أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۷۲۱۲
زمان انتشار: ۱۹:۱۱     ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
در نشست خبری:
حسن روحانی در نشست خبری گفت: شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی برای همه مردم ما تحملش سخت بود و در عین حال حضور باشکوه مردم نشان از این داشت که مردم راهی را که انتخاب کرده‌اند به درستی ادامه خواهند داد.
به گزارش پایگاه 598، حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تشکر از ملت ایران برای حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، اظهار داشت: سالی که گذشت و رو به پایان آن هستیم مانند سال گذشته، سال پر ماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود.

شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود

روحانی گفت: از آغاز سال که با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم که حادثه‌ای بی سابقه در تاریخ ایران بود. شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود و در عین حال حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع نشان داد مسیری که انتخاب کرده‌اند را ادامه خواهند داد.

وی افزود: حادثه هواپیمای اوکراینی و حادثه کرمان نیز موجب تأثر شد؛ اما در عین حال در برابر این حوادث مردم در طول سال ۹۸ ایستادگی و مقاومت بی‌نظیری را در برابر فشار‌های خارجی از خود بروز دادند و علیرغم اینکه بدخواهان می‌خواستند با شرایط غیرقابل تحمل روبرو شویم، خوشبختانه مشکلاتمان امسال کمتر از سال گذشته است.

هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت

روحانی با بیان اینکه همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشته ایم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند مسیری که انتخاب کرده‌اند با استراتژی غلط بوده است. البته تحریم‌ها مشکلاتی را به طور طبیعی به وجود می‌آورد، اما این تحریم‌ها ثمری برای دشمنان نخواهد داشت و آنچه که فکر می‌کنند با فشار حداکثری ما را در حال ضعف پای میز مذاکره ببرند، امکان ناپذیر است و ما با قدرت و عزت در برابر دنیا سخن حق مان را به صراحت بیان کرده‌ایم، اما هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه بخش‌های مختلف کشور در طول ۶.۵ سال گذشته و علی‌رغم تهدید و فشار عملکرد خوبی داشتند و وقتی آمار را با مدت مشابه دولت‌های قبل مقایسه می‌کنیم این موضوع را نشان می‌دهد.

در تاریخ ایران برای اولین بار اقتصاد بدون نفت را در سال ۹۷ و ۹۸ تجربه کردیم

وی افزود: در تاریخ ایران برای اولین بار بود که ما اقتصاد بدون نفت را در سال ۹۷ و ۹۸ تجربه کردیم و دیدیم که اداره کشور بدون نفت امکان‌پذیر است، البته ممکن است پیشرفت‌های ما نسبت به اهداف و برنامه‌هایی که دولت قبلا اعلام کرده بود کمی کند شده باشد، اما در مجموع شرایط کشور در تمامی بخش‌ها مناسب است.

روحانی خاطرنشان کرد: آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد که ملت ایران در دو سال اخیر چقدر فداکارانه در خدمت نظام و کشور بودند هر چند کارگزاران و خدمتگزاران مردم در دولت هم تمام تلاش خود را به کار گرفتند.

بالاخره روزی دشمن را مجبور می‌کنیم پای میز مذاکره بیاید

وی تصریح کرد: من از ملت بزرگ ایران تشکر می‌کنم و به آن‌ها اعلام می‌کنم که سال آینده ان‌شاءالله با همین توانمندی و قدرتمندی مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره روزی فرا می‌رسد که دشمن را مجبور می‌کنیم پای میز مذاکره بیاید.

باید به شرایط عادلانه بازگردند تا مذاکره امکانپذیر باشد

رئیس‌جمهور گفت:‌در مذاکرات سال ۹۲ و ۹۳ آن‌ها بودند که پای میز مذاکره آمدند و درخواست مذاکره دادند، البته امروز هم آن‌ها درخواست مذاکره دارند، ولی باید به شرایط عادلانه بازگردند تا مذاکره امکانپذیر باشد.

دیدند که دولت توانست تورم را مهار کند

روحانی تصریح کرد: آن‌هایی که تبلیغات نادرستی را علیه کشورمان به راه انداخته‌اند و اعلام کردند که تورم در سال جاری سه رقمی خواهد شد شکست خوردند و دیدند که دولت توانست تورم را مهار کند.

وی افزود: سال آینده هم مسیر پیشرفت و رشد اقتصادی را ادامه خواهیم داد و بنا داریم تورم را کنترل کنیم و رشد اقتصادی هم داشته باشیم.

پیام من به مردم ادامه رشد اقتصادی و پیشرفت کشور است

رئیس‌جمهور اظهار داشت: پیام من به مردم ادامه رشد اقتصادی و پیشرفت کشور است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه مدتی است از طرح جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان صلح هرمز می‌گذرد، تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای تحقق این طرح چه ثمراتی داشته است؟، گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح و ثبات بدون مشارکت و حضور ایران امکان ناپذیر است، ثبات و صلح در منطقه با حضور کشور قدرتمندی مثل ایران امکان پذیر خواهد بود. همواره به دنبال امنیت در منطقه بودیم و شهید سلیمانی ما جزو سردارانی بود که دنبال امنیت در منطقه خاورمیانه بود و آخرین تلاشش نیز در این مسیر بود و در مسیر گفتگو با نخست وزیر عراق بود که او را به شهادت رساندند.

برخی کشور‌های منطقه هنوز پاسخ روشنی به طرح صلح هرمز نداده‌اند

وی افزود: طرح صلح هرمز در مجمع عمومی سازمان ملل امسال مطرح شد و برای همه دولت‌ها و سایر کشور‌ها این طرح ارسال شد. شخصا طرح صلح هرمز را به طور رسمی برای سران کشور‌های منطقه ارسال کردم و خواستم در اجرای آن مشارکت کنند، برخی کشور‌ها استقبال کردند و برخی دیگر نیز پاسخ روشنی تاکنون نداده اند.

روحانی عنوان کرد: تلاش همگانی کشور‌های منطقه باید امنیت را در این منطقه محقق کنند، البته تاکید می‌کنیم که از صلح و ثبات منطقه همه کشور‌ها باید استفاده کنند، اگر بخواهیم برخی کشور‌ها را از ثمرات صلح برخوردار کنیم و برخی استفاده نکنند، حتما این صلح پایدار نخواهد بود.

برای ما فرقی نمی‌کند کدام حزب در آمریکا حاکم است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر اینکه «پیغام‌هایی برای ایجاد گشایش‌ها در مسیر برجام به ایران می‌رسد، شکست استیضاح ترامپ این شائبه را ایجاد کرده که بخت اول ریاست جمهوری دوره بعدی آمریکا است و ترامپ در صورت پذیرفته شدن برای رئیس جمهور شدن فشارهایش را زیاد‌تر می‌کند، آیا امکان یک توافق و گشایش وجود دارد؟»، گفت: البته این سوال را باید بیشتر از آن طرف پرسید؛ برای ما فرقی نمی‌کند چه حزبی در آمریکا حاکم باشد، آنچه برای ما مهم است، منافع ملی کشورمان است.

وی خاطرنشان کرد: گروهی در آمریکا معتقد بودند که با فشار می‌توان ایران را وادار به مسیر دلخواه آن‌ها کرد، گروهی نیز معتقد بودند که ایران قوی‌تر از این حرفاست و باید با آن‌ها تفاهم کرد. دولت قبلی آمریکا معتقد به این مسیر بود و به توافقی نیز دست یافتیم؛ در حین اجرای این توافق گروه اول روی کار آمد که معتقد بودند راه حل تحمیل خواسته هایمان به ایران است.

از نظر وحدت درون کشور شرایط خوبی داریم
 
روحانی با بیان اینکه پیش‌بینی آن‌ها این بود که مقاومت ایران ۳-۴ ماه بیشتر نخواهد بود و وقتی ایران تسلیم شد، ایران پکیج پیشنهادی آن‌ها را خواهد پذیرفت، گفت: امروز ۲۰ ماه از آن زمان گذشته، بنابراین فشار حداکثری شکست خورده است؛ شرایط ما در منطقه شرایط بهتری است؛ از نظر وحدت درون کشور شرایط خوبی داریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: آن‌ها می‌خواستند مردم به این نتیجه برسند که بدون تفاهم و توافق با آمریکا نمی‌توانیم طاقت بیاوریم، که این موضوع هم با مقاومت ملت ایران بی اثر شد. اگر آمریکا به برجام برگردد، از تحریم‌ها دست بردارد می‌تواند در قالب ۵+۱ بیاید و مذاکره کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه شما چندی پیش در سخنرانی خود از واژه انتخاب به جای انتصاب سخن گفتید و همین تعبیرات را هم در مورد شورای نگهبان به کار بردید، اما با توجه به اینکه شما در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ طبق همین پروسه رئیس‌جمهور شده‌اید به نظر شما این سخن قابل پذیرش و مسموع است، و اگر بالاترین مقام اجرایی کشور نزدیک انتخابات چنین سخنانی را به کار ببرد آیا این موضوع می‌تواند در حضور حداکثری مردم در انتخابات تأثیر منفی بگذارد؟ گفت: اگر رئیس‌جمهوری این‌گونه حرف بزند که شما فرمودید خیلی بد است و حتما اثری بد می‌گذارد.

هیچ موقع انتخابات را زیر سؤال نبرده و نخواهم برد

وی با بیان اینکه من هیچ موقع انتخابات را زیر سؤال نبرده و نخواهم برد، گفت: انتخابات مسأله بسیار مهمی در کشور است و یک رکن رکین است.

روحانی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «همه ارکان کشور مستقیم و غیرمستقیم با انتخابات روی کار آمده و مشروعیت آن‌ها از لحاظ حقوقی و اجتماعی با رأی مردم است».

وی اضافه کرد: همه حرف من از روز اول که ممکن است برخی‌ها برداشتشان از اظهارات من دقیق نباشد آن بود که اجازه ندهیم یک وقتی انتخابات تبدیل به انتصابات شود، نه اینکه هم اکنون انتخابات، انتصاب است که اگر این‌گونه باشد چرا من اصرار می‌کنم که مردم در انتخابات شرکت کرده و در آن حضور پیدا کنند؛ اگر انتخابات واقعی نیست، چرا من این همه خواهش می‌کنم از نظارت و شورای محترم نگهبان که کمی از سخت‌گیری‌تان کم کنید تا مردم بیشتر بیایند تا رقابت بهتر شود.

اگر انتخابات، انتصابات است، این همه اصرار و التماس و خواهش نمی‌خواهد

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر انتخابات، انتصابات است، این همه اصرار و التماس و خواهش نمی‌خواهد.

روحانی گفت: ما انتخابات داریم و حتما انتصابات نیست؛ آن انتخاباتی که انتصابات بود مربوط به قبل از انقلاب و دوران رژیم گذشته بوده است.

وی افزود: من در سخنرانی گذشته‌ام به صراحت گفتم که در زمان رژیم گذشته همه در تهران انتخاب می‌شدند و بیخود مردم را در حوزه‌های مختلف به پای صندوق رأی می‌کشاندند. ما نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی در تاریخ ما رخ دهد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما حتما امروز انتخابات داریم و حتما همه مردم باید تلاش کنند در انتخابات حضور پیدا کنند؛ البته انتخابات ممکن است مانند همه امور از فرایند‌ها به طور کامل راضی نباشیم که البته هیچ اشکالی ندارد و اشکالی هم ندارد که ما انتقاد داشته باشیم، اما نباید به خاطر انتقاد به فرایندها، انتخابات را ترک کنیم و قهر کنیم و کنار برویم. بلکه باید همه ما پای صندوق انتخابات بیاییم؛ چراکه انتخابات بسیار مهم است.

اگر انتخاب مردم نبود حتما من مشروعیت نداشتم

وی گفت: من افتخار می‌کنم که سال ۹۲ با انتخاب مردم روی کار آمدم و در سال ۹۶ هم با انتخاب مردم رأی مجدد گرفت؛ اگر انتخاب مردم نبود حتما من مشروعیت نداشتم و نه تنها من بلکه مجلس و همه ارکان کشور که به نوعی با انتخابات است و با رأی مردم است اینگونه هستند.

روحانی گفت: من از همه مردم خواهش می‌کنم همه پای صندوق آراء آمده و رأی بدهند و ان‌شاءالله بهترین‌ها برگزیده شوند و مجلس خوبی در آینده پیش روی ما باشد. انشاءالله.

روایت روحانی از کُرنولوژی حادثه هواپیمای اوکراینی

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا درباره نحوه اطلاع دولت از سانحه هواپیمای اوکراینی و چرایی کلیر نشدن آسمان در آن زمان، گفت: در موضوع هواپیمای اوکراینی حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد که ما هم در دولت بودیم، آنچه در دولت مطرح شد، یک سانحه بود و وزیر راه آن را مطرح کرد که من گفتم این ۷۳۷ مکس بود یا ورژن دیگری بود؟ که او گفت: من نمیدانم و من هم گفتم ببینید این ورژن حادثه ساز است یا نه.

وی افزود: بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت البته درباره هوپیما نبود بلکه درباره عکس العمل‌های آمریکا پس از حمله به عین الاسد بود. این جلسه از ساعت ۳ تا ۵:۱۵ بود و آخر جلسه هم درباره هواپیما باز بحث سانحه مطرح شد.

روحانی گفت: همان شب که رئیس جمهور اوکراین با من صحبت می‌کرد، لحنش متفاوت بود، شاید اطلاعی از دیگر کشور‌ها به او داده بودند، شب با وزیر راه مفصل صحبت کردم که او باز هم گفت که این سانحه بوده به دلیل اینکه پدافند هوایی می‌گفت: شلیکی صورت نگرفته است. پنجشنبه شبهات بیشتر شد و همان شب یعنی پنجشنه شب با رئیس ستادکل صحبت می‌کردم، که تقریبا این احتمال قوی بود؛ به ایشان گفتم اگر همینجور فکر می‌کنید، الان اعلام رسمی کنید؛ او گفت: ما هنوز شبهاتی داریم و فردا در دبیرخانه جلساتی داریم آنجا بررسی و نهایی می‌کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: بعدازظهر جمعه تقریبا جمع بندی آن‌ها این بود که خطای انسانی صورت گرفته است، من گفتم اعلام کنید که گفتند داریم بیانه اش را می‌نویسیم. ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر رئیس ستادکل با من تماس گرفت و آنجا برای اولین بار رسما به من این موضوع را گفتند؛ که جلسه شورای عالی امنیت ملی همان شب تشکیل شد، آنجا بحث مفصل شد و بیانیه‌ای هم که ستادکل آماده کرده بود مطرح شد و تصمیم گرفته شد اعلام شد و ساعت ۱۲ دیدم اعلام نشد و نهایتا صبح اعلام شد.

وی با بیان اینکه این موضوع را می‌شد زودتر اعلام کرد، تصریح کرد: به طور طبیعی اینقدر این خبر عجیب و غریب بود که یک سیستم پدانفدی جدای از شبکه پدافندی در جایی بوده و این کار را کرده، غیرقابل باور بود.

روحانی با بیان اینکه کُرنولوژی کل داستان این بود و الان هم مسیر را دنبال می‌کنیم، گفت: عمدتا با اوکراینی‌ها صحبت می‌کنیم و امیدورام حل و فصل نهایی شود.

کلیر شدن آسمان بر عهده چه کسی است؟

رئیس جمهور همچنین در این باره که کلیر شدن آسمان به عهده چه کسی بوده؟، بیان کرد: آسمان ما همیشه باز است، در یک شرایطی آسمان باید در یک بخشی بسته شود، اینجا باید هواپیمایی کشوری نوتام دهد، این را هواپیمایی کشوری اعلام می‌کند؛ اما اینکه چه کسی می‌گوید که این نوتام را صادر کند، یکی هواشناسی است که می‌گوید در این منطقه شرایط جوی نامساعد است و یا نیرو‌های مسلح یعنی ستادکل نیرو‌های مسلح است که می‌گوید این فضا بسته شود.

وی افزود: دولت در این زمینه مسئولیتی برای کلیر کردن اصلا بر عهده ندارد؛ در مسائل امنیتی مربوط به نیرو‌های مسلح می‌شود و آن‌ها معمولا اعلام می‌کنند.

آمار‌های رسانه‌های خارجی درباره کشته‌شدگان حوادث آبان نادرست است

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار مجله نیویورکر مبنی بر اینکه تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه چند نفر است، گفت: در این حادثه البته رسانه‌های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و عدد‌های عجیبی را گفتند؛ این‌ها کاملا نادرست و ناصحیح بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه مشخص شود آن‌هایی که از نیرو‌های خودی هستند یعنی از بسیج و نیرو‌های انتظامی و مردم عادی هستند، کاملا مشخص شود و آن‌هایی که جزو معترضین بودند و یا تهاجم کردند به یک مرکز نظامی از هم تفکیک شوند.

آمار کشته شدگان در اختیار پزشکی قانونی است

وی گفت: اینکه چند نفر کشته شدند، این آمار در اختیار پزشکی قانونی است و اگر ابعاد آن برای پزشکی قانونی مشخص است، می‌توانند اعلام کنند. اما آماری که تاکنون ما داریم، با آنچه در رسانه‌ها اعلام شده، خیلی فاصله دارد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره لوایح مربوط به FATF و امکان قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این نهاد، اظهار داشت: مجلس آینده که تشکیل می‌شود و مردمی که پای صندوق رای می‌روند، امیدواریم مجلس آینده و دولت بتوانند با هماهنگی بیشتری با هم کار کنند. بعنوان رئیس دولت برای من جای تاسف است که لوایح مختلفی را به مجلس دادیم که برخی مورد بررسی قرار گرفت و برخی نگرفت.

رئیس جمهور ادامه داد: مثلا لایحه جامع انتخابات که لایحه بسیار خوبی بود، متاسفانه کنار رفت و امروز می‌بینیم که با مشکلاتی مواجه هستیم. یا سه لایحه مهمی که در برابر شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد که ارائه دادیم هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است. لوایح پالرمو و الحاق به کنوانسیون CFT این دو را دولت تصویب کرد و به مجلس داد و در آنجا هم تصویب شد. در شورای نگهبان هم بررسی شد.

وی افزود: متاسفانه این به مجمع رفت، اما نه با روال معمولی که ما می‌شناسیم؛ اخیرا چیز دیگری مرسوم شده و آن گروهی تحت عنوان هیأت عالی نظارت است که بیایند بگویند این لایحه‌ای که دولت فرستاده یا مجلس تصویب کرده، با مصوبات مجمع یا سیاست‌های کلی که مجمع تصویب کرده سازگاری ندارد.

روحانی گفت: یعنی مجمع که قرار بود اختلاف مجلس و شورای نگهبان را برطرف کند، امروز خود به یک طرف دعوا تبدیل شده است. به هر حال موضوع به این صورت درآمده و این دو لایحه گرفتار این روند شده است. این لوایح را دولت قبول دارد و مدت‌ها روی آن فکر کرده و چهارچوب‌های روشن دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: امام (ره) بیانی دارند در آغاز تشکیل مجمع. امام می‌فرمایند: «اگر یک چیزی را دولت گفت: مصلحت کشور است و لازم است و رفت در کمیسیون مجلس و آن‌ها هم همین تشخیص را دادند، و مجلس هم تشخیص داد، این کافی است برای مصلحت و نیاز به چیزی ندارد؛ ولی برای احتیاط بیشتر من جمعی را تشکیل می‌دهم تا بین شورای نگهبان و مجلس هم اگر اختلافی است، آن را برطرف کنند».

وی با بیان اینکه من بسیار متاسفم از آنچه امروز پیش آمده، اما دیگر از توان دولت خارج است، بیان داشت: من حضورا چند بار خدمت مقام معظم رهبری صحبت کردم و ایشان صریحا فرمودند: من نسبت به لوایح دولت نظر مخالفی ندارم. بنابر این لوایحی که دولت تقدیم کرده، رهبری نسبت به آن مخالفتی ندارند، ولی در مجمع دچار این پیچ و خم شده است.

تلاش می‌کنیم در اجلاسیه آتی FATF به لیست سیاه باز نگردیم

رئیس جمهور گفت: اینکه گروه ویژه مالی چه نظری خواهد داد و چه مشکلاتی پیش خواهد آمد، ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد در اجلاسیه آتی به لیست سیاه برنگردیم. ما در لیست سیاه بودیم، اما این دولت کاری کرد که از لیست سیاه خارج شویم و می‌رفتیم به سمتی که حل نهایی شود، اما متاسفانه داریم برمیگردیم.
 
روابط بانکی آنچنانی با دنیا نداریم که در FATF مشکلی برایمان پیش بیاید
 
روحانی با بیان اینکه در شرایط امروز روابط بانکی آنچنانی با دنیا نداریم که بگوییم مشکلی برایمان پیش می‌آید، گفت: شرایط بانکی همیشه اینطوری نمی‌ماند، بلاخره از آن عبور می‌کنیم و وقتی عبور کردیم برای ما مشکلاتی به وجود می‌آید.
 
ادامه دارد...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها