يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۳۵۸۷
زمان انتشار: ۱۴:۱۵     ۲۹ آبان ۱۳۹۸
رئیس جمهور و کابینه دولت دوازدهم در دومین نشست هیئت دولت پس از ماجرای سهمیه بندی بنزین به حوادث اخیر کشور واکنش نشان دادند و از برنامه‌های دولت برای حل مشکلات سخن گفتند.
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات وزیران اظهارداشت: امروز می خواهم از ملت بزرگ و هوشیار ایران تشکر و سپاسگزاری کنم و به خاطر آگاهی، صبوری و موقع شناسی مردم سر تعظیم فرود بیاورم.
رئیس جمهور افزود: مردم ایران از یک آزمون تاریخی دیگر سربلند بیرون آمدند و نشان دادند علیرغم اینکه ممکن است مشکلات اقتصادی و یا گله هایی از مدیریت کشور داشته باشند، اما هرگز نخواهند گذاشت آب به آسیاب دشمن ریخته شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه به دنبال این هستیم که از یارانه سوخت، مردم نیازمند بیشتر از آنهایی که غیرنیازمند هستند استفاده کنند، گفت: آنچه حاصل طرح اصلاح قیمت انرژی بوده، پرداخت مبالغی به 18 میلیون خانوار متوسط و کم درآمد است که بر این اساس دو مرحله آن تاکنون در تاریخ 27 آبان برای حدود 7 میلیون و 850 هزار خانوار و در تاریخ 29 آبان برای 4 میلیون و 448 هزار خانوار وجوه مورد نظر پرداخت شده و به مابقی خانوارها نیز روز شنبه پرداخت خواهد شد.
دکتر روحانی افزود: ممکن است طرح اصلاح شامل برخی از افراد بشود که حتی خودشان از دریافت یارانه ها انصراف داده بودند و در این گروه ها هستند به گونه ای که برخی افرادی که مبالغ را دریافت کرده اند نمی دانستند که این پول از کجا آمده و دچار تعجب شده بودند که باید در این راستا توضیحات بیشتری برای مردم بیان شود.
رئیس جمهور تاکید کرد: مردم در این حوادث نشان دادند که نقشه آشوب و حادثه سازی دشمن و تلاش سرویس های بیگانه و تروریستی را به خوبی می شناسند و فریب آنها را نمی خورند.
دکتر روحانی با اشاره به گزارش وزیر کشور در جلسه امروز هیات دولت به عنوان مسوول اجرای طرح و ارائه آمار و ارقام افرادی که در چند روز اخیر به خیابان ها آمده بودند، گفت: مشخص شد که چه تعداد از افراد به خیابان ها آمده بودند و آشوبگران تعداد کمی از آنها بودند؛ منتهی آشوب طلبان سازمان یافته، برنامه ریزی شده و مسلح بودند که کاملا بر اساس برنامه طراحی شده از سوی ارتجاع منطقه، صهیونیست ها و آمریکایی ها اقدام کردند.
رئیس جمهور اظهارداشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم ما در حوادث مختلف در برابر نقشه دشمن پیروز شدند و این بار هم در اغتشاشات که نقشه دشمن برای ایجاد ناامنی بود مردم به پیروزی رسیدند و آنهایی که در 2 سال گذشته با اعمال تحریم های حداکثری ناامنی و اقدام علیه نظام را طراحی کرده بودند و به دنبال این بودند که این فشار باعث شود روزی مردم علیه نظام به خیابان ها آمده و ایستادگی کنند، نتوانستند موفق شوند.
رئیس جمهور افزود: این نشان می دهد که این جمع کوچک ضد کشور و علیه وطن و منافع ملی اقدام کردند.
رئیس جمهور با تقدیر از ملت ایران و رهبر معظم انقلاب که با بیانات حکیمانه خود مردم را راهنمایی و واقعیت ها را تبیین کردند، گفت: دولت همچنان مانند گذشته در طرح های مهم با دو قوه دیگر در جلسات هماهنگی و مشورت می کند و همانطور که این بار نیز با تصمیم سران سه قوه و با هماهنگی دو قوه دیگر فعالیت خود را برای کمک به خانوارهایی که تحت فشار بیشتر اقتصادی هستند انجام داده ایم، در آینده نیز هر طرحی داشته باشیم با دو قوه دیگر هماهنگ خواهیم بود.
دکتر روحانی تاکید کرد: نیروهای فداکار کشور نشان دادند که برای امنیت مردم و حفظ اموال و آرامش آنان، از نثار جان خود نیز دریغ نکرده و ایستادگی می کنند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز ملت ایران آزمایش خود را به خوبی پشت سر گذاشته و با نمره بالایی در قبولی موفق شدند و امروز نوبت مسوولان اعم از دولت و وزرا برای خدمت و تلاش بیشتر در مسیر خدمت به مردم و کاهش مشکلات از زندگی مردم است و باید برای انجام این رسالت بزرگی که بر دوش داریم تلاش کنیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه باید نسبت به مراقبت از وحدت و انسجام مردم نیز هوشیار بوده و تلاش کنیم، گفت: آن دستگاه هایی که از این به بعد و پس از پایان این ماجراها نسبت به آگاه سازی مردم موظف هستند از جمله دستگاه های اطلاعاتی، قوه قضاییه و صدا و سیما نیز باید به وظایف خود عمل کنند و مردم را آگاه کنند که چه کسانی و با چه نیاتی به خیابان ها آمدند و چه اقداماتی برای تخریب اموال مردم و جان آنها داشته و چه نتیجه ای را کسب کردند.
رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید در برابر مردم متواضع بوده و سر فرود آوریم و در برابر مزدورانی که علیه امنیت کشور اقدام می کنند قاطع باشیم تا کشور در مسیر تعالی و توسعه و امنیت قرار بگیرد.


محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که قطع دسترسی به اینترنت به تشخیص کدام نهاد بوده است، اظهار کرد: در شورای امنیت کشور تصمیمات مشخصی برای امنیت کشور اتخاذ شده و در جایی هم مجبور شدند تصمیم قطع دسترسی به اینترنت را بگیرند و ان شاءالله اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل میشود.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم در حاشیه جلسه هیئت دولت به ماجراهای اخیر کشور واکنش نشان داد و با بیان اینکه ما قبلا هم پیش بینی می کردیم سال ۹۸ از نظر سیاسی و امنیتی سال سختی باشد، گفت: به اعتقاد من گروهی از مردم از روی هیجان و نارضایتی به صحنه آمده اند و قطعاً این گروه شنبه شب تکلیف خود را مشخص کرده اند و در خیابان ها نبوده اند. این افراد برای مقابله قابل احترام هستند و صدایشان شنیدنی است و تمهیدات زیادی برای گفتگو و شنیدن صدای آنها اندیشیده خواهد شد.
ربیعی تصریح کرد: بلافاصله دو گروه دیگر که روزهای یکشنبه و دوشنبه به بعد در خیابان ها ظاهر شدند. بخشی از این افراد قطعا از جریان هایی که قرار بود بحران اجتماعی در ایران ایجاد کنند، نشأت می گرفتند. برای ما گزارش آمد که جاده عسلویه را بستند و اجازه تغییر شیفت در عسلویه را نمی دهند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: امروز در جلسه دولت شواهد اطلاعاتی ارائه شد که نشان می دهد این افراد بعد از برنامه ریزی قصد داشتند انفجارهایی را انجام دهند و دینامیت هایی را به برخی از لوله ها بسته بودند و قرار بود در عسلویه انفجار ایجاد کنند. مردم ما می دانند که چه کسانی سود می برند.
سخنگوی دولت گفت: در اصفهان و شیراز به دو مرکزی که اگر به آنها حمله می شد، بخش اعظمی از تلفن همراه کشور دچار اختلال می شد. در گزارشی که امروز مطرح شد مسیر انتقال کالای کشور از بندر امام خمینی مسدود می شد. قطعاً آشوب گران بنا داشتند که کالا برای مدتی به کشور نرسد و ما نیز این شواهد را کنار هم میگذاریم، برای ما مشخص می کند که با یک جریانی مواجه بودیم که بر جریانات اتفاق افتاده بعد از اصلاح قیمت بنزین می خواستند موج سواری کنند.
ربیعی تصریح کرد: برخی از شبکه های خارجی در برنامه هایشان، مردم را تحریک می کردند که بروید و آتش بزنید و افرادی را برای رهبری این آشوب ها در برنامه های خودشان می آوردند.
وی افزود: البته ما اینگونه اقدامات را در حوادث تروریستی قدیمی دیده بودیم که اسپری دست کسی می دادند و می گفتند که اسم ما را بنویسید و یک عکس از آن برای ما بفرستید. از حوادث سوریه و یمن، پیش بینی می کنیم که فیلم هایی در چند روز آینده منتشر خواهد شد. مردم به هیچ عنوان سمت مراکز امنیتی و نظامی ما نمی روند اما این عده آشوب گر هدف دار به سمت مراکز امنیتی و نظامی می رفتند. البته تعداد این افراد قلیل بود. این افراد جریان را راه می اندازند و معمولاً خودشان آسیب نمی بینند و به سرعت به خانه های تیمی شان حرکت می کنند.
سخنگوی هیئت دولت اظهار داشت: یک گروه نیز متأثر از این افراد جریانی را تشکیل داده بودند که تخریب گری بالایی دارد و با قمه به میدان آمده بودند.
وی با ابراز همدردی با آسیب دیدگان حوادث اخیر گفت: عده ای از مردم در این آشوب ها آسیب دیده اند که بنا بر اطلاعات به دست آمده این جراحات ناشی از سلاح های دولتی نیست که ما با آن همدردی می کنیم و در کنار آن هستیم. قطعاً میان اغتشاش گران و کسانی که یک اعتراض ساده دارند، تفاوت قائل خواهیم بود.
ربیعی تصریح کرد: کسانی که اعتراضات ساده ای به برخی از افراد در کشور دارند، مورد پیگیری نخواهند بود.
سخنگوی دولت با تشکر از دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی گفت: جا دارد که از وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و سایر دستگاه های امنیتی که در حوادث اخیر کار خود را به خوبی انجام داده اند، تشکر کنم و از افراد شاخص تقدیر خواهد شد، توسط آقای علوی و سایر دستگاه ها اعلام می شود.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران درباره پیش بینی های انجام شده در خصوص تاثیر قیمت بنزین در رقم تورم اظهار کرد: یکسری بررسی ها بر اساس برآوردها بر مبنای جدول داده ها و ستانده ها و تاثیرگذاری بنزین در بخش های دیگر انجام دادیم بر اساس اعلام همکاران من اجرای این طرح به طور مستقیم حدود ۲ و نیم درصد و با احتساب تاثیر غیر مستقیم در کل حدود ۴ درصد در طول یک سال آینده در تورم تاثیر خواهد گذاشت و خاطرنشان کرد که این آمار بر اساس محاسبات علمی انجام شده است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت بنزین تاثیری در بازار ارز داشته است اعلام کرد: تاثیری نداشته است و بازار ارز کنترل شده است‌ من قبلاً نیز اعلام کرده‌ام که بر بازار ارز کنترل کامل داریم و از مردم نیز خواهش کرده‌ام که دارایی‌های خود را در این بازار به کار نگیرند چرا که ریسک بالایی دارد.
همتی تصریح کرد: بانک مرکزی بر بازار مسلط است و از نظر ذخایر اسکناسی و ارزی شرایط ما نسبت به قبل بهتر شده است؛ بنابراین خواهش می‌کنم اجازه دهند همین روال طبیعی را که در بازار ارز داریم و ثباتی که ایجاد شده ادامه پیدا کند و این روند کاهشی تورم که در ماه‌های گذشته داشتیم، در آینده نیز ادامه پیدا کند تا با کمک مردم و تلاش‌های همکارانم در دیگر بخش‌های اقتصادی بتوانیم نتایج بهتری را شاهد باشیم.

رضا رحمانی، وزیر صنعت هم بر اساس گزارش های میدانی از بازار، از کنترل قیمت‌ها خبر داد و گفت: البته در برخی موارد مانند حمل و نقل یکسری تاثیرات واقعی وجود دارد که بحث آن جداست اما تلاش ما این است که افزایش قیمت بنزین تاثیر روانی بر جامعه نگذارد و عده ای از آن سوءاستفاده نکنند.
وی ادامه داد: البته در جاهایی ممکن است با درصدهای پایینی افزایش قیمت بنزین تاثیر خود را بگذارد اما دستگاه های دولتی تا پایان امسال به هیچ عنوان حق گران کردن کالایی را ندارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا با افزایش قیمت بنزین تولید خودروهای کم مصرف افزایش می یابد، تصریح کرد: تولید خودروهای برقی و الکتریکی با موتور کم مصرف قبل از بحث سهمیه بندی بنزین هم در دستور کار ما بود که در شرایط فعلی ضرورت آن افزایش می یابد.
رحمانی درباره افزایش اخیر قیمت خودرو نیز گفت: خودروسازان هیچ گونه افزایش قیمتی را اعمال نکرده اند و مثل همیشه که دلالی باعث افزایش قیمت می شود در شرایط فعلی هم همین مساله مطرح است و تلاش این است که با عرضه بیشتر خودرو قیمت آن کاهش یابد.
وی در واکنش به اینکه گفته می شود افزایش قیمت بنزین نهایتا تورم دو تا چهار درصدی را در پی خواهد داشت، افزود: کنترل قیمت کالاهای اساسی برای ما بسیار مهم است و آن را در اولویت کاری خود قرار داده ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تاکید اصلی ما این است که اجازه ندهیم تورم حاصل از فضای روانی موجود بسیار افزایش یابد و در حق مردم اجحاف شود که البته افزایش قیمت برخی از کالاها اجتناب ناپذیر است. اما بیشترین تلاش ما این است که افزایش بی رویه، بی جهت و به دلیل سوءاستفاده از شرایط جدید اتفاق نیفتد و تا این لحظه هم بر اساس گزارش هایی که بنده دریافت کرده ام قیمت ها کنترل شده است.
رحمانی بیان کرد: ما برای کنترل قیمت ها نیرو کم نداریم و از اصناف، اتحادیه ها و وزارتخانه های مربوطه خواسته ایم در این زمینه تلاش کنند و همچنین از بسیج هم کمک گرفته ایم که با ورود این نهادها مشکلی پیش نخواهد آمد و سازمان تعزیرات و دادستانی هم تمهیداتی در این باره دارند که امیدواریم موثر واقع شود.
وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره حذف قوانین دست و پا گیر در مقابل تولید گفت: یکی از راهکارهای این مساله الکترونیکی شدن خدمات است تا نیاز مردم را به مراجعه کاهش دهیم که تاکنون اقداماتی در این راستا انجام شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: البته این مساله نیازمند کار جمعی دستگاه های مختلف است و مهمترین اقدامی که در شرایط فعلی باید انجام دهیم حذف قوانین دست و پا گیر بر سر راه تولید است و این کار اراده و تغییر نگرش می خواهد و باید به صورت جدی پیگیری شود.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز با اعلام خبر اختصاص حداکثر 120 لیتر بنزین ماهانه به سرویس‌های مدارس گفت: رانندگان سرویس‌های مدارس در این باره نگران نباشند.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به سهمیه‌بندی سوخت گفت: بر اساس اعلام آمادگی وزارت نفت و رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان مشکلی در زمینه تخصیص سهمیه سوخت ندارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها