أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۴۹۳۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۰۲ دی ۱۳۹۸
«اصل قضیه، قیمت بنزین است. دولت مدتی بود برای بنزین سوبسید(یارانه) می داد اما حالا می گوید که دیگر برایش مقدور نیست و قیمت یک شبه بالا رفت. می دانید تظاهر کننده ها چه کار کردند؟ چند تا پمپ بنزین رو آتش زدند! می دانید دولت چه جوابی بهشان داد؟ اینترنت را قطع کرد! رفیق، مجازات خیلی عجیبیه! ببین، من کشورم را دوست دارم، اما یواش یواش داریم ترسناک می شیم!»

به گزارش پایگاه 598، «رضا پاکروان» متولد «ایران»، جهانگرد، ماجراجو و فیلم ساز ساکن «لندن» در کشور«انگلستان» است. برای عبور از «صحرای بزرگ آفریقا» با دوچرخه به او جایزه جهانی «گینِس» اعطا شده است. او عضو انجمن سلطنتی جغرافیایی در بریتانیای کبیر است و در سال 2012 میلادی، نشریه «مِنز فیتنس»(Men's Fitness) او را در فهرست 20 جهانگرد برتر جهان ثبت کرد.

چنان که گفتیم وي ساكن شهر«لندن» است و به همراه دوستش «اِستیو» تصمیم می گیرند مسیری قریب به 18000 کیلومتر را از شمال «اروپا» یعنی شهر «نورکاپ»(Nordkapp)(دماغه شمالی، شمالی ترین نقطه اروپا در کشور«نروژ» در مدار قطب شمال) تا جنوب قاره آفریقا یعنی شهر «کِیپ تاون»- پایتخت کشور«آفریقای جنوبی»- با دوچرخه رکاب بزنند و طی مسیر و ماجراجویی کنند. وی شرح سفر خود را در کتابی به زبان انگلیسی با عنوان «kapp to Cape»(از کاپ تا کِیپ) بیان نموده و آن راچند سال پیش در انتشارات«Summersdale» در انگلستان به چاپ رسانده است.

وقتی در سال 2013 میلادی(حدود شش سال پیش) رضا پاکروان به همراه دوست و همسفرش «استیو» به «خارطوم» پایتخت کشور«سودان» در آفریقا رسیدند، همچنان که در هتل نشسته بودند، دوست سودانی آن ها به نام «مِدحَت» که پیشتر در سفر «صحرا» با او آشنا شده بود، در مورد شورش ها و تظاهراتی که در چند روزی که آن ها در آن جا بودند، توضیحاتی می دهدو علت آن را بیان می کند و می گوید :

«اصل قضیه، قیمت بنزین است. دولت مدتی بود برای بنزین سوبسید(یارانه) می داد اما حالا می گوید که دیگر برایش مقدور نیست و قیمت یک شبه بالا رفت. می دانید تظاهر کننده ها چه کار کردند؟ چند تا پمپ بنزین رو آتش زدند! می دانید دولت چه جوابی بهشان داد؟ اینترنت را قطع کرد! رفیق، مجازات خیلی عجیبیه! ببین، من کشورم را دوست دارم، اما یواش یواش داریم ترسناک می شیم!» [1]

متن این کتاب و روایتِ نویسنده جهانگرد و ایرانی الاصل آن از بحثِ «گران شدن یک شبه بنزین در سودان»، «آتش زدن پمپ بنزین ها در شورش ها و تظاهرات» و همچنین «قطع اینترنت» بسیار شبیه اقدام و عملکرد «دکتر حسن روحانی» رییس دولت فعلی ما می باشدو اتفاقاتی که در اثر این تصمیم ناگهانی در ایران در همین چند هفته اخیر به وقوع پیوسته است. اینجا باید گفت: به راستی الگوی روحانی در گرانی بنزین آن هم به طور یک شبه چه چیزی یا چه کسی بوده است؟ آیا مطالعه کتاب رضا پاکروان جهانگرد ایرانی بریتانیایی در چند سال پیش عامل این نوع سیاست بوده است؟ آیا از دولتمردان سودانی در سنوات گذشته یعنی اقدام آن ها در حدود شش سال پیش الگو و الهام گرفته است؟ یا هیچکدام از این گمانه زنی ها بلکه همه سیاستمداران در کشورهایِ جهان سومی، شبیه به هم رفتار می کنند و تدبیری این چنینی دارند و به طور کل یک جور می اندیشند؟

پی نوشت

[1] از کاپ تا کیپ، نويسنده: رضا پاکروان، ترجمه : شهلا طهماسبی، چاپ اول، 1397 ش.، فرهنگ نشر نو، تهران، ایران، ص 256.


* سید مرتضی میرسراجی (دانشجوی دکتری تخصصی الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث)
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها