أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۶۵۴۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
سیاستگذاری درست در حوزه سینمای مستند دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت علاوه بر ایجاد زمینه تولید آثار متعدد، توانست مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. چنین رویکردی در حوزه سینمای داستانی تحت عنوان جایزه شهید سلیمانی می‌تواند نویدبخش تولد نوع تازه‌ای از سینمای مقاومت باشد.
به گزارش پایگاه 598، با اعلام رسمی دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، اولین اتفاق فرهنگی برای ثبت و ماندگاری سردار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و قهرمان ملی ایرانیان رقم خورد.

در این جشنواره با اهدای تندیس شهید سلیمانی اتفاقی مبارک را شاهد هستیم که اگر راهکارها و تصمیم‌گیری درخصوص اهدای آن به فیلم‌های حوزه مقاومت به‌درستی در جشنواره صورت بگیرد و در سال‌های آتی نیز تداوم داشته باشد؛ قطعاً به برند جدید و معتبری در جشنواره فیلم فجر تبدیل خواهد شد.

تولید سالانه آثار سینمایی حوزه دفاع مقدس و مقاومت و حضور آن‌ها در جشنواره فیلم فجر این امکان را فراهم می‌آورد تا تندیس «شهید سلیمانی» به‌یک برند برای سینمای مقاومت تبدیل شود. در یک فرایند داوری صحیح و تصمیم‌گیری درخصوص چگونگی اهدا این تندیس به قوام آن کمک شایانی خواهد کرد.

تندیس «شهید سلیمانی» برند جدید جشنواره فجر/ آیا این اتفاق ماندگاری خواهد بود؟

اتفاق مشابه چنین رویکردی را در بخش «جایزه شهید آوینی» جشنواره فیلم «سینماحقیقت» شاهد بودیم که امسال نهمین دوره آن برگزار و آثاری حوزه دفاع مقدس و مقاومت به نمایش درآمدند. این آثار که از استانداردهای سینمایی برخوردار بودند علاوه بر جذب حداکثری مخاطبان توانستند به بخش مسابقه جشنواره سی و هشتم فیلم نیز حضور داشته داشته باشند.

سیاستگذاری درست در حوزه سینمای مستند دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت علاوه بر ایجاد زمینه تولید آثار متعدد، توانست مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. چنین رویکردی در حوزه سینمای داستانی تحت عنوان جایزه شهید سلیمانی می‌تواند نوید بخش تولد نوع تازه‌ای از سینمای مقاومت باشد.

نجفی: انتخاب اثر حائز تندیس «شهید سلیمانی» با هیئت داوران است
«مسعود نجفی» مدیر روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در توضیح تندیس شهید سلیمانی و درخصوص پشتوانه فکری و کارکارشناسی این تندیس به خبرنگار دفاع‌پرس گفت: آثار متقاضی و انتخاب شده جشنواره با موضوع جهاد و مقاومت ارزیابی شد و قرار شده از میان این آثار که معمولاً در جشنواره‌های مقاومت به‌آن پرداخته می‌شود، امسال به مناسبت شهادت سردار سلیمانی این فیلم‌ها جداگانه ارزیابی شوند و این تندیس اهدا شود.

وی درباره نحوه انتخاب فیلم حائز دریافت تندیس شهید سلیمانی عنوان کرد: مجموع فیلم‌های بخش‌ کوتاه، مستند، نگاه نو و سودای سیمرغ ارزیابی خواهد شد و به انتخاب و پیشنهاد هیئت داوران این تندیس به بهترین اثر با موضوع جهاد و مقاومت تعلق خواهد گرفت.

تندیس «شهید سلیمانی» برند جدید جشنواره فجر/ آیا این اتفاق ماندگاری خواهد بود؟

مدیر روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اهداء تندیس سپهبد شهید سلیمانی در دوره‌های بعدی جشنواره را منوط‌ به تصمیم مسوولین سینمایی دانست و گفت: این تندیس می‌تواند یک نشان جدید در جشنواره فیلم فجر باشد؛ ضمن‌اینکه سال‌ها جایزه عماد مغنیه در زمانیکه جشنواره بخش بین‌المللی داشت به نام ایشان اهدا می‌شد. تندیس شهید سلیمانی نیز این ارزش و قابلیت را دارد که همواره در جشنواره فجر تکرار شود.

نجفی ضمن آرزوی برگزاری و اهداء باشکوه اولین تندیس «شهید سلیمانی» در جشنواره فجر گفت: انشالله این تندیس در این دوره جشنواره باشکوه برگزار و اهدا شود و در دوره‌های بعدی جشنواره نیز این اتفاق بیافتد و این تندیس تداوم داشته باشد.

فراستی: تندیس سلیمانی به اثری داده شود که در شأن قضیه باشد
«مسعود فراستی» منتقد سینما نیز با بیان‌اینکه هنوز اظهارنظر درخصوص تندیس «سپهبد شهید سلیمانی» زود است، اظهار داشت: باید اول ببینیم هیئت داوران به چه فیلمی این تندیس را خواهند داد و آیا این فیلم در شأن قضیه هست یانه؛ اگر بود حالا می‌شود درباره آن حرف زد. اما الان من فقط امیدوارم که انتخاب در شأن قضیه باشد چراکه فیلمی در این اندازه نداریم.

وی گفت: تندیس «شهید سلیمانی» باید به فیلمی اهدا شود که در شأن قضیه باشد ونه‌اینکه صرفاً موضوعی که‌به مقاومت و دفاع مقدس پرداخته باشد؛ باید فیلم درآمده باشد و البته موضوع آن نیز مرتبط باشد. اگر فقط بخواهیم موضوعی فیلم انتخاب کنیم و تندیس اهدا کنیم، آن‌وقت اشتباه خواهیم کرد. همچنان که هم‌اکنون یک‌سری از فیلم‌ها را که دیده‌ایم، چنین مشکلاتی دارند و اصلاً دفاع مقدس نیست و من از همین می‌ترسم.

تندیس «شهید سلیمانی» برند جدید جشنواره فجر/ آیا این اتفاق ماندگاری خواهد بود؟

این منتقد سینما درخصوص جایزه شهید آوینی در جشنواره سینماحقیقت گفت: این دوره که من داور جشنواره سینما حقیقت بودم، بخش آوینی موفق بود و هیئت داوران به فیلم‌هایی جایزه دادند که عمدتاً می‌شد از آن‌ها دفاع کرد.

فراستی در پاسخ به‌اینکه شما موفقیت تندیس «سپهبد شهید سلیمانی» را منوط به این می‌دانید که به چه فیلمی داده شود، گفت: این تندیس می‌تواند یک تندیس تزئینی باشد که دوستان ما خیلی خوششان می‌آید و از طرفی می‌تواند یک اتفاق واقعی و اثرگذار باشد. این جایزه اگر بخواهد جدی باشد، باید از نظر مالی هم یک جایزه جدی داشته باشد و الزامی ندارد که حتماً به یک فیلم بلند اهدا شود بلکه می‌تواند به یک فیلم کوتاه و حتی مستند تعلق بگیرد.

وی تاکید کرد: مسوولین و هیئت داوران نگاه خود را نسبت به تندیس «شهید سلیمانی» از یک جایزه و اسم خارج و آن را تبدیل به یک موضوع جدی کنند.

منبع:دفاع پرس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها