أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۶۸۷۵۹
زمان انتشار: ۱۶:۲۵     ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
به اعتقاد کارشناسان پایگاه اصلی تولید ملی هر کشوری در روستاها شکل گرفته و به رشد و آبادانی می رسد.امروز برای آنکه روستاها به عنوان قلب تپنده اقتصاد به توسعه متوازن و پایدار کشور تبدیل شوند، شکل گیری فعالیتهای اقتصادی در میان روستاییان امری ضروری است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، سال ۱۳۹۹ به نام سال "جهش تولید" نامگذاری شده است؛ همچنان که سال ۱۳۹۸ نیز در راستای حمایت و تقویت تولید، سال "رونق تولید" نام گرفت. در سالهای گذشته به دنبال ایجاد برخی تغییرات اجتماعی و اقتصادی، روستاها همانند کانونهای اصلی تولید و ارزش آفرینی در کشور، توسعه نیافته و مهاجرتهای بی رویه، کم آبی، فرهنگ علاقه به شهرنشینی و نبود برخی امکانات از جمله عواملی بوده که موجب کاهش ظرفیتهای تولیدی در روستاها شده است.

                                                   این روستاها بیکار ندارند!

یکی از ویژگی های مهم در طرح های مرتبط با بهبود اقتصاد روستا، مشارکت جمعی محلی در تدوین نقشه راه توسعه روستا است. طرحهای توسعه روستایی باید به تلاشی مشترک بین گروههای مختلف جوامع محلی و متولیان دولتی و نهادهای مردم تبدیل شوند تا با هم افزایی ظرفیتهای مشترک، دستیابی به اهداف توسعه فراهم شود.

در واقع ضروری است با تمرکز تمامی فعالیتها و اقدامات محلی حتی در سطح ملی موضوع توسعه روستا مورد توجه قرار گیرد؛ از این رو ویژگی مشارکت می‌تواند زمینه ساز فرایند توسعه محلی باشد و امکان ایفای نقشی فعال برای تمامی ذینفعان را فراهم کند.

یکی از مولفه های اثرگذار در بحث بهبود اقتصاد روستا و تقویت معیشت ساکنان مناطق روستایی، موضوع توانمندسازی است. توانمندسازی به معنای افزایش توانایی، مهارت و رفتار مسئولانه افراد در جامعه محلی است و شامل آموزشهای مهارتی و حرفه ای برای انجام کسب و کاری خاص و مهارتهای مدیریتی مانند نحوه توسعه بازار است؛ به گونه ای که امکانات و دارایی های اندک جامعه روستایی از طریق رویکردی مشارکتی منجر به اثرگذاری در زندگی افراد جامعه شود.

با اتکا به دو مولفه جلب مشارکت حداکثری و توانمندسازی افراد در جوامع محلی، امکان ساخت آینده جامعه روستایی مبتنی بر درک واقعی از ظرفیتها و مزیتهای رقابت پذیر و پایدار فراهم می شود.

در همین راستا صندوق کارآفرینی امید " طرح روستای بدون بیکار" را در راستای استراتژی صنعتی سازی روستاها مبتنی بر مزیت رقابتی روستاها با همکاری تمامی دستگاههای مرتبط ملی، استانی و محلی با محوریت افزایش توانمندسازی و مشارکت پذیری افراد جامعه محلی به منظور اشتغال پایدار و ریشه کنی بیکاری به اجرا در آورده است.

جزییات طرح روستای بدون بیکار

اصغر نورالله زاده در گفت وگو با ایسنا در تشریح جزییات طرح روستای بدون بیکار اظهار کرد: یکی از برنامه های صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از بانکهای عامل پرداخت کننده تسهیلات اشتغال، اجرای طرح "روستای بدون بیکار" است که چندسالی است در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح، اعطای تسهیلات اشتغالزا در قالب مشاغل خرد و کوچک به روستاییان است که در کنار سایر طرح‌های اشتغالزا، موجب کاهش بیکاری، افزایش تولید، افزایش صادرات و جلوگیری از مهاجرت روستاییان می شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از طرح "روستای بدون بیکار" به عنوان یکی از برنامه‌های موفق این صندوق نام برد و افزود: در حال حاضر طرح روستای بدون بیکار در همه استان‌های کشور به اجرا درآمده و بیش از ۱۰۰ روستا برای اجرای این طرح شناسایی شده است.

نورالله زاده درباره آخرین آمار روستاهای بدون بیکار کشور گفت: در حال حاضر ۱۱۴ روستای بدون بیکار در کشور ایجاد شده و مهمترین هدف طرح روستای بدون بیکار، کاهش نرخ بیکاری در جوامع روستایی است.

وی فرایند توسعه روستای بدون بیکار را چرخه ای متشکل از شناسایی ظرفیتها و مزیتهای رقابتی، ساماندهی کسب و کارهای موجود، تامین مالی، راه اندازی کسب وکارهای خرد و کوچک جدید، تولید و توسعه محصول و توسعه خدمات بازاریابی برشمرد.

به گفته وی، استفاده از فرصتها و امکانات روستایی،شناسایی ظرفیتهای منحصر به فرد روستاها، آموزش متقاضیان کار، چگونگی اجرای طرح های اقتصادی و پیدا کردن بازارهای هدف از جمله رویکردهای طرح" روستای بدون بیکار" به شمار می رود.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمارها با تکیه بر ظرفیتهای داخلی هر روستا و حمایت مالی و معنوی از اهالی مناطق روستایی، تعداد روستاهای بدون بیکار کشور به ۱۱۴ روستا رسیده و تجربه موفق صندوق کارآفرینی امید در اجرای این طرح در برخی از روستاهای مازندران و گیلان به شکل گیری روستاهای بدون بیکار منجر شده است.

اگرچه دولت با پرداخت تسهیلات اشتغال گام بزرگی به سوی کاهش بیکاری در مناطق روستایی برداشته اما اجرای طرح " روستاهای بدون بیکار" نشان داده که دولت عزم خود را برای ریشه کن شدن بیکاری در روستاها،ایجاد فرصتهای شغلی برای روستانشینان و کمک به درآمدزایی خانوارهای روستایی جزم کرده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها