أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۵۰۹۰
زمان انتشار: ۲۰:۰۴     ۰۵ دی ۱۳۹۸
تصمیم بنزینی سران قوا در بامداد 24 آبان‌ماه که بر اساس آن از قرار قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر 1500 تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای هر لیتر 3500 تومان خواهد بود، با واکنش‌های زیادی همراه شد.
به گزارش پایگاه 598، آرمان‌ملی از کم‌فروشی در جایگاههای سوخت گزارش داده است: بعد از اعلام سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، این حامل انرژی بیش از گذشته بر سر زبان‌ها افتاد و اخبار و شایعات مربوط به آن تا امروز در هر محفلی شنیده می‌شود. ابتدا زمزمه‌هایی از بنزین تک نرخی در مجلس و عرضه آن به قیمت ۱۵۰۰، ۱۸۰۰ یا دو هزار تومان به گوش رسیده و حالا نگرانی‌ها از کم‌فروشی در پمپ‌بنزین‌ها بالا گرفته است. این موضوع به‌ویژه بعد از تعیین قیمت سه هزار تومان برای هر لیتر بنزین، حساسیت بیشتری را در سطح جامعه برانگیخته است. در این بین، پلمب برخی جایگاه‌های سوخت از سوی ناظران سازمان ملی استاندارد تاییدی بر گفته مالکان خودروهاست که شکایاتی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. تیم بازرسی سازمان ملی استاندارد و نمایندگان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران معتقدند کم‌فروشی در سیستم توزیع اتفاق نمی‌افتد و جایگاه‌داران هم عوامل انسانی را مقصر این جریان اعلام می‌کنند. در همین راستا، کارشناسان مربوطه به مردم توصیه می‌کنند که ناظر سوخت‌گیری باشند تا میزان تخلفات به حداقل ممکن کاهش یابد.

تصمیم بنزینی سران قوا در بامداد 24 آبان‌ماه که بر اساس آن از قرار قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر 1500 تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای هر لیتر 3500 تومان خواهد بود، با واکنش‌های زیادی همراه شد. در این ماجرا، خیلی‌ها نگران افزایش قیمت کالاها و خدمات بعد از گرانی بهای بنزین بودند و به همین دلیل مسئولان مربوطه به طور مکرر از افزایش نظارت‌ها و ممانعت از گران‌فروشی‌ها خبر می‌دادند. هرچند این اقدام دولتمردان نیز با انتقاد برخی اقتصاددانان همراه شد؛ چرا که آنها معتقدند دولت باید از دخالت در بازار خودداری کند و اجازه بدهد قیمت کالاها و اجناس مختلف متناسب با گرانی این حامل انرژی تعدیل شود؛ امری که جلوی موج تورمی را خواهد گرفت. اما هم‌اکنون نگرانی‌ها از افزایش تورم به سمت کم‌فروشی‌ها در پمپ‌های بنزین معطوف شده است. پیش از این هم، سازمان ملی استاندارد در این زمینه آماری را منتشر کرده بود مبنی بر اینکه در آبان‌ماه 5100 مورد نازل جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور مورد بازرسی قرار گرفت و از این میان 215 مورد به علت کم‌فروشی مردود اعلام و پلمب شدند. همچنین 4978 نازل جایگاه‌ها در کل کشور در آذرماه مورد بازرسی قرار گرفتند که از این تعداد 163 مورد به علت کم‌فروشی مردود و پلمب شدند. با این حال، مثل هر زمان دیگری، جایگاه‌داران موضوع کم‌فروشی و هوافروشی را رد می‌کنند. مالکان خودرو نیز که در این مدت شکایاتی را به سازمان‌های مربوط ارسال کرده‌اند، به چند مورد اشاره می‌کنند. اینکه بنزین با هوا راهی باک خودرو می‌شود، کیفیت پایین آن سبب می‌شود تا بعد از طی مسافتی بنزین از باک بپرد یا کارگران بنزین کمتری را تحویل می‌دهند. در همین زمینه، خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشته است که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد، ‌نازل‌های مورد بررسی مورد تایید بوده و کم‌فروشی در سیستم توزیع اتفاق نمی‌افتد. جایگاه‌داران هم عوامل انسانی را در این قضیه دخیل می‌دانند و می‌گویند سیستم سوخت مشکلی ندارد. استناد آنها نیز به آمارهای سازمان ملی استاندارد است. در حال حاضر حدود 100 هزار نازل در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد حدود 400 نازل به دلیل کم‌فروشی در دو ماه گذشته پلمپ شده‌اند. با توجه به این اعداد، ‌حدود 4/0 درصد نازل‌ها مشکل کم‌فروشی دارند که در اغلب موارد نیز به دلیل نقص فنی بوده و با رفع نقص، ‌نازل دوباره به جریان سوخت‌گیری بازگشته است.

نظارت بر سوخت‌گیری

در این زمینه، کارشناس مسئول اداره اندازه‌شناسی استاندارد تهران نیز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات پیش‌آمده در مورد کم‌فروشی بنزین خارج از بحث نازل‌ها در جایگاه‌ها اتفاق افتاده است، گفت: توصیه می‌کنم هموطنان در زمان سوخت‌گیری حتما از خودرو پیاده شده و روی این قضیه نظارت داشته باشند. محمد موحدی با اشاره به اینکه کلیه جایگاه‌های سوخت استان تهران توسط شرکت‌های بازرسی استاندارد، هر سال چهار بار مورد آزمون قرار می‌گیرند، ادامه داد: این تعداد بازرسی از الزامی که قانون گذاشته نیز بیشتر است. سرپرست خدمات مهندسی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منطقه تهران نیز با تاکید بر اینکه با توجه به پیمانه‌های استاندارد، ‌هیچ مغایرتی در نازل‌های مورد بررسی دیده نشد، ‌به ایرنا گفت: بازرسی‌های ماهیانه و هفتگی به طور مستمر از جایگاه‌های سوخت انجام می‌شود بنابراین کم‌فروشی‌هایی که اعلام می‌شود، بابت نازل تلمبه نیست. محرم میرزاپور با اشاره به اینکه از مشتریان می‌خواهیم تا پیش از آغاز سوخت‌گیری نمایشگر را صفر کنند، ادامه داد: پمپ‌ها هم به‌هیچ عنوان هوا همراه بنزین تحویل نمی‌دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها