يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۴۷۸۱
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۲۹ آذر ۱۳۹۸
شب یلدا از سیصد هزار تا یک میلیون تومان آب می‌خورد
«قیمت کیک یک تا دو کیلویی، چیزی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان می‌شود. قیمت یک کیلو آجیل هم بسته به مغزها و کیفیت آن، از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. امسال قیمت‌هایمان کمی بیشتر شده، اما تفاوت عجیب‌ و غریبی نسبت به پارسال نداشته است. پارسال یکدفعه همه‌چیز خیلی گران شد اما امسال نه.
به گزارش پایگاه 598، برای شب یلدا بین سیصد هزار تومان تا یک میلیون تومان کنار بگذارید. بررسی‌ها نشان می‌دهد سفره شب یلدا شامل آجیل، میوه و شیرینی برای یک خانواده ۴ نفره بین ۳۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد. حدود 3 روز تا شب یلدا، بلندترین شب سال، باقی مانده و مردم به تدریج خود را برای این شب آماده می‌کنند. مغازه‌های سطح شهر نیز رنگ و بوی یلدا به خود گرفته اند و به دنبال جذب مشتری هستند. آجیل، شیرینی، هندوانه و انار از مهم ترین اقلام سبد یلدا هستند.

بنابر این گزارش اگرچه  اسدالله کارگر، رئیس فروشندگان میوه و سبزی از عرضه فراوان میوه خبر داده و پیش بینی افزایش قیمت برای روزهای آینده وجود ندارد معتقد است در عمده فروشی‌ها بحث عرضه و تقاضا قیمت‌ها را کنترل می‌کند و اعضای میدان میوه و تره بار نیز موظفند این محصولات را با اعمال ۳۵ درصد سود به فروش برسانند.کارگر با بیان اینکه قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است،افزود: امسال اتفاق خاصی در بازار میوه در آستانه شب یلدا رخ نخواهد داد و ممکن است با نوسانات جزئی در این زمینه مواجه باشیم. ضمن اینکه اتحادیه ما آمادگی گشت میدانی در ایام شب یلدا دارد و با گرانفروشان و متخلفان در این حوزه برخورد خواهد کرد.وی قیمت انواع میوه را در حال حاضر در میدان مرکزی میوه و تره بار به شرح زیر اعلام کرد: هرکیلوگرم نارنگی انشو ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، نارنگی بذر ژاپنی ۳۵۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان، نارنگی پچ ۳۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، پرتقال رسمی شمال ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، پرتقال رسمی جنوب ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، پرتقال ناول جنوب ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان، موز ۱۰۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ تومان، سیب درختی قرمز ۳۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان، سیب درختی زرد ۳۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان، انار باکیفیت دماوند ۷۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان و انار سایر ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان، هندوانه انباری ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان و هندوانه نو ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است. در همین زمینه به گفته مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار  امسال حداقل قیمت آجیل شب یلدا هر کیلوگرم ۷۰ هزار تومان و حداکثر قیمت ۱۰۰ هزار تومان برای اعضای اتحادیه در نظر گرفته شده است که نسبت به قیمت سال گذشته که بین ۸۰ هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان اعلام شده بود، ارزان‌تر شده است.

همچنین قیمت شیرینی براساس اعلام رئیس اتحادیه قنادان در واحدهای صنفی برای شب یلدا نرخ شیرینی تر هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان، شیرینی زبان ۲۸ هزار تومان ، شیرینی دانمارکی ۲۸ هزار تومان و شیرینی پاپیون ۲۸ هزار تومان و کیک یزدی ۲۱ هزار تومان است.علی بهره مند اضافه کرد: این نرخ‌ها مصوبه تیرماه است و برای شب یلدا تغییری نمی‌کند.بر اساس این گزارش،در یک قنادی در مرکز شهر تهران، شیرینی‌ها و کیک‌ها با رنگ‌های سبز و قرمز، به شکل‌های انار و هندوانه کنار هم چیده شده‌ و روی آن‌ها نوشته شده است: «سفارش کیک و شیرینی مخصوص شب یلدا با طرح دلخواه شما»مردی که پشت صندوق این قنادی نشسته است، می‌گوید: «سال‌های پیش آجیلی که می‌فروختیم خیلی بیشتر بود. الان مردم کمتر آجیل می‌خرند و بیشتر به دنبال کیک و شیرینی‌ با طراحی‌های مخصوص می‌آیند.

ما هم سعی می‌کنیم با همین چیزها فروش‌مان را جبران کنیم. او ادامه می‌دهد: قیمت کیک یک تا دو کیلویی، چیزی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان می‌شود. قیمت یک کیلو آجیل هم بسته به مغزها و کیفیت آن، از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. امسال قیمت‌هایمان کمی بیشتر شده، اما تفاوت عجیب‌ و غریبی نسبت به پارسال نداشته است. پارسال یکدفعه همه‌چیز خیلی گران شد اما امسال نه.

بررسی‌های ایرنا از قیمت‌های بازار شب یلدا نشان می‌دهد که سفره یلدای ۴ نفره با کیفیت متوسط، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد. اگر کیفیت محصولات بالا برود و دورهمی‌ خانواده‌ها تبدیل به مهمانی با تعداد نفرات بیشتر شود، هزینه‌ها از یک میلیون تومان فراتر می‌رود. برخی برآوردها نشان می‌داد که در سال ۹۶، قیمت‌های متوسط آجیل، شیرینی و میوه‌های سفره یلدا برای خانواده ۴ نفره، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود.

۱۲۵ تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت یک کیلو آجیل شیرین
در مرکز خریدی در غرب تهران، زنی جام شیشه‌ای به طول یک متر و عمق نیم‌متر برمی‌دارد و می‌گوید: «امسال برای عروس‌مان باید یلدایی ببرم، این جام را برای آجیل برداشته‌ام که با گل تزئینش کنم.» زن فروشنده تعجب می‌کند و می‌گوید: «برای آجیل!؟ قیمت‌ها را مگر نمی‌دانید، فقط یک میلیون تومان آجیل باید داخل این بریزید تا پر شود!»این روزها هر کیلوگرم آجیل شیرین بین ۱۲۵ تا ۱۸۰ هزارتومان قیمت دارد. گران‌ترین مغز آجیلی با قیمت کیلویی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، پسته است که البته مغز بدون پوست آن ۲۰۰ تا ۲۶۰هزار تومان قیمت دارد.

بعد از آن نیز مغز بادام با قیمتی بین ۱۲۰  تا ۲۰۰ هزارتومان و بادام هندی بین ۱۵۰ تا ۱۷۰هزارتومان هستند.  مغز فندوق نیز بین۱۱۰ تا ۱۶۰ هزارتومان قیمت دارد.اما در آجیل شب یلدا، از برگه‌ها نیز استفاده می‌شود. قیمت آن‌ها نیز بسته به کیفیت‌شان متفاوت است. قیمت هر کیلو برگه زردآلو از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد. کشمش بین ۴۰ هزار تا ۵۲ هزار و انجیر بین ۸۰ تا ۱۴۰ هزارتومان قیمت دارد.توت خشک در این میان از گران‌ترین محصولات است که قیمت آن از کیلویی ۹۰ هزار شروع می‌شود و به ۱۸۰ هزار تومان هم می‌رسد. قیمت هر کیلو باسلوق نیز بین ۲۵ تا ۴۰ هزارتومان است.در گروه تخمه نیز که محصولات ارزانی به حساب می‌آیند، تخمه آفتاب‌گردان بین ۲۹ هزار تا ۳۶ هزار تومان، تخمه محبوبی ساده ۳۲ هزارتومان، تخمه جاپنی  ۴۶ هزارتومان و تخمه کدو بین ۵۱ تا ۵۹ هزارتومان است.یک خانواده ۴ نفره اگر بخواهند در شب یلدا آجیل داشته باشند، به دو کیلو آجیل نیاز دارند که چیزی حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.

۶۰ هزار تومان، قیمت یک سبد میوه با کیفیت متوسط
در یک میوه‌فروشی در شرق تهران، مرد میان‌سالی دو کیسه پر از انار در یک دستش گرفته و در دست دیگرش دو کیسه پر خرمالو؛ لبخندی می‌زند و می‌گوید: «خانمم امسال گفته که می‌خواهد با انار و خرمالو شیرینی درست کند و برای فامیل هم بفرستد تا خوشحالشان کند. دو سه سال است که همین‌طوری یلدا را می‌گیریم. آجیل هم نمی‌خریم، وقتی اینقدر گران است، حالا نخوریم تا ارزان شود!»گشتی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر نشان می‌دهد که اگرچه قیمت برخی محصولات مانند گوجه‌فرنگی افزایش داشته، اما بازار میوه‌ شب یلدا تفاوت چندانی با روزهای گذشته ندارد.اکنون قیمت هر کیلو انار بین ۵۸۰۰ تا ۱۲۸۰۰ تومان است. هر کیلو هندوانه بین ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان است و هر کیلو خرمالو نیز بین ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت دارد.در بازار مرکبات نیز قیمت هر کیلو پرتقال جنوب بین ۱۰ تا ۱۱۸۰۰ تومان، پرتقال شمال بین ۵۸۰۰ تا ۶۹۰۰ تومان، نارنگی ۸ تا ۱۲هزار تومان، سیب درختی بین ۴۹۰۰ تا ۹ هزار تومان و لیمو شیرین نیز ۴۹۰۰ تومان است.با این حساب، قیمت یک سبد میوه پذیرایی با ۴ نوع میوه و کیفیت متوسط، چیزی حدود ۶۰ هزار تومان است.همچنین قیمت هرکیلوگرم کیک یلدایی در قنادی‌های سطح شهر ۵۵ هزارتومان، انواع شیرینی تر ۳۵ هزارتومان، شیرینی دانمارکی، زیان و پاپیونی ۲۸ هزارتومان و کیک یزدی ۲۱ هزارتومان است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها