يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۶۶۷۳
زمان انتشار: ۲۰:۰۷     ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام قرائتی در بیان گوشه‌ای از فضائل حضرت زهرا (س) بخشش و کرامت، عفت، صداقت، دانش، شجاعت، حمایت از امام و مقام را بخشی از خصوصیات آن حضرت معرفی کرد.
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام محسن قرائتی در یکی از سخنرانی‌های خود به بیان گوشه‌ای از فضائل حضرت زهرا (س) پرداخت.

بخشش و کرامت، عفت، صداقت، دانش، شجاعت، حمایت از امام و مقام بخش کوچکی از فضائل بانوی نمونه اسلام است که در ادامه شرح آن تقدیم می‌شود.

بخشش و کرامت: بخشش پیراهن عروسی در شب عروسی به فقیر
در شب عروسى، زمانی که فقیرى پیراهن کهنه‌‏اى درخواست کرد، به یاد آیه‏ «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ ...» پیراهن عروسیش را به او بخشید.

در عفت: سخن گفتن با نابینا با حجاب کامل
برای سخن گفتن با نابینا،‌ محجبه رفت و در پاسخ به سئوال پدرش راجع به این موضوع فرمود: گرچه ما را نمی‌بیند، لیک من او را می‌بینم.

در صداقت: روایتی از عایشه در صداقت صدیقه طاهره
عایشه می‌گوید: پس از پدرش هیچ‌کس را راستگوتر از فاطمه (س) نیافتم و در روایات، بهترین نمونه‏‌ صدّیقه، فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) معرّفى شده است.

در دانش: خطبه فدکیه و مصحف، منابعی که امامان معصوم به آنها مراجعه می‌کردند
در خطبه فدکیه اصول و فروع دین در بین کلماتش چون جواهر می‌درخشد و کتابى به نام مصحف دارد که امامان معصوم (ع) گاهى براى کسب اطلاع از آینده به آن کتاب مراجعه مى‏‌کردند.

در شجاعت: حمایت از امام زمانش تا سرحد جان
کدام زنی را سراغ دارید که برای دفاع از شوهر ‌و بهتر بگوییم امامش تا سر حد جان،‌ مایه بگذارد و باز خود را مقصر دانسته و از کوتاهی خود شرمسار باشد. همان کسی که پس از وفات پیامبر(صلى الله علیه و آله)، به در خانه‌هاى مردم مى‌‏رفت و مى‌گفت: مگر نبودید و نشنیدید که رسول خدا در غدیر خم چه فرمود؟ «مَن کنتُ مولاه فهذا فعلىّ مولاه» هر که من مولاى اویم، علىّ مولاى اوست.

در مقام: الگویی برای اثبات عملی بودن اسلام
همین بس که عطیه خدا به پیامبر است: «إِنَّا اعطیناک الکوثر» کوثری است که نسل کثیر پیامبر از طریق اوست.

در میان چهارده معصوم، وجود یک زن لازم بود. وجود حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) الگویى بود که به زنان ثابت شود آنچه اسلام مى‌گوید قابل عمل است. نه تنها زهرا (سلام‌الله‌علیها)، بلکه دخترش حضرت زینب نیز الگوى زنان تاریخ است.

منبع:فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها