أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۳۸۵۵
زمان انتشار: ۱۵:۰۷     ۰۵ آذر ۱۳۹۸
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در حاشیه نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورخه 4 آذرماه سال جاری در پاسخ به پرسشی درباره روند شماره گذاری خودروهای ناایمن در سال آینده عنوان کرد: دو خودرو پراید و ۴۰۵ بیشترین آسیب را در تصادفات دارند. بنابراین طی مذاکرات جدی با مسوولان مربوطه به این نتیجه رسیده ایم که این دو خودرو در سال آینده شماره گذاری نشوند و این می طلبد که یک خودروی مناسب و ایمن، جایگزین این دو خودرو شود.
به گزارش پایگاه 598، زمزمه های توقف تولید پراید و پژو 405 از سال 1395 آغاز شد و در ان زمان اعلام شد که این دو خودرو در سال 1397 از خط تولید خارج خواهند شد. با آغاز تحریم صنعت خودروسازی در سال گذشته موضوع خروج این دو خودرو از خط تولید به تعویق افتاد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال 1395 رضا رضایی که رئیس انجمن قطعه سازان بود طی مصاحبه ای اعلام کرد که احتمال توقف تولید پژو 405 و پراید تا سال 1397 وجود دارد. وی گفت: از سال ۱۳۹۷ خودروسازان باید ۸۳ استاندارد در تولید خودروهایشان را به کار ببندند که این امر باعث می‌شود بعضی از خودروها نتوانند استانداردهای لازم را بگیرند و احتمال از رده خارج شدنشان وجود خواهد داشت که این امر می‌تواند برای خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ درست باشد.

همان گونه که رئیس وقت انجمن قطعه سازان در سال 1395 عنوان کرده بود، با آغاز سال 1397 همگان منتظر حذف این دو خودرو از چرخه تولید بودند اما تحریم صنعت خودروسازی ایران توسط آمریکا در مرداد ماه سال گذشته این امر را به تعویق انداخت.

در سال جاری اما موضوع حذف پراید و پژو 405 از چرخه تولید با جدیت بیشتری دنبال شد و مسئولین مختلفی در این زمینه اظهارنظراتی را داشتند.

به عنوان نمونه در شهریور ماه سال جاری و در ششمین روز دولت، رضا رحمانی وزیر سمت در بدو ورود به استان مرکزی گفت: خودرو‌های فاقد استاندارد و کیفیت از خط تولید ۲ خودروساز بزرگ کشور خارج می ‌شوند.

وی با بیان اینکه خودرو‌های قدیمی و خودرو‌هایی که نتوانند استاندارد‌های لازم را کسب کنند، از خط تولید خارج می‌ شوند، اضافه کرد: این خودرو‌ها در سایپا پراید و در ایران خودرو پژو ۴۰۵ بوده که باید با انجام برنامه ریزی ‌های لازم خودرو‌های جدید و با کیفیت جایگزین آن ‌ها شود.

میزان داخلی سازی این دو خودرو چقدر است؟

جدول زیر نشان می دهد که پژو 405 که خودروی تولیدی شرکت ایران خودرو می باشد حدود 93 درصد داخلی سازی شده است و این در حالی است که پراید که تولید شرکت سایپا می باشد بعد از حدود 26 سال قدمت ساخت در ایران تنها 87 درصد داخلی سازی شده است.

خودرو

درصد داخلی سازی

شرکت سازنده

پژو 405

93

ایران خودرو

پراید

87

سایپا

چرا باید حذف شوند؟

این خودروها به دلیل آنکه نتوانسته اند استانداردهای لازم را پاس کنند، در فهرست حذف از بازار خودرو ایران قرار گرفته اند. پایین بودن سطح استانداردهای این دو خودرو از یک سو موجب ارزان تمام شدن آن برای خریداران و در نتیجه افزایش میزان متقاضی برای آن ها شده و از سوی دیگر سهم این خودروها در آمار تصادفات و تلفات ناشی از این تصادفات را بالا برده است.

سردار تقی مهری طی مصاحبه ای در همین زمینه اعلام کرد: خودروهای پراید و پژو 405 تولید داخل هستند و بیشترین سهم خودروها را تشکیل می‌دهند و ۵۲ درصد کشته ‌های تصادفات برای این خودروهاست. همچنین سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا طی مصاحبه دیگری در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته گفت: ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.

از چه زمانی تولید این خودروها متوقف می شود؟

در 19 آبان ماه بود که نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد رسماً اعلام کرد که شورای عالی استاندارد مصوب نمود که تولید پراید به‌طور کامل از ابتدای مرداد ۹۹ متوقف شود و در عین حال تولید پژو ۴۰۵ جی ‌ال‌ ایکس نیز از ابتدای خرداد ۹۹ متوقف خواهد شد.

همچنین سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در حاشیه نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورخه 4 آذرماه سال جاری در پاسخ به پرسشی درباره روند شماره گذاری خودروهای ناایمن در سال آینده عنوان کرد: دو خودرو پراید و ۴۰۵ بیشترین آسیب را در تصادفات دارند. بنابراین طی مذاکرات جدی با مسوولان مربوطه به این نتیجه رسیده ایم که این دو خودرو در سال آینده شماره گذاری نشوند و قطع به یقین این موضوع را دنبال می کنیم و این می طلبد که یک خودروی مناسب و ایمن، جایگزین این دو خودرو شود.

چه خودروهایی احتمال جایگزینی دارند؟

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی طی مصاحبه ای در مورد جایگزین های احتمالی پراید و پژو 405 گفت: جایگزین پراید مشخص شده و تیبا دقیقا به همین دلیل معرفی شد که به جای پراید قرار گیرد. همچنین دنا نیز می‌تواند جایگزین پژو ۴۰۵ شود ضمن این که خودروی پژو ۳۰۱ قرار است توسط ایران‌ خودرو به تولید برسد.

همچنین امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو درباره جایگزین ‌های پراید و ۴۰۵ اظهار کرد: جایگزین پراید یعنی تیبا وجود دارد که از نظر فنی و استاندارد طراحی آن به گونه‌ای است که می‌تواند استانداردهای جدید را پاس کند. در مورد پژو ۴۰۵ نیز شرایط به همین روال است و خودروی جایگزین داریم که از جمله این خودروها می‌توان به سمند و پژو ۲۰۶ صندوقدار اشاره کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها