يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۵۱۹۳
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۰۸ دی ۱۳۹۸
اظهارات رئیس شورای شهر تهران مبنی بر این که حناچی، جسارت قالیباف را در مدیریت شهری ندارد، بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشته است.
به گزارش پایگاه 598، روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در این زمینه نوشت: امسال تهران بی‌سابقه‌ترین ماه‌ها و روزهای آلوده را طی چند دهه گذشته تجربه کرد. پاییزی که در آن آلودگی هوا منجر به رکورد تعطیلی 12 روزه مدارس شد و طی هفته گذشته حدود 18 هزار نفر را راهی بیمارستان‌ها کرد. با این وجود هنوز هیچ دستگاهی مسئولیتی در قبال این چالش قبول نکرده است. از سازمان محیط زیست به عنوان رئیس کار گروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور تا شهرداری تهران و شورای شهر و تمامی حدود 20 سازمانی که قانون برای آنها مسئولیت‌هایی را در این عرصه مشخص کرده است، همه و همه به نوعی یا سکوت کرده‌اند یا در حال پاکسازی وظایف خود با سایر سازمان‌ها هستند.

با این وجود اما شاید عجیب‌ترین انتقاد و اظهارنظر در مورد آلودگی هوا، اظهارات رئیس شورای شهر تهران در برنامه‌ای تلویزیونی باشد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شهری، تداعی‌گر فصل جدیدی از ارتباط بین شهرداری و شورای شهر است و به اعتقاد گروهی دیگر نشان از آشکار شدن اختلاف عمیق بین شهرداری و شورای شهر است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در برنامه‌ای تلویزیونی با اشاره به آلودگی هوای تهران و عملکرد دستگاه‌های مرتبط در رابطه با کاهش آلودگی هوا گفت: در این بخش مسئولان با مشکل آلودگی هوا صنفی برخورد می‌کنند و هر کسی در محدوده کاری خود عمل می‌کند. او با اشاره به اینکه باید توجه ویژه‌ای به موضوع حمل و نقل عمومی در شهر تهران شود، گفت: دو سال است که مرتباً می‌گوییم دولت 45 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی بدهی دارد اما کسی توجه نمی‌کند. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: ما باید بتوانیم در کنار خطوط مترو، 9 هزار توبوس را به حمل و نقل عمومی اضافه کنیم تا 15 میلیون از 20 میلیون سفرهای روزانه توسط حمل و نقل عمومی انجام شود ضمن اینکه در آینده باید به سمت برقی کردن اتوبوس‌ها در پایتخت گام برداریم.

هاشمی در ادامه با مقایسه جسارت محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران و پیروز حناچی شهردار فعلی تهران تصریح کرد: اگر یادتان باشد اتوبوس‌های بی‌آرتی زمانی به پایتخت وارد شد دیزلی آمد در حالی که قانون هوای پاک این اجازه را نمی‌داد ولی آقای قالیباف جسارت داشت و آنها را وارد کرد ولی به نظرم حناچی چنین جسارتی را ندارد. از این جهت که این اتوبوس‌ها دیزلی بودند، کار قالیباف خوب نبود اما از این جهت که هم اینک اجازه نمی‌دهند اتوبوس ساخته شده وارد کشور شود در حالی که بخشی از این اتوبوس‌های بی‌آرتی با جسارت آقای قالیباف ساخته و وارد شد. هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شرایط جامعه و شعارهای روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: رؤسای جمهور معمولاً شعارهایی می‌دهند که اجرایی نمی‌شود. از جمله آقای روحانی که شعارهایی داد اما می‌بینیم که اجرایی نشد.

اعتماد در ادامه خاطرنشان کرد: گروهی معتقدند از چندی قبل شورای شهر و شهردار تهران در پشت پرده اختلاف‌های شدیدی با هم دارند و این اظهارات جنجالی به نوعی، نشان‌دهنده اوج این اختلاف‌ها بین مدیریت شهری است. استدلال این گروه زمانی پررنگ‌تر شد که چند ساعت بعد از پخش برنامه یاد شده، محسن هاشمی باری دیگر و در توییتی ضمن تکرار ادعای خود دوباره شهردار تهران را فاقد جسارت خواند و نوشت: دو سال است می‌گویم اما کسی توجه نمی‌کند؛ دولت 45 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی بدهی دارد! سران سه قوه پاسخ دهند با وجود افزایش قیمت بنزین، چرا یک ریال برای حمل و نقل عمومی در نظر نگرفتند؟ آقای حناچی هم جسارت لازم در مدیریت را ندارد.

حناچی شهردار تهران در پاسخ به انتقاد محسن هاشمی، در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت که قالیباف با وارد کردن اتوبوس‌های بی‌آرتی قانون‌گریزی کرده و این جسارت نیست. در همین حال سایت انتخاب که از سایت‌های حامی طیف مدعی اعتدال و اصلاحات محسوب می‌شود، خطاب به حناچی نوشته است: در شرایطی که انتقادها به دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری تهران در خصوص عمل نکردن به وظایف خود در قانون هوای پاک، افزایش یافته، پیروز حناچی، شهردار تهران در یادداشتی در روزنامه همشهری تلاش کرده است تا انتقادات مذکور را توصیه به انجام اعمال «خلاف قانون» جلوه دهد.

حناچی نوشته است که «در دوره پیشین مدیریت شهری تعداد قابل توجهی اتوبوس برای سامانه بی‌آرتی خریداری شد که در ظاهر قدمی در جهت بهبود حمل و نقل عمومی و در نتیجه بهبود کیفیت هوا بود، اما در واقع نتیجه‌ای جز افزایش آلایندگی در پی نداشت. حال اگر قرار باشد اصرار عده‌ای از تصمیم‌گیران بر این بی‌قانونی فاحش را «جسارت» بدانیم، من نیز می‌پذیرم که فردی «جسور» نیستم. اما یقیناً کسی که قانون را زیر پا می‌گذارد، جسور نیست؛ قانون‌گریز است.»

انتخاب در ادامه می‌نویسد: اظهارات حناچی در حالی است که در مدت یک سال و یک ماهی که از حضور او در شهرداری تهران می‌گذرد، اساساً اقدام قابل توجه و قابل ملاحظه‌ای در شهرداری تهران دیده نشده تا جایی که می‌توان این مدت را از منفعلانه‌ترین دوره‌های شهرداری دانست.

احتمالاً در مدت مذکور، تنها اقدامی که ممکن است به شهردار تهران نسبت داده شود، ورود او به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو است؛ کمپینی که البته آن را هم شهرداری تهران راه‌اندازی نکرده و نحوه ورود حناچی به آن نیز به گفته منتقدان، تا حد زیادی پوپولیستی بوده. شهرداری تهران حتی گزارشی از میزان تأثیر این اقدام هم ارائه نکرده و البته شواهد و مشاهدات هم نشان می‌دهد چنین کمپینی تأثیر چندانی در کاهش ترافیک و آلودگی نداشته.

فارغ از این موضوع، شهرداری تهران در این مدت کدام «کار» قابل ذکر را انجام داده است که حالا حناچی ژست اجتناب از «اقدامات شتاب‌زده» و تمسخر «جسارت در مدیریت» را گرفته است؟
انتخاب در پایان نوشت: آقای حناچی! اقدامات شتاب‌زده و جسارت در مدیریت پیش‌کش! اساساً در سازمان معظم شهرداری، بجز زحمت «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» چیزی به نام «کار» وجود دارد؟
در همین حال موضع محسن هاشمی رئیس شورای شهر نیز مورد توجه برخی کاربران در توییتر قرار گرفته است. چنان که یکی از آنها نوشت: کاش آقای محسن هاشمی که معتقد است «جسارت در مدیریت بسیار مهم است»، جسارت به خرج داده و بابت انتخاب یک مدیر فاقد جسارت برای شهرداری از مردم عذرخواهی کند.

کاربر دیگری هم نوشته است: محسن هاشمی گفته حناچی جسارت لازم برای مدیریت شهرداری را ندارد. باشه داداش، من به عنوان رئیس شورای شهر تهران قول می‌دهم دقت بیشتری برای انتخاب شهردار داشته باشم(!)

منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها