أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۷۸۲۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
صندلی خالی ریاست سازمان هلال احمر در روزهایی که کشور به‌رغم برخی حوادث طبیعی با شیوع ویروس کرونا هم دست و پنجه نرم می‌کند را می‌توان لجبازی سیاسی تعبیر کرد یا قحط‌الرجال در دولت؟
به گزارش پایگاه 598، دوازدهم آذر سال جاری بود که خبر استعفا و به‌دنبال آن دستگیری علی‌اصغر پیوندی رئیس سابق جمعیت هلال احمر روی خروجی رسانه‌ها رفت. هلال احمر ایران نهادی مردمی و غیرانتفاعی و عضوی از جمعیت صلیب سرخ جهانی است و در موارد وقوع بلایای طبیعی و حوادثی که مردم نیاز به یاری دارند، در داخل و خارج کشور به یاری حادثه دیدگان می‌شتابد.

سازمان هلال احمر با توجه به نقش مؤثر در خدمات دهی در حوادث ماه‌هاست که بدون رئیس جدید فعالیت می‌کند که این مسئله قطعاً این نهاد مردمی را در میزان و کیفیت خدمات‌دهی دچار مشکلات عدیده خواهدکرد.

براساسی تصمیم جمعیت هلال احمر مقرر شد هجدهم آذر جلسه فوق‌العاده‌ای در ساختمان صلح برگزار شود تا در اجرای مفاد مندرج در جزء پنج بند ب ماده ۱۰ اساسنامه این جمعیت افراد واجد شرایطی که ابتدا شناخت کافی از ساختار، مأموریت‌های ملی و بین‌المللی و امور مدیریتی و جاری جمعیت، داشتن سابقه فعالیت در سطوح عالی جمعیت هلال احمر و پایبندی به اصول هفتگانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و اصول و اهداف مندرج در اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی را داراست انتخاب و برابر ضوابط به رئیس جمهور معرفی شوند.

پنج روز بعد در ۲۳ آذر شورای عالی هلال احمر با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و وزیر بهداشت تشکیل جلسه داد و گزینه‌های پیشنهادی خود را برای تصدی ریاست سازمان هلال احمر معرفی کرد و براساس آنچه گفته شد؛ «سلمان سامانی» و «محمدرضا نوروزی» منتخبان شورای عالی هلال احمر برای ریاست جدید هلال احمر بودند.

هفته نخست دی ماه بود که علی ربیعی سخنگوی دولت درباره تعیین تکلیف رئیس سازمان هلال احمر گفت: برخی به کاندیداهای معرفی شده اعتراض داشتند و اعتراضات به معاونت حقوقی رئیس جمهور ابلاغ شد. وی همچنین به خبرنگاران این پیام را داد که روند انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر انجام خواهد شد.

اکنون بیش از سه ماه است که سازمان هلال احمر با سرپرست اداره می‌شود و قابل توجه است در این ایام هم حوادثی در کشور به وقوع پیوسته که سیل استان‌های سیستان و بلوچستان و لرستان از نمونه‌های آن است که اهمال دولت در انتصاب رئیس جدید هلال احمر مردم را در این بلایا با مشکلات فراوان مواجه کرد.

سید محمدجواد ابطحی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در تذکری در صحن علنی این تذکر را به رئیس جمهور داد که نباید به دلیل مباحث جناحی سازمان هلال احمر در حوادث و بلایای کشور بدون رئیس بماند؛ اما گویی گوش شنوایی در درون ساختمان پاستور برای شنیدن حقایق جامعه وجود نداشت.

مطالبه عمومی برای انصاب هرچه سریعتر رئیس سازمان هلال احمر در شرایط ویژه کشور در حالی مطرح است که برخی تحلیلگران سیاسی دستگیری علی اصغر پیوندی به اتهام مفاسد اقتصادی توسط سازمان اطلاعات سپاه را عامل لجبازی روحانی برای معرفی جایگزین وی عنوان می‌کنند. اما به نظر می‌رسد معضل بلاتکلیف گذاشتن دستگاه‌های کشور در انتصاب مدیران به یک روش در دولت تبدیل شده است، چرا که وزیر جهاد کشاورزی هم پس از استعفای اجباری حجتی در دقیقه ۹۰ زمان قانونی معرفی شد تا جایی که به صدور حکم حکومتی برای ابقای سرپرست در این وزارتخانه انجامید.

عبدالحسین روح الامینی در واکنش به خالی ماندن صندلی ریاست سازمان هلال احمر در ماه‌هایی که کشور با حوادث و بلایای فراوانی دست و پنجه نرم کرده و اکنون نیز مردم نیازمند خدمات نهادهایی چون هلال احمر هستند، اظهار کرد: سازمان هلال احمر کانون تمرکز فعالیت‌های نهادهای مردمی در حوادث طبیعی و شرایط خاص کشور است که متأسفانه ماه‌هاست بدون مسئول به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: گرچه مجموعه نیروها و کادر هلال احمر این روزها و در زمانی که ویروس کرونا کشور را درگیر خود کرده به شدت فعال هستند، اما ساختاری که در شرایط ویژه کار مسئول مستقیم ن داشته باشد، فعالیتش با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هلال احمر یکی از مراکز تولید تجهیزات درمانی و دارویی است و می‌تواند ظرفیت عظیمی از شبکه توزیع و تولید مصارف این روزهای کشور را پوشش دهد، تأکید کرد: این یک فاجعه مدیریتی است که امیدوارم دولت آن را جبران کند.

روح الامینی تصریح کرد: سازوکارهای شورای عالی جمعتیت هلال احمر به شخص آقای روحانی ختم می‌شود و لازم است رئیس جمهور هرچه سریعتر تشکیل جلسه دهد و از میان واجدان شرایط یکی را برای به دست گیری سکان سازمان هلال احمر معرفی کند.

وی با اشاره به نهاد مسئول نظارت بر کار دولت گفت:  اگر آقای رئیس جمهور گوشی برای شنیدن داشته باشد، نیاز به فریاد زدن و مطالبه کردن نیست، اما گویی در شرایط بحرانی کشور برای انتصاب رئیس سازمان هلال احمر باید فریادهای مطالبه‌گرانه  داشت تا شاید دولت تدبیری در این زمینه بیندیشد.

منبع: آنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها