يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۳۳۰۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۲۶ آبان ۱۳۹۸
کارشناس تغذیه گفت: معمولاً روز‌های نخست زندگی مشترک که سپری می‌شود همه چیز به روال عادی خود بازمی‌گردد و همین موضوع می‌تواند عامل اصلی اثرات منفی روی سلامت و حتی شادابی زوجین شود.
به گزارش پایگاه 598، کیوان حسنگانی کارشناس تغذیه درگفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، گفت: معمولاً روز‌های نخست زندگی مشترک که سپری می‌شود همه چیز به روال عادی خود بازمی‌گردد و همین موضوع می‌تواند عامل اصلی اثرات منفی روی سلامت و حتی شادابی زوجین شود. از جمله عوامل بروز چاقی پس از ازدواج می‌توان به عوامل جسمی و روانی مختلفی اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بیشتر خانم‌ها پس از ازدواج چاق می‌شوند، این است که این خانم‌ها دیگر خوش‌اندام ماندن را لازم نمی‌دانند و به عادات غلط تغذیه‌ای قبل خود بر می‌گردند و فعالیت بدنی خود را کاهش می‌دهند که همین موضوع باعث بالا رفتن وزن آن‌ها می‌شود. اگر هم سال‌ها برای حفظ اندام خود رژیم خاصی را رعایت کرده‌اند پس از ازدواج از آن دست برمی‌دارند و مقدار غذایشان بیشتر می‌شود، در نتیجه دچار اضافه‌وزن میشوند

حسنگانی بیان کرد: استفاده از قرص‌های هورمونی جلوگیری از بارداری یکی دیگر از معضلاتی است که می‌تواند پس از ازدواج گریبانگیر خانم‌ها شود. به‌طور طبیعی استفاده از درمان‌های هورمونی با توجه به واکنش هر فرد به دارو، مقدار مصرف و ترکیب دارو می‌تواند باعث اضافه‌وزن یا کاهش وزن در فرد شود. اگر شما هم تازه ازدواج کرده و نگران اضافه‌وزن حاصل از مصرف دارو‌های ضدبارداری هستید حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا دارو‌های جایگزین برای شما تجویز شود. در ضمن شما می‌توانید علی‌رغم مصرف دارو‌های ضدبارداری، با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و نیز ورزش کردن، وزن خود را در حد متعادل نگه دارید.


این کارشناس تغذیه عنوان کرد: بارداری از دیگر عواملی است که باعث اضافه‌وزن خانم‌ها می‌شود. به خصوص بارداری‌های مکرر که در هر کدام از آن‌ها فرد اضافه‌وزنی را تجربه می‌کند و پس از آن تصمیم می‌گیرد وزنش را کاهش دهد. بسیاری از خانم‌ها این کار را خیلی دشوار می‌دانند و گاهی تصور می‌کنند کاهش وزن به دنبال حاملگی غیرممکن است. در این میان بهترین کار شروع بارداری با یک وزن طبیعی و نمایه توده بدنی متعادل و اضافه‌وزنی حدود ۵‌/‌۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم در طول ۹ ماه بارداری است. به خاطر داشته باشید وزن کم مادر می‌تواند برای رشد طبیعی جنین خطرناک باشد. از طرف دیگر اضافه‌وزن بیش از حد مادر هم می‌تواند مشکلاتی را در زمان زایمان ایجاد کند.

وی افزود: از طرف دیگر اضطراب و افسردگی پس از ازدواج ممکن است گاهی باعث بروز اضافه‌وزن در زوجین شود. قبول مسئولیت‌های جدید در زندگی مانند تغییر وضعیت شغلی، بارداری، نگهداری از بچه، خستگی از کار‌های روزمره و وقت کافی نداشتن برای رسیدگی به خود، همگی عواملی هستند که گاهی می‌تواند موجب افسردگی و اضطراب شود. استرس و اضطراب باعث تغییر شیوه تغذیه و افزایش دور کمر و افسردگی بسته به واکنش فرد، می‌تواند اضافه‌وزن یا کاهش وزن را برای فرد به دنبال داشته باشد.
 
حسنگانی مطرح کرد:  داشتن یک ازدواج ناموفق نیز می‌تواند باعث اضافه‌وزن شود. محققان اثبات کرده‌اند زوجینی که زندگی موفق و شادی دارند کمتر از زوجینی که زندگی موفق و خوبی ندارند دچار اضافه‌وزن می‌شوند. گاهی زوجینی که ازدواج موفقی نداشته‌اند برای پر کردن این خلأ در زندگی به غذا خوردن رو می‌آورند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها