يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۴۷۱۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۲۶ آذر ۱۳۹۸
در فاز دوم بازسازی ایوان نجف، گلدسته شمالی حرم علوی در حال تعمیر است که تاکنون روند بازسازی آن بیش از 50 درصد پیشرفت داشته و 70 درصد خشت های مناره شمالی ایوان نجف نیز طلاکاری شده است.
به گزارش پایگاه 598، مرمت خشت‌های طلای ایوان نجف در حرم امیرالمؤمنین (ع) در سال‌های اخیر به همت ستاد بازسازی عتبات آغاز شد.

این طرح در سه فاز  شمالی، جنوبی و میانی تعریف و عملیاتی شده است، به طوری که در فاز نخست مرمت بخش جنوبی ایوان نجف و گلدسته آن صورت پذیرفت و شهریور امسال از گلدسته جنوبی ترمیم شده ایوان نجف رونمایی شد.


پس از آن نیز گلدسته شمالی ایوان نجف مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت که هم‌اکنون روند ترمیم و بازسازی آن بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

برای بازسازی این گلدسته، ابتدا خشت‌های مطلای موجود در مناره برداشته و مرحله مرمت آغاز شد. به طوری که بازسازی، آرایش و اندازه‌گیری انجام و قطعات به فلز اولیه تبدیل شدند و پس از طلاکاری و میناکاری هر خشت بر جای خود نصب شد.


همچنین برای ترمیم مناره و حفاظت بیشتر از طلای موجود در آن یک لایه نیکل بین خشت‌های مسی و رویه طلای آن استفاده شده است تا با ایجاد فاصله بین طلا و مس، عمر طلای ۲۴ عیار مورد استفاده افزایش یابد.

هنگام برداشتن خشت‌های طلای مناره شمالی ایوان نجف، کدگذاری نیز انجام پذیرفت تا هر خشت پس از بازسازی و مرمت مجدد در جای خود قرار گیرد. 


بازسازی ایوان نجف با چنین روندی آنقدر نیاز به زمان دارد که محمد کریمی معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات معتقد است: اگر قرار بود ایوان نجف را از نو بسازیم زمان و زحمت کمتری لازم داشت.

با این وجود هم‌اکنون بازسازی بخش شمالی ایوان نجف در حال انجام است و هنرمندان کشورمان برای بازسازی گلدسته شمالی ایوان نجف مشغول به فعالیت هستند. به طوری که بازسازی آن در مرحله برداشتن خشت‌های طلا و تعمیر آن‌ها قرار داد و بیش از ۷۰ درصد خشت‌های مسی موجود طلاکاری شده‌ و قرار است به زودی در جایگاه خود قرار گیرند.

روند بازسازی ایوان نجف با توجه به تأمین نشدن طلاهای مورد نیاز از سوی تولیت حرم علوی در برخی ماه‌ها به کندی صورت گرفت.

در ادامه تصاویری از بازسازی گلدسته شمالی ایوان نجف را مشاهده می‌کنید؛






منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها