أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۶۴۸۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
آلودگی هوا به معضلی برای مردم و مسئولان تبدیل شده که بنابرنظر کارشناسان محیط زیست یکی از عوامل تاثیرگذار در آن را وجود خودروهای فرسوده می‌دانند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، آلودگی هوا به معضلی برای مردم و مسئولان تبدیل شده که بنابرنظر کارشناسان محیط زیست یکی از عوامل تاثیرگذار در آن را وجود خودروهای فرسوده می‌دانند.

لرستان نیز همانند خیلی از استان‌ها با این مشکل مواجه بوده و نیاز است اقدامی عاجل در این رابطه از سوی مسئولان ذیربط انجام شود.

در بین شهرهای استان، خرم‌آباد بیشترین میزان آلودگی را نسبت به سایر شهرها دارد که قسمت عمده آن مربوط به خودروهای فرسوده است.

هرچند طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در لرستان طی سال‌های گذشته کلید خورده ولی متاسفانه آنچنان که باید عملیاتی نشده و اگر هم شده زیاد به چشم نمی‌آید.

امسال هیچ اقدامی برای نوسازی ناوگان صورت نگرفته است

در این خصوص مسعود ارمغان، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد، گفت: در حال حاضر ۲۱۹۴ تاکسی شهری داریم که ۷۰۰ دستگاه آن نیاز به نوسازی دارد.

وی با بیان اینکه ۲۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری ما نیاز به نوسازی دارند، ادامه داد: در نوسازی ناوگان تاکسی و اتوبوس امسال هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

این مسئول تصریح کرد: چهار اتوبوس از رده خارج داشتیم که با شرکت زنجانی قراردادی بسته شده تا آنها را بازسازی کند.

ارمغان عنوان کرد: برای نوسازی ناوگان مذکور هیچ اعتباری به ما نداده‌اند و نیاز است سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی کشور به این مهم اهتمام ویژه داشته باشند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد اضافه کرد: برای تشخیص میزان آلاینده‌بودن خودروهای فرسوده در خرم‌آباد ۴ مرکز معاینه فنی داریم.

درست است که برای بازسازی ناوگان فرسوده نیاز به اعتبار وجود دارد ولی این موضوع دلیل نمی‌شود تا هر روز بر تعداد خودروهای فرسوده اضافه شده و آلایندگی دره خرم‌آباد بیشتر و بیشتر شود و سلامت مردم به خطر بیفتد.

در ناوگان مینی‌بوسی وضعیت خوبی نداریم

در این خصوص میثم قدمی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و جاده‌ای لرستان، با بیان اینکه برای هر ناوگانی سن فرسودگی در نظر گرفته شده است، افزود: البته در حوزه ناوگان باری به دلیل مشکلات اقتصادی و تولید سقف سن آلودگی آنها را آزاد گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه سن اتوبوس معمولی ۲۵ و VIP  ، ۱۵ سال در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این درحالیست که میانگین سن ناوگان اتوبوس در لرستان ۷.۳۸ و در کشور ۱۰.۷۴ سال است.

معاون راهداری و جاده‌ای لرستان اضافه کرد: سن ناوگان سواری ۱۰ سال در نظر گرفته شده که نورم آن در لرستان ۱۱.۱۴ و در کشور ۹.۹۹ سال است.

قدمی با بیان اینکه در بخش مینی‌بوس وضعیت خوبی نداریم، عنوان کرد: تولید این ناوگان در کشور متوقف شده و میانگین سن آنها در لرستان ۳۱.۰۸ و در کشور ۲۴.۱۷ سال است.

این مسئول اظهار کرد: ۵۲۵ دستگاه مینی‌بوس در استان داریم که ۴۳۱ دستگاه از این ناوگان معادل ۸۲ درصد بوده فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه سن فرسودگی ناوگان وانت‌بار ۱۵ سال در نظر گرفته شده که در این راستا نورم استان ۲۰.۰۹ و در کشور ۲۰ سال است، گفت: سن فرسودگی ناوگان سنگین باری ۲۵ سال در نظر گرفته شده که نورم آن در لرستان ۱۳.۸ و در کشور ۱۶.۳۳ سال است.

این معاون راهداری و جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه در مورد اتوبوس جزو استان‌های دارای ناوگان جوان کشور هستیم، افزود: در لرستان ۹۸۲۲ ناوگان باری داریم که از این تعداد ۲۲۱۳ دستگاه در سن فرسودگی هستند؛ همچنین ۲۰۸ دستگاه اتوبوس مسافربری در سن فرسودگی هستند.

قدمی افزود: همچنین ۶۱۲ دستگاه ناوگان سواری در استان داریم که ۱۳ دستگاه آن معادل ۲.۱۲ درصد در شرایط فرسودگی قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۴ مرکز اسقاط خودرو در استان داریم، یادآور شد: ناوگانی که در سن فرسودگی هستند پلیس پلاک آنها را ضبط می‌کند و باید به مراکز اسقاط برای نوسازی و جایگزین کردن داده شوند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و جاده‌ای لرستان اضافه کرد: براساس شرایط و ضوابط آیین‌نامه اجرایی احکام توسعه کشور، طرح نوسازی ناوگان دردستور کار راهداری است.

قدمی با بیان اینکه پیش‌بینی شده حداکثر ۲۰ درصد کامیون‌های فرسوده کشور جایگزین و نوسازی شود و در این طرح ناوگانی که حداکثر سن آنها سه سال است می‌توانند از این طرح استفاده کنند، گفت: در این طرح اولویت با کامیون‌هایی است که ظرفیت آنها ۱۸ تن به بالاست.

با توجه به صحبت‌های این معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نزدیک به ۲۹۰۰ خودروی فعال در لرستان یا فرسوده بوده و یا در مرز از رده خارج شدن هستند و با توجه به سرعت اجرای طرح اسقاط کردن این خودروها شاید در آینده‌ای نه چندان دور این تعداد به رقمی چند برابر از میزان فعلی برسد.

خودروهای دارای پلاک قدیم، توقیف می‌شوند

در این خصوص سرهنگ مرتضی چغلوند، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان گفت: خودروهای فرسوده براساس قانون توقیف نمی‌شوند اما وسایل نقلیه دارای پلاک قدیم و عمری بالاتر از ۲۰ سال پلاک‌گذاری نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: خودروهای دارای پلاک قدیم توقیف می‌شوند اما وسایط نقلیه‌ای با بیش از ۲۰ سال سن و دارای پلاک جدید، خدمات راهنمایی رانندگی به آنها تعلق می‌گیرد به شرطی که معاینه فنی شده باشند.

چغلوند افزود: در جاده خودروهایی توقیف می‌شوند که دارای نقص فنی باشند، این خودروها نیز با نصب پلاک تعمیری تا محل تعمیرگاه تردد می‌کنند و پس از رفع نقص پلاکشان ر ا نصب می‌کنیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان عنوان کرد: اولویت پلیس، معاینه فنی است نه سن زیاد خودرو چرا که معاینه فنی در راستای حفظ جان رانندگان است.

وی بیان کرد: خودروهای نوشماره قبل از واگذاری چنانچه استانداردهای زیست محیطی در آنها رعایت نشده باشد برای تخصیص پلاک شماره‌گذاری نمی‌شوند.

نکته قابل تامل این است که علیرغم سخت‌گیری‌های پلیس راهور در لرستان همچنان شاهد تردد خودروهای فرسوده و بدون معاینه فنی در سطح شهرهای استان هستیم.

بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌های لرستان فرسوده هستند

الهام برنا معاون نظارت و پایش  اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این خصوص با بیان اینکه در سال ۷۴ قانون هوای پاک بازبینی و نواقص آن برطرف و در سال ۹۶ در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره ابلاغ شد، گفت: در این قانون شهرداری‌ها مکلف شدند در مورد خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام کرده و اعتباراتی برای به‌روزرسانی، نوسازی و بهسازی ناوگان شهری لحاظ کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌ها در استان فرسوده هستند، بیان کرد: ۵۰ درصد تاکسی‌ها، ۲۵ درصد وانت‌بارها و ۸۷ درصد موتورسیکلت‌های کشور نیز فرسوده هستند که باید برای نوسازی، بهسازی و به‌روزرسانی آنها از سوی مسئولین امر تدابیری اندیشیده شود.

این مسئول اضافه کرد: وجود ناوگان فرسوده در فصول سرد سال و برودت هوا سبب می‌شود کیفیت هوا کاهش و آلودگی افزایش یابد؛ همچنین در روزهای گرم سال میزان غلظت اوزون افزایش می‌یابد که برای سلامت افراد مضر است.

برنا تاکید کرد: ضرورت دارد شهرداری‌ها مدیریت کرده و نسبت به خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه فعالیت اهتمام ویژه داشته باشند.

حال که شهرداری اعلام می‌کند نوسازی و جایگزین کردن خودروها به دلیل نبود اعتبار و عدم تخصیص از سوی دولت انجام نشده است، چه کسی و ارگانی مسئول آلایندگی خودروهای فرسوده و به خطر افتادن سلامت عمومی مردم است.

بیشترین مشکل ما در بخش ناوگان مینی‌بوسی است

در این رابطه مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۱.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که نوسازی آن‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: هرسال به تعداد ناوگان فرسوده اضافه می‌شود و باید برنامه‌ریزی مناسبی برای روند بازسازی آن‌ها صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین ضرورت دارد ناوگان عمومی نظیر تاکسی‌ها نوسازی شوند.

کیانپور با بیان اینکه بیشترین مشکل ما در بخش حمل‌ونقل روی ناوگان مینی‌بوس است، افزود: سن مینی‌بوس‌های کشور بالای ۳۱ سال است.

وی گفت: خودروهای فرسوده نقش مؤثری در افزایش آلایندگی هوا و تصادفات دارند؛ برای بهبود وضعیت هوا و جلوگیری از تصادفات، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید در اولویت قرار گیرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: چنانچه ناوگان فرسوده استانداردهای لازم را نداشته باشند ایمنی لازم نخواهند داشت و جان میلیون‌ها نفر را به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، هر چند در راستای نوسازی خودروهای فرسوده طی سال‌های گذشته توسط دولت پرداخت تسهیلات با سودهای پایین در دستور کار قرار گرفته ولی متاسفانه استقبال از این طرح آنچنان که باید و شاید انجام نشده و انتظار می‌رود با ارائه راهکاری دیگر با قابلیت اجرا، مشکل از رده خارج کردن خودروهای فرسوده استان رفع شد، به امید آن روز.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها