أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۵۸۹۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۱۹ دی ۱۳۹۸
یادداشت
حجت الاسلام امیر مسروری

ساعت یک و بیست دقیقه روز 18 دی و تنها با گذشت پنج روز از شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و سردار مجاهد شهید ابومهدی المهندس و همراهان آن، ستاد کل نیروهای مسلح ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد واکنش خود را در قبال حمله تروریستی ارتش آمریکا در مرحله اول انجام داده است و انتقام سخت ادامه دارد. طبق اعلام صورت گرفته این حمله دو هدف بسیار مهم و حیاتی داشت که  ستاد عملیاتی و فرماندهی عین الاسد یکی از این موارد است. اما اهمیت این دو مختصات چیست و چرا ایران پاسخ را این‌گونه آغاز کرد:

پایگاه عین الاسد
این پایگاه با دراختیار داشتن بزرگ‌ترین باند فرود، مرکز انبار و تسلیحاتی بسیار بالا از انواع تجهیزات رزم انفرادی و ضد زره و پرنده، مرکز استقرار و هدایت پهپادهای شناسایی و عملیاتی، بالگردهای نظامی و پشتیبانی، هواپیماهای انتقال نیروی هرکولس و جنگنده های عملیاتی عملا یکی از مراکز حیاتی پنتاگون در خارج از قاره آمریکا می دانند. به طوری که اهمیت راهبردی اش بیش از جزیره دیه گو گارسیا برای آمریکا در خاورمیانه است. این پایگاه چندین میلیارد هزینه ساختش شد و در آخرین گفته های ترامپ قرار بود چند میلیارد برای توسعه آن هزینه شود.

عین الاسد بر سه منطقه  استراتژیک نفوذ دارد. نقطه اول اتصال محور مقاومت در مسیر زمینی به 
یکدیگر، این مسیر از این جهت اهمیت دارد که بستن محیط پروازی در جنگ احتمالی مقاومت با رژیم صهیونیستی روی پروازهای مسافربری و نظامی در عراق و سوریه و حتی لبنان، تنها منطقه امن و قابل دسترسی و سریع مقاومت از مشهد تا جولان اشغالی است! نقطه دومی که عین الاسد بر آن اشراف دارد تلاقی چهار جغرافیای اردن، عراق، سوریه و عربستان است. در حقیقت بر این چهار کشور تسلط دارد و می‌تواند بر پایه اقدامات نظامی و پشتیبانی رزمی در هر چهار موقعیت مورد بهره برداری قرار گیرد. و نقطه سومی که عین الاسد بر آن نفوذ دارد، گروه‌های تکفیری و تروریستی بومی مناطق شرقی سوریه و غربی عراق است. بافت مشترک مناطق شرقی سوریه و عراق و گویش مشترک و حتی آداب و رسوم عشایر آن به گونه ای است که هر اتفاق در آینده بر نوار مرزی سوریه و عراق منوط به تسلط بر گذرگاه القائم و منطقه استراتژیک عین الاسد است.

در کنار این قدرت نفوذ، از منظر جغرافیایی این پایگاه در یک بستر زمینی است و از اهمیت راهبردی بیشتری نسبت به مرکز ناوگان آمریکایی در بحرین و حتی مرکز فرماندهی قطر دارد. جغرافیای خاص استان الانبار به این پایگاه دسترسی های ویژه ای برای عملیات های آتی داده و عین الاسد از این منظر ویژگی های منحصر به فردی دارد.

فراموش نشود عین الاسد به همین دلایل به مراکز انتقال و هدایت تسلیحات از خاک عراق به خاک سوریه شده و حمله به پایگاه القائم و کارشکنی در عملیات آزاد سازی القائم و حتی بوکمال به همین سبب بود. با این حال حمله موشکی ایران به آمریکا در عین الاسد چند ویژگی منحصر به فرد داشت.

بر خلاف انتظار آمریکایی ها، ساختار اطلاعاتی و امنیتی ایران از این پایگاه اطلاعات کاملی داشت. محل قرار گرفتن آشیانه، تسلیحات خاص و مراکز تجمعی و هدف گرفتن آنها با موشک های نقطه زن خسارت های آمریکایی ها را در بعد نظامی بسیار بالا برده و از این منظر آمریکایی ها شکست بسیار زیادی متحمل شدند. شاید آمریکا تلفاتی به مراتب صد، دویست و حتی هزار نفری در عراق می‌دادند قابل پذیرش تر بود تا آنکه این حجم از تسلیحات و تجهیزات راهبردی شان در یک عملیات پدافندی به شدت آسیب ببینند و سامانه های پدافندی آمریکایی نیز نتوانند موشک های بالستیک ایرانی را هدف قرار دهند. خسارت میلیاردی آمریکا از عین الاسد به حدی است که ترامپ به طور حتم از انتشار آمار نتایج آن دچار شوک خواهد شد و به نظر می‌رسد این حمله دستگاه محاسباتی نظامی آمریکا را با چالش مواجه ساخته است.

با توجه به شناخت حداقلی از این هدف می‌توان اذعان داشت، ایران در مرحله اول دو اقدام مهم انجام داد؛ در اقدام اول مرکز فرماندهی نظامی و امنیتی آمریکا را در منطقه هدف قرار داد و نشان داد از اشراف بالایی برخوردار است و در اقدام دوم به طرف آمریکا فهماند برای هدف قرار دادن اهداف از پیش طراحی شده، مکث و معامله ای ندارد و هزینه های سخت افزاری و نیروی انسانی متخصص را برای طرف آمریکایی بالا برده است. برخلاف تصور پنتاگون ایران چند سرباز را نکشت بلکه بخشی از تاسیسات زیرساختی ارتش آمریکا برای باقی ماندن و بقا در عراق و منطقه و همچنین افسران و کارمندان اطلاعاتی ویژه ای را مورد هدف قرار داد که اشراف بالایی در منطقه داشتند. افسرانی که پیچیدگی نبرد با مقاومت را می‌دانستند و در زمین چندین عملیات علیه مقاومت و منافع آن را طراحی کردند.

سیلی ای که مقاومت و ایران در این عملیات زد هرچند در افکار عمومی ناشناخته است اما با گذشت زمان ابعاد آن منتشر می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها