کد خبر: ۴۶۳۱۱۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۰     ۲۱ آبان ۱۳۹۸
چند روز است آلودگی هوا گریبان تهرانی‌ها را گرفته. تردد برخی شهروندان در شهر ممنوع شد. نفس‌ها به شماره افتاد و شهردار تهران راه‌کار حل این مشکل اساسی را وزیدن باد اعلام کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، 9 روز است به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در تهران باد نوزیده و هوای تهران نوعی ایستایی را تجربه می‌کند که منجر به کاهش کیفیت آلودگی هوای شهر تهران شده است.

تهرانی که از ابتدای امسال بر اساس شاخص‌های اعلام شده 25 روز پاک، 177 روز سالم، 33 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و نهایتا یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها را تجربه کرده است.

برخی آلودگی هوا را به افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی ربط داده و برخی دیگر آن را به پدیده اینورشن یا وارونگی هوا ربط داده‌اند و به همین دلیل برایش نسخه‌های متفاوتی از استفاده از حمل و نقل عمومی تا وزش باد پیچیده اند.

80 درصد آلودگی برای سوختهای فسیلی است

اول تیرماه امسال که اجرای طرح جدید ترافیک در تهران آغاز شد، شهردار تهران گفت: سال 97 گام‌های موثر و خوبی در ارتباط با کاهش آلودگی هوا برداشته شد که شرکت نفت نیز در این بخش سهم خوبی را داشته است.

وی در ارتباط با آغاز طرح کنترل آلودگی هوا، گفت: 80 درصد از آلودگی هوا از سوخت‌های فسیلی است که از این رقم 40 درصد مربوط به خودروهای شخصی است و باید بتوانیم استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهیم.

ایست قلبی بیش از ۴۵۰۰ تهرانی به دلیل آلودگی هوا


شهردار تهران یازده روز بعد یعنی در تاریخ 11 تیر ماه با اعلام اینکه در سال ۹۴، بیش از ۴۵۷۳ نفر به دلیل استنشاق ذرات معلق ناشی از آلودگی هوا ایست قلبی کرده‌اند، گفت: هر اقدامی برای کاهش این آمار لازم است.

10 درصد آلودگی هوا ناشی از موتورسیکلت‌ها است

هنوز خیلی از اظهار نظر حناچی درخصوص ایست قلبی تهران‌ها نگذشته بود که شهردار تهران در اظهار نظری تازه پای موتورسیکلت‌سواران را به موضوع آلودگی هوای تهران باز کرد و گفت:‌ موتورسواران هم به نوعی دوچرخ‌اند و شبیه دوچرخه اما ۱۰ درصد آلودگی تهران مستقیم از آن‌ها نشأت می‌گیرد.

همچنین در تهران حدود ۷۰۰ نفر سالانه در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند که نیمی از آن‌ها مستقیم موتورسوار و نیمی دیگر عابرین پیاده هستند که با آن‌ها برخورد می‌کنند و این آمار بسیار تکان‌دهنده است.

وی بیان داشت:‌ ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند که هر چند همه آن‌ها متخلف نیستند، ولی قاعده تخلف با قاعده موتورسواری در حال یکی شدن است.

جدی‌تر گرفتن موضوع معاینه فنی

اما چندی بعد یعنی در تاریخ 2 مهر ماه امسال پیروز حناچی در نشست روز جهانی بدون خودرو گفت: کلانشهرهای دنیا اگر چه با هم متفاوت هستند اما مشکلاتشان شبیه هم است و همه جا موضوع ترافیک و آلودگی وجود دارد و راه‌حل‌ها هم شبیه هم هستند.

شهردار تهران ادامه داد: توسعه حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از خودروهای شخصی و کاهش مصرف سوخت فسیلی راه‌حل‌های مشابه است.

حناچی تصریح کرد: جدی‌تر گرفتن موضوع معاینه فنی برای خودروهای سبک و سنگین و همچنین افزایش کیفیت سوخت باعث شد تا کیفیت هوای شهر تهران در سال گذشته بهتر شود.

به اعتقاد حناچی موضوع معاینه فنی می‌تواند کاهش آلودگی هوا را به همراه داشته باشد البته این اظهار نظر گویا تنها در همان نیمه اول سال پاسخ گوی وضعیت هوای شهر تهران بود.

مشکل بیش از ۹۰ درصد مردم تهران آلودگی هوا و ترافیک

اما خوب است کمی به عقب بازگردیم یعنی بهمن ماه سال گذشته زمانی که حناچی شهردار تهران مشکل 90 درصد تهرانی‌ها را براساس آمار منتشر شده آلودگی هوا و ترافیک عنوان کرده بود.

وی با اشاره به صحبت‌های دبیر کارگروه آلودگی هوا که اعلام کرده بود ۲.۸ میلیارد دلار هزینه اقتصادی آلودگی هوا در تهران است، گفت: من معتقدم این عدد خسارت مستقیم است و ما اگر بخواهیم خسارت‌های غیرمستقیم مانند ناراحتی‌های اعصاب و... بررسی کنیم، عدد بیشتر می‌شود.

به گفته حناچی، براساس گزارش دبیلو اچ او، ۷ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری‌های منتصب به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

شهردار تهران اضافه کرده بود که براساس گزارش آژانس محیط زیست در آبان سال جاری تهران و جاکارتا جزو هفتمین شهر‌های آلوده جهان هستند.

همین آمار کوتاه می‌طلبید که شهردار تهران برای سال پیش رو در حوزه کاهش آلودگی هوا که حداقل به طور مستقیم در سلامت شهروندان تأثیر گذار است اقدامی عاجل انجام دهد. 

امر به معروف برای کاهش آلودگی هوا

اما جالب است یادآوری کنیم که پیروز حناچی یک بار دیگر هم در تاریخ 11 اردیبهشت امسال و زمانی که در جمع ایئمه جماعت شهرداری تهران صبحت می‌کرد دست به دامن ائمه جمعه شد.

وی با اشاره به آماری درخصوص مشکلات شهر تهران گفت: سال گذشته مردم تهران در نظرسنجی ها، آلودگی و ترافیک را اصلی‌ترین مشکلات خود اعلام کردند و یکی از دلایل اصلی آلودگی، خودروهای تک‌سرنشین است.

حناچی خطاب به ائمه جماعت شهرداری تهران ادامه داد: این معضل حل نمی‌شود، مگر با همراهی مردم. شک ندارم که حل این مشکل خود یکی از بزرگترین معروف‌ها است و چه امر به معروفی بالاتر از این‌که کاری کنیم تا هوای شهرمان قابل تنفس شود؟!

مردم در مسیرهای طولانی فقط از خودروی شخصی استفاده کنند

اما اظهارنظرهای خاص آقای شهردار به همین جا ختم نشد و پیروز حناچی در جای دیگری و در جمع خبرنگاران درخصوص آلودگی هوا گفته بود به هر تقدیر ما باید استفاده از خودروی شخصی را کنار بگذاریم و سپس همزمان با آن از مدیریت شهری توقع داشته باشیم که زیرساخت‌های لازم را فراهم کند و این دو موضوع همزمان با یکدیگر جلو برود.

وی گفت: باید دو نکته را یادآوری کنم که اولاً همه مردم برای تردد در مسیرهای طولانی فقط از خودرو استفاده نمی‌کنند و برخی از ما حتی برای مسیرهای کوتاه هم از خودرو استفاده می‌کنیم.

حناچی گفته بود 80 درصد آلودگی تهران به واسطه استفاده از سوخت‌های فسیلی است که نیمی از آن یعنی 40 درصد از آلودگی شهر تهران به خاطر آلودگی ناشی از خودروهای شخصی است.

حناچی در واکنش به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه به هر تقدیر کنار گذاشتن استفاده از خودروی شخصی نیازمند یکسری زیرساخت و یکسری نیازمندی‌ها است، گفت: بله من هم قبول دارم که تا یکسری از زیرساخت‌ها فراهم نباشد نمی‌توان استفاده از خودروی شخصی را کنار گذاشت اما این بحث بیشتر شبیه همان بحث مرغ و تخم‌مرغ است که هنوز هم نمی‌دانند کدام اول بوده است.

آمادگی انتقال تجربه کاهش آلودگی هوا به سارایوو

در حالی که شهر تهران روزهای آلوده‌ای را سپری می‌کند پیروز حناچی در دیدار با شهردار سارایوو مشکل آلودگی هوا و پسماند را مشکل اپیدمیک همه شهرهای بزرگ عنوان کرد و با اشاره به جمعیت سارایوو که کمتر از نیم میلیون نفر است، گفت: جمعیت نیم میلیونی برای آلودگی هوا کمی زود است و کلانشهرها در آستانه ۷۰۰ هزار و تا یک میلیون نفر باید اقداماتی را در زمینه آلودگی هوا انجام دهند

شهردار تهران این را هم گفت که با توجه به مشکلات شما، ما آمادگی هرگونه همکاری را داریم و حتی می توانیم مشاورانی که در این زمینه کار می کنند را به شما معرفی کنیم. کاری که از دستمان بربیاید را انجام می دهیم و مانند سابق در کنار سارایوو خواهیم بود. البته پیش از سفر یا همزمان با سفرم به سارایوو تمهیداتی در این رابطه انجام می دهیم.

باد بوزد وضعیت آلودگی هوا تهران خوب می‌شود

اما در حالی که در کمتر از یک سال گذشته شهردار تهران در خصوص آلودگی هوا دلایل و عوامل خاصی را بر شمرده و هر بار یکی از علل وقوع آلودگی هوا و راهکار مبارزه با آن را مطرح کرده است امروز و در جمع خبرنگاران از راه حل و نسخه جدیدی رونمایی کرد.

حناچی در پاسخ به سوال فارس درخصوص وضععیت آلودگی هوا گفت: امروز شاخص آلودگی هوا ۱۲۰ هست و در آستانه هشدار هستیم البته فقط این وضعیت در تهران نیست.

وی افزود: در شهرهای اطراف هم وضعیت حادتر است و این پدیده وارونگی هوا است که در پاییز و زمستان با آن مواجهیم و حتی منجر به تعطیلی برخی مدارس هم شده است.

شهردار تهران گفت: البته اگر باد بوزد اوضاع خوب می شود و مشکلات برطرف می شود اما تا امروز ۹ روز است که هوا ساکن بوده و باد نوزیده است.

کلام آخر!

حناچی تا امروز در خصوص آلودگی هوای شهر تهران سخنان خاص و متفاوتی داشته است وی که تا دیروز جدی تر گرفته شدن موضوع معاینه فنی، امر به معروف برای کاهش استفاده از خودروی شخصی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و خلاصه مجموعه‌ای از علت العلل را مطرح می‌کرد اما امروز باد را به کمک طلبید.

حناچی گویا فراموش کرد که تا چندی قبل استفاده از خودروهای تک سرنشین را جدی قلمداد می‌کرد یا توسعه حمل و نقل عمومی را لازم می‌دانست و تنها به گفتن این موضوع بسنده کرد که اگر باد بوزد مشکل آلودگی هوا حل می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها