آخرین اخبار
کد خبر: ۴۶۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
نامه حجت الاسلام علی کشوری به دکتر سعید نمکی:
معنائی حاکم بر طب اسلامی" -به دلیل انضمامی بودن به همه حوزه های حیات- ابعاد پیچیده ای دارد؛ که در ساختار اجتهادی نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری- شامل : الف: تعریف فقهی حیات و مقایسه آن با تعاریف غلطی مانند اتوپوز ، ب: تعریف پیشگیری به محوریت ساختار فقهی رزق و مقایسه آن با ساختار پیشگیری در بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ و ج: تعریف "نسخه به محوریت مفهوم اصطیادی مزج اختیاری"- تبویبی بدیع و قابل تفاهم با اطبای محترم یافته است.

به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی طی نامه ای  به دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت نوشت:


بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر سعید نمکی؛ وزیر محترم بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

با اعلام برگزاری رزمایش دفاع بیولوژیک در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ توسط امام خامنه ای؛ گفتگوهای مرتبط با شناسائی و مقابله با عوامل ترور بیولوژیک ملت ایران -ذیل باب فقهی نفی سبیل- تثبیت گردیده است. در سالهای گذشته جمع قابل توجهی از مومنان متفقه -و از جمله همکاران شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی-  تلاش نمودند؛ تا افکار عمومی مسئولین و مردم را با این خطر بزرگ آشنا کنند و البته -مثل همیشه- جریانهای طرفدار علوم غلط پوزتویستی در سازمان برنامه و بودجه کشور این مسائلِ مستدل را انکار کردند. اکنون که مجال انکار خطرات بیولوژیک کمتر شده است؛ از شما دعوت می کنم برای دفاع از سلامت مردم و مواجهه کارآمد با تهدیدات زیستی، بر مبنای دو راهبرد اساسی زیر به طلبه ها و علمای حوزه علمیه قم کمک کنید:

راهبرد اول؛ تلاش برای تبیین گسترده نظام مفاهیم فقهی حوزه سلامت است. "نظام معنائی حاکم بر طب اسلامی" -به دلیل انضمامی بودن به همه حوزه های حیات- ابعاد پیچیده ای دارد؛ که در ساختار اجتهادی نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری- شامل : الف: تعریف فقهی حیات و مقایسه آن با تعاریف غلطی مانند اتوپوز (Autopoiesis) ، ب: تعریف پیشگیری به محوریت ساختار فقهی رزق و مقایسه آن با ساختار پیشگیری در بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ (کتاب مرجع بخش سلامت کشور) و ج:  تعریف "نسخه به محوریت مفهوم اصطیادی مزج اختیاری"- تبویبی بدیع و قابل تفاهم با اطبای محترم یافته است.

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی

مفاهیم فقهی طب اسلامی در کتابهائی مانند ۱- وسائل الشیعه، ابواب صید، ذباحه، اَطْعِمَه‌ و اَشْرِبَه‌ و... (الحر العاملی، الشیخ أبو جعفر متوفای ۱۱۰۴ق ) ۲- المحاسن (ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقی- متوفاى ۲۷۴ ق) ۳- کافی جلد ۸ (کلینی ، محمد بن یعقوب‫ - ۳۲۹ق) ۴- دراسة فی طب الرسول المصطفى (عباس تبریزیان - معاصر) و برخی کتب دیگر تجمیع شده اند. این کتاب ها در شرایط فعلی برای بسیاری از مومنان کتاب مرجع محسوب می شوند و به تدریج و با اطلاع یافتن اطبای محترم از محاسن کلمات مطرح شده در این کتب، جایگزین کتبی مانند اصول طب داخلی هاریسون (Harrison's Principles of Internal Medicine)، بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰(Goal 3: Good health and well-being) ، کدکس آلیمنتاریوس (Codex Alimentarius) و.... در تدبیر حوزه سلامت خواهند شد. جریانهای تحول خواه حوزوی و دانشگاهی -با قید فوریت- بر اساس  مفاهیم کتب فوق الذکر و در راستای راهبرد اول؛ به دنبال آگاهی بخشی درباره ابعاد بیو تروریسم -خصوصاً معرفی و مقابله با آزمایشگاه های زیستی آمریکا و سازمان ملل در منطقه غرب آسیا- و تسریع در اجرای بندهای ج و چ ماده ۳۱ قانون برنامه ششم کشور و در یک جمله ارتقای قوانین زیستی کشور بر اساس سبک زندگی اسلامی هستند.

راهبرد دوم طلبه ها و علمای حوزه علمیه قم؛ پژوهش برای تدوین سند جامع حوزه سلامت کشور بر اساس مفاهیم فقهی است. این سند راهبردی فقهی دارای سه بخش اصلی است. در بخش اول به تبیین ساختار مبانی نظری و معنائی طب اسلامی (مانند: طینت، طبیعت، اخلاط، رزق، عرق، قلب) و مقایسه آن با تعاریف پایه زیست و طب موجود (مانند: سلول، متابولیسم، مولکولهای زیستی و...) می پردازیم. در بخش دوم این سند -در قالب طرح لقمان- به دنبال ثبت اطلاعات و تفاهم الگوهای درمانی طب اسلامی با همکاران طب موجود، در علاج بیماری های رایج عصر مدرنیته مانند ۱- درمان بیماری های عفونی مقاربتی، ایدز، هپاتیت ویروسی، ۲- درمان بیماری های غیر واگیر قلبی و عروقی، دیابت، سرطان، ۳- درمان بیماری های روحیِ افسردگی و جنون و ۴- مقابله با مشکلات ناشی از تغذیه غلط در مادران، نوزادان تازه متولد شده، کودکان و بزرگسالان و... هستیم. بخش سوم سند فقهی سلامت، ساختار پیشگیری از بیماری را از حیث، مبنا، راهبرد و بُعد، توسعه داده است. ساختار پیشگیری در بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ شامل اقداماتی در سه زمینه ۱- اقتصادی، ۲-اجتماعی و ۳- زیست محیطی است؛ ولی ساختار فقهی پیشگیری از بیماری شامل ۹ حوزه ۱- تغییر الگوهای زندگی(فقه الامام)، تصحیح اطلاعات طبی افراد(فقه العلم)، ۳- تصحیح ساختار روابط انسانی(فقه النظم)، ۴- تغییر ساختار مدیریت اختلافات انسانی(فقه العبره)، ۵- تغییر شاخصه های ارزیابی سلامت - خصوصاً شاخصه های ارزیابی غذا- (فقه الفرقان)، ۶- تصحیح الگوی بیان و خبر(فقه البیان)، ۷- تصحیح الگوی تحلیل بیماری ها(فقه التزکیه)، ۸- تغییر الگوی مشاغل(فقه المکاسب) و ۹- تغییر الگوی همکاری با سازمان بهداشت جهانی و دانشگاهای پزشکی دنیا (فقه نفی سبیل) است. مبتنی بر ساختار جدید پیشگیری از بیماری ۵۰ تصمیم عملیاتی در حوزه های طراحی مسکن، تولید غذا، طراحی فضای سبز شهری، تغییر مدیریت شهری و... طراحی شده است. ( رجوع شود به نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری)

توفیق جنابعالی و همکاران محترم را در بازتعریف تمدنی پروتکل های سلامت جامعه ایران-بر اساس علم خطا ناپذیر وحی- از خداوند غفار خواستارم.


اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِینِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِیِّ الطَّاهِرِ الزَّکِیِ‏


علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

قم مبارک- جمعه انتظار 

۲۵ رَجبِ الاَصَبَّ ۱۴۴۱ هجری قمری مصادف با اول فروردین ۱۳۹۹ هجری شمسی


رونوشت:

سرلشگر پاسدار محمد حسین باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

سرلشگر پاسدار حسین سلامی؛ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: