أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۷۷۹۵
زمان انتشار: ۱۷:۱۷     ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
الاخبار نوشت: حدود دو هفته پیش تاکنون نشست‌هایی میان سردار قاآنی و هاکان فیدان مدیر سرویس اطلاعات ترکیه برگزار شده است در این دیدارها، ایران، آنکارا را مسئول انفجار اوضاع معرفی کرده است.
به گزارش پایگاه 598، روزنامه الاخبار لبنان در گزارش به بررسی پشت پرده جنگ افروزی ترکیه در شمال سوریه و مجموعه نشست‌های سه جانبه و دو جانبه در رابطه با این درگیری‌ها پرداخته و از دیدار سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران با هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعات ترکیه و علی مملوک رئیس دفتر امنیتی سوریه خبر داد. 

بر اساس این گزارش، محور اصلی اتفاقاتی که در ادلب رخ می‌دهد، در تصمیم دمشق برای آزادسازی شهر ادلب و تامین امنیت مسیرهای مواصلاتی دمشق به حلب و لاذقیه به حلب است. این موضوع محور اساسی نشست‌های قاآنی و فیدان و همچنین نشست‌های علی مملوک و هاکان فیدان و نشست‌های سه جانبه ایران و ترکیه و روسیه بود.
 
الاخبار در این مقاله تاکید می کند که داغ شدن عرصه میدانی شمال سوریه در نیمه های ژانویه گذشته در نتیجه نقض آتش‌بس در جبهه‌های حلب و ادلب نبود، بلکه این تحولات در نتیجه طرح دمشق و متحدانش برای آزادسازی شهر ادلب بود که مجموعه نشست‌های بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و هیئتی از مستشاران ایرانی آن را بررسی کرده بود. اسد مرحله آینده درگیری‌ها ضد گروه‌های تروریستی در سوریه را شهر ادلب معرفی کرد و اولویت این کشور را تأمین مسیرهای مواصلاتی دمشق به حلب و لاذقیه به حلب دانست. در همین رابطه نشست‌های سه جانبه میان ترکیه، ایران و روسیه و همچنین برخی نشست‌های دو جانبه برای جلوگیری از این درگیری‌ها شکل گرفت.
 

هاکان فیدان

حدود دو هفته پیش تاکنون نشست‌هایی میان اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و هاکان فیدان مدیر سرویس اطلاعات ترکیه برگزار شده است در این دیدارها، ایران، آنکارا را مسئول انفجار اوضاع در عرصه میدانی معرفی و تاکید کرده است که ترکیه به تعهدات خود در توافقنامه‌های گذشته پایدار نبوده است.

وی تاکید کرد که طرف سوری با حمایت ایران به روند بازسازی مسیرهای مواصلاتی خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر باید توافق جدیدی به امضا برسد.

فیدان همچنین با علی مملوک رئیس دفتر امنیت داخلی سوریه نیز دیدار کرد. این دیدار نیز تحت تأثیر دیدار صورت گرفته با قاآنی انجام شد و سوریه تاکید کرد که ترکیه به تعهدات خود وفادار مانده و باید معادله جدیدی در این زمینه تصویب شود. طرحی که البته با مخالفت قاطع ترکیه مواجه شده و ترکیه فقط امکان ارتباط از طریق دو اتوبان بین‌المللی را قبول کرده و تامین امنیت این مناطق را نمی‌پذیرد.

ارتش سوریه بعد از تامین امنیت مسیر مواصلاتی دمشق به حلب که با تحت کنترل گرفتن شهرهای معرة نعمان و سراقب و  روستاهای مستقر در دو طرف مسیر در حومه جنوبی و غربی حلب صورت گرفت، به سمت حومه غربی پیشروی کرد تا امنیت حلب را به صورت تقریباً کامل تأمین کرده و کانون‌های حمله به این شهر را از بین ببرد.

آنکارا بعد از این موفقیت آسان ارتش سوریه و متحدانش، پیام های منفی در عرصه سیاسی و میدانی به طرف‌های روسی و سوری ارسال کرد و در عین حال اقدام به تجهیز گسترده شبه نظامیان مسلح تحت امر خود به صورت علنی کرده و نیروهای نظامی خود را در مرزها مستقر کرد.
 

علی مملوک

رجب طیب اردوغان موفقیت آسان ارتش سوریه در تحت کنترل قرار گرفتن حدود ۲ هزار کیلومتر مربع در مدتی تقریباً کوتاه را برنتافت. این در حالی بود که ارتش سوریه عملیات برای آزادسازی حومه جنوبی ادلب و منطقه سهل الغاب در  حومه شمالی حماه را در دستور کار خود قرار داده بود، به همین علت بود که ترکیه نیروهای ویژه خود را در کنار عناصر مسلح تروریستی هیئت تحریرالشام ( یا جبهه النصره سابق) و حزب اسلامی ترکستانی وارد عمل کرد، اما نیروهای ترکیه در جنگ در نزدیکی منطقه بلیون در حومه جنوبی ادلب تلفات قابل توجه‌ای را دریافت کرده و 33 نفر از نظامیان این کشور کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. این اتفاق باعث شد آنکارا از تمامی ابزارهای خود برای اشغال شهر سراقب استفاده کند .

در طرف مقابل، روسیه نیز به دنبال حفظ دستاوردهای سنتی خود در جنگ سوریه است و در عین حال نمی‌خواهد مناسبات خود با آنکارا را از دست بدهد. در طرف مقابل ایران و حزب‌الله لبنان به دمشق پیام داده‌اند که این مسیرهای بین المللی به هر نحوی باید آزاد شوند و آنها در کنار سوریه قرار دارند.

بعد از اینکه ترکیه حملات هوایی گسترده ای را در منطقه انجام داد که باعث شهادت ده‌ها تن از عناصر ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان شد، ارتش سوریه نیروهای نظامی خود را اعزام کرد و شهر سراقب در عملیاتی که کمتر از یک شبانه روز طول کشید، آزاد شد.
 

سردار قاآنی

در نتیجه این تحولات، مسیر دمشق به حلب به صورت نسبی در امنیت قرار گرفته است و در حال حاضر تنها مسیر لاذقیه به حلب در برنامه بعدی ارتش سوریه قرار دارد. این شکست‌ها باعث شده ترکیه طرح  گشتی‌های مشترک را  مطرح کرده و مواضع انتشار آنها را بین مناطق جسر الشغور و سراقب و معره النعمان و سراقب معرفی کند، اما این طرح‌ها رد شده است.

در هر حال تحولات میدانی جبهه حلب تا حد قابل توجهی منتظر نتایج نشست ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه است که فردا در مسکو برگزار خواهد شد، نشستی که می‌توانند نقشه جدید درگیری های ادلب را روشن کرده و سرنوشت جنگ سال‌های گذشته در سوریه به ویژه در مناطق شمالی این کشور را مشخص کند.


منبع : مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها