أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۶۵۵۷
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
تجربه اشتباه جمنا تکرار می‌شود؛
تشکیل احزابی مثل شانا و جمنا که در یکی از بالاترین رده‌های سیاسی کشور تشکیل می شوند، باید فاکتورهایی مثل داشتن برنامه‌ی بلند مدت، ایده های عملیاتی و شفافیت را داشته باشند تا حداقل کسی فکر نکند که این احزاب دغدغه مردم را ندارند و صرفا یک بده بستان سیاسی برای فریب مردم و جمع کردن رای هستند!
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، خبر تشکیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در فاصله چند ماه مانده به انتخابات همه اذهان را به سمت خبر تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا) برد، حزبی که تاریخ انقضایش حتی به انتخابات ریاست جمهوری 96 نیز نرسید و هر دو کاندیدای نهایی سال 96 هر گونه ارتباط و مشارکتی با جمنا را کاملا رد کردند!
 
به گزارش رجانیوز؛ تشکیل احزابی مثل شانا و جمنا که در یکی از بالاترین رده‌های سیاسی کشور تشکیل می شوند، باید فاکتورهایی مثل داشتن برنامه‌ی بلند مدت، ایده های عملیاتی و شفافیت را داشته باشند تا حداقل کسی فکر نکند که این احزاب دغدغه مردم را ندارند و صرفا یک بده بستان سیاسی برای فریب مردم و جمع کردن رای هستند!
 
البته این احزاب در حرف بلند مدت هستند اما واقعیت به شکلی دیگر است جمنایی‌ها دائم در پاسخ به این سوال که «آیا جبهه قرار است صرفا کار انتخاباتی کند؟» می‌گفتند: «خیر! کار ما کار گفتمانی است». به طور مثال لطف الله فروزنده دبیر هیئت رئیسه بعد از انتخابات گفت: «جمنا تشکیلاتی برای گفتمان سازی و طرح مطالبات مردم است و فقط به برهه زمانی انتخابات اختصاص نداشت».
 
 از سویی دیگر سيدمحمد حسيني، عضو شوراي مركزي جمنا به ايلنا گفته بود که «قرار بود كه اعضاي شوراي مشورتي اين جبهه تكميل و معرفي شوند. با اين حال جلسات شوراي مشورتي ديگر برگزار نشده است».
 
کارنامه ی این احزاب یک بار مصرف و فرمایشی نشان می دهد که آن‌ها ذره ای به حزب سیاسی از منظر رهبر معظم انقلاب نزدیک هم نشده‌اند:
«اگر حزبی برای کانال‌کشی و کادرسازی و هدایت فکری جامعه در زمینه‌های سیاسی، دینی، عقیدتی و دیگر عرصه‌ها به‌وجود‌ آید و قصد خود را در دست‌گرفتن قدرت قرار ندهد، کاری خوب و مورد تأیید است که البته اینگونه احزاب، اگر در رقابت‌های سیاسی هم وارد شوند، به‌طور طبیعی برنده می‌شوند». ایشان نوع دوم احزاب را حزب‌های قدرت‌طلب دانستند و در نفی اینگونه احزاب فرمودند: «برخی احزاب مانند احزاب کنونی غرب در واقع باشگاه‌هایی برای کسب قدرت هستند و سعی می‌کنند از هر طریق ازجمله زد و بند سیاسی به قدرت برسند که ما اینگونه تحزب را تأیید نمی‌کنیم اما اگر کسانی با همین نگاه دنبال تشکیل حزب باشند، جلوی آنها را نمی‌گیریم.»
 
یکی از نقاط عجیب و غریب شانا علاوه بر دیر تشکیل شدن آن تغییری گسترده و مشکوک در تعداد نتایج رای‌گیری داخلی آن بود.

در حالی که گفته می شد قرار است لیستی 120 نفره معرفی شود که از میان آن ها نفرات اصلی انتخاب شوند اما به یک باره 159 نفر را بهعنوان نامزد نهایی معرفی کردند که شائبه‌های حضور رانتی عده‌ای یقه سفید را تقویت کرد.
 
برخی ها معتقدند علت این اتفاق مهندسی عده ای برای رسیدن به نفرات مطلوب خود است. در همین راستا دکتر فرزاد جهان بین در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

«مراقب باشید مردم را فریب ندهید. امروز لیست ۱۵۹نفره!کاندیداهای منتخب شورای ائتلاف که بناهست سی نفر از بین آنها برای لیست نهایی انتخاب شود اعلام شد. اولین سوالی که به ذهن می رسد آن است که چه شد عدد ۱۲۰که در ابتدا اعلام کرده بودند تبدیل به عددی آن هم مثلا ۱۵۹نفره شد. حداقل اگر باز ۱۵۰ می شد منطقش آن بود که به جای ۴برابر قبلی، الان، پنج برابر انتخاب شدند.

به نظر حقیر، احتمال قوی، تعدادی از عزیزان!در لیست ۱۲۰نفر قرار نگرفتند و از این رو برای آنکه آنها هم جا نمانند و با پوشش همگی انها و یا حداقل بخش مهمی که برخی آقایان نسبت به آنها حساسیت داشتند، از ۱۲۰شروع کردند به پر کردن و رسیدند به عدد ۱۵۹!

البته آینده، صحت و سقم این احتمال را تعیین خواهد کرد.

حقیقتا به تصمیم گیران شورای ائتلاف هشدار می دهم و تذکر می دهم که بدترین فریب، فریب مردم است.حتی حیوانات را نباید فریب داد چه رسد به انسانها. اگر بنا باشد یکی مثل حاج قاسم، خون بدهد و یکی مثل حاجی زاده، آبرو و عده ای هم به دنبال تصاحب صندلی های مجلس به اسم اصول و انقلاب و اینها باشند، چیزی نیست که بشود تحمل کرد.

گیرم، لیستی سهمیه ای بستید و بعد هم دو سه نفر، وجیه در آن گذاشتید و مجلس را تصاحب کردید، پاسخ ناکارآمدی شما را چه کسی باید بدهد؟ اگر لیست ضعیفی دادید و لیستها به این خاطر، متعدد شد و‌شکست خوردید، چه کسی، باید پاسخگو باشد؟

هم‌، بردن انتخابات با لیست ضعیف شکست است و هم شکست خوردن در سایه لیست ضعیف، شکست است.هر دو سو شکست است.

اما اگر لیست قوی دادید و حتی باختید، ملامت نمی شوید. اتقوا الله! تک تک افرادی که در لیست می آیند باید وجه برتریشان به بقیه معلوم باشد و الا با شوهایی مانند انتخابات درون جریانی و... نمی توان سر ما را کلاه گذاشت.»
 
گفتنی است پیش از این در نشست دوهزار نفره‌ی جمنا در شهر آفتاب که برای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده بود عده ای عنوان کردند که در انتخابات داخلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تقلب شده است!
 
 
همه‌ی این‌ها موجب می‌شود یک سوال در اذهان ایجاد شود:

«لیستی که از ابتدای کار با پنهان کاری کارش را آغاز کرده است، آیا می‌تواند در خانه‌ی ملت با مردم صادق باشد؟»
 
نکته ی قابل تامل دیگر درباره تشکیل احزاب و ائتلاف های کوتاه مدت این است که هیچ وقت  این احزاب در مقام پاسخگویی قرار نخواهند گرفت، عمر آن‌ها به اندازه ای کوتاه است که بسیاری از اعضای حزب پیشین به حزب پسین منتقل خواهند شد: به عنوان مثال حدادعادل که عضو جمنا بود اکنون ریاست شانا را برعهده دارد، از سوی دیگر پرویز سروری هم در جمنا عضو بوده و الان مسئولیت دبیری شانا را بر عهده گرفته است.
 
مهدی چمران هم که عنوان نائب رئیسی جمنا را در کارنامه دارد اکنون عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است.

به نظر می‌رسد اعضای اصلی جمنا هم از احیای آن قطع امید کرده اند که تصمیم گرفتند حزب ناکارآمد و غیرشفافی به نام شانا را خلق کنند، در شرایطی که تجربه جمنا به هیچ وجه موفق نبوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها