أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۸۷۹۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
مدیرعامل پیام رسان «ایتا» با اشاره به این که با تمهیدات صورت گرفته فعالیت این پیام رسان از ابتدای هفته آینده بهتر و مطلوب تر خواهد شد، گفت: بر اساس وعده های داده شده همچنان منتظر حمایت مرحله دوم وزارت ارتباطات از پیام رسان های داخلی هستیم.

به گزارش پایگاه 598، محسن غفاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که پس از شیوع ویروس کرونا، به جهت در خانه ماندن بسیاری از مردم، طبعاً میزان استفاده از اینترنت افزایش قابل توجهی پیدا کرد، اظهار داشت: یکی از پرکاربردترین استفاده هایی که این هفته های اخیر از فضای مجازی از جمله پیام رسان ایتا صورت گرفته، ناظر به سیستم آموزشی اعم از بخش دولتی و یا غیردولتی است، کما این که حتی مدارس علمیه و آموزشگاه های فرهنگی و هنری نیز از بستر پیام رسان که بهترین بستر برای تداوم جریان آموزشی همچون دریافت و ارسال عکس و تصویر و فیلم و متن و تکالیف و برنامه های آموزشی است، استفاده نموده اند.

وی افزود: ما در بازه زمانی دو هفته ای که در اسفندماه دیگر مسجل شد مدارس با این وضع کرونا همچنان تعطیل خواهد بود، روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار ورودی داشتیم که همین مساله باعث شد که مجموع ورودی ما با احتساب ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کاربری که از طریق کافه بازار آمده بودند، به ۳ میلیون و دویست هزار برسد و به این طریق اولین پیام رسان کشوری باشیم که در کافه بازار هست و تعداد کاربران ماهانه فعال آن بیش از بقیه است.

حضور ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر در ایتا

وی گفت: کاربر روزانه فعال ما در حال حاضر به یک میلیون و هفتصد هزار نفر رسیده که این میزان یعنی کاربران فعال روزانه به نسبت کل کاربران ماهانه بیش از ۵۰ درصد است و حال آن که ما به عنوان شرکت خصوصی منابع آن چنانی نداریم، اما با این وجود به دنبال سرمایه گذاری بودیم و هستیم. البته با توجه به ریسک بالای پیام رسان های داخلی و نگاه نه چندان مساعد مسئولان دولت از آغاز به این قبیل پیام رسان ها، لذا سرمایه گذاران چندان رغبتی به این فعالیت در این عرصه نداشتند، چرا که به هر حال سرمایه زیادی نیاز است و سرمایه علی القاعده جایی می رود که اطمینان نسبی به این موضوع داشته باشد که به موفقیت و سودآوری مناسب دست می یابد.

مدیر عامل پیام رسان ایتا ادامه داد: با توجه به این که، این قبیل فعالیت ها نیاز به سرمایه اولیه بالایی دارد و از سویی رقبای ما با هزینه های چند صدمیلیاردی و تبلیغات انبوه وارد شده اند، لذا کمتر سرمایه گذاران رغبت می کنند که به سرمایه گذاری در رابطه با پیام رسان هایی همچون ایتا بپردازند و از آن سو نیز البته نیاز کشور به پیام رسان بومی و ملی بسیار مهم و جدی است.

تقدیر از توجه آموزش و پرورش به پیام رسان های داخلی

وی گفت: کار خوبی که آموزش و پرورش کرده این است که از ظرفیت پیام رسان های داخلی برای بحث آموزش مجازی استفاده می کند و این موضوع نشان می دهد که پیام رسان های بومی می توانند در چنین مواقعی به خوبی رسالت آموزشی راهم انجام دهند، هر چند که پیام رسان ایتا جزو این سیستم آموزش و پرورش نبوده، اما کلیت کار قابل تقدیر است.

غفاری افزود: البته آموزش و پرورش از ما هم دعوت به عمل آورد، اما ما به دلیل همان بحث محدودیت و مشکل در زیرساخت و این که به لحاظ فنی بیش از سه میلیون و دویست هزار کاربر فعلی، امکان جذب نداشتیم، عذرخواهی کردیم و بقیه پیام رسان های داخلی مثل گپ و سروش به نوعی جور ما را هم کشیدند.

وی بیان داشت: به خاطر همین مشکلات فنی و زیرساختی، چند روز مانده به سال نو، ورودی جدید را بستیم، ولی با این حال که پیشتر در ایتا بوده اند و یا جزو هشت میلیون نفری هستند که در گذشته حداقل یک بار ایتا را نصب کرده اند،لذا برای آن ها مشکلی نیست ولی بعد از تقویت زیرساخت که تا اوایل هفته آینده انجام می شود، به دنبال این هستیم که همین مشکل را حل کرده و برای کاربران جدید، ورودی را باز کنیم.

ضرورت حمایت از پیام رسان های بومی و ملی

مدیر عامل ایتا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به هر حال باید توجه داشت که پیام رسان بومی و ملی یک نیاز ضروری برای کشور است چرا که می تواند ظرفیت های خوبی از جمله آموزش مجازی را برای جامعه ما به وجود بیاورد و در بروز مشکلاتی همچون شیوع کرونا، بیش از پیش قابلیت های خود را در عرصه های مختلف با در نظر گرفتن دغدغه های فرهنگی جامعه نشان دهد.

وی همچنین با اشاره به قانون حمایت از پیام رسان های داخلی که از سوی مرکز ملی فضای مجازی به تصویب رسیده است، ابراز داشت: پیام‌رسان های داخلی به هر شکل نیازمند حمایت بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند، البته باید بگویم حمایت اولیه‌ای که از پیام‌رسان‌ها انجام می‌شد یعنی پرداخت وام تا سقف ۵ میلیارد تومان شامل ایتا شد، اما با توجه به شرایط بازپرداخت، ما از آن استفاده نکردیم.

وی افزود: در مورد افزایش پهنای باند نیز پس از تاکید مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات خوشبختانه این پنهای باند مورد نیاز را در اختیار ما قرار داد، با این حال البته باید توجه داشت که بحث پهنای باند، یک بحث گسترده ای است به این معنا که از حیث کمی، این میزان مناسب بوده، اما از منظر کیفی، کیفیت کلی شبکه ملی اطلاعات برای حمایت از شبکه های داخلی همچنان دچار مشکلات و گرفتاری هایی خاصی است.

کم لطفی برخی اپراتورها به پیام رسان های بومی

غفاری همچنین خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که برخی اپراتورها در برخی مناطق کشور به خاطر این که مردم پول بیشتری برای خرید اینترنت بین المللی می دهند، کمتر عنایتی به پیام رسان های داخلی مثل ایتا دارند و اولویت را به شبکه ها و پیام رسان های خارجی می دهند. به عنوان مثال در شهرک پردیسان قم، برای دانلود اینستاگرام به راحتی از طریق یکی از اپراتورها کار انجام می شود، اما برای دانلود ایتا که یک پیام رسان داخلی است باید از وی پی ان استفاده شود!

وی افزود: این مساله برمی گردد به این که مثلاً چون فلان اپراتور پهنای باندش در فلان منطقه کم است، لذا تصمیم گرفته اولویت را به خارجی بدهد و داخلی مورد کم لطفی قرار گیرد و توجیهشان هم این است که مردم بیشتر تمایل به فلان پیام رسان یا شبکه اجتماعی خارجی دارند.

همچنان منتظر حمایت های ثانویه هستیم

وی یادآور شد: با این حال طبق مصوبات مرکز ملی فضای مجازی قرار بود حمایت ثانویه‌ای از پیام‌رسان‌ها انجام شود که متاسفانه این مصوبه عملیاتی نشد؛ به این معنا که طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، هر پیام‌رسانی که به یک میلیون کاربر در یک بازه زمانی مشخص برسد، باید مشمول حمایت‌های ثانویه قرار گیرد و حال آن که در حال حاضر ما بیش از ۳ میلیون کاربر فعال داریم و همچنان منتظر حمایت دوم وزارت ارتباطات و سایر نهادهای مسئول هستیم.

مدیر عامل پیام رسان ایتا تأکید کرد: این حمایت ثانویه هنوز شکل نگرفته و یکی از مطالبات ما توجه به همین مساله است، ضمن آن که تاکنون نیز جلسه ای برای مرحله دوم نگذاشتند که مشخص شود چه زمانی این کار صورت می گیرد.

وی افزود: طبق تعریف شبکه ملی اطلاعات، ایجاد و حمایت از خدمات پایه از جمله پیام‌رسان‌ها یکی از وظایف وزارت ارتباطات است که این حمایت شامل پشتیبانی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که تاکنون اتفاق قابل توجهی در این زمینه رخ نداده است. به هر حال باید بپذیریم که اگر راه‌اندازی پیام‌رسان داخلی نیاز کشور است، لاجرم باید پیام‌رسان‌ها مورد حمایت بیشتری نیز قرار گیرند.

غفاری همچنین ابراز داشت: مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرده بود که بر اساس مصوبه ای که داشته، باید بیش از این ها از پیام رسان های داخلی حمایت کند که ابتدا وزارت ارتباطات اما و اگرهایی برای این قضیه می آورد و می گفت که مثلاً من تا هشتاد درصد حمایت کرده ام که بعد از بحث های بسیار فعلاً قبول کرده که این حمایت یکی از وظایف و رسالت های این وزارتخانه است و انتظار ما این است که باید در رابطه با حمایت های مرحله دوم، شفاف سازی خوبی صورت گیرد.

از هفته آینده وضعیت ایتا بهتر از قبل می شود

وی در خاتمه سخنان خود گفت: بعد از اختلال چندین ساعته در روزهای گذشته، در حال حاضر مشکل خاصی در پیام رسان ایتا نداریم و ان شاءالله با تمهیداتی که صورت گرفته از اوایل هفته آینده وضعیت بهتر و مطلوب تر خواهد شد، ضمن آن که همان طور که عرض شد، امکان ورودی های جدید در ایتا فراهم می شود.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها