يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۷۵۲۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
ابهامات و سوالات زیادی درباره کروناویروس جدید مطرح می‌شود، مثل اینکه این ویروس چقدرمی‌تواند در محیط زنده بماند و برای پیشگیری از ابتلا به آن چه باید کرد؟.
به گزارش پایگاه 598، دکتر محمد یزدانی متخصص بیماریهای عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کروناویروس جدید از آنفلوآنزایی که پشت سر گذاشتیم سخت‌تر نیست، گفت: مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از کروناویروس جدید، دست ندادن، عطسه و سرفه نکردن در جمع و حداقل استفاده از دستمال و دست نمالیدن به دهان و چشم است.

یزدانی با اشاره به اینکه واکسن خاصی برای درمان این بیماری تولید نشده است، افزود: زنده ماندن این رویروس در سطح صاف پنج ساعت است، اما تا ۹ ساعت و چهارده روز و نیم هم گفته شده است، این ویروس نمی‌تواند در هوا باقی بماند حتما روی لباس، دست و محیط اطراف می‌نشیند و منتقل می‌شود.

یزدانی با بیان اینکه مردم به هیچ وجه استرس نگیرند و زندگی خود را با آرامش ادامه دهند، گفت: این ویروس هم مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزاست و مردم باید در محیط خانه بمانند و به جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوند. مردم باید شاد باشند و به محیط‌های شلوغ و آلوده هم نروند.

این متخصص بیماریهای عفونی شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و استفاده از الکل ۶۰ درصد و ۷۶ درصد و مواد ضد عفونی را ضروری دانست و تأکید کرد: افراد دیابتی و کسانی که مشکل ایمنی دارند، حتما از ماسک استفاده کنند، اما برای عموم مردم استفاده از ماسک ضرورتی ندارد.

دکتر مسعود مردانی- فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه همانقدر که کرونا بسیار می‌تواند خطرناک باشد بسیار راحت نیز می‌شود از آن فرار کرد، گفت: تاکنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده و فکر می‌کنم تا ۱۵ ماه دیگر نیز نتواند ساخته شود. درمان مناسبی هم برای آن وجود ندارد و درمان‌هایی که در رسانه‌ها ذکر می‌شود، درمان انتخابی هستند و هیچ ارگان رسمی نیز آن‌ها را تایید نکرده است. بنابراین مردم باید برای جلوگیری از این بیماری و اشاعه آن همکاری کنند.

مردانی افزود: تنها راهی که می‌توان به واسطه آن از ورود این ویروس به شهرها ومنازل‌مان جلوگیری کنیم، رعایت مسائل بهداشتی است. بنابراین باید شست‌وشوی دست را جدی بگیریم. اگر در بچه‌های مدرسه‌ای کوچکترین نشانه‌ای از علائم بیماری مثل آبریزش بینی، عطسه و سرفه دیده شد، والدین‌شان از فرستادن آنها به مدرسه جدا خودداری کنند. مربیان بهداشت نیز در این زمینه جدی عمل کنند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم برای ۸۰ میلیون نفر تست انجام دهیم، اما می‌توانیم برای بیمارانی که واقعا نیازمند هستند، این تست را انجام دهیم و اکنون نیز این تست در دسترس است و آخرین محموله سازمان جهانی بهداشت نیز وارد ایران شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: از مردم خواهش می‌کنیم با توجه به اینکه ایام عید پیش رو است مهمانی‌های خانوادگی را تعطیل کنند. سینما و تئاتر نروند. حتی توصیه می‌کنم به سفرهای زیارتی هم نروند و مکان‌های سیاحتی را کنسل کنند. از روبوسی و در آغوش کشیدن یکدیگر جدا خودداری کنند.

مردانی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در پایان گفت: اگر افراد دچار تب بالا، سرفه، عطسه و علائمی شبیه آنفلوآنزا و سرماخوردگی شدند یا بیماری‌شان طول کشید حتما با پزشک مشورت کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها