أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۴۶۸۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۵     ۲۵ آذر ۱۳۹۸
حقوق شهروندی و پیامک‌های مزاحم؛
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های نظارتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی حجم گسترده‌ای از سیم‌کارت‌های که برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم از سوی متخلفین استفاده‌شده، از طریق فروش آنلاین اپراتور ایرانسل واگذارشده است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، همین چند سال پیش که بازار تلفن همراه و سیم‌کارت دچار تحول شد و سیم‌کارت‌ها به‌راحتی و بدون ثبت‌نام در سامانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گرفت شاید کمتر کسی به این فکر می‌کرد که پخش این تعداد سیم‌کارت که بعدها با نام «بی‌نام‌ونشان» شناخته شد، در آینده مردم را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کند.

مزاحمت، کلاه‌برداری و برداشت از حساب بیشترین جرائم سایبری است که این روزها پلیس فتا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. کلاه‌برداری‌هایی ازجمله رادیو جوان، برنده شدن پیامکی و ... مهم‌ترین پرونده‌هایی است که در سال‌های اخیر سروصدای زیادی کرد و پایه همه این کلاه‌برداری‌ها سیم‌کارت‌های «بی‌نام‌ونشان» بوده است.

علاوه بر این‌ها مشکل دیگری که سیم‌کارت‌های مزاحم برای مردم به وجود آورده‌اند که فروانی آن‌هم زیاد بود مربوط به پیامک‌های تبلیغاتی است.
 
گریز از پیامک‌های مزاحم
«تور سه‌روزه» «اقامت در هتل پنج ستاره، با پرواز ...»، «ملک با امکانات و سند» و «حراج و تخفیف‌های... درصدی»، قالب اکثر پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم است که روزانه به دست مشترکان می‌رسند.

این قبیل پیامک‌ها در اکثر مواقع بدون این‌که خوانده شوند، توسط مخاطب از روی گوشی پاک می‌شوند. برای همین ارسال‌کنندگان خلاقیت دیگری از خودشان نشان دادند که موجبات این آزاردهندگی را بیشتر می‌کند. نگارش پیامک‌هایی که به‌تازگی به تلفن‌های همراه مخابره می‌شوند، کنجکاوی مخاطب را برای باز کردن آن برمی‌انگیزد: «سلام چطوری؟ چه خبر؟ میای بریم کیش؟»

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دراین‌باره می‌گوید: بیشترین اعتراضات از پیامک‌های تبلیغاتی مربوط به پیامک‌هایی است که از سمت سیم‌کارت‌های شخصی و به‌صورت انبوه ارسال می‌شود و ارسال پیامک از سرشماره های پیامکی در صورت اعتراض کاربران، به‌راحتی قابل‌رسیدگی و لغو شدن است.

این قبیل مشکلات و نارضایتی مردم به‌قدری فراگیر شد که رئیس‌جمهور دستوری مبنی بر حل مشکل پیامک‌های تبلیغاتی که سال‌هاست مشترکان تلفن همراه با آن مواجه هستند صادر کرد.


حسن روحانی اول بهمن‌ماه در جمع مدیران وزارت ارتباطات با تأکید بر اینکه دریافت پیامک‌های گاه‌وبیگاه تبلیغاتی نارضایتی مردم را به همراه دارد، از وزیر ارتباطات خواست چاره‌ای برای این معضل بی اندیشد.

پس‌ازآن در فاصله کمتر از یک هفته، محمدجواد آذری جهرمی اعلام کرد که با بی‌توجهی به اخطارهای مربوط به فروش غیرقانونی سیم‌کارت، مجوز ۳۰ دفتر خدمات ارتباطی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی لغو شده و سیستم شناسایی مزاحم‌های پیامکی در یک روز ۸۴۰ سیم‌کارت متخلف را شناسایی و قطع کرده است.

در این زمینه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از تشدید برخورد با ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی پس از دستور رئیس‌جمهوری خبر داده و یکی از راهکارهای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی را کمک مردم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دانست و گفت: اگر مردم پیامک تبلیغاتی را دریافت کردند شماره آن پیامک را به ۱۹۵ ارسال کنند تا در اسرع وقت نسبت به قطع آن شماره اقدام کنیم.

آخرین آمار ارائه‌شده از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در خصوص مقابله با پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی نشان می‌دهد که تا تاریخ 24 آذرماه جاری 206 هزار و 771 سیم‌کارت شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی قطع‌شده است.

این آمار که در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات به‌صورت آنلاین وجود دارد و با توجه به اینکه این آمار روزبه‌روز بیشتر می‌شود حاکی از آن است که روند برخورد رگولاتوری شدت بیشتری یافته و عزم جدی‌ای برای قطع گسترده و جمع‌آوری تمامی این سیم‌کارت‌ها وجود دارد.

 
سهم اپراتورها از پیامک‌های مزاحم/ سهم 80 درصدی ایرانسل
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری گفت: به‌زودی در قراردادها بندی اضافه خواهد شد که اگر مشترک از سیم‌کارت خود برای پیامک‌های مزاحم استفاده کند، امکان ارسال پیامک برای تمام سیم‌کارت‌های متعلق به او غیرفعال خواهد شد.

قره داغی ادامه داد: بر اساس پایش و نظارت انجام‌شده در سامانه مدیریت کشف تخلف رگولاتوری (FMS)، سهم اپراتور ایرانسل از ارسال پیامک‌های مزاحم 80 درصد، همراه اول 11 ممیز 7 دهم درصد و رایتل 6 ممیز 8 دهم درصد است.

فروش آنلاین ایرانسل زمینه تخلف را فراهم کرده است
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری نیز اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های نظارتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی حجم گسترده‌ای از سیم‌کارت‌های که برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم از سوی متخلفین استفاده‌شده، از طریق فروش آنلاین اپراتور ایرانسل واگذارشده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجید حقی افزود: فرآیند فروش آنلاین سیم‌کارت در این شرکت، زمینه سوءاستفاده متخلفین برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم به مردم را فراهم کرده است.

وی درباره برخورد رگولاتوری با این موضوع گفت: با توجه به اهمیت موضوع در این زمینه به اپراتور ایرانسل اخطار لازم داده‌شده است و ضمن برخورد قانونی، به‌منظور جلوگیری از ادامه این تخلف و سوءاستفاده از حقوق مردم، در حال حاضر بر اساس اعلام رگولاتوری این شرکت موظف است زمینه‌های سوءاستفاده و تخلف در این حوزه را از بین ببرد.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از تمامی مشترکان تلفن همراه درخواست کرد در صورت دریافت پیامک تبلیغاتی مزاحم، شماره سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک را به سرشماره 195 ارسال کنند تا این شماره‌ها در شبکه مسدود شوند.

 
تذکر دادستان قزوین به شرکت ایرانسل
اما دو سه روز از این تذکر رگولاتوری به ایرانسل نگذشته بود که این بار دادستان عمومی و انقلاب قزوین به اپراتورهای ایرانسل و رایتل در خصوص ثبت اطلاعات دریافت‌کنندگان سیم‌کارت هشدار داد.

محمدقاسمی اظهار کرد اپراتورهای تلفن همراه نقش تأثیرگذاری در کاهش جرائم رایانه‌ای دارند.

به گفته قاسمی، در بیشتر جرائم رایانه‌ای، مجرمان از خطوط موبایل و اینترنت سیم‌کارت‌هایی استفاده می‌کنند که به نام غیر و با آدرس جعلی و ناقص ثبت‌شده‌اند و به همین دلیل احراز هویت و ردگیری آن‌ها ممکن نیست؛ بنابراین اپراتورهای تلفن همراه باید اطلاعات دریافت‌کنندگان سیم‌کارت را به‌صورت کامل ثبت و سیم‌کارت‌هایی که اطلاعات ناقصی دارند را مسدود کنند.

دادستان قزوین تأکید کرد این نوع سیم‌کارت‌ها به اپراتورهای ایرانسل و رایتل اختصاص دارد و این اپراتورها باید با حساسیت زیادی این موضوع را پیگیری و ساماندهی کنند.

این اخبار نشان می‌دهد که این اپراتورهایی از قبیل ایرانسل هیچ نظارتی درفروش سیم‌کارت‌های خود به مشترکان ندارند و جرائم رایانه‌ای و مزاحمت‌های تبلیغاتی ذکرشده در این گزارش از طریق سیم‌کارت‌های فروخته‌شده توسط این شرکت‌ها صورت می‌گیرد. حالا سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا این شرکت حاضر است به هر طریقی که شده در فضای رقابتی به وجود آمده پیروز شود و اهمیتی به امنیت و آسایش مردم ندارد. آیا این رفتارهای غیرحرفه‌ای و چنین تخلفاتی می‌تواند بازار رقابتی ارتباطات را با ثبات نگه دارد؟

چرا این اپراتورها نظارت بیشتری بر نحوه واگذاری سیم‌کارت‌های خود ندارند و اطلاعات دریافت‌کنندگان سیم‌کارت را به‌طور کامل ثبت نمی‌کنند تا در آینده شاهد سوءاستفاده از این سیم‌کارت‌ها نباشیم.


* علی شعبانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها