يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۵۰۸۸
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۰۵ دی ۱۳۹۸
ثروت بدون دردسر
شبکه بانکی سالیانه حداقل به طور متوسط 2.5 میلیون تومان به ازای هر نفر ایرانی سود سپرده می‌دهد. با توجه به جمعیت 83 میلیونی، میزان کل سود سپرده ....
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خراسان، روز گذشته مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی درباره لایحه بودجه 99، برخی ارقام جدید را درباره اقتصاد ایران از جمله اشاره به حساب های بانکی میلیاردی و رقم بیش از 200 هزار میلیارد تومانی سود سپرده های بانکی در سال مطرح کرد.

براساس این گزارش، حدود یک هزارم حساب‌های بانکی شخصی، بیش از یک میلیارد تومان موجودی دارد. یعنی از هر هزار حساب بانکی شهروندان، موجودی یک حساب بیش از یک میلیارد تومان است.

پیش از این ولی ا... سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی در سال 95، تعداد حساب های بانکی را 447 میلیون اعلام کرده و گفته بود: از این تعداد 439 میلیون مربوط به اشخاص حقیقی است. بنابراین حتی با فرض ثابت ماندن تعداد حساب‌های بانکی شخصی از سال 95 تاکنون می توان گفت: بیش از 439 هزار حساب بانکی متعلق به اشخاص حقیقی بیشتر از یک میلیارد تومان موجودی دارند. هم اکنون با وجود تعیین نرخ سود 15 تا 18 درصدی، بسیاری از بانک ها به سپرده های بالایی نظیر سپرده های میلیاردی، سود 20 درصدی می دهند. به این ترتیب در مجموع رقم سود سپرده های بانکی میلیاردی عدد نجومی 88 هزار میلیارد تومان است. بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش های مجلس به سرانه سود سپرده های بانکی بر می گردد. براساس این گزارش، شبکه بانکی سالیانه حداقل به طور متوسط 2.5 میلیون تومان به ازای هر نفر ایرانی سود سپرده می‌دهد. با توجه به جمعیت 83 میلیونی، میزان کل سود سپرده های بانکی در سال بیش از 200 هزار میلیارد تومان می شود.
اگر این دو رقم را در کنار یکدیگر قرار دهیم می‌بینیم که بخشی از اقتصاد که معاف از مالیات است، چگونه به کسب ثروت بدون دردسر و معاف از مالیات مشغول است. این ثروت اندوزی بدون دردسر را باید با فعالیت های تولیدی مقایسه کرد که با وجود چالش های هر روز، نوسان نرخ ارز، تغییرات مکرر قوانین و مقررات، فشارهای سنگین تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی به فعالیت ادامه می دهند.گزارش مرکز پژوهش های مجلس و هشدارهای کارشناسی حکایت از بودجه ای صوری دارد که با اعداد و ارقامی خوش بینانه و بزرگ نمایی شده در بخش درآمدها سعی دارد به شکلی غیرواقعی و بدون عمل به دستورات رهبر انقلاب برای اصلاحات ساختاری، دخل و خرجی به ظاهر تراز شده برای اداره کشور را نشان دهد. این در حالی است که اکنون که درآمد نفت به حداقل رسیده است، باید به سراغ اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران رفت. ارقام بالا نشان می دهد که با فرض مالیات 20 درصدی بر سپرده های بانکی میلیاردی می توان در سال حدود 18 هزار میلیارد تومان مالیات از این محل کسب کرد. این رقم فقط یک نمونه است. کاهش معافیت های مالیاتی در بخش هایی نظیر فعالیت های فرهنگی به شدت سودآور نظیر انتشارات کنکوری، فیلم های سینمایی گیشه ای، درآمدهای بالای سلبریتی ها و کنسرت های نجومی نمونه دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. مالیات بر عایدی سرمایه در بخش های زمین و مسکن، حذف معافیت های مالیاتی صادرات مواد خام و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین جدیت در اخذ مالیات از مشاغل تخصصی که دارای درآمدهای میلیاردی هستند نیز از دیگر توصیه هایی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید دارند اما همچنان اجرای آن با تعلل دولت و مجلس در اصلاح قوانین همراه است. تعلل هایی که ممکن است نتایج سنگینی در پی داشته باشد و در عمل برای تامین هزینه های بودجه، مجبور به استقراض از بانک مرکزی و پذیرش تبعات تورمی آن شویم. امید که چنین نشود.

نویسنده : مهدی حسن زاده


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها