أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۷۳۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۱     ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
در شب تقدیر از شهریار بحرانی، فیلم سینمایی آبادان یازده ۶۰ به عنوان فیلم برگزیده نهمین هم اندیشی سینما انقلاب انتخاب شد.
به گزارش پایگاه 598، مراسم اختتامیه نهمین هم‌اندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس با حضور جمعی از هنرمندان و مردم در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسین الهام دبیر علمی جشنواره گفت: سینما انقلاب در 9 سال گذشته که متولد شده است به دنبای احیای یک نگاه فراموش شده به سینما بوده است. نگاهی که مبتنی بر تحلیل گفتمانی فیلم‌ها و نگاه به آنان از دریچه شاخه‌های مختلف علوم انسانی بوده است. این نگاه در تحلیل فیلم‌ها مهجور مانده است و طرفداری ندارد و به عبارت بهتر در نقدهای فرمالیستی گم شده است.

وی ادامه داد: هم اندیشی سینما انقلاب اندیشمندان علوم انسانی را دعوت می‌کند و از منظر علوم انسانی به فیلم‌ها نگاه میکند و معیار آن نیز گفتمان انقلاب اسلامی است. ما امسال هم این نگاه نو را بررسی کردیم و سعی کردیم ضمن شناخت مولفه‌های سینمایی فیلم ها، ترجمان آن‌ها را در قالب گفتمانی تحلیل و دریافت کرده و به مخاطب عرضه کنیم. باید از هیئت داوران این دوره از جشنواره تشکر کنم که به صورت فشرده فیلم‌ها را بررسی کردند.

او بیان داشت: جایزه ققنوس امشب به فیلم‌هایی میرسد که نزدیک‌ترین قرابت گفتمانی را به انقلاب اسلامی دارند. به ویژه این که امسال اتفاقات زیادی در کشور داشتیم و میتوانیم فیلم‌ها را از منظر این اتفاقات و به ویژه شهادت سردار سلیمانی نیز بررسی کنیم و نسبت آن‌ها را نسبت به این موضوع ببینیم.

در بخش بعدی این مراسم، گروه سرود نوجوانانه آصف به اجرای سه قطعه پرداخت.

در بخش دیگری از این برنامه، نمایش سرباز به کارگردانی پژمان شاهوردی اجرا شد؛ این اثر نمایش برگزیده همایش ملی تئاتر سردار آسمانی است.

سپس فاتح نورایی خواننده جوان کشورمان جدیدترین قطعه خود با نام تب دریا را برای حاضران خواند.

در مهمترین بخش این برنامه نوبت به معرفی فیلم‌های شایسته تقدیر، فیلم برگزیده و چهره برگزیده سینما انقلاب رسید.

حسین الهام بخشی از بیانیه هئیت داوران را خواند؛ در بخشی از این بیانیه آمده است "هیئت داوران ضمن تقدیر از برادران ارک برای ارائه موسیقی آذری در فیلم پوست و احترام به دغدغه‌های بهروز شعیبی، از 3 فیلم تقدیر کرده و یک فیلم را به عنوان فیلم برگزیده سینما انقلاب انتخاب می‌کند. همچنین یک چهره نیز به عنوان چهره برگزیده نهمین دوره سینما انقلاب معرفی می‌شود".

فیلم سینمایی روز صفر به کارگردانی سعید ملکان اولین فیلم شایسته تقدیر معرفی شد. حبیب والی‌نژاد جایزه این فیلم و تندیس ققنوس را به کارگردان این اثر داد.

فیلم سینمایی خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا دومین فیلم شایسته تقدیر بود، مسعود ده‌نمکی جایزه این فیلم و تندیس ققنوس را به تهیه‌کننده آن داد.

ده‌نمکی پس از اهدای این جایزه به حبیب والی‌نژاد گفت: اتفاقاتی در جشنواره برای فیلم خروج اتفاقاتی رخ داد که باید بدان اشاره کنم؛ دقت کنید که لازمه انقلابی بودن تحمل سختی‌هاست و وقتی قرار است که وارد ممنوعه‌ها شوید و آب در لانه مورچه بریزید نباید منتظر فرش قرمزها باشید. امید دارم که بچه مذهبی‌ها دست از نگاه فرمالیستی بردارند و به مسائل دیگر این فیلم نیز توجه کنند.

همچنین فیلم سینمایی لباس شخصی به کارگردانی امیرعباس ربیعی به عنوان سومین فیلم شایسته تقدیر انتخاب شد؛ ربیعی پس از دریافت جایزه خود گفت: تازه شروع کرده‌ام؛ برایم دعا کنید.

علاوه بر این، فیلم سینمایی آبادان یازده 60 به عنوان فیلم برگزیده نهمین جایزه ققنوس انتخاب شد؛ در این بخش صدرهاشمی از مهرداد خوشبخت کارگردان این فیلم و علیرضا کمالی بازیگر نقش اول آن تقدیر کرد.

مهرداد خوشبخت پس از دریافت جایزه خود گفت: آقای صدرهاشمی مدیر وقت رادیو آبادان بودند. در این فیلم یک فایل صوتی می بینید که فراموش کردم با خود بیاورم؛ در این فایل صدای رادیو آبادان را می‌شنوید که فراخوانی برای مقاومت مردم در برابر دشمن صادر می‌کند.

بخش پایانی این مراسم اختصاص به معرفی چهره برگزیده سینما انقلاب داشت؛ شهریار بحرانی به عنوان چهره برگزیده سینما انقلاب انتخاب شد. او جایزه خود را از دستان خانواده ابوزینب گرفت.

او پس از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم که این جایزه را از دست خانواده پربرکت شهید دریافت میکنم.

در این مراسم همچنین از مهدی خلیلی به عنوان منتقد برتر و خبرگزاری تسنیم به عنوان رسانه برتر هم‌اندیشی سینما انقلاب انتخاب شدند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها