يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۸۷۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
روش تطبیقی یا مقایسه اییکی از روش های کیفی و مهم است که در تحقیقات سیاسی - اجتماعی مورد اقبال پژوهشگران زیادی واقع شده است. روش تطبیقی این فرصت را به محقق می دهد که با مشخص کردن نقاط «اشتراک» و «تمایز» بین دو پدیده نسبتاً مشابه، به تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری بپردازد.
امیل دورکیم( جامعه شناس فرانسوی)  با استفاده از این روش توانست با مقایسه پدیده «خود کشی» در بین گروه های (مجرد- متاهل) و جامعه (کاتولیک - پروتستان) به این جمع بندی برسد که «همبستگی اجتماعی» رابطه زیادی با پدیده خودکشی دارد.
 کرین برینتون در پژوهش گسترده ای با مقایسه چهار انقلاب بزرگ دنیا توانست، وجوه مشترکی از علل ، مراحل و آینده انقلاب ها را صورت بندی کند.
ما نیز در این یادداشت در پی آن هستیم که با مقایسه حوادث دوران «دفاع مقدس» و «پدیده کرونا» و عملکرد کنشگران اصلی بویژه روسای جمهور(بنی صدر و روحانی)  در دو مقطع فوق، به استخراج  مشابهت ها و تمایزات بپردازیم : 

1-جمع آوری اطلاعات دقیق توسط دشمن :
دیروز: اوایل انقلاب و قبل از آغاز جنگ، ژنرال‌های ارشد ارتش زمان شاه و نظامیان فراری، اطلاعات دقیقی را از توان نظامی و محاسباتی کشورمان به آمریکا و عراق داده بودند که صدام توانست با استفاده از این اطلاعات مناطق زیادی را طی چند روز اشغال کند.
امروز: در این زمان نیز با همکاری فراریان و سلیبرتی هایی مثل گلشیفته فراهانی، بهرام رادان، علینژاد و...ژنوم ایرانیان در اختیار آمریکا قرار گرفت تا سلاح بیولوژیک اختصاصی ( ویروس کرونا)ساخته و علیه ایرانیان بکار گیری شود. 

2-تضعیف قدرت بازدارندگی ایران
دیروز: کاهش توان دفاعی کشور نقش بسیاری در تصمیم‌گیری عراق برای تجاوز به ایران داشت. دولت لیبرال بازرگان بدون هماهنگی با امام خمینی و مجلس، قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری جنگ‌افزاراز جمله قرارداد خرید ۸۰ جنگنده‌ی اف‌۱۴،از آمریکا را با پرداخت خسارت هنگفت، لغو کرد.
امروز:  پس از سفر حسن روحانی به چین( در اوایل بهمن ماه امسال) ، کمک ایران به چین در زمینه تولید ماسک نانو و ماسک‌های N ۹۵ و اهدایای میلیون ها ماسک به چین آغاز شد در حالی که در  تاریخ 16بهمن ، عضو کمیته کشوری آنفولانزا کشور اعلام کرد در اغلب مراکز درمانی به دلیل پیش خرید شدن تمامی تولیدات ماسک ایران توسط تاجران چینی، با کمبود ماسک طبی روبرو هستم.
روحانی در بازگشت به جای بکار گیری تجربیات چین در مقابله با کرونا، تنها مشاهدات خود از پنجره هتلش در ساخت 10 روزه بیمارستان صحرایی چین را با حسرت تعریف می کرد.بدون اینکه تمهدات لازم برای استفاده از تجربیات چین در مقابله با ویروس کرونا را فراهم سازد.

3-تضعیف نیروهای عمل کننده جنگ
دیروز: قبل از جنگ در حالی که هنوز سپاه سامان پیدا نکرده بود برخی از گروه‌های سیاسی و چریکی و عده ای از نمایندگان مجلس (با محوریت حسن روحانی)  شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند و خواستار برخورد شدید و قطع حقوق و اعدام ارتشیان در نماز جمعه بودند که با درایت و هوشمندی امام خمینی(ره)  و برخی ازنمایندگان مجلس مثل شهید چمران و آیت الله خامنه ای خنثی شد.
امروز: چند ماه پیش ( قبل از شیوع کرونا)  نیز به شکل مشکوک و بیسابقه ای توهین و تضعیف پزشکان به بهانه عدم استفاده از کارت خوان و فرار از مالیات، توسط دولتمردان و رسانه ها آغاز شد در حالی که به اصرار دولت، سلبریتی ها با درآمد میلیاردی از پرداخت مالیات معاف شدند.

4-عدم تشکیل جلسات قرارگاه جنگ
دیروز: بنی‌صدر به عنوان فرمانده‌ی کل قوا بر طبق بند ۳ از اصل ۱۱۰ قانون‌اساسی موظف بود جلسه‌ی شورای عالی دفاع را قبل از آغاز حمله‌ی عراق به منظور مقابله با آن تشکیل دهد اما اولین جلسه شورای عالی دفاع را یک ماه پس از تهاجم، تشکیل داد!.در حالی که شواهد و قرائن زیادی وجود داشت که صدام به زودی به ایران حمله می کند .
 سردارغلامعلی رشید در این خصوص می‌گوید: « ... فرمانده‌ی کل قوا باید در ۷ ماه قبل از جنگ امورات دفاعی را ساماندهی می‌کرد ولی رئیس جمهورنه تنها  شورای عالی دفاع را تشکیل نداد. حتی یک رزمایش معمولی را برگزار نکرد»
آیت‌الله خامنه‌ای نماینده‌ی(وقت) امام در شورای عالی دفاع، در این زمینه گفتند: «وقتی از بنی صدرمی‌پرسند چرا ارتش را سروسامان نداده‌اید؟ می‌گوید: چون کسان دیگری در ارتش دخالت کرده‌اند. منظور ایشان دادگاه‌های انقلاب در ارتش بود ، چون متهمین کودتای نوژه را دستگیر کرده بودند. آقای بنی‌صدر توقع داشتند در ارتش علیه جمهوری اسلامی کودتا شود و کودتاچیان آزاد گردند و دستگیر نشوند.
امروز:در حالی که بیش از 3 هفته از هجوم دهشتناک ویروس #کرونا به مردم ایران می گذرد و روز به روز در حال گسترش و تهدید جانی و روانی مردم است،رئیس جمهور سکان این کشتی طوفان زده را به وزیر بهداشت سپرده ( مشابه فتنه بنزینی) و علی رغم توقع جامعه، درخواست نمایندگان مجلس و تاکید مقام معظم رهبری برای تشکیل قرارگاه مقابله با ویروس و اداره پر قدرت آن توسط رئیس جمهور، آقای #روحانی از ورود به این مساله مهم  ( که وظیفه شخص ایشان است)خود داری کرده و به بیان اینکه در صورت نیازهفته ای یکبار یا من یا آقای جهانگیری جلسه تشکیل می دهیم، همچون #بنی_صدر از مهمترین حادثه قرن با بی اعتنایی عبور می کند.    
     
5-تنبیه هشدار دهندگان و پیش بینی کنندگان
 دیروز: شهید صیاد شیرازی که یک نظامی با هوش و باتجربه بود، زمان بنی صدر فرماندهی عملیات منطقه کردستان را بعهده داشت. ایشان به دلسوزی و صراحت لهجه مشهور بود لذا به موقع به مسئولین هشدار می داد. احتمال حمله قریب الوقوع صدام به ایران، اهمال دولت در حمایت از نیروهای عمل کننده در کردستان، اختلاف بین مسئولین رده بالا و ... ازجمله مسائلی بود که ایشان درجلسات به بنی صدر هشدار می داد اما رئیس جمهور بنی صدر، به جای توجه به هشدارها و نصایح دلسوزانه شهید صیاد و تشویق وی، او را تنبیه کرد و با تنزیل 2 درجه، از مسئولیت برکنار کرد.
امروز: طبق اسناد موجود اولین علائم مشکوک به ویروس کرونا در یزد مربوط به 2 گردشگر خارجی( 8 بهمن)  و 2 مورد در بیمارستان مسیح دانشوری تهران( 13 بهمن) بوده است ولی در قم در30 بهمن این علائم شناسایی شد.
 مسئولین بهداشتی قم این موضوع را علنی کرده و هشدار دادند که وجود علائم کرونا در قم می تواند اعلام خطری برای وجود موارد مشابه در سایر شهرها باشد . موضوعی که به کوه یخی در اقیانوس تشبیه شد.
پس از این بود که موضوع کرونا از سوی مسئولین و رسانه ها جدی گرفته شد ولی به جای تشکراز قم ومسئولینی بهداشتی قم بخاطراین تشخیص و اعلام زودهنگام، متاسفانه قم با تبلیغات مسموم از سوی رسانه های معاند و حتی سخنگوی وزارت بهداشت به شدت مورد هجوم واقع شد .

6- کنار گذاشته شدن نیروهای انقلابی
دیروز: حذف سپاه و بسیج از شورای عالی دفاع به دستور بنی صدر
سردار رحیم صفوی : بنی صدر اصلاً ما را به جلسات شورای عالی دفاع  راه نمی داد. ما می رفتیم خدمت حضرت آقا و ایشان دست ما را می گرفت و می بُرد به  جلسه. بنی‌صدر هم دیگر جرأت نمی کرد چیزی بگوید. اصلاً حضور ما در آن جلسات، با حمایت حضرت آقا بود . این را هم بگویم که من آن زمان علاوه بر جانشینی سپاه، فرمانده‌ عملیات جنوب کشور هم بودیم،
بنی صدر با وجود اینکه می دانست بدون سپاه کشور در امر دفاع با مشکل جدی مواجه می شود ولی هیچ نوع کمکی به سپاه نمی کرد. حتی دستور داده بود که به سپاه، اسلحه و مهمات داده نشود. ایشان به فرماندهان سپاه و طرح های ما اعتقادی نداشت و برای حضور نیروهای داوطلب بسیجی نیز تضیقاتی ایجاد می کرد.
امروز: حذف سازمان پدافند غیرعامل از ستاد ملی مبارزه با کرونا به دستور روحانی
سردار غلامرضا جلالی، فرمانده قرارگاه پدافند غیرعامل : از ابتدای بهمن و همزمان با اپیدمی کرونا در چین، قرارگاه پدافند زیستی کشور به حالت آماده‌باش 100درصدی درآمد . تقریباً همه دستگاه‌های ذیربط (حدود 26دستگاه مرتبط با موضوع ) را دعوت و تمام شرایط را برایشان تجزیه و تحلیل کردیم و اقدامات مرحله پیش‌بینی و پیشگیری را برای همه دستگاه‌ها، از جمله استانداران 10 استان تعیین کردیم.

همچنین پس از اعلام رسمی مشاهده ویروس کرونا،سازمان پدافند غیرعامل کشور براساس بند 5سیاست‌های کلی نظام در امور پدافند غیرعامل و برای کمک به دولت، طرح تشکیل قرارگاه پدافند زیستی کشور را ارائه کردیم که در کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور،  به تصویب رسید.
* ولی هیأت دولت، ستاد ملی مقابله با کرونا را به ریاست وزیر بهداشت تشکیل داد و اسمی از سازمان پدافند غیرعامل در ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست، لذا این سازمان براساس مصوبه هیأت دولت، از عضویت در این قرارگاه حذف شده و عملاً ظرفیت ها و توانمندی های این قرار گاه نادیده گرفته شده است.
هرچند بنده از طرف ستاد کل نیروهای مسلح(به خاطر سابقه و اشرافم به موضوع ) بعضاً در جلسات حضور پیدا می کنم  نه به‌عنوان سازمان پدافند غیرعامل کشور.
علاوه بر این از نزدیک شاهدیم که برای فعالیت نیروهای داوطلب مردمی نیز موانعی ایجاد می شود.

7- تشکیل ستاد تبلیغات جنگ:
دیروز: وجود رسانه های متعدد و پر قدرت دشمن و حمایت همه جانبه آنها از صدام  و پخش شایعات گسترده وعملیات روانی علیه مردم ایران از یک سو و ضعف و پراکندگی رسانه های خودی از سوی دیگر، مسئولین نظام را در آغاز جنگ بر آن داشت که ستاد تبلیغات جنگ را با مسئولیت آقای دکتر کمال خرازی تشکیل دهند تا ضمن جلوگیری از پراکندگی انتشاراخبار پیرامون جنگ، بتوانند با قدرت جلو عملیات روانی و تبلیغات منفی دشمن را سد کنند .
امروز: (اقدامی که باید انجام شود)
 در شرایطی که ایران عملاً با جنگ همه جانبه و گسترده ی اقتصادی،سیاسی، امنیتی، بهداشتی و بیولوژیکی ( ویروس کرونا) مواجه شده است و همه ابعادجسمی، روحی و اقتصادی و حیثیتی مردم در معرض خطر قرار گرفته، و تهاجم دشمن و رسانه های آن قوی تر و گسترده ترازقبل شده است، امروز نیز همچون دوران جنگ تحمیلی، ضرورت تشکیل یک ستاد متمرکز #تبلیغات_جنگ_روانی متناسب با شرایط کنونی، بیش از پیش احساس می شود.
شیطنت های گسترده دشمنان با بهره گیری از فضای مجازی در حوادث گذشته ( اغتشاشات اسفند 96 ، تابستان97 ، فتنه بنزینی سال 98 و ...) و بحران این روز های #کرونا و تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات»و تقویت پیام رسان های داخلی، جای هیچگونه تردید و اهمال در این زمینه باقی نمی گذارد .
*کاری که متاسفانه ازسوی دولت به ویژه وزیر شوآف و لجوج ارتباطات به بهانه های واهی به تاخیر انداخته می شود و بر عکس نسبت به تقویت پیام رسان های معاند مثل تلگرام، اینستگرام و واتساپ به طرق مختلف اقدام می شود .کاری که نه تنها در شرایط جنگی و بحرانی، بلکه در شرایط عادی نیز پذیرفته نیست و مجلس یازدهم در اولین فرصت باید به این وضعیت خاتمه دهد.

8- قدرت نمایی مجلس
دیروز: نخبگان دلسوز انقلاب اسلامی با مشاهده ضعف ها و ناتوانی بنی صدر در مدیریت کشور بویژه در اداره جنگ، بارها و بارها نارضایتی خود را از عملکرد رئیس جمهور به امام خمینی(ره)منعکس می کردند ولی ایشان به عنوان رهبر جامعه، آنان را به صبر و سکوت و همکاری با رئیس جمهور قانونی دعوت می کردند تا اینکه کار به جایی رسد که صبر امام نیز به سر آمد و با مشاهده آمادگی افکار عمومی، در یک اقدام اصلاحی و پیشگیرانه، مسئولیت فرماندهی کل قوا -که از جانب امام به رئیس جمهور واگذار شده بود- از بنی صدر باز پس گرفتند.
   این اقدام امام پالسی برای مجلس شورای اسلامی بود تا به این مسئله ورود پیدا کند و موضوع استیضاح و عدم صلاحیت رئیس جمهور را در دستور کار قرار دهد که در نهایت به عزل و فرار بنی صدر منتهی شد.
امروز: ضعف دولت پیر، خسته و غرب گرای روحانی درهمه زمینه ها روز به روز نمایان تر می شود . این ناکارآمدی خصوصاً در سیاست خارجی( برجام) و عرصه داخلی ( فتنه بنزینی و کرونا) به حدی است که نه تنها فریاد مخالفین بلکه صدای نزدیکان روحانی را نیز درآورده است .
 به طوری که در قضیه کرونا رهبری مجبور شدند راساً نسبت به تشکیل قرارگاه مبارزه با کرونا با مدیریت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ( سردارباقری) اقدام نمایند. ولی این مجلس، مثل مجلس دوره اول،پیام اقدام رهبری را درک نکرد و صرفا به دعوت از وزیر بهداشت و نگارش نامه به رهبری برای واگذاری مسئولیت قرارگاه ملی به جای وزیر بهداشت، به معاون رئیس جمهور اکتفا کرد که رهبری تاکید کرده بودند؛  این کار از جمله مسئولیت های عادی شخص رئیس جمهور است . رئیس جمهور هم اعلام کرد من هفته ای یکبار جلسه قرار گاه را تشکیل می دهم!    
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها