يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۶۷۶۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۵     ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر؛
شنبه ۱۲ بهمن‌ماه اولین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با اکران سه فیلم «قصیده گاو سفید»، «عامه‌پسند» و «سه کام حبس» در حالی برگزار شد که فضای کلی جشنواره متاثر از وقایع هفته‌های اخیر بود.

به گزارش پایگاه 598، روز شنبه اکثر عوامل آثار اکران شده در سالن رسانه‌ها با لباس مشکی در نشست‌های خبری ظاهر شدند و عوامل فیلم سینمایی «سه کام حبس» در آغاز نشست به احترام قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی یک دقیقه سکوت کردند.

در عین حال خبر رسید که برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر حضور عوامل آثار اکران‌شده برای عکاسی را از برنامه حذف کرده‌اند. از سوی دیگر جشنواره امسال افتتاحیه نیز نداشت.

سه کام حبس؛ تلاش برای نمایش ضربه اعتیاد به خانواده

جشنواره فیلم فجر

نشست خبری فیلم سینمایی «سه کام حبس» به کارگردانی و نویسندگی سامان سالور با حضور کارگردان این اثر، ساسان سالور (تهیه‌کننده)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، مهدی ابراهیم‌زاده (صدابردار)، غزاله معتمد (طراح لباس)، سحر شهامت (طراح صحنه)، محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، متین ستوده و سمیرا حسین‌پور بازیگران فیلم و با اجرای محمود گبرلو در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در ابتدای نشست ساسان سالور از حضار درخواست کرد که به احترام جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی یک دقیقه سکوت کنند و بایستند. در ادامه سامان سالور درباره قصه فیلم گفت: بسیاری فیلم‌ها با موضوعات اجتماعی ساخته می‌شوند و ساخت این فیلم سه سال زمان برد. تلاش ما بر این بود که جنبه دیگری از اعتیاد و ضربه‌ای که به خانواده می‌زند را به تصویر بکشیم. از نظر من فراگیری اعتیاد در جامعه موضوع مهمی است و امیدوارم این فیلم تلنگری برای این افراد باشد که زندگی خانوادگی‌شان را تباه نکنند.

او همچنین درباره بازی تنابنده در این فیلم گفت: بازی تنابنده یکی از ویژگی‌های بارز فیلم بود و با ایده‌هایی که می‌داد باعث شد قصه سر و شکل بهتری بگیرد. او بازی خودش در فیلم «لامپ ۱۰۰» را تکرار نکرد.

سلامی مدیر فیلمبرداری اثر درباره رنگ فیلم توضیح داد: کارگردان فیلم به فراخور فیلمنامه تاکید داشت که فیلم رنگ خاصی داشته باشد. سعی کردم رنگ این فیلم شبیه فیلم‌های دیگر نشود و رنگ جدیدی را ببینیم… این رنگی که ما می‌بینیم رنگ جامعه امروز است و اگر از پنجره نگاه کنیم رنگ شهر سیاه، سفید و خاکستری است.

سالور در پاسخ به این انتقاد که چرا هیچ امیدی در فیلم وجود ندارد، گفت: ما متهم شدیم که چرا هیچ کورسوی امیدی در فیلم نگذاشتید اما زن قصه همه تلاش خود را برای حفظ زندگی‌اش انجام داد.

در ادامه محسن تنابنده در پاسخ به این سوال که چه نقشی در نگارش فیلمنامه داشته است و تجربه بازی با پریناز ایزدیار را چگونه توصیف می‌کند گفت: راجع به فیلمنامه من به همان اندازه در کنار کار بودم که خانم ایزدیار و دیگران. نه تنها قبل از تولید اثر که در هنگام کار هم همه با هم و در کنار هم بودیم و تمرین‌های قبل از فیلم کمک کرد تا به خانم ایزدیار نزدیک شویم و فکر می‌کنم کمک کرده تا ایفای این نقش درست از کار در بیاید و بازی با خانم ایزدیار برای من تجربه خوبی بود.

پریناز ایزدیار نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چگونگی تجربه همکاری با محسن تنابنده گفت: تجربه با آقای تنابنده یکی از بهترین اتفاق‌ها و تجربیات  دوران بازیگری من بود . چرا که او حواسش به بازیگر رو به روی خودش هست و این باعث می‌شود که بازیگر با خیال راحت‌تری با نقش ارتباط برقرار کند.

ایزدیار در پاسخ به این سوال که آیا شما تلاش کردید که از نقش‌های گذشته تان دور شوید؟ گفت: یک چیزهایی هستند که به شخصیت واقعی من مربوط می‌‌شوند و حذف کردن یا تکرار کردنش می‌تواند خوب نباشد. من سعی می‌کنم در نحوه بازی کردنم اغراق وجود نداشته باشد و سعی کردم کاراکتر متفاوتی را بازی کنم که باور پذیر باشد.

کارگردان فیلم سینمایی سه کام حبس در پایان نشست خبری فیلم خود در جشنواره فیلم فجر گفت: همه ما می‌دانیم جشنواره امسال ، جشنواره سختی بود، اما تصمیم گرفتیم به احترام شما اینجا حضور داشته باشیم و من از همه عوامل فیلمم به شکل جداگانه سپاسگزاری می‌کنم.

بهتاش صناعی‌ها: قصیده گاو سفید درگیر موج‌ها نیست

جشنواره فیلم فجر

نشست خبری فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید»، به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها با حضور این کارگردان‌، غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده)، آروین پور رئوفی (بازیگر)، پوریا رحیمی سام (بازیگر)، علیرضا ثانی‌فر (بازیگر)، مریم مقدم (نویسنده و بازیگر)، امین جعفری (مدیر فیلمبرداری)، عبدالرضا حیدری (صدابردار)، حسین قورچیان (صداگذار)، کامران خلج (طراح چهره‌پردازی)، عطا مهرداد (تدوینگر) و با اجرای محمود گبرلو و رضا درستکار (منتقد) برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر غلامرضا موسوی تهیه کننده در ابتدای این نشست گفت: این فیلم یکی از آرام‌ترین تولیدات من در ۴۰ سال سابقه کاری‌ام بود.

رضا درستکار، منتقد این فیلم گفت: ما در جامعه خاصی زندگی می‌کنیم و بابت اتفاقاتی که می‌افتد ناراحت هستیم. وی افزود: هیچ‌کس از یک امر اثباتی حرف نمی‌زند. در رسانه‌ها به بقیه عادت داده‌ایم که فقط فیلم‌ها را له کنند ولی به نظر من  باید از فیلم‌های خوب تشکر کرد. خیلی سخت است فیلمی را دوست داشته باشی و درباره آن حرف بزنی آن هم فیلمی که دما و شرایط امروز جامعه در آن هست.

درستکار ادامه داد: فیلم را دو بار دیدم و هر دو بار آن را دوست داشتم. زنی که در چنین فشاری هست را باید درست ببینیم این فیلم تلاش می‌کند دمای جامعه را همانطور که هست ببیند و به کسی نیز باج نمی‌دهد.

بهتاش صناعی‌ها، نویسنده وکارگردان «قصیده گاو سفید» نیز توضیح داد: زمانی که فیلمساز می‌خواهد فیلم بسازد نمی‌تواند دقیقا درباره سمبل‌ها بگوید. گاوی که در فیلم بود به عنوان سمبل استفاده شده بود. صناعی‌ها ادامه داد: قصه‌ای نوشتیم که شرایط پیرامون قانون را بنویسیم، هر قانون نقطه ضعف‌هایی دارد که می توان درباره آن نوشت و ما نیز سعی کردیم بر این موضوع تکیه کنیم. پرونده‌های زیادی از قبل یا بعد از انقلاب در کشور رخ داده، مشخصا نمی‌توان گفت یک پرونده مطرح است بلکه این فیلم از چندین پرونده الهام گرفته است.

نویسنده و کارگردان «قصیده گاو سفید»، افزود: من و خانم مقدم معمولا زمانی که به سراغ یک قصه می‌رویم سعی می‌کنیم از کسانی که از آنها الهام گرفته‌ایم بنویسم. این فیلم همینطور است و براساس تجربیات ما است و خیلی درگیر موج و این داستان‌ها نبودیم.

مریم مقدم نویسنده و بازیگر در بخش دیگری از این نشست با اشاره به نقش خود گفت: کاراکترها کمی پیچیده بودند و روند شخصیتی دارند که بازیگر باید آن‌ها را در بازی‌اش لحاظ کند.  مینا زنی است که سختی‌های زیادی می‌کشد اما در عین حال پرقدرت است و امیدش را از دست نمی‌دهد، عاشق می‌شود و به پایانی که دیدید می‌رسد.

کارگردان فیلم سینمایی قصیده گاو سفید در بخش دیگری از سخنانش گفت: قرار بود شهاب حسینی در فیلم بازی کند اما به دلایل مختلفی این اتفاق نیفتاد، اتفاقی که برای این فیلم افتاد به نظرم درست‌تر بود.

علیرضا ثانی فر بازیگر فیلم با اشاره به بازی در فیلم «قصیده گاو سفید» تصریح کرد: این نقش اولین تجربه‌ای بود که همراه کارگردان برای انتخاب لوکیشن رفتم. آقای صناعی‌ها به من می گفت اینجا خانه و محل کار توست. من هر روز پیش تولید کنار کارگردان بودم. حالا که این فیلم را دوباره نگاه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که حتی بازیگران فرعی نیز درست ایفای نقش کرده‌اند. از تک تک عوامل تشکر می‌کنم و دستشان را می‌بوسم.

پوریا رحیمی سام بازیگر این فیلم با اشاره به همکاری با بهتاش صناعی‌ها گفت: بعد از تماشای این فیلم از دیدگاه شخصی‌ام می‌‌گویم که  عمیقا معتقدم بازی کردن در فیلم بهتاش صناعی ‌ها شانس است. هر فیلم دیگری که این کارگردان بسازد دوست دارم در آن هرچند کوچک بازی کنم.

سهیل بیرقی: اگر عامه‌پسند نباشی جامعه حذفت می‌کند

جشنواره فیلم فجر

نشست خبری فیلم «عامه‌پسند» به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی سهیل بیرقی با حضور عوامل فیلم، سهیل بیرقی (کارگردان،تهیه‌کننده و نویسنده)، حسین جعفریان (مدیرفیلم‌برداری)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، مجید کریمی (مجری‌طرح)، هوتن شکیبا و باران کوثری بازیگران فیلم و با اجرای محمود گبرلو و آنتونیا شرکا (منتقد) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر در ابتدای  نشست آنتونیا شرکا درخصوص‌ فیلم گفت: بعد از دو فیلم «من» و «عرق سرد» که با دو‌ قهرمان سرکار داشتیم در فیلم سوم آقای بیرقی موضوع قهرمان به آن صورت مطرح نیست. در این فیلم با زن میانسالی سرو کار داریم که در زندگی شخصی خودش شکست خورده و خصلت مبارزه  در او وجود ندارد. این زن می‌توانست در شهر خود بماند و به زندگی‌اش ادامه دهد اما مهاجرت می‌کند و برای تغییر شرایط زندگی‌اش تلاش مضاعف می‌کند.

در ادامه نشست خبری فیلم عامه پسند در جشنواره فیلم فجر باران کوثری در خصوص همکاری با سهیل بیرقی گفت: به گفته بسیاری از بازیگران آقای بیرقی شیوه‌ای را پیش پای شما می‌گذارد که می‌توانید متفاوت کار کنید. ما تمرین‌های طولانی در این فیلم با یکدیگر داشتیم و بودن هوتن شکیبا تجربه همکاری بسیار خوبی برایم بود.

هوتن شکیبا نیز در ادامه گفت: در تولید این فیلم به قدری همه چیز به جا و سر جایش بود که نگرانی به جز ایفای درست نقش و شخصیت نداشتم. همچنین با حضور پارتنرهایم تجربه خوبی در این فیلم داشتم.

بیرقی در ادامه درباره ایستایی فیلمبرداری تصریح کرد: اوج فیلمسازی  وکارگردانی برای من در سادگی است و سخت‌ترین نوع ساخت فیلم نیز در سادگی است.

کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی عامه‌پسند خاطرنشان کرد: ویژگی روایت غیر خطی که در فیلم شاهد هستید مبتنی بر بازیگوشی در صحنه بود که تدوین آن نیز بسیار در این روند موثر بود.

کریستف رضاعی، آهنگساز این فیلم نیزدر خصوص موسیقی فیلم عامه‌پسند عنوان کرد: همکاری با بیرقی و نظم و تفکر او کاملا در کار مشهود است و کارگردان این فیلم دقیق می‌دانست‌ که چه آهنگی در بخش‌های ‌مختلف می‌خواهد.

شکیبا درباره حضور در این فیلم با وجود کمرنگ بودن نقش توضیح داد: من پس از دریافت سیمرغ پیشنهاد کم نداشتم. با وجود استرس در انتخاب فیلم، دغدغه فیلم و همچنین نقشم را دوست داشتم. میلاد نقش سختی بود و سعی کردم با نقش رفاقت کنم.

کارگردان فیلم سینمایی عامه‌پسند در بخش دیگری از سخنانش گفت: هیچ وقت نه برای زنان و نه علیه زنان فیلم ساختم اما سعی می کنم زمانه خودم را بازتاب دهم. تلاش کردم برای روایت قصه زنی که می شناختم راوی صادقی باشم. این کارگردان درباره مضمون کلی فیلم افزود: اگر عامه پسند نباشی جامعه حذفت می کند. فیلم یک پرسش مطرح می‌کند که حتی اگر در ۵۷ سالگی تصمیم بگیری زندگیت را تغییر دهی باید حذف شوی؟



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها