يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۳۴۸۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۲۸ آبان ۱۳۹۸
سخنگوی دولت در اظهارات خود تاکید ویژه‌ای بر اینکه تصمیم نهایی اجرا شده حاصل خرد جمعی شورای عالی هماهنگی 3 قوه بوده است داشت. این در حالی است که اولا پیشنهاد‌دهنده و اصرار‌کننده اجرای این طرح دولت بوده، ثانیا این افراد تنها کلیت موضوع را تایید کردند و ثالثا در قبول آن هم شرط‌های بسیار زیادی قرار دادند که اجرایی نشده است.
به گزارش پایگاه 598، سخنگوی دولت در اظهارات خود تاکید ویژه‌ای بر اینکه تصمیم نهایی اجرا شده حاصل خرد جمعی شورای عالی هماهنگی 3 قوه بوده است داشت. این در حالی است که اولا پیشنهاد‌دهنده و اصرار‌کننده اجرای این طرح دولت بوده، ثانیا این افراد تنها کلیت موضوع را تایید کردند و ثالثا در قبول آن هم شرط‌های بسیار زیادی قرار دادند که اجرایی نشده است. این به معنای آن است که اگر با اغماض هم قبول کنیم که چنین طرحی مورد تایید شورای سران بوده، مسلما نحوه و زمان اجرای آن مورد تایید آنها نبوده است.

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود از اهداف عدالت اجتماعی ناشی از اصلاح قیمت‌ها سخن گفته است. سوال اینجاست که چرا دولت پس از 7 سال به فکر این روش برای اجرای عدالت افتاده است؟ چرا در سال‌های گذشته قانون هدفمندی یارانه‌ها را که هدف آن همین موضوع بوده اجرایی نکرده است؟ اگر این اتفاق به صورت پلکانی رخ می‌داد هم به عدالت نزدیک‌‌تر بود و هم فشار روانی به اقشار مختلف جامعه وارد نمی‌شد.

سخنگوی هیأت دولت در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرده است تنها راه تامین منابع در شرایط فعلی اصلاح قیمت‌ها بوده است. سوال اینجاست که چرا دولت تاکنون برای تامین منابع و اجرای عدالت به سمت دریافت مالیات از اقشار پردرآمد حرکت نکرده است؟ طبق آمار موجود فرار مالیاتی اصناف ذیل اتاق بازرگانی 135 هزار میلیارد تومان، فرار مالیاتی وکلا 12 هزار میلیارد تومان و پزشکان 7 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. دولت می‌توانست در سال‌های اخیر به مرور زمان با دریافت مالیات از این سوداگران اصلی اقتصاد، منابع اجرای طرح‌های عدالتی خود را تامین کند.

موضوع قابل توجه دیگر در اظهارات ربیعی این است که وی گفته رئیس‌جمهور محبوبیت خود را به‌خاطر سهمیه‌بندی که امری مطلوب است فدای ملت کرد. جالب اینجاست که دولت تدبیر و امید تنها به دلیل مسائل سیاسی و از دست ندادن رای مردم در دوره دوم دست از اجرای هدفمندی یارانه‌ها برداشت و حتی ابزارهای آن مانند کارت سوخت را با ادبیاتی پوپولیستی فساد‌آور خواند اما حالا دم از ایثار و از خود گذشتگی رئیس‌جمهور می‌زند. پر واضح است این دولت زمانی که احتیاج به رای مردم داشته هیچ‌گاه از اصلاح اقتصادی سخن نگفته و حالا که دیگر این موضوع برای او محلی از اعراب ندارد، تبدیل به فداکار ملت شده است. نکته مهم آخر درباره اظهارات علی ربیعی دفاع تمام قد او از نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین است. ربیعی حتی نمی‌خواهد قبول کند در فرم اجرای این طرح، دولت مرتکب اشتباه شده است. این برخورد دولت نسبت به انتقادات بحق مردم و کارشناسان یک اتفاق بد است که نشان می‌دهد این دولت نمی‌خواهد انتقادات فراوانی را که در این‌باره وجود دارد بپذیرد. به عقیده اکثر کارشناسان این طرح ملی باید با مقدمات فراوان و آماده‌سازی روانی مردم اجرا می‌شد. برای مثال یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که به این طرح وارد است، میزان درآمد حاصل و نحوه هزینه‌کرد آن است که اگر برای مردم شفاف شود، می‌تواند بخش عظیمی از شائبه‌ها را برطرف کند.
 
* محمد نجارصادقی/روزنامه‌نگار اقتصادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها