يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۷۳۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۵۵     ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره):
رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: مردم از کرونا نترسند؛ ویروس کرونای جدید هم بیماری مشابه آنفولانزا را ایجاد می کند و تلفات آن کم است.

به گزارش پایگاه 598، مینو محرز در حاشیه سفر به اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ویروس کرونا جدید دیر یا زود به تمام نقاط دنیا سرایت می‌کند، اظهار داشت: با تأیید دو مورد ابتلاء به ویروس کرونا جدید در قم، این ویروس هم طبق پیش بینی‌ها به ایران رسید.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از ویروس کرونا جدید نهراسند، تصریح کرد: این بیماری در رده بیماری‌های تنفسی قرار می‌گیرد که نوع شدید آن در افرادی با نقص ایمنی و بیش از ۶۵ سال که گرفتار بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌هایی نظیر انواع سرطان‌ها هستند ظاهر می‌شود.

این متخصص عفونی با اشاره به اینکه نباید در معرض ویروس کرونا جدید قرار نگیرید، عنوان کرد: لازم است از هرگونه تماسی اعم از دست دادن، روبوسی، سرفه و عطسه بدون پوشش جلوگیری شود و مدام دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

وی با تاکید بر اینکه شستن دست‌ها در پیشگیری از این بیماری بسیار مؤثر است، افزود: حتماً توصیه می‌شود افراد مبتلا در منازل استراحت کنند و در مکان‌های عمومی حاضر نشوند زیرا میزان سرایت این بیماری بسیار بالاست.

دور دوم آنفولانزا هم در کشور فراگیر شده است

محرز با اشاره به اینکه دور دوم آنفولانزا هم در کشور فراگیر شده است، بیان داشت: ویروس کرونا جدید هم بیماری مشابه همین آنفولانزا را ایجاد می‌کند و با اینکه میزان سرایت بالایی دارد اما نسبت به نوع‌های جهش یافته مرس و سارس با تلفات دو درصد همراه بوده که میزان کمی است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) با اشاره به تشابه بسیار کرونا جدید با آنفولانزا گفت: با توجه به نسبت جمعیت در کشور چین و میزان سرایت این بیماری در جهان وحشتی ایجاد شد؛ اما باید در نظر داشت با رعایت نکات بهداشتی در مقابله با بیماری‌های ویروسی می‌توان در کاهش سرایت این بیماری‌ها کوشید و این مهم نیازمند دادن آگاهی به شهروندان است.

وی افزود: با شستشو مداوم دست‌ها و اتیکت سرفه _که حتماً موقع سرفه جلو دهان گرفته شود_ و همچنین موقع عطسه از سرآرنج و دستمال استفاده شود و دستمال آلوده در ظرف دربسته به سطل زباله منتقل شود، می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

محرز علت بیماری‌های سرماخوردگی را «ویروس های خانواده کرونا» معرفی کرد و گفت: ان چیزی که این بیماری را همانند مرس و سارس متمایز می‌کند موتاسیون ویروس‌های کرونا است. این ویروس‌ها از حیوان وارد بدن انسان شدند و با جهشی که بر روی آنها اتفاق افتاده این بیماری‌ها را پدید آوردند وعلت وحشت اولیه هم ناآگاهی از ناشناخته بودن این ویروس و عوارض آن بر بدن بود که دراین یک ماه و نیم گذشته سازمان بهداشت جهانی به عنوان مرجع اطلاع رسانی به اطلاعات مفیدی دست یافت و در اختیار کشورها قرار داده شد.

استفاده عموم از ماسک در انتقال این بیماری مؤثر نیست

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در بخش عفونی با اشاره به اینکه استفاده عموم جامعه از ماسک در ابتلاء به این بیماری مؤثر نیست، تصریح کرد: کادر پزشکی که با بیمار در ارتباط هستند ملزم به استفاده از ماسک هستند. لازم است بیماری هم که مشکوک به ویروس کرونا جدید است از ماسک استفاده کند؛ زیرا ماسک یک بار مصرف است و استفاده چندباره از ماسک موجب انتقال آلودگی می‌شود.

وی افزود: ویروس کرونا جدید در هوا وجود ندارد و چون سنگین است بر روی اشیا می‌نشیند؛ برای همین توصیه می‌شود که با شستن مداوم دست‌ها از این بیماری پیشگیری کرد و با افراد مشکوک روبوسی نکرد و ماسک زدن تنها اگر با شستن مداوم دست‌ها همراه نباشد هیچ‌گونه فایده‌ای ندارد.

محرز باز هم با تاکید بر اینکه مردم از کرونا نترسند، گفت: این بیماری پاندمی (جهانگیر) شده است و همه دنیا با آن درگیر هستند و ما هم دیر یا زود به آن مبتلا می‌شدیم و شهروندان با رعایت بهداشت فردی و عدم دست دادن و روبوسی می‌توانند از این بیماری پیشگیری کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه دوره کمون (ناقل) ویروس کرونا جدید طولانی است و گاه پس از دو هفته علائم هویدا می‌شود، ابراز داشت: توصیه می‌شود افراد از تماس با مسافرانی که از چین آمده‌اند و یا به چین سفر می‌کنند قرار نگیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها