يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۷۲۰۶
زمان انتشار: ۱۸:۰۰     ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
در ویژه‌برنامه شبکه المیادین، تاکتیک ایران علیه دولت دونالد ترامپ در آستانه انتخابات آمریکا، با توجه به ابعاد حمله عین الاسد و خسارت‌های احتمالی آمریکا تشریح شد.
به گزارش پایگاه 598، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه‌های خود به مناسبت سالروز انقلاب اسلامی و انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی، شنبه‌شب به موضوع «ابعاد خسارت احتمالی آمریکا در حمله عین الاسد» پرداخت.

المیادین در استودیو تهران، در این برنامه میزبان «ملحم ریا» مدیر دفتر المیادین در تهران و «منذر سلیمان» مدیر دفتر المیادین در آمریکا بود.

المیادین در ابتدای این برنامه به گزارش کمیته روابط خارجی کنگره اشاره کرد که در آن توجیهات دونالد ترامپ برای ترور شهید سلیمانی زیر سوال برده شده و گفته شده که دلایلی که او آورده مبنی بر اینکه تهدیدی قریب‌الوقوع در جریان بوده، صحت نداشته است. وفا سرایا مجری المیادین در تهران، از «منذر» در واشنگتن در این خصوص پرسید و منذر گفت: انتقادات از توجیهات کاخ سفید برای ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس مستقیما بعد از حادثه آغاز شد و مجلس نمایندگان ماه گذشته بیشترین انتقاد را کرد و گفت که مجوز اقدام نظامی که دولت آمریکا در ترور شهید سلیمانی به آن استناد کرده مرتبط با اتفاقات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در خصوص مبارزه با تروریسم یا سال ۲۰۰۲ است که در خصوص اشغال عراق بود که اینها تطابق با ادعای ترامپ نداشت.

وفا سرایا (تهران) - منذر سلیمان (واشنگتن)


سلیمان افزود: همچنین انتقادهای شدید دیگری شد که در مجلس سنا به تصمیمی رسید که گفته شد نمی‌توان به قانون ۲۰۰۲ استناد کرد. در عین حال به دولت آمریکا هشدار داده شد که از مناطق احتمالی تنش با ایران جز در موارد دفاعی، عقب‌نشینی کند و گفته شد که هر اقدامی علیه ایران چه هجومی چه خصمانه نیاز به بررسی قبلی و مجوز کنگره دارد. نکته جالب اینجاست که هشت نماینده از جمهوری‌خواهان سنا در این قانون به دموکرات‌ها پیوستند و این نکته، نشان‌دهنده فضای کلی افکار عمومی در این خصوص است که منتقد مواضع ترامپ است؛  ترامپی که گفته بود تمایلی ندارد که وارد جنگ‌های جدید بشود اما نامه رئیس کمیته روابط خارجی کنگره نشان داد که ترامپ با اقدام متهورانه خود در ترور شهید سلیمانی، آمریکا را بر لبه پرتگاه جنگ با ایران قرار داده است.

مدیر المیادین در واشنگتن افزود: باید اشاره کنم که کنگره در همین حد بسنده نخواهد کرد. در کنار تظاهرات‌های ضدجنگ در چند شهر آمریکا، کمیته روابط خارجی جلسات استماعی خواهد داشت که مایک پامپئو وزیر خارجه را دعوت می‌کند تا این موضوع را بررسی کند و توضیحش را بشنود و بی‌سابقه است که کمیته روابط خارجی دولت را به دروغگویی متهم کند. در عین حال شاید کمیته‌های دیگر کنگره مسئولان آمریکایی را فرابخوانند.

تاکتیک ایران چیست؟

مجری المیادین از ملحم ریا درباره سخنان سردار فدوی پرسید که گفت همه ابعاد حمله ایران به عین الاسد بزودی روشن خواهد شد و ممکن است در رقابت انتخاباتی برخی ابعاد آن روشن‌تر شود. آیا ایران روی این حساب کرده است؟ ریا گفت، ایران حساب نکرده، اما این تاکتیکی از جانب ایران است. ایران می‌خواهد اطلاعاتش را از خسارتی که در این حمله به بار آمده، پنهان نگاه دارد هر چند که  برخی سخنان مطرح شده، عکس این بیان شده است. مسئولان نظامی ایران می‌گویند که اطلاعات موثقی دارند هر چند هنوز روشن نیست که از طریق پهپادها به دست آمده یا از طرق اطلاعاتی. اما تاکتیک این است که کار را به رقابت انتخاباتی در داخل آمریکا واگذار کند. الان در میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اختلاف واقعی وجود دارد. همچنین برخی تلاش می‌کنند ترامپ را به گوشه رینگ ببرند بخصوص بعد از مخفی کردن حجم خسارت‌ها در عین الاسد و اعلام قطره‌چکانی و تدریجی آن که از صفر مجروح شروع شد و تا بیش از صد ضربه مغزی رسیده است. چند روز پیش سخنگوی سپاه گفت که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در قاموسشان کلمه کشته را با مجروح و ضربه‌مغزی عوض کرده‌اند. احتمالا این امر در داخل آمریکا ابعادی دارد که شاید روشن‌شدنش در آمریکا برای دولت این کشور بدتر از این باشد که ایران حجم خسارت‌ها را اعلام کند. همچنین از یک جهت دیگر شاید اگر این مسئله از جانب دموکرات‌ها اعلام شود اعتبار بیشتری در مقایسه با اعلام ایران داشته باشد چرا که به هر حال ممکن است از طرف دولت امریکا رد شود،‌ تکذیب شود یا در آن تشکیک شود حتی اگر ایران اسنادی ارائه شود اما اگر از جانب دموکرات‌ها اعلام شود، تبعاتش قطعا بیشتر خواهد بود.

استودیو تهران

مشکل ترامپ کجاست؟

مجری المیادین از مدیر دفتر شبکه در آمریکا پرسید، الان دولت ترامپ چطور با این انتقادها در داخل و خارج از آمریکا برخورد می‌کند؟‌ منذر سلیمان گفت، سیاست دولت آمریکا ریشه مشکل است؛ به این معنا که ترامپ قبل از آنکه رقبا را ناراحت کرده باشد،‌ دوستان و کشورهای دوست و متحد را رنجانده و در عین حال آنها احساس می‌کنند که آمریکا در حوزه امنیتی واطلاعاتی تکروی کرده و می‌کند. این تکروی فقط برای آمریکا خطرناک نیست بلکه برای این کشورها نیز تبعاتی دارد لذا سطح تعامل یا همکاری یا شراکت بین این کشورها با آمریکا کاهش یافته است بعد از آنکه در در سال‌های گذشته در سطحی بالا بود. مثلا در حمله افغانستان یا عراق، آمریکا تکروی کرد اما در نهایت همه موافقت کردند و به هر حال هماهنگی‌هایی انجام می‌شد. این دولت آمریکا تا الان در داخل تاوان نداده و شاید این تاوان را در خلال انتخابات بدهد که این بستگی به این دارد که نامزد نهایی حزب دموکرات چه کسی باشد. دموکرات‌ها برگ ناکامی ترامپ در سیاست خارجی و اقدام متهورانه‌ای که در خصوص ترور [سردار سلیمانی] انجام داد را به بازی خواهند گرفت و همچنین نگرانی از جانب حزب جمهوری‌خواه هم وجود دارد. برای اولین بار نه در سیاست داخلی بلکه در امری در سیاست خارجی، حرکتی در تناقض با رئیس جمهور انجام شده که تلاش میکند او را مقید و محدود کند. این واکنش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و جلسات استماع هم برگزار خواهد شد بخصوص که فضای کلی در آمریکا ضد جنگ است.

چند ماه سرنوشت‌ساز

وفا سرایا مجری المیادین پرسید،‌اگر ایران اطلاعاتی از حجم خسارت‌های آمریکا در حمله عین الاسد دارد،‌ چرا افشا نمی‌کند و منتظر طرف آمریکایی است؟. ریا گفت، برای این که آمریکا چند ماه سرنوشت‌ساز را پیش رو دارد و ایران می‌خواهد بیشترین حجم خسارت را به دولت دونالد ترامپ وارد کند چرا که ایران هر چند صراحتا اعلام نکرده اما اصلا دوست ندارد که او دوباره در انتخابات پیروز شود –بخصوص بعد از ترور شهید سلیمانی- آن هم این دولتی که از توافق هسته‌ای خارج شد و در رسانه‌ها هم به این امر مباهات می‌کند و می‌گوید که سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است. خب تا زمانیکه دموکرات‌ها در چارچوب رقابت انتخاباتی در حال انتقاد از ترامپ هستند ایران ترجیح می‌دهد که اطلاعاتش را همچنان پنهان نگاه دارد چه بسا که این مسئله از داخل آمریکا اگر افشا شود، اثراتش برای دولت ترامپ بدتر باشد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها