أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۵۴۶۴
زمان انتشار: ۱۸:۵۶     ۱۳ دی ۱۳۹۸
واکنش های بین المللی گسترده:
خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد بازتاب گسترده ای در سراسر جهان به همراه داشت.در همین رابطه مقامات زیادی در سراسر جهان به ویژه آمریکایی ها به این اقدام شرورانه واکنش نشان دادند.

به گزارش پایگاه 598، خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد بازتاب گسترده ای در سراسر جهان به همراه داشت.

در همین رابطه مقامات زیادی در سراسر جهان به ویژه آمریکایی ها به این اقدام شرورانه واکنش نشان دادند. 

«جو بایدن»، یکی از رقبای انتخاباتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داد. 

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «بیانیه دولت می‌گوید هدف از این اقدام جلوگیری از حملاتی آتی ایران است، اما این اقدام یقیناً اثر عکس خواهد داشت.»

بایدن در این بیانیه از ترامپ خواسته برای مردم آمریکا توضیح دهد راهبردش را جهت ایمن نگاه داشتن نیروها و پرسنل آمریکا در منطقه و فراتر از آن توضیح دهد. 

«آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا می‌گوید کنگره این کشور اجازه ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به ارتش آمریکا نداده است. 

شیف در توئیتر بعد از تکرار اتهامات بی‌اساس علیه سردار سلیمانی نوشت: «کنگره اجازه ترور او را نداد و مردم آمریکا جنگ با ایران نمی‌خواهند.»

شیف در ادامه نوشت: «اکنون باید همه گام‌های لازم را برای محافظت از نیروهایمان در برابر تشدیدِ ناگزیرِ تنش‌ها و مخاطرات برداریم.»

"الیوت انگل" رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا امروز (جمعه) در بیانیه ای خاطر نشان کرد: حمله آمریکا به دو خودرویی که در یکی از آنها سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس حضور داشت، بدون اطلاع و مشورت با کنگره انجام شد.

وی گفته است که این ناهماهنگی، اهانت و بی اعتنایی به کنگره محسوب می شود.

 نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز عنوان کرد: دولت آمریکا این حمله هوایی را بدون مشورت با کنگره یا دریافت مجوز برای کاربرد نیروهای نظامی علیه ایران، اجرا کرده است.

سناتور «برنی سندرز» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، گفت این اقدام ایالات متحده را به جنگ نزدیک‌تر کرد.

واکنش روسیه و چین به ترور سردار سلیمانی/ مقام آمریکایی: در وضعیت جنگ با ایران هستیم/ فرانسه: اقدام آمریکا درست همان چیزی بود که از آن هراس داشتیم

سندرز در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «تنش‌زایی خطرناک ترامپ، ما را به جنگ ویرانگر دیگری در خاورمیانه نزدیکتر کرده است که می‌تواند به بهای جان‌های بی‌شمار و تریلیون‌ها دلار هزینه تمام شود».

وی با انتقاد از این دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای ترور سردار سلیمانی، ادامه داد: «ترامپ وعده داد جنگ‌های بی‌پایان را تمام می‌کند اما این اقدام ما را در مسیر [جنگ] دیگری قرار می‌دهد».

«برت مک‌گورک» فرمانده سابق ائتلاف داعش در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» ضمن استقبال از انجام این ترور گفت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این فرض را بر این بدانیم که در وضعیت جنگ با ایران هستیم. پیش‌تر این یک جنگ در حالت نهفته بود، یک جنگ در سایه».

چین خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها بعد از شهادت سردار سلیمانی شد

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای در واکنش به ترور سردار سلیمانی، از طرف‌های درگیر خواست آرامش خود را حفظ کرده و خویشتن‌داری نشان دهند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما همواره مخالف استفاده از قوه قهریّه [در مسائل بین‌المللی] بوده‌ایم و اکنون نیز وضعیت را به دقت پیگیری می‌کنیم».

همدردی روسیه

وزارت خارجه روسیه در واکنش به ترور سردار سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در بغداد تاکید کرد که کشته شدن ژنرال ایرانی توسط نیروهای آمریکایی یک اقدام بی پروایانه است که باعث افزایش تنشها در منطقه خواهد شد.

وزارت خارجه روسیه همچنین با مردم ایران به خاطر شهادت سردار سلیمانی ابراز همدردی کرده است.

سناتور «کنستانتین کاساچف» رئیس کمیته امور خارجی سنای روسیه نیز در واکنش به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط نظامیان تروریست آمریکایی در بغداد، گفت این خبر سختی بود.

به نوشته پایگاه خبری «ریانووستی» کاساچف با صدور بیانیه‌ای درباره ترور سردار سلیمانی گفت: «این خبر سختی بود که حاکی از درگیری‌های جدید شیعیان با آمریکایی‌ها در عراق است».

وی توضیح داد که بدترین سناریو این است که ترور سردار سلیمانی، انتقام آمریکایی‌ها از حمله عراقی‌ها به سفارت این کشور در بغداد باشد.

این سناتور ارشد روس همچنین افزود: «گرفتن انتقام [ترور سردار سلیمانی توسط ایران] چندان طول نمی‌کشد».

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، کاساچف با بیان اینکه آمریکا با ترور سردار سلیمانی همه امیدها برای حل کردن مشکلات حول توافق هسته‌ای را دفن کرد، مدعی شد: «حتی احتمال دارد تهران تولید تسلیحات اتمی را سرعت ببخشد».

واکنش پاریس

آملی دومونشَلَن، معاون وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای رادیویی با تاکید بر این که اولویت پاریس ایجاد ثبات در خاورمیانه است اظهار کرد: "چیزی که دارد اتفاق می‌افتد همان چیزی است که ما از آن میترسیدیم: تنشها بین ایران و آمریکا در حال افزایش است."

او گفت: اولویت با ثبات کردن منطقه است.

این مقام ارشد وزارت خارجه فرانسه همچنین گفت، مقامهای ارشد کشورش به دنبال برقرار ساختن تماسهایی در سطوح عالی با بازیگران ارشد در منطقه هستند.

واکنش مقام انگلیسی

«آلیستر برت» نماینده پارلمان انگلیس و وزیر خارجه سابق این کشور در امور خاورمیانه در مصاحبه‌ای در واکنش به ترور سردار سلیمانی گفت: «حمله‌ای مانند این، سطح تقابل بین ایران و آمریکا را به سطحی کاملاً متفاوت سوق می‌دهد».

برت افزود: «هرگونه اقدامی که نتوانید عواقب فوری آن را پیش‌بینی کرده و گام‌هایی برای سخت‌ترین عواقب آن بردارید، منطقه را به لبه پرتگاه می‌برد. هرکسی که در زمینه‌های دیپلماتیک فعالیت می‌کند باید هرکاری که می‌تواند انجام دهد تا از تبدیل این رخداد به تحریکی جدی‌تر جلوگیری شود». وی همچنین نیروهای انگلیسی حاضر در عراق را در خطری جدی دانست.

این سیاست‌مدار انگلیسی گفت: «بدون شک آمریکا خواهد گفت این نیروها و کارکنان با اقدامات ایرانی‌ها در خطر قرار داشتند. اما سوال اینجا است که به چه میزان با چنین اقدامی، عواقب فعالیت‌های ایران حل شدند و با شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد پاسخ مثبتی به این اقدام آمریکا داده شود».

واکنش محور مقاومت

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در واکنش به خبر ترور و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی، اعلام کرد که او به شهادت وی، «غبطه» می‌خورد.

نصرالله با تسلیت شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نایب رئیس الحشد الشعبی عراق گفت:‌ به این شهادت باعظمت و این عاقبت، غبطه می‌خورم. ماهایی که بعد از ایشان باقی مانده‌ایم، راه او را تکمیل و اهدافش را محقق و پرچشم را در همه میادین [جهاد] برافراشته خواهیم کرد.

 

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در بیانیه‌ای ضمن درخواست برگزاری نشست فوری پارلمان، اقدام تروریستی آمریکا را نقض توافقنامه این کشور با عراق دانست.

در این بیانیه آمده است: «به شدت و در بالاترین حد خود اقدام دولت آمریکا در ترور شهید "حاج ابومهدی المهندس" و "حاج قاسم سلیمانی" و دیگر شخصیت‌های عراقی و ایرانی را محکوم می‌کنیم. ترور فرمانده نظامی عراقی که منصب رسمی داشت، تجاوز به عراق محسوب می‌شود؛ همچنین اقدام به ترور فرماندهان کشور برادر در خاک عراق، نقض آشکار حاکمیت عراق است.»

عبدالمهدی همچنین تأکید کرد که شهادت سردار سلیمانی خطر شعله‌ور شدن یک «جنگ ویرانگر» در عراق، منطقه و جهان را افرایش می‌دهد.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق تأکید کرد که این اقدام تروریستی آمریکا، بر خلاف شروط حضور نیروهای این کشور در عراق و نقش این کشور در آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش بود.

عبدالمهدی در پایان خواستار برگزاری نشست فوری پارلمان عراق جهت هماهنگی برای اتخاذ موضع رسمی و اجرای اقدامات ضروری شد.

 «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است: با اندوه و تأسف فراوان شهادت دو شهید بزرگ حاج ابومهدی المهندس، نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی ایران را تسلیت می‌گویم. این دو شهید بخش اعظم حیات خویش را به جهاد و فداکاری گذراندند و در جبهه‌های جنگ با تروریسم و پیروزی بر داعش نقشی محوری داشتند.

این حمله و این نقض صریح حاکمیت ارضی عراق را محکوم می‌کنیم و بابت پیامدها و تأثیرات و خطرات ناشی از آن هشدار می‌دهیم، چون چنین اقدامی سرتاسر منطقه را به حالت التهاب درمی‌آورد. از دولت عراق می‌خواهیم که در این شرایط حساس اقدامات لازم برای جلوگیری از این تعرض‌ها را انجام دهد و ملت عراق را به اتحاد و انسجام و هم‌بستگی دربرابر چالش‌ها فرامی‌خوانیم.

" احمد الاسدی " سخنگوی الحشد الشعبی عراق از آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان عاملان به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نائب رئیس بسیج مردمی عراق نام برد و این اقدام را به شدت محکوم کرد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در واکنش به ترور شهید سپهد سلیمانی اعلام کرد که ما با هم به مقابله این تجاوز خواهیم رفت. در مسیر آزادسازی قدس شکست و پسرفتی وجود ندارد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) هم با بیان اینکه رفتار خصمانه آمریکا درگیری ها را شعله ور می کند، تاکید کرد ؛ اقدامات آمریکا  بر خلاف مصلحت ملت ها، آزادی و ثبات مردم منطقه است .

حماس افزود :آمریکا عامل خون هایی است که در جهان عرب ریخته می شود. ما این جنایت مستمر آمریکا را محکوم می کنیم و تفرقه افکنی و تنش آفرینی در منطقه که در راستای خدمت رسانی به دشمن صیهونیستی صورت می گیرد را محکوم می کنیم .

جنبش مقاومت اسلامی همچنین شهادت فرمانده سلیمانی و شهدای حمله هوایی آمریکا را به دولت و مردم ایران و عراق تسلیت گفت و تاکید کرد که سردار سلیمانی یکی از بر جسته ترین فرماندهان نظامی ایران است که نقش برجسته ای در حمایت از مقاومت فلسطین داشت.

ترند در توییتر

به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی به دست نظامیان تروریست آمریکایی در عراق، بیشتر حجم اخبار در رسانه‌های جهان و به ویژه رسانه های تصویری و مکتوب منطقه به پوشش آن اختصاص یافته است. 

در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران به صورت گسترده این ترور و اخبار مربوط به آن را پوشش داده‌اند؛ به طوریکه هشتگ انگلیسی سلیمانی #Soleimani با حدود یک میلیون توئیت، هشتگ عربی #قاسم_سلیمانی با ۲۵۷ هزار توئیت و هشتگ ترکی سردار سلیمانی با ۱۷ هزار توئیت طی چند ساعت گذشته به ترند شبکه اجتماعی توئیتر در ترکیه تبدیل شده است. 

واکنش روسیه و چین به ترور سردار سلیمانی/ مقام آمریکایی: در وضعیت جنگ با ایران هستیم/ فرانسه: اقدام آمریکا درست همان چیزی بود که از آن هراس داشتیم

در ترند جهانی نیز، هشتگ #ایران ترند اول جهانی است و هشتگ سردار سلیمانی ترند سوم جهانی است.

منبع : تابناک
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۳ - ۱۳ دی ۱۳۹۸
۰
۰
نمیشه قاسم رو بزنید و بازی کی بود کی بود در بیارین
شما موافق نبودید باشه قبول
ترامپ رو تحویل ایران بدید
پاسخ
صبور
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۸
۰
۰
ایا نفوذ حقیقت دارد
آیا تعهد دولت تدبیر به رعایت fatf حقیقت دارد
ایا تعهد اجرای بند بند لوایح استعماری حقیقت دارد
می شود نتیجه گرفت که می توان رد پای نفوذ را بدست آورد .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها