کد خبر: ۴۶۵۷۱۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۱۷ دی ۱۳۹۸
در بازار پرسروصدای سیم‌کارت‌ها، اینکه کدام اپراتور کیفیت و سرعت اینترنت بهتری ارائه می‌دهد همواره یک دغدغه و موضوع قابل‌بحث در میان مشترکین بوده و متأسفانه مرجعی برای مقایسه کیفیت اینترنت ارائه‌شده توسط اپراتورها وجود نداشت.
به گزارش پایگاه 598، تا همین چند سال قبل که اینترنت ثابت یا ADSL مهمان ناخوانده همه منازل شده بود کمتر کسی فکر می‌کرد که این مهمان ناخوانده به‌زودی جای خود را به اینترنت همراه می‌دهد. امروزه گوشی‌های هوشمند به همراه همیشگی مردم تبدیل‌شده و اینترنت همراه به خاطر در دسترس بودن و همچنین ورود اپراتورهای تلفن همراه به نسل‌های بالاتر مخابراتی و ارائه اینترنت پرسرعت‌تر به کاربران، طرفداران اینترنت همراه بیشتر از قبل شدند. آخرین آمار رسمی که در پایان شهریور ۹۷ منتشر شد، نشان‌دهنده‌ی آن بود که تعداد مشترکان اینترنت ثابت در ایران ۱۰ میلیون و ۳۵ هزار نفر بوده، درحالی‌که بیش از ۶۱ میلیون مشترک از اینترنت سیار استفاده می‌کنند.

در بازار پرسروصدای سیم‌کارت‌ها، اینکه کدام اپراتور کیفیت و سرعت اینترنت بهتری ارائه می‌دهد همواره یک دغدغه و موضوع قابل‌بحث در میان مشترکین بوده و متأسفانه مرجعی برای مقایسه کیفیت اینترنت ارائه‌شده توسط اپراتورها وجود نداشت.

در همین خصوص وزارت ارتباطات تصمیم گرفت برای رصد کیفیت خدمات بر اساس ارزیابی‌های مردم و متخصصان، سامانه‌ای را با عنوان "فرادید" راه‌اندازی کند.

محمدجواد آذری جهرمی در مراسم معرفی سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: سازمان تنظیم مقررات با جمع‌آوری دیتا از نقاط مختلف شبکه و نظارت‌های دوره‌ای وظیفه جمع‌آوری اطلاعات برای بهبود کیفیت خدمات را بر عهده دارد. وزیر ارتباطات با بیان این‌که در جامعه‌ای که ۷۰ میلیون نفر خدمات شبکه می‌گیرند، نمی‌توان نسبت به ارتقای شبکه بی‌تفاوت بود گفت: شاخص کیفی کی او اس ال (کیفیت خدمات) و کی او ای (تجربه کاربری) از امکانات این سامانه است و کاربران در هر نقطه کشور حق‌دارند بدانند چه سرویسی را با چه کیفیت و قیمتی دریافت می‌کنند که بتوانند متناسب با آن حق انتخاب داشته باشند.

هرچند این سامانه باگذشت چند ماه از زمان رونمایی، در اختیار عموم قرار نگرفته بود اما معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،‌ آبان ماه بود که از آماده بودن سامانه فرادید برای دسترسی عموم مردم خبر داد.

مجید حقی با اشاره به عملکرد سامانه ۱۹۵ در چند سال گذشته، گفت: سامانه ۱۹۵ در سال ۹۱ در حدود ۱۳۰۰ شکایت، سال ۹۳، ۳ هزار، سال ۹۷ ، ۶۱ هزار و در هشت‌ماهه سال جاری نیز در حدود ۶۵ هزار شکایت دریافت کرده است که با مراجعه به این سامانه به تفکیک اپراتورها می‌توان عملکرد هر شرکت را مشاهده نمود و سنجش خوبی برای مقایسه بین اپراتورها به دست آورد.

وی عدم تضمین کیفیت سرویس با 19 درصد (میزان شکایت‌ها) را یکی دیگر از بیشترین شکایت‌های ارجاع شده به سامانه 195 اعلام کرد و افزود: به‌طور مثال مشترکی سرویسی را با یک سرعت مشخصی دریافت می‌کند و در استفاده از آن این شبهه ایجاد می‌شود که سرویس دریافتی سرعتی کمتر از سرعت مقرر دارد و همین باعث ارجاع شکایت به سامانه 195 می‌شود.

سهم هر اپراتور از عدم تضمین کیفیت سرویس

با مراجعه به پرتال سازمان تنظیم مقررات و رؤیت نتایج حاصل از تحلیل داده‌های استخراج‌شده می‌توان سهم هر اپراتور را از شکایت عدم کیفیت سرویس مشاهده نمود.

به همین منظور در اپراتور شرکت ایرانسل، شکایات صورت گرفته بدین‌صورت است که تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در حوزه کیفیت سرویس در بازه شهریور نسبت به آذرماه سال جاری افزایش 164% درصد داشته است بدین‌صورت که از 131 مورد شکایت ثبت‌شده در شهریورماه به 346 مورد در آذرماه رسیده است که نسبت به دیگر اپراتورها بالاترین رتبه ثبت شکایت را در حوزه کیفیت سرویس دارد.

در اپراتور رایتل، تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در بازه شهریورماه نسبت به آذرماه سال جاری، 137% درصد افزایش شکایت داشته است بدین‌صورت که از 16 مورد شکایت ثبت‌شده به عدد 38 رسیده است.

اما در اپراتور همراه اول وضعیت به مراتب بهتر می باشد بدین صورت که تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در حوزه کیفیت سرویس در بازه آذرماه نسبت به شهریور از 165مورد شکایت به 195 شکایت افزایش پیداکرده است که فقط افزایش هجده درصدی داشته است که این کمترین میزان در بین اپراتورها می‌باشد.

مهم‌ترین نتیجه حاصل از تحلیل داده‌های استخراج‌شده عبارت است از اینکه در حوزه کیفیت سرویس اپراتورها، شرکت ایرانسل با 164% درصد رشد شکایت، روند صعودی نارضایتی را در بین مشترکین دارد و همراه اول فقط با رشد 18%درصد وضعیت مطلوب‌تری دارد.

درنتیجه اپراتور همراه اول در ثبت شکایت در حوزه کیفیت سرویس، با توجه به اینکه با افزایش کمی روبه‌رو است ولی روندی رو به بهبود دارد که این نشان از تلاش این اپراتور برای بالا بردن کیفیت سرویس نسبت به رقبای خود یعنی ایرانسل و رایتل دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها