أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۶۷۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
سواد رسانه‌ای
در دنیای اطلاعات و اخباری که در فضای مجازی تهیه می‌شود گاهی اخباری عجیب منتشر می‌شود که بسیاری از اصول خبری و حتی انسانی را زیر سؤال می‌برد؛ اخباری که ذهن مخاطب را درگیر تشویش کرده و در مواقعی این خبرها آن‌قدر با جذابیت عنوان می‌شود که افراد بدون هیچ جستجویی به این خبرها اعتماد می‌کنند.
سرویس اقتصادی پایگاه 598-علی شعبانی؛ با گسترش شبکه‌های اجتماعی و انتشار اخبار مختلف در این فضا نقش فراگیری سواد رسانه‌ای برای تشخیص اخبار صحیح از شایعات یک نیاز ضروری است.

در دنیای اطلاعات و اخباری که در فضای مجازی تهیه می‌شود گاهی اخباری عجیب منتشر می‌شود که بسیاری از اصول خبری و حتی انسانی را زیر سؤال می‌برد؛ اخباری که ذهن مخاطب را درگیر تشویش کرده و در مواقعی این خبرها آن‌قدر با جذابیت عنوان می‌شود که افراد بدون هیچ جستجویی به این خبرها اعتماد می‌کنند.

این پدیده درگذشته محدود به صحبت‌های روزانه افراد بود، اما امروز با گسترش فضای مجازی انتشار شایعات بیشتر از گذشته شده است؛ به‌گونه‌ای که در مدت‌زمان بسیار کوتاهی، خبر دروغ و شایعه به‌راحتی در صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

اینجاست که نقش سواد رسانه‌ای مخاطبان بیش‌ازپیش احساس خواهد شد؛ سوادی که با توجه به گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی به نیازی ضروری برای مخاطبان تبدیل‌شده است.

«اعتماد کردم و فریب خوردم». این جمله، حرف مشترک تمام کسانی است که در فضای مجازی مورد سوءاستفاده قرارگرفته‌اند. به‌مانند نمونه‌ای که اخیراً برای کاربران همراه اول اتفاق افتاده است. داستان از جایی شروع می‌شود که پیامی با عنوان («بچه‌ها همراه اول نت یک‌ساله 70 گیگ میده») در سایت ها و گروه‌ها به صورت گسترده از یک منبع ناشناس پخش شد و مشترکین هم طبق معمول بدون اینکه به منبع ارسال پیام دقت کنند و از صحت آن مطمئن شوند این پیام را برای دوستان خود به‌اصطلاح فوروارد کردند.

«هرکی خط همراه اول داره 3#*4*64*100* این کد رو بزنه بسته یک ساله 70 گیگ میزنه به قیمت کاری نداشته باشید بزنید تایید اگه نوشت اعتبار کافی نیس براتون وصل نمیشه. اگرم نوشت از طریق پیامک براتون وصل میشه پیامش هم میاد. دوستان من خودم دایمی هستم ترسیدم بزنم اما چندتا از همکارا و دوستام که زدن براشون اومد. حتی تو بسته رزرو هم رفت»

کار به اینجا ختم نشد و برخی پیج‌های مریض هم در شبکه اجتماعی اینستاگرام با گذاشتن استوری‌هایی به این آزار و اذیت مشترکین دامن زدند.

مشترکین هم غافل از اینکه اطلاع‌رسانی در این‌جور موارد فقط باید از طریق وبگاه و کانال‌های رسمی اپراتورها انجام شود به این پیام‌های فیک اعتماد کرده و کد دستوری مذکور را شماره‌گیری می‌کردند و حتی با دیدن پیام اپراتور که این بسته هزینه‌ای دارد ولی باز توجهی نمی‌کردند و بسته را تایید می‌کردند که باعث می‌شد متحمل هزینه‌ای ناخواسته شوند.

گفتنی است همراه اول تمامی محصولات و خدمات خود را علاوه بر سایر درگاه‌ها از طریق درگاه‌های USSD)کدهای دستوری) نیز ارائه می‌کند. درگاه *100# (سامانه جامع خدمات اینترنت همراه) هم یکی از این کدها هست که مشترکین می‌توانند با شماره‌گیری آن از خدمات آن استفاده کنند و اقدام به خرید بسته اینترنت کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها