کد خبر: ۴۶۳۸۶۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۲     ۰۶ آذر ۱۳۹۸
یادداشت/
امیر حمزه مهرابی
تصمیم دولت در افزایش ناگهانی قیمت بنزین که موجب نارضایتی خواص واعتراضات مردمی و متعاقب آن اغتشاشات و آشوب های اشرارگردید، خسارت های مادی، جانی و اعتباری زیادی را به کشور و مردم وارد ساخت.

قاعدتاً مردم برای تصمیم گیری در انتخابات آتی و قوه قضاییه برای برخورد با مجرمین، مایلند بدانند چه کسانی در بروز این خسارتها نقش داشته اند.

جدای ازعوامل بیرونی مثل: آمریکا،اسرائیل،عربستان و برخی از کشورهای اروپایی که هم در تحمیل تحریم ها و فشارهای اقتصادی بر مردم( بعنوان عامل زمینه ساز) و هم در آموزش، سازماندهی و پشتیبانی مالی و اطلاعاتی منافقین و ضد انقلابیون، نقش غیر قابل انکاری را داشتند
عواملی در داخل کشور نیز در زمینه چینی و شعله ور کردن #فتنه_بنزینی و آشوب های اخیر،نقش داشتند که به برخی از آنها اشاره می شود:

تئوری سازان خشونت:
برخی از اصلاح طلبان (علوی تبار، حجاریان، تاج زاده و...) و حامیان و آشنایان دولت روحانی، با مشاهده افول اعتبار آنان در نزد افکار عمومی، از ماه ها قبل به ارائه نظریات ساختار شکن و صدور دستور العمل هایی برای اعتراضات اصلاح طلبانه ( به تعبیر خودشان) روی آورده اند و جوانان را تشویق به تجمعات بدون مجوز و اشغال مراکز حساس دولتی می کنند. این افراد با زمینه سازی تئوریک، نقش مهمی در اقناع جوانان به انجام اقدامات آشوب طلبانه داشتند.

وزارت ارتباطات ( آقای آذری جهرمی):
نقش پیام رسانان خارجی در آموزش، سازماندهی اشرار و تحریک مردم به رفتار خشونت آمیز، نکته ای است که در اعترافات دستگیرشدگان سالهای قبل و حوادث اخیربدان تصریح شده است. اهمال وزیرارتباطات در( راه اندازی اینترنت ملی ،حمایت و تقویت پیام رسانان داخلی، فیلترینگ پیام رسانان معاند ) و اصرار و لجاجت بر عدم اجرای مصوبات و ابلاغیه های مراجع ذیریط، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

وزارت نفت( آقای زنگنه):
حذف کارت سوخت که بدون پشتوانه نظر کارشناسی و صرفا بخاطر لجاجت با دولت قبل صورت گرفت، موجب افزایش مصرف بنزین وقاچاق سوخت شد و خسارت زیادی را به بیت المال وارد کرد .بطوری که ادامه این روند امکان پذیر نبود و دولت مجبور به باز گرداندن کارت سوخت، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین شد.

رئیس دولت ( آقای روحانی):
نقش آقای روحانی در این حادثه تاسف بار از سایر عوامل پر رنگتر و برجسته تر است:

ایشان می توانست به جای معطل کردن کشور و گره زدن مشکلات کشور به #برجام و امید بستن به آمریکا و اروپا برای گشایش اقتصادی، از آنان قطع امید کند و در این شش سال با حفظ کارت سوخت، با هدفمندی و افزایش میزان یارانه، به تدریج قیمت بنزین را افزایش دهد ولی نکرد!

ایشان می بایست با تهیه پیوست اجتماعی- روانی – امنیتی، از ماه ها قبل و با استفاده از تجربه گذشته ، بحث ضرورت صرفه جویی در مصرف بنزین و افزایش قیمت منطقی حامل های انرژی را، به یک گفتمان عمومی تبدیل کند و با ارائه نظرات کارشناسی در رسانه ها، زمینه پذیرش این تصمیم از سوی مردم را فراهم کند. ولی نکرد!

ایشان می بایست با توجه به فشار روز افزون بر معیشت و روان مردم، قبل از اتخاذ این تصمیم بحران زا، فضای جامعه را تلطیف و آرام کند. ولی نکرد!

و بر عکس، چند روز قبل از این اقدام با سفر به یزد و کرمان، سخنان تنش زا وآشوب آفرینی را بر زبان راند که به تنهایی برای شعله ورساختن التهابات جامعه ی در حال انفجار، کافی بود.

ایشان می بابست از چند ماه قبل لااقل وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی را در جریان این تصمیم قرار دهد تا آمادگی لازم برای مقابله با این بحران را داشته باشند و اینچنین غافل گیر نشوند. ولی نکرد!

حجم گسترده خسارت ها در برخی از شهرها بویژه شیراز، نشان از آمادگی ضد انقلاب و غافلگیری نیروهای امنیتی و انتظامی دارد و این زیبنده نظام قدرتمند جمهوری اسلامی نیست.

این وضعیت چه از روی اهمال باشد و چه از روی عمد، در پیشگاه خدا و مردم و در نزد دادگاه صالحه محکوم است و روزی باید بابت این همه خسارت سرسام آور، محاکمه شوند.

انشالله آن روز دیر نخواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها