظم له در سازمان تبلیغات و نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و در جاهای دیگر از جوان‌گرایی استفاده می‌کنند که این خود یک پیام است که با قدرت جوانان مسائل را به جلو ببریم و مطالبات را مطرح نموده  و مشکلات را رفع نماییم.

امید است مدیران بالادستی حوزه های علمیه با توجه به نکات فوف هر چه بیشتر موانع تحول گرایی در حوزه را رفع نموده و جهت ارتقاءو تحول در آن تلاش نمایند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها