أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۳۸۲۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۰۵ آذر ۱۳۹۸
دیروز خبر رسید یک وزیر دیگر از قطار تدبیر و امید پیاده شد و حالا این سؤال مطرح شده است که آیا دولت باید مجدد از مجلس رأی اعتماد بگیرد یا نه؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خانه ملت، پس از اعلام وصول استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی زمزمه‌هایی درباره احتمال از حدنصاب افتادن دولت به گوش می‌رسد. دولت دوازدهم که سال سوم استقرار خود در پاستور را می‌گذراند با تغییرات زیادی همراه بوده و حالا مسئله اعتماد به‌کل کابینه دولت است نه فقط یک یا دو وزیر.

غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس قانون نیازی به کسب رأی اعتماد مجدد به‌کل کابینه دولت تدبیر و امید نیست.

این پاسخ کوتاه کاتب به یک سؤال مهم است که این روزها در ذهن بسیاری پیش آمده است که با توجه به سیر استعفاها و استیضاح‌های وزرای دولت دوازدهم، آیا به اصطلاح کابینه روحانی از رسمیت می‌افتد یا خیر؟
بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی، در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از هیئت‌وزیران تغییر کند، باید دولت مجدداً از مجلس شورای اسلامی برای هیئت‌وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.

شورای نگهبان در این باره قبلاً  اینگونه پاسخ داده است که «۱- ذیل اصل ۱۳۶ قانون اساسی که مقرر کرده است (... و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از اعضای هیئت‌وزیران تغییر کند، دولت باید مجدداً از مجلس تقاضای رأی اعتماد کند) منحصر به موردی نیست که تغییر نیمی از اعضای هیئت‌وزیران دفعتاً واحده صورت پذیرفته باشد بلکه به هر ترتیبی پس از زمان ابراز اعتماد مجلس به دولت، این تغییر حاصل شود مشمول اصل فوق‌الذکر است و دولت باید مجدداً از مجلس تقاضای رأی اعتماد کند. ۲- در صورتی که تعداد اعضای هیئت‌وزیران افزایش یافته باشد ملاک احتساب تغییر نیمی از اعضا، وضع حاضر هیئت‌وزیران است؛ یعنی هر زمان با توجه به تعداد اعضای هیئت‌وزیران در همان حال چنان چه ملاحظه شد نیمی از اعضای آن تغییر یافته‌اند تقاضای رأی اعتماد مجدد از مجلس لازم است».

آیا دولت مجدد باید از مجلس رأی اعتماد بگیرد؟
با اضافه شدن وزیر میراث فرهنگی از حدود دو ماه قبل تعداد وزرای کابینه به ۱۹ وزیر رسید و بر این اساس باید در صورت تغییر ۸ وزیر کابینه مجدد برای کسب رأی اعتماد معرفی شود و در صورت اضافه شدن وزارت تازه تأسیس تجارت و خدمات بازرگانی دولت با تغییر بیش از ۸ وزیر هم نیازی به کسب مجدد رأی اعتماد از مجلس ندارد.

تا اینجای کار، ۱. سید محمد بطحایی آموزش‌وپرورش: استعفا ۲. مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی: استیضاح ۳. سید حسن قاضی‌زاده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: استعفا ۴. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی: استیضاح ۵. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی: استیضاح ۶. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت: استعفا و محمود حجتی هم با استعفا ۷ تغییر دولت دوازدهم هستند و اگر در یک سال و هفت ماه باقی‌مانده سه وزیر دیگر تغییر کنند دولت باید مجدد از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها