يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۶۷۶۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
از سوی دکتر سید جواد هاشمی فشارکی انجام شد؛
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی گفت: انقلاب نیازمند بذل بذر بینش سیاسی و فرهنگی است. باید جهاد بصیرت افزایی فراگیر شود.
به گزارش پایگاه 598، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، پژوهشگر و استاد دانشگاه در سخنرانی پیش از خطبه‌های روز جمعه شهر کرج با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که می فرمایند " رحم الله امراء علم من این، فی این و الی این . خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده، در کجا به سر می‌برد و به کجا خواهد رفت " اظهار داشت: در مسائل فردی و اجتماعی بایستی این حدیث را سرلوحه قرار دهیم.

وی ادامه داد: اکنون که در آستانه چهل و یکمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی قرارداریم، لازم است توجه کنیم که گذشته کشور چگونه بوده، اکنون در چه وضعی قرار داریم و آینده چگونه است. گذشته ما دو مقطع است. مقطع نخست که شامل پیش از انقلاب  اعم از دوران تاریک ستم شاهی و ماقبل آن که کشور رو به کوچک شدن عرصه سرزمینی و به قهقرا رفتن بود و مقطع دوم انفجار نور انقلاب و گام اول انقلاب و به عبارتی چله اول انقلاب بود که حاصل آن پیشرفت‌های شگرف در همه حوزه‌ها، برخلاف تهدیدات بیرونی و ضعف‌های درونی و دوره فعلی که در حال گذار از پیچ تاریخی هستیم، دوره بازشناسی ضعف‍‌ها و زدودن دمل‌های چرکین و پاکسازی و رقم زدن آینده‌ای که در حال ورود به افق‌های بلند گام دوم است.

هاشمی فشارکی سپس عوامل تولید قدرت ملی کشورمان را برشمرد و براساس سه مقطع زمانی توضیح داد: وی نخستین مولفه را عوامل طبیعی و سرزمینی برشمرد که در دوران‌های مختلف، ایران وسیع را تجزیه و کوچک کردند و پس از انقلاب دشمن بدنبال تجزیه ایران با شعار ملت کرد و بلوچ و خلق عرب بودند و چون موفق نشدند یکی از اهداف جنگ تحمیلی را جداکردن خوزستان و غرب کشور قرار دادند که وجبی از خاک کشور به برکت دفاع مقدس و خون شهدا کاسته نشد و اینک اقتدار ایران درفراسوی مرزها شکل گرفته است.

وی دومین مولفه را عوامل انسانی ذکر کرد و توضیح داد: افزایش جمعیت از 36 میلیون نفر به 83 میلیون و همراه شدن اقوامی که پیش از انقلاب نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت بودند از برکات انقلاب است.

به گفته هاشمی فشارکی، سومین مولفه، عوامل اقتصادی است که پیش از انقلاب یک اقتصاد کاملا وابسته به نفت، غیر مولد و متکی به واردات بود. اما در چله انقلاب زیرساختهای ملی، شهری و روستایی چندین برابر کل دوران چند هزارساله پیش از انقلاب توسعه یافت. دشمنان از ابتدای انقلاب و اخیرا تحریم‌های فلج کننده را برای تضعیف این مولفه قدرت مردم ایران بکار گرفته‌اند. 

وی تاراج اخیر سکه و ارز در اثر سیاست های غلط مدیریتی و واردات بی‌رویه را هم راستای با اهداف دشمن تلقی کرد و افزود: با وجود توصیههای مقام معظم رهبری در سالهای اخیر بجز حرف و شعار، از اقدام عملی دولت خبری نیست.

این استاد دانشگاه چهارمین مولفه را عوامل سیاسی داخلی دانست و گفت: انقلاب اسلامی از یک ساختاربی‌اراده و وابسته نظام شاهنشاهی یک نظام کاملا مستقل و متکی بر آرا مردم بوجود آورد به طوری که سطح مشارکت مردم سالاری در ایران بی‌نظیر بوده است . ولی متاسفانه افرادی که با آرا پایین از طریق همین انتخابات به مسئولیت راه یافته‌اند اکنون که دست خالی از خدمات هستند و جایگاهی در میان حتی طرفداران سابقشان ندارند به بی اعتبار کردن پرداخته و انگ فرمایشی کردن انتخابات می‌زنند. 

وی این اقدام را تضعیف ارکان مولفه قدرت داخلی دانست و تصریح کرد: انسجام ملی پیش از انقلاب وجود نداشت و پس از انقلاب، حول محور اسلام به یک نمونه جهانی تبدیل شد که نمونه آنرا در ترور شهید سلیمانی و تشیع جنازه باشکوه وی شاهدبودیم. امنیت ملی پیش از انقلاب امنیت خفقان پلیسی بود و اما امروز صاحب امنیت مردمی و بی‌نظیر آن هم در منطقه‌ای ناامن هستیم. 

وی در مورد سیاست در عرصه بین‌الملل نیز گفت: پیش از انقلاب، سیاست ایران حضور بیگانه در کشور و به حساب نیامدن در معادلات حتی در منطقه بود. ولی با وقوع انقلاب اجنبی‌ها فرار کردند و در چله اول انقلاب، ایران به قدرت برتر منطقه دست یافت و با پیمان‌های جدید بین المللی در ازادسازی عراق و شکست داعش و مانور مشترک با چین و روسیه به قدرت جهانی تبدیل شد. این در حالیست که افکار غربگرایانه در مسئله برجام، خسارت بسیاری را بر کشور تحمیل شد کرد و اخیرا هم برخی به دنبال اعمال فشار برای پیوستن به FATF هستند تا قرار گرفتن در نظامات ساخته نظام‌سلطه و هضم شدن درقدرت های سلطه‌گر محقق گردد.

هاشمی فشارکی ششمین مولفه را عوامل نظامی بیان کرد و توضیح داد: پیش از انقلاب، ایران ژاندارم امریکا در منطقه بود و راهبردهای نظامی براساس منافع آمریکا در منطقه بر ارتش دیکته می‌شد. اما امروز ما دارای نیروهای مسلح مقتدر با تکیه بر انواع سلاح‌های بومی هوایی، زمینی، دریایی و  پیشرفته هستیم. 

به گفته وی هفتمین مولفه، عوامل علمی و فناوری است. ما پیش از انقلاب ترجمه کننده و نشخوارکننده تولیدات بیگانگان بودیم ولی به برکت انقلاب اسلامی، با رشد شتابان تولید دانش، رتبه 11 دنیا را کسب کردیم. اما در سال‌های اخیر، بی‌توجهی به فضاهای کسب و کار داخلی، متکی بردانش بومی غیرقابل پذیرش است.

این پژوهشگر، هشتمین مولفه را عوامل اجتماعی دانست و گفت: از یک جامعه بی‌تفاوت در پیش از انقلاب به جامعه پویا و پرتحرک، از یک محرومیت مطلق در روستاها و حتی شهرها و رفاه پایین در پیش از انقلاب به رفاه نسبی در چله انقلاب دست یافته‌ایم. اما مشکلات معیشتی چند ساله اخیر و ایجاد نارضایتی‌ها و بروز فتنه‌های اجتماعی 96 و 98 در جهت تضیف این مولفه قدرت ملی بوده است.

هاشمی فشارکی نهمین مولفه را عوامل فرهنگی ذکر کرد و تصریح کرد: بینش فرهنگی و سیاسی پس از انقلاب مردم با قبل از انقلاب هرگز قابل مقایسه نیست. روحیه مشارکت ملی در مناسبت‌های گوناگون برکت انقلاب اسلامی در جهت تقویت قدرت ملی است. علاوه برحفظ  میراث کهن، میراث دفاع مقدس و دفاع از حرم‌ نیز به این مولفه افزوده شده است. رشد چند برابری از 2 شبکه به 61 شبکه سیما و.... بیانگر افزایش این مولفه بوده است. این در حالیست که تهاجم فرهنگی از خارج و داخل و رها شدن عرصه فرهنگ برای رشد ضدارزش‌های فرهنگ غربی، موریانه های تضعیف این مولفه هستند که در این سالها شدت یافته است.

به گفته وی دهمین مولفه، عوامل دینی و اعتقادی است؛ مکتب حیات بخش و جهانی اسلام ناب محمدی با دو بال شیعه یعنی شهادت و انتظار، با روحیه ایثار و شهادت‌طلبی و انتظار مهدویت، قدرت ملی بی‌نظیری را برای این کشور شیعی رقم زده و علت بسیاری از دشمنی‌ها نیز واهمه از این قدرت اتصال به ظهور منجی عالم بشریت هست.

وی در جمع بندی مولفه های قدرت ملی بیان داشت : سیاست و برنامه‌های پیش از انقلاب بشدت در جهت کاستن قدرت ملی کشور شیعی ایران بوده است و در چله اول انقلاب علیرغم توطئه‌های خارجی و فتنه‌های داخلی، قدرت ملی در همه زمینه‌ها ارتقا یافته و به قدرت برتر منطقه دست یافته‌ایم. اگر در چله اول بدنبال ترمیم آسیب‌های تهاجم دشمن بودیم در چله دوم، با ارتقا پایداری ملی، فتنه‌های خارجی و داخلی باید در نطفه سرکوب شود. چله دوم انقلاب تراز گفتگوی اسلام ناب محمدی را جهانی کرده و محور مقاومت را وسعت بخشیده است. ما دست برتر پیدا کرده‌ایم و باید راهبرد پیش‌دستانه در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تلاش دشمن در حوزه‌های مختلف جنگ و تحریم و تهاجم فرهنگی، بر نفوذ جریانی تمرکز یافته تا از درون کشور مولفه‌های قدرت ملی را تخریب و نهایتا آماده پذیرش دشمن کند تاکید کرد: وصیت امام خمینی (ره) بر به‌دست نااهلان و نامحرمان نیافتدن انقلاب نیز بر این امر معطوف است. اما انقلاب نیازمند بذل بذر بینش سیاسی و فرهنگی است. باید جهاد بصیرت افزایی فراگیر شود- باید جان بکنیم  تا جانهایی احیا شوند. جبهه فرهنگی خون می‌خواهد تا احیاگر جان‌های بی رمق گردد و امتی یکپارچه در جهت افزایش قدرت ملی و بسترسازتمدن نوین اسلامی و زمینه‌ساز ظهور(عج) و تجلی جامعه مهدوی گردیم.

هاشمی فشارکی در مورد بیانیه راهبردی گام دوم  نیز اظهار داشت: گام یعنی رفتن و طی نمودن، هرراه رفتنی مبدا و مقصد دارد، مبداش انفجارنور در 22 بهمن 57 و مقصدش اتصال به نور مهدوی است که هر دو مقدس و قطعا این مسیر نیز مقدس است. رهبر معظم انقلاب در این بیانیه، سرگذشت چهل‌ساله‌ انقلاب اسلامی، تفاوت چالش‌های دیروز و امروز انقلاب با مستکبران و ظرفیّت‌های مهم کشور برای گام دوم انقلاب که همانا تقویت مولفه های قدرت ملی است که در درآغاز سخن گفته شد را ترسیم نموده‌اند و در انتها هفت توصیه راهبردی در حوزه‌های علم و پژوهش به‌عنوان موتور حرکت پیشرفت جامعه در همه زمینه‌ها و رسیدن به قله جهانی معنویّت و اخلاق را مطرح نموده‌اند. اقتصاد به‌عنوان موتور محرک بخش‌های مختلف جامعه، عدالت و مبارزه با فساد، برای دستیابی به اهداف انقلاب، استقلال و آزادی دو شعار مبارزات انقلاب که محقق شد باید تدوام یابد. عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن، محوری ترین رکن تمایز انقلاب اسلامی و سبک زندگی بعنوان پایه و اساس تمدن نوین اسلامی را تبیین و تکلیف نموده‌اند. ایشان درخصوص بیانیه گام دوم انقلاب بیان داشتند که یک سند راهبردی، مهم و کارگشاست.یک سال از این صدور این بیانه راهگشا گذشتف در این مدت سخن بسیار گفته شد ولی باید عملیاتی شود و ملاک عمل قرارگیرد. هر قدر اقدامات ما با گام دوم انقلاب فاصله داشته باشد انحراف تلقی می‌شود و موجب ضمان. لذا این مهم باید ملاک عمل همه نهادها قرار گیرد تا با اتکا به نیروی محرکه جوانان و آتش به اختیار، ارکان نهادهای دولتی متحول شود.

این استاد دانشگاه در ادامه یکی از ثمرات انقلاب اسلامی را مردم سالاری دینی به‌عنوان الگوی موفق جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مبین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است و  اصل دوم قانون اساسی ،اعلام می‌کند؛ جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایه ایمان به: امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی."و" اجتهاد مستمر فقهای جامع ‏الشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین سلام الله علیهم اجمعین."

در اصل ۱۱۵ هم قید شده است: رییس جمهور باید مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد و تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط امام المسلمین مشروعیت می یابد. براساس اصل ۶۷ ، نمایندگان مجلس باید سوگند یاد کنند و متن قسم ‏نامه را امضاء نمایند که" تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاورد‌های انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم ". تطبیق مصوبات مجلس نیز با احکام شرعی توسط شش فقیه شورای نگهبان صورت می‌گیرد. اینها مواردی است که باید در انتخابات نمایندگان و رییس جمهور آینده مورد دقت کافی قرار دهیم وافراد شایسته و همراه با قانون و بیانیه گام دوم انقلاب را انتخاب کنیم.

گرچه براساس قانون در انتخاب آزاد هستیم لکن علاوه بر مسئولیت اجتماعی خود و آیندگان، چنانچه انتخاب براساس اصول و معیارهای شرعی نباشد به جهت پیامدهای آن مستوجب عقوبت الهی نیز خواهیم بود. مکلفیم تا مقدرات کشور، جامعه و مردم را که نه حتی به صالح ، که به اصلح بسپاریم که لازمه آن بصیرت و درایت است. البته اگر در تشخیص مصادیق با معیارها با خطا مواجه شویم بحث آن جداست.

وی متذکر شد: امام خامنه‌ای قبلا مواردی را در مورد انتخاب افراد اصلح بیان کرده‌اند. اخیرا نیز در درس خارج فقه در مورد نامزدهای انتخابات مواردی را بیان فرموده‌اند ،که بایستی نصب العین قرارگیرد.

دکتر هاشمی فشارکی معیارهای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی را شامل دوبخش ایجابی و سلبی ذکر کرد و ویژگی‌های ایجابی نمایندگان را چنین برشمرد: حسن سابقه در خدمت رسانی به جامعه و مردم ، مومن انقلابی با روحیه بسیجی و کارجهادی، حسن خلق و مردمی و دلسوز و فداکار و خدوم ، مصلحت‌اندیش و شجاع و مدیر، دارای تخصص‌های مورد نیاز مجلس، باور به ما میتوانیم، اعتقاد به مقاومت در برابردشمن، شناخت نیازها و اولویت‌های جامعه و همگامی  با گام دوم انقلاب.

وی در مورد ویژگی‌های سلبی نمایندگان نیز چنین ذکر کرد: وامدار و وابسته به اشخاص و گروه‌های منفعت طلب و مرعوب غرب نباشد، لیبرال و غربزده نباشد، اشرافی نباشد، طرفدار حاکمیت اشرافی نباشد. قانون گریز و خود محور نباشد.

این استاد دانشگاه همچنین در مورد رسالت شرایط فعلی ما در پیش از انتخابات گفت: رصد کردن جریانات، هوشیاری در برابر جریان‌سازی‌ها و افشاگری، روشنگری ویژگی‌های نماینده اصلح و تطبیق آن، پرهیز از اختلاف‌‎افکنی و .... انشاالله مجلس انقلابی همراه و همگام با گام دوم انقلاب شکل خواهد گرفت.

وی در پایان اظهار داشت: از این پس نبرد حق و باطل تشدید خواهد شد و امتحان ها هر روز سخت تر خواهد شد.️حضرت آقا بسیار زیبا به حوادث ظهور اشاره می‌کند و می‌فرماید دشمن دنبال ماست ولی امداد غیبی ما را عبور می‌دهد و به خواست خدا آینده روشن است! لذا باید بیدار و هشیار بود و مراقب فتنه‌ها و مکر و حیله دشمنان خارجی و داخلی باشیم. به جو سازی‌ها توجه نکنیم و از انقلاب و رهبری بعنوان ستون خیمه امام زمان قاطعانه دفاع کنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها