أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۴۰۱۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۱۰ آذر ۱۳۹۸
وقتی دست موسسات تحقیقاتی از حمایت مراکز نظامی کوتاه می‌شود؛
در این گزارش به سراغ یکی از نمونه‌های متفاوت نسبت به گزارش‌های قبلی رفته و نشان داده‌ایم اگر مراکز نظامی و دفاعی پشتیبانی خود را از علم کمرنگ یا قطع کنند، چه مشکلی گریبان مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را خواهد گرفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «فرهیختگان آنلاین»، آنچه در پیش‌رو آمده، ششمین بخش از سلسله‌گزارش‌های نــقش مــــولفه‌های دفاعی- نظامی در توسعه‌ علم و فناوری است. ما در این گزارش‌ها ادعا کردیم، مساله نظامی یکی از مولفه‌های قدرت برای هر کشور است و توسعه حوزه نظامی ارتباط مستقیم با تحقیق و توسعه و انجام پروژه‌های علمی و در اصل حمایت و پشتیبانی از «علم» دارد، بر همین اساس در شماره‌های 2877، 2890، 2893، 2903 و 2913 به مصادیق این مساله پرداختیم.

در این گزارش به سراغ یکی از نمونه‌های متفاوت نسبت به گزارش‌های قبلی رفته و نشان داده‌ایم اگر مراکز نظامی و دفاعی پشتیبانی خود را از علم کمرنگ یا قطع کنند، چه مشکلی گریبان مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را خواهد گرفت.پنتاگون به‌عنوان ساختمان فرماندهی وزارت دفاع آمریکا، سمبل ارتش این کشور است. بودجه نظامی، بخشی از بودجه فدرال آمریکاست که به سازمان دفاع تعلق می‌گیرد که صرف هزینه‌های نظامی می‌شود. این بودجه‌های نظامی در بخش پرداخت حقوق، آموزش و مراقبت بهداشتی افراد، برقراری اتحاد و حفظ ارتش، خریداری تجهیزات و تسلیحات و عملیات‌های بودجه‌ای صرف می‌شود.

بودجه‌هایی که به وزارت دفاع تعلق می‌گیرد، در چهار شاخه ارتش، نیروهای دریایی، سپاه دریایی و نیروی هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال 2019، بودجه وزارت دفاع آمریکا چیزی بالغ بر 693 میلیارد دلار تخمین زده شده است.خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی‌بر اینکه بودجه وزارت دفاع آمریکا درحال کاهش است و این امر به‌طور مستقیم دانشگاه مریلند را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به حدی که حتی زنگ خطر تعطیلی این دانشگاه نیز به گوش می‌رسد.

به گزارش واشنگتن، با توجه به بررسی گسترده پنتاگون از نظر زمان، پول و نیروی انسانی که می‌توان آنها را جزء اولویت‌ها قرار داد، وزارت دفاع آمریکا بر این باور است که کاهش بودجه تعلق گرفته به پنتاگون، تاثیر مستقیم روی فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی در مریلند دارد، به‌طوری که منجر به کاهش 30 درصدی فعالیت‌های این دانشگاه و نیز کاهش 34درصدی تحقیقاتی در این مرکز می‌شود. ماموریت این دانشگاه که «نقطه غربی پزشکی» لقب گرفته، ایجاد آمادگی در دانشجویان برای ارائه خدمات پزشکی به نیروهای نظامی است.

این دانشگاه از مدرسه پزشکی، مدرسه پرستاری، دانشکده دندانپزشکی و دانشکده یکپارچه علوم تشکیل شده است. این کاهش بودجه نه‌تنها به ضرر دانشگاه تمام می‌شود بلکه سیستم بهداشتی نظامی را هم تضعیف می‌کند. وزارت دفاع آمریکا هنوز این کاهش بودجه را به‌طور رسمی و عمومی اعلام نکرده و این موضوع را یک فرآیند چاره‌جویانه داخلی عنوان کرده است. ریچارد توماس، رئیس این دانشگاه معتقد است در صورتی که کاهش بودجه پنتاگون عملی شود، حتی اگر به تعطیلی این دانشگاه هم نینجامد، تاثیری قابل‌توجه به جا خواهد گذاشت.پیش از این، دانشگاه علوم پزشکی از یک بلوک بودجه‌ای برخوردار بود اما با چالش‌های ایجادشده و کم شدن بودجه پنتاگون، گویا این مساله تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت و بودجه تعلق‌گرفته به این دانشگاه هم سیر نزولی به خود می‌گیرد.

دانشجویان این دانشگاه متعهد شده‌اند در ازای شهریه رایگان و پرداخت حقوق سالانه 64 هزار دلاری، به مدت هفت سال در نیروهای ارتش خدمت کنند. مالیات‌دهنده‌ها معتقدند اعزام دانشجویان از این دانشگاه بازده بالایی در سرمایه‌گذاری دارد، به‌طوری که هزینه شهریه سالیانه آنها در یک دانشگاه دولتی معمولی حدود 33 هزار دلار است. یک‌چهارم تمام پزشکان ارتش در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

کارشناسان بر این باورند پزشکانی که از دانشگاه علوم پزشکی مریلند فارغ‌التحصیل می‌شوند، در مقایسه با آن دسته از پزشکان ارتشی که در دیگر دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند، زمان زیادی را در خدمات مسلح می‌گذرانند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی مدت‌زمان طولانی به خدمت مشغول‌ هستند و مدت بیشتری در آنجا مستقر می‌شوند؛ درنتیجه درصد بالاتری از گواهینامه بورد تخصصی را دریافت خواهند کرد، فرصت بیشتری برای حضور در دوره‌های آموزش‌های مرتبط با رشته پیدا کرده، موقعیت شغلی بهتر و مطمئن‌تری را به‌دست می‌آورند و نسبت به هم‌سن و سالان خود پیشرفت بیشتری در حرفه خود خواهند داشت.درخواستی که برای افزایش بودجه مالی 2020 پنتاگون مطرح شده، به افزایش بودجه در بخش تحقیق و توسعه منجر می‌شود که از طرف دیگر، باعث کاهش بودجه بخش علم و فناوری می‌شود.

بودجه‌هایی که تاکنون به این مرکز تعلق می‌گرفت، استراتژی‌های بلندمدتی ازجمله استراتژی دفاع ملی، بررسی موقعیت هسته‌ای و بررسی دفاع موشکی را شامل می‌شد. کنگره آمریکا پیش از این به دلیل وابستگی به بودجه‌های عملیات‌های 164 میلیارد دلاری خارج از کشور نسبت به کاهش بودجه پنتاگون تردید داشت. بودجه اضطراری 9.2 میلیاردی که مورد تایید مقامات است و برای تامین هزینه‌های ساخت‌وسازهای اقلام نظامی از منابع مالی اختصاص یافته برای سال مالی 2019 و ساخت دیوار مرز جنوبی لحاظ می‌شود و  تنها مسائل را پیچیده‌تر می‌کند. بیش از 3.6 میلیارد دلار از این بودجه اضطراری برای تامین این هزینه‌ها صرف می‌شود. این مقدار بودجه، برای تکمیل استراتژی دفاع ملی کفایت می‌کند. همچنین، مجموع بودجه 750 میلیارد دلاری که برای امنیت ملی هزینه شده، به همراه بودجه 718 میلیارد دلاری که به‌طور مستقیم به پنتاگون تعلق می‌گیرد، هزینه‌هایی را در زمینه قابلیت‌های سطح بالا شامل می‌شود.

تقسیم‌بندی بودجه‌ای

به گزارش defensenews، از این 718 میلیارد دلار، 104.3 میلیارد دلار به فعالیت‌های تحقیق و توسعه و آزمایش و ارزیابی، 155.8 میلیارد به حساب‌های شخصی نظامی، 143.1 میلیارد دلار به امر خرید، 292.7 میلیارد دلار به عملیات‌ و نگهداری و 22.5 میلیارد دلار هم به ساخت‌وسازهای نظامی و تامین مسکن تعلق می‌گیرد. اگر بخواهیم تقسیم‌بندی این بودجه‌ را در بخش‌های مختلف بررسی کنیم، 205.6 میلیارد دلار به بخش نیروی دریایی تعلق می‌گیرد که در سال مالی 2019 حدود 9.95 میلیارد دلار افزایش داشته است. همچنین، 204.8 میلیارد دلار آن به نیروی هوایی تعلق می‌گیرد که  با افزایش 11.8 میلیارد دلاری مواجه بوده است. علاوه‌بر این، 191.4 میلیارد دلار هم به نیروی زمینی ارتش اختصاص می‌یابد که با افزایش 12.5 میلیاردی مواجه می‌شود و از سوی دیگر، 116.6 میلیارد دلار هم به تلاش‌های دفاعی تعلق می‌گیرد که 930 میلیون دلار کاهش داشته است.

با نگاه به آینده، پیشنهاد اختصاص بودجه 713 میلیارد دلاری برای پروژه‌های دفاعی پنتاگون در سال مالی 2021 مطرح شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این بودجه برای سال 2022 قرار است با افزایش 20 میلیارد دلاری به 727 میلیارد دلار برسد. به همین منوال، بودجه سال مالی 2023 به 742 و بودجه سال مالی 2024 نیز به 747 میلیارد دلار خواهد رسید. با توجه به افزایش بودجه پنتاگون، به تازگی درخواست‌هایی مبنی‌بر کاهش  23 درصدی بودجه این سازمان دولتی مطرح شده است.

بودجه تحقیق و توسعه

به‌طور کلی از 104.3 میلیاردی که به بخش تحقیق و توسعه این مرکز دفاعی آمریکا تعلق گرفته، حدود 3.7 میلیارد دلار به فناوری‌های خودکار، 2.6 میلیارد دلار به ساخت سلاح‌های هایپرسونیک، 927 میلیون دلار به هوش مصنوعی و 235 میلیون دلار به توسعه انرژی تعلق می‌گیرد. همچنین، سرمایه‌گذاری‌های 14.1 میلیارد دلاری بخش علم و فناوری نسبت به بودجه تصویب‌شده سال 2019 حدود 1.5 میلیارد دلار کاهش یافته است. این مقدار، 2.3 میلیارد دلار به تحقیقات پایه، 5.3 میلیارد دلار به تحقیقات کاربردی و 6.5 میلیارد دلار به توسعه فناوری‌های پیشرفته اختصاص پیدا کرده است. بودجه فعالیت‌های فضای مجازی پنتاگون 9.6 میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است. 14.1 میلیارد دلار بودجه هم به بخش فضا تعلق گرفته که با افزایش 15 درصدی نسبت به سال قبل روبه‌رو بوده است.

* مترجم: ندا اظهری


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها