کد خبر: ۴۶۷۴۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۳۱     ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
گزارشی از آخرین خبرها درباره انتشار ویروس کرونا در ایران
از کرونا نترسید، کرونا همانقدر که ترسناک است، همانقدر هم اگر مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنید از شما دور خواهد ماند. یادتان باشد ترس از بیماری از خود بیماری ترسناک‌تر است. لطفاً به حرف‌های در گوشی و شایعات مجازی هم توجه نکنید. در این چند روز آمارهای عجیب و غریبی در فضای مجازی در رابطه با مبتلایان ویروس کرونا پخش شده است که هیچ‌کدام صحت ندارد. پس کمی با طمأنینه رفتار کنید، تا زمانی که سیستم ایمنی بدن‌تان قوی باشد، کرونا برای شما خطرناک نیست.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، از کرونا نترسید، کرونا همانقدر که ترسناک است، همانقدر هم اگر مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنید از شما دور خواهد ماند. یادتان باشد ترس از بیماری از خود بیماری ترسناک‌تر است. لطفاً به حرف‌های در گوشی و شایعات مجازی هم توجه نکنید. در این چند روز آمارهای عجیب و غریبی در فضای مجازی در رابطه با مبتلایان ویروس کرونا پخش شده است که هیچ‌کدام صحت ندارد. پس کمی با طمأنینه رفتار کنید، تا زمانی که سیستم ایمنی بدن‌تان قوی باشد، کرونا برای شما خطرناک نیست. بهتر است اخبار کرونا در ایران را از وزارت بهداشت پیگیری کنید، اینطور خیال‌تان راحت است که اخبار موثق خواهد بود. اگر اهل فضای مجازی هستید به منابعی استناد کنید که موثق است. مثلاً توییتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت می‌تواند منبع قابل استنادی باشد. اگر هم نه، اخبار را فقط از رسانه ملی دنبال کنید. خودتان را در بمباران اخبار جعلی و وحشت‌آور قرار ندهید. همانطور که وزارت بهداشت گفته است در رابطه با اخبار کرونا به‌هیچ‌وجه پنهانکاری وجود ندارد و به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد گرفت.

آخرین خبر
کیانوش جهانپور در صفحه توییتر خود نوشت:‌ «براساس آخرین گزارش‌های آزمایشگاهی، ابتلای ۱۳ نفر دیگر از جمله هفت نفر در قم، چهار نفر در تهران و دو نفر در گیلان تایید شده است. متاسفانه از این جمع دو نفر جان خود را از دست داده‌اند. اغلب موارد کماکان از ساکنان قم بوده‌ یا سابقه مراجعت از قم در روزها و هفته‌های اخیر را داشته‌اند.» این آخرین اخباری است که از شیوع کرونا در ایران وجود دارد. بی‌جهت به آمار عجیب و غریب توجه نکنید. خبری از بستری 40 نفر در بیمارستان‌های تهران و شیوع در شهرستان‌های دیگر نیست. جهانپور همچنین در خبری که وبدا منتشر کرده است، گفت: «در روزهای گذشته ۷۳۵ بیمار با علائم شبه آنفلوآنزا در کشور بستری شدند. حال عمومی فرد مبتلا شده به کووید۱۹ در اراک نسبت به روزهای گذشته بهتر است و موارد شدید و منجر به فوت در کووید۱۹ نیز بیشتر در گروه‌های مسن یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی بدن مشاهده می‌شود.» جهانپور در آخرین توییت خود نوشته است: «چهارمین محموله کیت‌های تشخیص اختصاصی کووید_۱۹ صبح امروز (جمعه، 2 اسفند) توسط دکتر کریستف هملمن، نماینده سازمان (WHO) در جمهوری اسلامی ایران از انبار دارو و تجهیزات پزشکی سازمان جهانی بهداشت در دوبی اخذ و در تهران و دقایقی قبل، تحویل انستیتو پاستور ایران شد.»

ویروس از کجا به قم رسید؟
حرف و حدیث زیادی در رابطه با اینکه چطور ویروس به کشور ما راه پیدا کرده است، وجود دارد. دکتر مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «به هر حال اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلای چند نفر در قم که با چینی‌ها ارتباط نداشته‌اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشا این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می‌کنند و به چین تردد داشته‌اند و به نظر می‌رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده‌اند رسیده است و چون این افراد ضعیف‌تر بوده‌اند به‌علت شدت بیماری به بیمارستان آمده‌اند.

ماسک را گران نخرید
همزمان با انتشار خبر شیوع کرونا در قم و فوت دو نفر از شهروندان، عکسی در فضای مجازی دست به دست شد. در این عکس، یک ماسک در شهر قم به قیمت 100 هزار تومان فروخته می‌شد. شاید با ترس و وحشت ما امثال این رفتار بیشتر هم شود و عده‌ای سودجو از نگرانی مردم سوءاستفاده کنند. همانطور که یک داروخانه واقع در مرکز اصلی شهر اردبیل به دلیل گران‌فروشی ماسک روز گذشته پلمب شد. در این رابطه مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: «مردم در صورت مشاهده تخلف و گران‌فروشی، موارد را از طریق سامانه ۱۹۰ یا اپلیکیشن تیتک اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.» او با اشاره به مراجعه پرتعداد مردم برای تهیه ماسک و ژل‌های ضد‌عفونی‌کننده ادامه داد: «از شنبه توزیع مناسبی از ژل ضد‌عفونی‌کننده دست و سطوح، الکل، پد الکلی و مکمل‌های دارویی به داروخانه‌ها صورت خواهد گرفت و نگرانی برای تامین آنها وجود ندارد.» با وجود این از روز پنجشنبه تعداد زیادی از داروخانه‌های سراسر کشور اعلام کردند که اقلام ذکرشده را تمام کرده‌اند؛ اما مهرعلیان گفته است: «ژل و ماسک به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شده و هیچ ‌کمبودی وجود ندارد.»

مرزهایی که به روی ایران بسته شد
شیوع کرونا در ایران در دو سه روز اول پیامدهای اقتصادی به همراه داشت. افغانستان و عراق مرزهای کشور خود را با ایران بسته‌اند. این خبر شاید در مرحله اول کمی دلهره‌آور باشد اما باید به کشورهای همسایه هم حق داد تا از ورود ویروس به کشور خود خودداری کنند. به گفته سفیران کشور افغانستان، مردم افغانستان با ایران ارتباط بیشتری دارند و هر روز شماری از افراد از طریق زمین و هوا به ایران رفت و آمد می‌کنند و این موضوع موجب نگرانی شده است. به همین دلیل وزارت بهداشت افغانستان تعداد پزشک‌ها را در مرزهای خود با ایران در استان‌های غربی و فرودگاه‌های این کشور تشدید کرده است.

 بعد از بسته‌شدن مرزهای افغانستان خبر رسید که عراق و کویت هم مرزهایشان را بسته‌ و پروازهای خودشان به کشور ما را لغو کرده‌اند. در این رابطه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت:‌ «پرواز به صورت محدود به عراق انجام می‌شود، اما فقط برای انتقال مسافران عراقی و البته مقامات دیپلماتیک است. همچنین طبق نامه وزارت کشور عراق، صدور ویزا فعلا برای ایرانیان متوقف شده است.» اسعدی سامانی ادامه داد:‌ «در حال حاضر شرکت‌هایی چون ماهان،‌ ایران‌ایر و آتا به عراق پرواز دارند.» در نامه وزیر بهداشت عراق هم قید شده است که اتباع عراقی مقیم ایران می‌توانند با رعایت شرایط قرنطینه وارد عراق شوند، اما در مقصد، قرنطینه و معاینه می‌شوند.»

وزارت بهداشت درمورد کرونا کوتاهی نکرده است
شاید حالا از دست مسوولان کشور عصبانی هستید و فکر می‌کنید کوتاهی آنها باعث ورود کرونا به کشور شده است اما عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در ادامه گفته است: «وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا کوتاهی نکرده است. این دستگاه به صورت علمی کار خود را انجام می‌دهد و کار خود را بلد است از جمله اینکه اکنون اعلام کرده‌اند تجمع و تردد در اماکن مذهبی قم مدیریت شود.

به هر حال ممکن است محدودیت‌هایی برای شناسایی یا اطلاع‌رسانی زودتر بیماری وجود داشته باشد که در اختیار وزارت بهداشت نباشد اما اگر ارگان‌های دیگر اجازه دهند و همکاری کنند، وزارت بهداشت می‌تواند اپیدمی کرونا را کنترل کند.»


* صبح نو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها