أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۸۰۳۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
پرونده «وطن امروز» درباره محفل طنز «قمپز» که با ارائه تصویری سالم و با کیفیت از شادی به الگویی برای سایر محافل طنز کشور تبدیل شده است
اگر از دوستداران طنز باشید، احتمالا حداقل یک بار اسم محفل طنز «قمپز» به گوش‌تان خورده است؛ محفلی که با همت حوزه هنری قم در این شهر برپا شده و تا به امروز توانسته پای بسیاری از طنزپردازان بنام را به این محفل باز کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز-احسان سالمی، اگر از دوستداران طنز باشید، احتمالا حداقل یک بار اسم محفل طنز «قمپز» به گوش‌تان خورده است؛ محفلی که با همت حوزه هنری قم در این شهر برپا شده و تا به امروز توانسته پای بسیاری از طنزپردازان بنام را به این محفل باز کند. شاید قمپز به اندازه اثری که در جامعه طنز کشور بویژه طنزپردازان انقلابی داشته، در رسانه‌های رسمی ظهور و بروز پیدا نکرده باشد ولی بارها کلیپ‌هایی از شعرخوانی شاعران در این مجموعه برنامه در ارتباط با مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی روز در فضای مجازی منتشر شده که به احتمال زیاد شما نیز آنها را دیده‌اید ولی خبر نداشتید این شعر در کجا خوانده شده است.


هرچند این محفل نیز همچون سایر رویدادهای فرهنگی- هنری کشور این روزها به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است اما فعالیت موفق «قمپز» در مدت اخیر بویژه در حوزه کشف و معرفی چهره‌های جدید و جوان در عرصه طنز بهانه‌ای شد تا سراغ دکتر عباس احمدی، مسؤول این برنامه برویم و گپ و گفتی در ارتباط با این محفل طنز داشته باشیم. احمدی که از طنزپردازان فعال کشورمان است در ارتباط با چگونگی شکل گرفتن این محفل طنز و دامنه مخاطبان آن و جایگاهی که در عرصه طنز پارسی پیدا کرده، صحبت کرده است. در ضمن اشعار تازه طنزپردازان این محفل را می‌توانید در صفحه اینستاگرامی Qompozinsta دنبال کنید.

***
گفت‌وگوی «وطن امروز» با دکتر عباس احمدی، مسؤول محفل طنز «قمپز»
مسیرقمپز شدن
* آقای احمدی ایده اولیه این برنامه از کجا آمد؟
در حوزه طنز مکتوب، حوزه هنری استان قم مصدر خدمات شایسته‌ای شد و زمانی که سیدمحمدجواد شرافت مسؤول آفرینش‌های ادبی بودند، از من دعوت کردند تا کارگاه‌های طنزنویسی را برگزار کنیم. بعد از آن هم جشنواره سوهان روح را برگزار کردیم که منتج به شناخت استعدادهای قمی در حوزه طنز مکتوب شد و تاکنون 3 دوره آن برگزار شده است. بعد که دیدیم ظرفیت و به قول مداح‌ها و منبری‌ها عطش! جلسه وجود دارد، به فکر ایجاد محفل ماهانه قمپز از سال 1391 افتادیم و شکر خدا تا به امروز 49 محفل در چهارشنبه‌های آخر ماه برگزار و در واقع به محملی جهت بروز استعدادها تبدیل شده است. اسم برنامه را هم از دوستان نظرسنجی کردیم که آقای سیدجواد هاشمی این اسم زیبا را پیشنهاد دادند. در حقیقت یک حرکت مستمر و آگاهانه در این مسیر وجود داشته که باعث شده امروز بچه‌های قم علاوه بر قمپز، در محافل تهران مثل نطنز و در حلقه رندان و نیز جشنواره‌های کشوری هم حضور فعال و بایسته داشته باشند و در مطبوعات نیز قلم بزنند. 2 مجموعه شعر هم از آثار دوستان تا به حال به چاپ رسیده است.
 
* سابقه فعالیتی مشابه، پیش از این در شهر قم بود یا خیر؟ 
به این صورت خیر. البته ما فقط سال 1390 با همکاری دفتر طنز تهران، یک شب شعر طنز در قم برگزار کردیم ولی خب به خاطر جو مذهبی حاکم بر قم خیلی از نهادهای فرهنگی خطرپذیری لازم را برای برپایی چنین فعالیت‌هایی نداشتند. بد نیست از مدیران محترم حوزه هنری قم یعنی آقایان فرجی، معلمی و سیدین به‌ خاطر اهتمام به ادبیات طنز تشکر کنم.
 
* الان آماری از تعداد شرکت‌کنند‌گان و برآوردی از کیفیت جلسات دارید که برای ما توضیح بدهید؛ اینکه چقدر از جمعیتی که مخاطب برنامه‌های شما هستند اهالی طنز و چقدر مردم عادی و دوستداران طنز هستند؟ 
بله! میزان استقبال بحمدالله بسیار خوب است آن هم درباره یک برنامه ادبی. متاسفانه سالن کوچک حوزه هنری قم دیگر جوابگوی مخاطبان نیست و ما مجبوریم از دیگر نهادها کمک بگیریم. مثلا چند برنامه اخیر را در سالن نهاد کتابخانه‌های قم برگزار کردیم. همچنین ما تبلیغات شهری و گسترده نداریم و فقط از طریق فضای مجازی و کانال اطلاع‌رسانی می‌شود. با این وجود به طور میانگین هر برنامه حدود 230 تا 250 نفر مخاطب دارد. در برخی برنامه‌های ویژه مانند جشنواره سوهان روح یا قمپز چهلم (ویژه برنامه فجر با مشارکت شهرداری قم) تا حدود 500 نفر حضور یافتند. از این تعداد تقریبا 40-30 نفر از طنزنویسان قمی معمولا به برنامه تشریف می‌آوردند. نکته مهم دیگر اینکه با وجودی که قمپز محفلی ادبی است، تعداد زیادی از مخاطبان عام و اقشاری که شاعر و نویسنده هم نیستند به جلسه می‌آیند و اخبار آن را دنبال می‌کنند.
 
* برنامه‌ریزی‌تان برای توزیع محتوایی که در این جلسات تولید می‌شود در فضای مجازی و رسانه‌ای به چه نحوی بوده است؟
پیگیری این کارها بیشتر با معاون فرهنگی- هنری حوزه هنری قم یعنی جناب آقای محمد غفاری و همکاران ایشان است که الحق تلاش می‌کنند گزیده‌ای از آثار قرائت شده در جلسه را با کیفیت صوتی و تصویری مطلوب در فضای مجازی و صفحه اینستاگرام قمپز منتشر کنند. خوشبختانه برخی از ویدئوهای قمپز در سطح چندصد هزار بازدید داشته و در خیلی از کانال‌ها و درگاه‌های اینترنتی پخش می‌شود. صداوسیمای استان قم هم برخی جلسات را پوشش می‌دهد. یکی دو جلسه هم از شبکه شما تلویزیون پخش شد. لازم است عرض کنم اتاق فکری هم برای قمپز داریم و در آن روی محتوا و فرم برنامه ایده تولید می‌شود تا دچار یکنواختی، تکرار و ضعف نشود چون این آفت باعث شده بعضی جلسات طنز تعطیل شود. 
 
* بعد از برگزاری این جلسات در قم آیا شهرهای دیگر تلاش کردند شبیه این برنامه را‌ داشته باشند؟ پیشنهادی در این زمینه داشتید؟
البته اولین برنامه به شکل شب شعر طنز همان محفل «در حلقه رندان» تهران است که در سال 1380 به مدد مرحوم ابوالفضل زرویی‌نصرآباد ایجاد شد. بعد از محفل ما هم حوزه هنری برخی استان‌ها دست به کار شدند. به عنوان نمونه شب شعر سنگ پا (قزوین)، قندشکن (یزد)، چولپا (ارومیه)، نارنجک (مشهد) هم فعالیت دارند که البته شاید به صورت منظم و ماهانه نباشد. بعضی از این دوستان هم لطف کردند با من تماس گرفتند و تجربیات خود را به ایشان منتقل کردم مثلاً درباره اسم برنامه (که البته توجهی نکردند!).
 
* تا به حال چه میهمانان شاخصی در حوزه طنز، ادبیات، شعر یا سیاست و موضوعات دیگر دعوت شده و در این جمع حضور پیدا کرده‌اند؟
ببینید! اساساً ما دنبال دعوت از افراد مشهور و به‌اصطلاح سلبریتی‌ها نیستیم و اصولاً بودجه حوزه هنری هم به اندازه این نیست که هرکسی مثل کمدین‌های سینما و تلویزیون را دعوت کند. ولی از شعرا و نویسندگان حوزه طنز اکثر بزرگان کشور را دعوت کرده‌ایم از جمله رضا رفیع، ناصر فیض، سعید بیابانکی، شهرام شکیبا، اسماعیل امینی و بیش از 30 نفر از طنزنویسان موفق و جوان کشور که لطف کرده و به محفل ما آمدند و تجریبات و هنر خود را به قمی‌ها منتقل کردند. البته در برخی جلسات افرادی مثل استاندار، شهردار و اعضای شورای شهر و مسؤولان دیگر استان قم به عنوان مستمع حضور پیدا می‌کنند. یکی از توفیقات قمپز، برگزاری محفل طنز جشنواره ملی شعر فجر در قم در سال 1397 بوده است.
 
* درباره سویه‌های سیاسی و اجتماعی برنامه هم اگر می‌شود صحبت کنید، شما به طنزپردازها ایده می‌دهید یا هر کسی بر مبنای سلیقه خودش سوژه انتخاب می‌کند؟
ما در فراخوانی که از یکی دو هفته قبل محفل منتشر می‌شود، سوژه‌ای مبتنی بر مسائل روز کشور یا مناسبت‌های مختلف که قابلیت طنزپردازی داشته باشند، به عنوان موضوع جلسه پیشنهاد می‌دهیم ولی خوب موضع آزاد هم همیشه هست و محدودیتی وجود ندارد. محفل قمپز خوشبختانه جهت‌گیری سیاسی و جناحی خاصی ندارد اما به مسائل ملی، میهنی و فرهنگ و گویش قمی (شاید بتوان گفت ناسیونالیست قمی!) توجه ویژه دارد. البته فضای باز آن باعث شده سلایق مختلف آثار خود را آزادانه ارائه دهند (البته تا الان!).
***

طنز در قم جدی است!

ملیحه رجایی*: محفل طنز قمپز از لحاظ کمی و کیفی در دو بخش طنز منثور و منظوم در سطح قابل توجهی قرار دارد به طوری که بخشی از نیاز فرهنگی جامعه به طنز فاخر را هنرمندان تربیت‌شده در این محفل تأمین می‌کنند و این نکته بارها مورد تایید صاحب‌نظران این حوزه بوده و آثار شاعران و نویسندگان طنزپرداز قمی بخشی از تولیدات طنز رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها، مجلات و دیگر رسانه‌ها و همچنین فضای مجازی را از آن خود کرده است. این محفل علاوه بر آنکه توانسته است نظر متخصصان حوزه طنز را به خود جلب کند از اقبال عمومی نیز برخوردار است که موید این ادعا، استقبال و حضور گرم شهروندان قمی در جلسات و بازخورد مثبت نشر آثار هنرمندان قمپز در فضای مجازی است. استفاده از ظرافت‌ها و ظرفیت‌های لهجه قمی یکی از ویژگی‌های آثار هنرمندان قمی است که جذابیت جلسه را برای مخاطبان بالا می‌برد. جسارت طنزپردازان قمی در پرداختن به موضوعات روز و پرداخت هنرمندانه موضوعات در قالب طنز و همچنین اجرای جذاب هنرمندان و مدیریت صحیح برنامه از دیگر عوامل محبوبیت این محفل است. قمپز محفلی است استثنایی با رویش‌های فراوان.

بحمدالله قمپز طی 5 سال حیات خود در هر محفل شاهد حضور استعدادهای جدیدی بوده است که از جمله مهم‌ترین عوامل این فرآیند حضور دکتر عباس احمدی به عنوان یک استاد و هدایتگر مجرب و سکاندار این جریان و حوزه هنری به عنوان مشوق، بسترساز و حامی معنوی شاعران و نویسندگان است و مطمئنا در کنار این موارد تلاش شاعران و نویسندگان در بالا بردن سطح آثار تولیدی و جدی بودن طنز برای آنها دست به دست هم داده است تا قمپز با توجه به مقیاس استان قم به محفلی استثنایی در کشور تبدیل شود، طوری که امروز آوازه‌اش از گوشه و کنار کشور به گوش برسد. از طرفی رونق محفل قمپز بدون استقبال و حمایت شهروندان و طنزدوستان میسر نمی‌شد و حضور پرشور طنزدوستان انگیزه طنزپردازان و دست‌اندرکاران قمپز را دوچندان می‌کند تا محفل محبوب قمپز به شکل کنونی‌اش باشد. خلاصه در یک جمله می‌توان گفت طنز در قم جدی است و محفل قمپز هر ماه جذاب‌تر و قوی‌تر از ماه قبلش می‌شود.
* طنزپرداز
***
طنز قم از «سوهان روح» تا «قمپز»

فرهاد موحدی*: از اواخر سال ۹۳ به بعد قمی‌ها آخرین چهارشنبه‌ هر ماه جز ایام سوگواری را میهمان محفل طنز قمپز هستند. محفل طنزی که تا امروز به همت حوزه هنری استان قم و مردم شریف و علاقه‌مند به طنز قم نزدیک به 50 مرتبه در این استان برگزار شده است. مدیر، مجری و کارشناس ثابت این برنامه دکتر عباس احمدی، مسؤول دفتر طنز حوزه هنری استان قم است. ایشان پیش از شروع به کار این برنامه با برگزاری کارگاه آموزشی طنز در حوزه هنری به پرورش و تقویت طنزپردازان قمی کمک شایانی کرد و این کارگاه‌های آموزشی تا امروز همچنان ادامه دارد.

بعد از برگزاری اولین جشنواره طنز مکتوب قم موسوم به «سوهان روح»  با توجه به ظرفیت‌های بالای طنز این استان، محفل قمپز کار خود را آغاز کرد تا شهروندان قمی بتوانند از این ظرفیت استفاده کرده و هر ماه از هنر طنزپردازان همشهری خود لذت ببرند. قمپز علاوه بر دکتر احمدی هر ماه میزبان یکی از طنزپردازان بنام کشور نیز است که در کنار ایشان به عنوان کارشناس حضور داشته و آثار طنز خود را هم برای حضار قرائت می‌کنند.
برای هر برنامه با توجه به زمان و موقعیت برگزاری آن موضوع خاصی انتخاب می‌شود که طنزپردازان قمی آثار خود را با موضوع منتخب در قالب شعر و نثر پیش از برنامه ارسال کرده و در صورت تایید، آن را در طول برنامه قرائت می‌کنند. در پایان نیز از صاحبان آثار برتر از نظر کارشناسان برنامه تقدیر به عمل می‌آید.
یکی از ویژگی‌های بارز این محفل، خانوادگی بودن آن است و اکثر حضار به همراه خانواده‌ خود از هر سن و سلیقه‌ای در این برنامه شرکت می‌کنند. حضور در این برنامه برای عموم مردم آزاد و رایگان است و همین امر سبب شده قمپز جزو معدود برنامه‌های فرهنگی قم باشد که هر ماه با استقبال بالای مخاطبان همراه است؛ تا آنجا که در اکثر برنامه‌ها سالن مملو از جمعیت شده و صندلی خالی باقی نمی‌ماند.
یکی دیگر از ویژگی‌های قمپز کیفیت بالا و درخور آثار ارائه شده در این محفل است. طنزپردازانی که در قمپز آثار خود را ارائه می‌کنند، عمدتا از تحصیلات عالی دکترا و کارشناسی ارشد بهره‌مندند و همین امر باعث شده به اقتضائات، باید‌ها و نبایدها و خطوط قرمز واقف باشند. گواه کیفیت بالای این آثار علاوه بر استقبال حضار، استقبال بسیار زیاد از کلیپ‌های این برنامه در فضای مجازی است تا آنجا که امروز محفل طنز قمپز به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین محافل طنز کشور تبدیل شده و کمتر کسی را می‌بینیم که با طنز سر و کار داشته باشد و نامی از قمپز نشنیده باشد.
از دیگر محاسن قمپز می‌توان به احیای لهجه قمی در سال‌های اخیر اشاره کرد. طنزپردازان قمی با استفاده از شیرینی و ظرفیت‌های طنز این لهجه توانسته‌اند علاوه بر تولید آثار طنز بسیار خوب، به شنیده شدن لهجه زیبای قمی نیز کمک کنند و مانع فراموشی و نابودی ادبیات فولکلور و بومی این استان شوند.
محفل طنز قمپز توانسته با رعایت اصول اخلاقی و پایبندی به ارزش‌ها در زمینه طنز با توجه به شرایط و محدویت‌های موجود در استان قم، نه ‌تنها به پایداری و ثبات برسد، بلکه هر ماه به کیفیت برگزاری و آثار قرائت شده در آن نیز افزوده شود. حالا بعد از چند سال برگزاری،  قمپز توانسته نشاط و شادابی خوبی را به مردم قم هدیه کند. مردم قم نیز قمپز را دوست دارند و می‌توانند ماهی یک بار در این برنامه شرکت کنند و با خیال راحت و از ته دل بخندند و با قمپز خود به غیر قمی‌ها پز بدهند!
* طنزپرداز
***
اندر ظرافت‌های باز کردن سر شوخی!

محمدرضا شهبازی*: آشنایی داریم قمی؛ اهل فضل و علم و دانش و بسیار سختکوش در امر تحصیل. چند تا مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس دارد و از وقتی یادم هست دارد درس می‌خواند و ول‌کن ماجرا هم نیست. یک بار خواستم جلویش خودی نشان دهم که یعنی مثلا اگر تو اهل درس هستی و آنقدر کمالات داری، عوضش من هم بانمکم. به مناسبتی شروع کردم مزه ریختن و گفتم روایتی هست که می‌گوید «خذَ المفت ولو کان الکوفت»! که یعنی هر چیز مفتی بود بگیر ولو اینکه کوفت باشد. به خیال خودم خیلی بامزه‌بازی درآورده بودم. فکر می‌کنید واکنش طرف چی بود؟ برگشت گفت: خذِ المفت درست است؛ اخذَ امر بشود، کسره می‌گیرد نه فتحه! اینکه چه بلایی سر اعتماد به نفس من آمد و چقدر طول کشید تا دوباره خودم را جمع‌و‌جور کنم و از دام مصدومیت رها شوم و برگردم به میادین طنز به کنار، خواستم بگویم جناب دکتر عباس احمدی در یک همچین شهری عَلم طنز و طنزپردازی را بلند کرده است! جدای از شوخی، اگر چه قم و علما و اهل فضل ساکن در آن همیشه اهل شوخی و مطایبه بوده‌اند و هر از گاهی که آبی پیدا می‌شده علما چنان می‌زدند به دریای طنز و تکه‌هایی رو می‌کردند که دهان همه طنزپردازها باز می‌مانده، اما بالاخره طنز همیشه شیطونی‌ها و کله‌شقی‌های خودش را داشته است. و باز کردن سر شوخی در یک برنامه رسمی ماهانه و عمومی در شهر قم که بالاخره حساسیت‌های خودش را دارد، کار بزرگی است. عباس احمدی بخوبی توانسته از پس این کار بر بیاید و جوری سر شوخی را باز کند که قمپز چند سالی برگزار شود و آتو دست کسی ندهد و البته دچار تکصدایی و سکون و بی‌بخار بودن و... نشود. هنر جناب احمدی که توانسته قمپز را به چهل‌و‌نهمین محفل رساند همین است اما همه‌اش این نیست. اگر یکی‌دو بار به محفل قمپز سر زده باشید از کیفیت و تنوع اشعار و محتواهای ارائه‌شده در آن متعجب خواهید شد. طنزپردازانی که در قمپز به ارائه اثر می‌پردازند غالبا از نظر فنی خیلی خوب هستند. نمک کارها هم که از میزان خنده حضار مشخص است. در کنار این، توجه ایشان به آموزش افراد جوان‌تر و جدیدالورود به عرصه طنز که در محافل قمپز سهمیه دارند و به ارائه اثر می‌پردازند تا به اصطلاح راه بیفتند هم نشان‌دهنده هوش و دلسوزی ایشان است. خلاصه اینکه دلسوزی، ممارست، مهربانی و توجه به اصول معلمی و آموزگاری توسط جناب احمدی باعث شده است تا امروز بتوان قمپز را یکی از بهترین محافل طنز کشور و قم را به‌جد یکی از قطب‌های طنزپردازی در کشور دانست. مقایسه این محفل با برخی محافل پرسابقه‌تر که این روزها حال و روز خوشی ندارند و روز‌به‌روز کم‌مخاطب‌تر و بی‌اثرتر می‌شوند و نه برای مخاطب جذابند و نه دیگر به رویش‌هایی در عرصه طنزپردازی می‌انجامند، اهمیت تلاش‌های دکتر عباس احمدی را بیشتر مشخص می‌کند. امید است این چراغ هر روز روشن‌تر از قبل بدرخشد.

* نویسنده و طنزپرداز

***
قمپز یکی از قطب‌های طنز فاخر کشور

رضا عیوضی*: محفل طنز قمپز قبل از اینکه یک محفل رسمی زیر نظر حوزه هنری قم باشد و پیش از آنکه بار سنگین و شکستنی طنز را روی دوش داشته باشد، شبیه یک خانواده بزرگ و اصیل است؛ خانواده‌ای مهربان، متشکل از خواهران و برادرانی هنرمند، البته با همسایه‌هایی هنرفهم! شاعران و نثرنویسان و طنزپردازان قمپز در واقع قبل از هر چیزی چهارشنبه‌های آخر هر ماه به شوق دیدار هم و به بهانه ارائه جدیدترین آثار طنزشان، گرد هم جمع می‌شوند و به این ترتیب محفل طنز قمپز به گرمی شکل می‌گیرد و حضور پرشور و استقبال معنادار مردم شریف استان قم از این دورهمی، رنگ و بوی دیگری به این جلسه می‌بخشد. به گواه بسیاری مخصوصا میهمانان هر ماهه قمپز که خود در عرصه طنز پیراهن‌ها پاره‌ کرده‌اند، یکی از نقاط قوت این محفل دوستانه، همین دوستانه بودن آن است؛ محفلی که هنرمندان حاضر در آن برخلاف جوهای موجود در برخی محافل هنری با زمینه روشنفکری، نه‌تنها رقیب هم نیستند و به اصطلاح به خون هم تشنه نیستند، بلکه در مواجهه با آثار یکدیگر رویکردی دوستانه و دلسوزانه دارند و این گنج بزرگی ا‌ست. از طرفی فضای باز تریبون قمپز برای همه هنرمندان، در حکم آغوش‌ بازی‌ است برای آنها که حرف و سبک تازه‌ای دارند و این خود یکی دیگر از مشخصات قمپز است. با همه اینها، گمان می‌رود دیگران قمپز را بیش از هر چیزی به کیفیت بالای آثارش می‌شناسند که گمان کاملا درستی ا‌ست. غالب هنرمندان ثابت قمپز، در نوع خود و در سبک و حرفه هنری طنز خود، حرف‌ها برای گفتن دارند و واکنش گوش‌های حساس به این حرف‌های حسابی، خود موید این نکته است که این روزها دیگر باید قمپز را در هیبت یکی از قطب‌های طنز فاخر کشور پذیرفت.

 * طنزپرداز

***
جمع اضداد در «قمپز»

محمدحسین مهدویان*: بحمدالله محفل طنز قمپز با وجود اینکه زمان زیادی از شکل‌گیری آن نمی‌گذرد، تاکنون به موفقیت‌های چشمگیری دست‌یافته و روز به روز بر تعداد مخاطبانش افزوده شده و با قوت به راه خود ادامه می‌دهد به طوری که امروز می‌توان این محفل را یکی از موفق‌ترین و شناخته‌شده‌ترین محافل طنز کشور به حساب آورد. این در حالی است که بسیاری از محافل و برنامه‌های طنز کشور که حتی سابقه و گستره بیشتری از قمپز داشته‌اند، به دلایل مختلف یا تعطیل یا با وقفه‌های طولانی مواجه شده‌اند یا بتدریج مخاطبان خود را از دست داده‌اند. مهم‌ترین دلیل این پیشرفت نیز به قول استاد ناصر فیض، سپردن کار به کاردان بوده است. دکتر عباس احمدی که خود یکی از باسابقه‌ترین و فعال‌ترین طنزپردازان کشور به شمار می‌آید، با تلاش و پشتکار بسیار خوب و با جلب حمایت حوزه هنری استان قم، ضمن برگزاری کارگاه‌های آموزشی اصول طنزپردازی، محفل قمپز را پایه‌گذاری کرد و با جدیت و همت فوق‌العاده، آن را به پیش برده تا به اینجا رسانده‌ است به طوری که این محفل از ابتدای تشکیل تا به امروز (جز ایام محرم و صفر) حتی با یکبار جابه‌جایی زمان برگزاری نیز مواجه نشده است و مردم شریف قم آخرین چهارشنبه هر ماه میهمان این محفل پرشور بوده‌اند. نکته بارز دیگر درباره این محفل، جمع کردن سلیقه‌ها و گرایشات مختلف سیاسی و فرهنگی در کنار یکدیگر با رعایت خط قرمزها و شئونات لازمه است. قمپز بر خلاف بسیاری از محافل طنز کشور، متعلق به یک گروه یا جریان یا گرایش خاص فکری و سیاسی نیست و همین نقطه قوت بسیار مهم، باعث رشد و محبوبیت بیش از پیش آن در میان عموم مردم شده است. انتخاب اسم مناسب و حساب‌شده برای این محفل و استفاده خوب از ظرفیت لهجه قمی در طنزپردازی نیز از دیگر نقاط قوت قمپز به شمار می‌رود. بنده به عنوان یکی از مخاطبان این محفل که تقریبا از اولین جلسات برگزاری قمپز همراهی‌اش کرده‌ام، از دکتر عباس احمدی و حوزه هنری قم جهت تشکیل و برگزاری این محفل طنز کمال تشکر را دارم و امیدوارم با رفع اشکالات و نواقص جزئی موجود، به هرچه بهتر برگزار شدن این محفل طنز کمک کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها